reklama

Airbus, Rolls-Royce a Siemens navázaly spolupráci pro vytvoření hybridního letadla

Společnosti Airbus, Rolls-Royce a Siemens spolupracují na vývoji hybridní technologie motoru letadla. Jejich úsilí má zaručit čistší leteckou dopravu. V rámci programu nazývaného jako E-Fan X dojde nejprve k montáži elektrického motoru s třemi tryskovými motory do letadla BAe 146. Informaci přinesl zpravodajský portál BBC. 

Mohlo by vás zajímat

Firmy si slibují realizaci letu demonstrační verze letadla v roce 2020. Pro komerční účely chtějí letadlo s novým pohonem vyvinout do roku 2030.

Společnosti bojují o to, kdo vyvine elektrické motory pro letadla. Tlak se zvyšuje především kvůli Evropské unii, která apeluje na snížení znečištění v letectví.

Podle BBC bude každý partner v dříve zmiňovaném programu investovat do vývoje desítky milionů liber. Firmy v současné době pracují na vývoji hybridní technologie. Kompletní vývoj elektroletadel je prozatím podle mluvčího této iniciativy nedosažitelný.

Největší současné nedostatky aktuálně představuje hmotnost baterií společně s hmotností zařízení, které slouží pro chlazení elektrických motorů. „Hybridní elektrický pohon shledáváme jako přesvědčivou technologii pro budoucnost letectví,“ uvedl BBC vedoucí technik firmy Airbus Paul Eremenko.

Společnost Rolls-Royce pak konkrétně poskytne generátor elektrické energie, jenž bude umístěn v zadní části letadla E-Fan X. Turbínu napájející generátorem bude pohánět proudové palivo a následně doje k napájení elektrického motoru. Veškerý přebytečný výkon z generátoru se pak uloží do baterií. Tato přebytečná energie se následně využije při vzletu a přistání.

Mluvčí firmy Rolls Royce uvedl, že společnost se snažila vyvinout co nejlehčí turbínu. To je opravdu skutečnost představující nejzásadnější problém, který lze potřeba vyřešit. Z tohoto pohledu se do letadla instalují co nejlehčí součástky motoru.

BBC si všímá důvodů, proč se Airbus snaží vyvinou elektroletadlo. Je to dané především ve spojitosti s náklady běžných leteckých společností na palivo. To s ohledem na celkové náklady společností dosahovalo mezi 17 až 36 procenty. Záviselo to přitom na kolísavé ceně ropy. Čím méně paliva se bude používat, tak tím víc klesnou i samotné výdaje.

Další problematickou oblastí s ohledem na běžné dopravní letouny je jejich hluk. Moderní trysky sice nejsou tak hlučné jako v minulosti, ale při vzletu nebo přistání jde o problém, který by bylo zapotřebí řešit. Pokud bydlíte poblíž letiště, tak zcela jistě víte, o čem píšeme.

Elektromotory na druhé straně jsou totiž mnohem tišší. Z tohoto pohledu mohou umožnit více nočních letů především pak na letištích umístěných v blízkosti městských center.

V neposlední řadě je důležité si všimnou nejzásadnějšího bodu, jenž představuje otázka emisí a jejich snížení. Elektrifikovaná letadla jsou totiž stejně jako hybridní automobily mnohem čistší. Potenciální přínosy jsou nevymluvitelné. Schází nám ovšem pouze to základní. Jde o prokazatelnou technologii, jež tuto problematiku dokáže vyřešit. 

 

 

Zdroj: BBC, Zet

Airbus, Rolls-Royce a Siemens navázaly spolupráci pro vytvoření hybridního letadla Foto: Airbus

reklama

Další články

  1. Posledním místopředsedou Sněmovny se stal Fiala

    Společnost ·

    Poslanci v úterý zvolili předsedu ODS Petra Fialu zbývajícím místopředsedou Sněmovny. Obdržel 116 hlasů ze 183. Výsledky volby oznámil na plénu předseda sněmovní voleb…

  2. Severní Korea prý chystá další raketový test

    Bezpečnost ·

    Japonsko zachytilo radiové signály, které mohou naznačovat, že se Severní Korea chystá odpálit balistickou střelu. Podobné signály nicméně nejsou zcela neobvyklé a nej…

  3. Černý pátek v USA trhal rekordy v prodeji zbraní

    Byznys ·

    Na takzvaný černý pátek přišlo americkému Federálnímu úřadu pro vyšetřování (FBI) přes 203 tisíc žádostí o kontrolu trestního rejstříku zájemců o koupi střelných zbran…

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.