reklama

Auto Zet: Test Jeep Cherokee 2.0 CRD; novinky z blížícího se autosalonu v Detroitu

Nejnovější vydání motoristického magazínu AutoZet přináší test nového automobilu Jeep Cherokee s dvoulitrovým diselovým  motorem. Dočtete se také o novinkách, připravovaných pro blížící se autosalon v Detroitu, a o zápísu Nissanu do Guinessovy knihy rekordů.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Na lednovém autosalonu v Detroitu bude mít svou premiéru nabroušené MINI John Cooper Works. To bude pohánět nová generace přeplňovaného zážehové dvoulitru s výkonem 231 koní a točivým momentem 320 N.m v širokém rozsahu 1250-4800 min-1. Pro někoho to může být trochu zklamání, protože to není zase až takový nárůst v porovnání s minulou generací, ale zrychlení z klidu na 100 km/h za 6,3 sekundy a kombinovaná spotřeba 6,7 l/100 km v případě verze s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, to jsou argumenty, na které dnešní svět slyší. MINI John Cooper Works může být vybaveno i samočinnou převodovkou. Ve standardní výbavě byste našli velké brzdy Brembo, elektronickou uzávěrku diferenciálu nebo 17“ kola, připlatit si bude mimo jiné možné za 18“ kola a adaptivní podvozek. Ford oficiálně potvrdil, že bude Focus RS. Maskované prototypy už byly několikrát spatřeny, ale automobilka se k tomu nijak nevyjadřovala. Navíc bude Focus RS globálním modelem, takže se ho nedočkáme jen my v Evropě, ale fanoušci modrého oválu po celém světě. Mluví se o tom, že přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,3 litru by mohl mít výkon až 330 koní. Na trh by pak měl být Focus RS uveden v roce 2016. Ford zároveň také oznámil svůj plán do roku 2020 představit více než 12 nových sportovně laděných derivátů svých modelů, jejichž vývoj bude mít na starost nově založená sportovní divize Ford Performance. Ta nejspíš připraví také supersport, který by měl být duchovním nástupcem modelu GT a bude představen na lednovém autosalonu v Detroitu. Ford se s ním pak v roce 2016 hodlá vrátit i do čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, to tomu bude přesně 50 let od prvního vítězství Fordu GT40.

Renault připravuje do svých vozů zajímavý motor – přeplňovaný dvoutaktní diesel! Základem je o dva válce zmenšený čtyřválec 1.5 dCi, takže nový motor je prakticky poloviční a je o 40 kg lehčí. Má objem 730 cm3, je připraven na přeplňování turbodmychadlem nebo mechanickým či elektrickým kompresorem a může dosahovat výkonu až 70 koní a točivého momentu 145 N.m. Výhodou vznětového dvoutaktu je menší počet komponentů a tedy větší spolehlivost a levnější výroba. Přesto ale bude jeho výroba dražší než stejně výkonného atmosférického zážehového motoru. Renault v současnosti nový dvoudobý diesel testuje v laboratořích i testovacích vozech.

Novou pohonnou jednotku připravuje také Volvo. Konkrétně jde o přeplňovaný zážehový tříválec, který by měl dosahovat výkonu až 180 koní. Volvo ovšem tají, jaký bude mít objem. Čistě teoreticky by to mohl být o válec kratší dvoulitrový čtyřválec Drive-E. Objemu 1,5 litru by nahrával i ideální objem 0,5 litru na válec pro co nejefektivnější spalování. A dané variantě nahrává i fakt, že se nové motory budou vyrábět na stejné lince jako stávající čtyřválce Drive-E. Volvo se chlubí, že nový tříválec plní emisní limity normy Euro7. V budoucnu jej bude švédská automobilka montovat pod kapoty modelů S60, V60 a XC60.

Hned několik novinek si na konec roku schoval jihokorejský Hyundai. První z nich je modernizovaná verze modelu i40, kterému facelift přinesl prvky vizáže velké limuzíny Genesis, vznětové motory plnící normu Euro 6, sedmistupňový automat pro diesel 1.7 CRDI a možnost připlatit si za adaptivní tlumiče na zadní nápravě. Modernizaci prodělal také model i30, který sedmistupňový automat nabídne pro zážehový motor 1.6 GDI a novinkou je i verze i30 Turbo s přeplňovanou zážehovou 1.6 s výkonem 186 koní a sportovněji laděným podvozkem.

A poslední novinkou Hyundaie je třídveřová varianta modelu i20 s přídomkem Coupé. Podle tiskové zprávy tohle auto nevzniklo jen pouhým ubráním páru dveří, ale má jiné střešní sloupky a boční profil.

 

TEST – Jeep Cherokee 2.0 CRD

Když Jeep představil současnou, v pořadí již 5. Generaci modelu Cherokee, vyvolal tím velké pozdvižení. Vizáž auta se výrazně změnila, konstrukce také a vyznavači americké značky se rozdělili na dva tábory. Jestli je Jeep Cherokee stále tím správným Jeepem, jsem vyzkoušel na verzi s dvoulitrovým dieselem a ve výbavě Limited. Nový Jeep Cherokee je postaven na upravené platformě koncernu Fiat a přišel tak nejen o tradiční konstrukci s integrovaným rámem, ale i motory uložené podél. Že máte co do činění s Jeepem na první pohled prozrazuje jen typická maska chladiče se sedmi svislými otvory. Jinak se Cherokee změnil k nepoznání a z drsňáckého off-roadu se převtělil do role stylového SUV. Je ovšem pravda, že díky některým detailům si Cherokee můžete snadno splést s nějakým korejským autem podobného ražení, což asi příznivci Jeepu neslyší právě rádi.

Hodnocení interiéru je třeba rozdělit na dvě části. Vpředu najdete pohodlná sedadla, která sice nemají kdovíjaké boční vedení, ale na dlouhé cestování jsou příjemná. Volant je prakticky stejný jako ve větším Grand Cherokeem a nechybí mu ani ovládání rádia na zadní straně, což mi přijde praktické. Jednak není přední strana volantu přeplácaná tlačítky a jednak jsou ovladače umístěné přesně tam, kde na zadní straně máte prsty a ovládání je intuitivní. Také příplatkový multimediální systém UConnect s velkým displejem je převzat z modelu Grand Cherokee. Z velké části nahrazuje ovládání většiny funkcí, aby nebyla středová konzola plná ovladačů. Vpředu se prostě budete cítit dobře.

O něco horší je to vzadu, kde není úplně moc místa na hlavu pro cestující vyšších postav. Naštěstí je možné měnit sklon opěradel, takže se dá celá situace nějak řešit. Co ale nevyřešíte je na danou velikost auta malý kufr. Základní objem 412 litrů není kdovíco ani na hatchback nižší střední třídy. Navíc je nakládací hrana umístěna dost vysoko a ačkoli v kufru nechybí různé háčky a kotvící body, rozhodně to není nejsilnější stránka nového Jeepu Cherokee.

Testované auto mělo pod kapotou čtyřválcový diesel 2.0 Multijet II italské provenience. Výkon 170 koní a točivý moment 350 N.m stačí na zrychlení z klidu na 100 km/h za průměrných 10,3 sekundy a maximální rychlost 192 km/h. Motor se ovšem může pochlubit dobrým odhlučněním a na čtyřválec slušnou kultivovaností.

Navíc je motor v tomto silnějším provedení párován výhradně s devítistupňovým automatem, který se díky hustému odstupňování k charakteristice dieselu hodí a na dálnici při 130 km/h motor točí necelé 2000 min-1 a pohybuje se tedy přesně v oblasti maxima točivého momentu, což se příznivě projevuje i na spotřebě. Po týdenním ježdění převážně po městě jsem auto vracel se spotřebou 7 l/100 km a to mi přijde na takové auto v pořádku, zejména když při pohledu do technického průkazu zjistíte, že pohotovostní hmotnost auta je 1953 kg.

Podvozek Jeepu Cherokee je celkem komfortní a i na rozbité silnici nebo polní cestě z vás duši nevyklepe. Právě naopak, podvozek nerovnosti velice dobře filtruje. Při svižnější jízdě na silnici je v zatáčkách znát pomoc pohonu zadní nápravy a v režimu Sport je to ještě výraznější, protože se změní program pro řízení rozdělení síly motoru mezi přední a zadní kola. Standardní výbavou každého Jeepu Cherokee je pohon všech kol Active Drive I s možností volby povrchu z přednastavených programů Snow, Sand a Mud. Pokud byste chtěli s Cherokeem

vyrážet častěji do terénu, zvolte raději pohon všech kol Active Drive II, který nabízí i redukční převodovku. Jediným výraznějším omezením pro jízdu v terénu je tak světlá výška 168 mm, což na terénní auto není právě moc. A také by mohl Cherokee lépe brzdit, na můj vkus jsou brzdy trochu mdlé.

Jeep Cherokee se změnil. Z pohledu jeho terénního využití si pořád lze v nabídce najít verzi, která uspokojí i příznivce značky. Na druhou stranu je Cherokee mnohem lepší na silnici, kde jej bude většina zákazníků používat. Vzhled Cherokeeho je věc druhá. Mne nevadí, jen už to není Jeep takový, jaký jsme ho znali. Ale svět se mění. I zákazníci jsou dle všeho rozdělení na dva tábory – jedněm se líbí a chtějí ho, jiní se právě kvůli jeho vzhledu raději pohlédnou jinde. Jeep Cherokee s dvoulitrovým dieselem, devítistupňovou samočinnou převodovkou a pohonem všech kol Active Drive I začíná na ceně 1 059 000 korun a pokud zaškrtnete pár věcí z příplatkové výbavy, přiblížíte se hranici 1,5 milionu a to už není právě málo.

 

ZAJÍMAVOSTI

Automobilový svět pomalu, ale jistě spěje k autonomnímu řízení. Důkazem toho je i BMW i3 vystavené na veletrhu v Las Vegas. Je vybaveno jednak systémem zabraňujícím kolizím a jednak systémem pro plně samočinné parkování. První systém za pomoci laseru monitoruje okolí vozu, a pokud se vůz rychle přibližuje k nějaké překážce, začne sám brzdit, aby zabránil srážce. V případě, že řidič překážku zaregistruje a změní směr jízdy, systém přestane brzdit a je možné pokračovat v jízdě. Druhý systém, kterému BMW říká Remote Valet Parking Assistant, umí sám zaparkovat bez nutnosti přítomnosti řidiče ve voze. Ten tak může před vjezdem do parkovacího domu vystoupit a auto si samo najde volné místo a zaparkuje. Pomocí hodinek SmartWatch si pak řidič může auto zase zavolat zpátky a to dorazí k výjezdu z parkoviště ve stejnou dobu jako majitel vozu. Spekuluje se i o tom, že oba systémy by se mohly v sériovém voze poprvé objevit v roce 2016 v nové generaci BMW řady 7.

Je konec roku a tak dochází na nejrůznější bilancování. Jedno takové připravené společností PPG Industries se ohlíží za letošním prodejem aut v souvislosti s výběrem barev. Loni bylo každé čtvrté prodané auto bílé a bílá barva tak byla nejoblíbenější. Letos pak ještě posílila a bílá auta tvoří dokonce 28 % z celkového počtu v roce 2014 prodaných vozů. Druhé místo patří s 18 % barvě černé a o třetí místo se se 13 % dělí šedá a stříbrná. Kde jsou doby, kdy stříbrná barva jasně vedla žebříčku oblíbenosti, za poslední dva roky si pohoršila o 7 %! Podle předpovědi PPG Industries půjdou příští rok do módy takové odstíny jako oranžová, hnědá, měděná, bronzová, cínová nebo barva růžového zlata.

Švédská automobilka Scania spojila síly s výrobcem spotřební elektroniky Sony a výsledkem jsou Scania Watch. Jedná se vlastně o poslední generaci chytrých hodinek SmartWatch, které v sobě mají některé aplikace umožňující komunikovat s nákladním autem. Na displeji hodinek si tak můžete zobrazit provozní údaje vozu, jako je třeba průměrná spotřeba, efektivita jízdy nebo průměrná rychlost. Scania zatím nechala vyrobit první limitovanou sérii čítající 999 kusů. V budoucnu by pak měly přijít nové funkce ve formě aplikací, které si majitelé do hodinek jednoduše nainstalují.

Elektronickou hračku má pro své zákazníky také VW. Jmenuje se LogBox a je určena těm, kteří své auto berou na okruh. LogBox totiž shromažďuje telemetrická data jako je akcelerace z klidu na 100 km/h, časy na kolo, tlak turbodmychadla nebo přetížení. Díky speciální aplikaci pro mobilní telefony se přes Bluetooth spojíte s LogBoxem a vše si v telefonu můžete hned prohlédnout. Cena LogBoxu je 299 euro, tedy asi 8300 korun.

Zajímavým počinem se do Guinessovy knihy rekordů zapsal Nissan. Během akce Driftování s Nissanem 370Z vedle sebe souběžně driftovala dvě auta bez přerušení celých 28 kilometru a 520 metrů. Přitom akce Driftování s Nissanem 370Z, kterou společně pořádají Nissan Middle East a společnost Prodrift Academy, se těší na Středním východě velké popularitě a jak dokazuje stanovený rekord, je model 370Z pro driftování jako stvořený.

 

NOVINKY

Honda si v poslední době dává s uváděním sériových provedení svých sportovních modelů trochu na čas a předchází tomu celá řada konceptů. V případě nové Hondy NSX jsme první koncept viděli už v roce 2012, ale nakonec se přece jen dočkáme. Sériová podoba bude odhalena na autosalonu v Detroitu 12. ledna a společně s tím se také dozvíme technické údaje a jaká je finální podoba vozu, Honda totiž zatím zveřejnila jen čtveřici téměř nic neodhalujících fotek.

V Detroitu bude také 13. ledna odhalena ostrá verze Lexusu GS. Japonská automobilka už to oficiálně potvrdila, ale zároveň je to to jediné, co je známo. Můžeme očekávat, že použit bude stejný motor jako v případě menšího kupé RC F – tedy atmosférický zážehový V8 o objemu rovných 5 litrů s parametry 477 koní a 530 N.m. Mimochodem, po nedávné mezinárodní novinářské prezentaci se kupé RC F začne od ledna prodávat i v České republice.

A ještě jedna novinka z chystaného lednového autosalonu v Detroitu, tentokrát s trojcípou hvězdou ve znaku. Mercedes představí svého konkurenta pro BMW X6 pojmenovaného GLE Coupé a nebýt pro Mercedesy typických designových detailů, jako by mnichovskému crossoveru z oka vypadl. Co do rozměrů není GLE Coupé žádný drobeček, na délku má bezmála 5 metrů, na šířku lehce přes dva a když na to přijde utáhne přívěs do hmotnosti 3,5 tuny. Zatím byly oznámeny tři motorizace –třílitrový diesel 350 BlueTec, přeplňovaný zážehový V6 o objemu 3 litry pod označením GLE 400 a prozatímním vrcholem je přeplňovaný V8 s označením GLE 450. Standardem bude pohon všech kol 4Matic, devítistupňová samočinná převodovka 9G Tronic a podvozek AgilityControl, za příplatek bude možné objednat pneumatické odpružení Airmatic.

Holandská automobilka Spyker minulý týden po téměř 15 letech existence vyhlásila bankrot. S největší pravděpodobností se Spykeru staly osudným dvě věci – jeho krátké intermezzo v F1 a snaha převzít krachující Saab. Švédskou automobilku Spyker od koncernu GM koupil v roce 2010, ale o necelé dva roky později Saab zkrachoval. Majitel Spykeru Victor Muller v současnosti usiluje o sloučení Spykeru s výrobcem elektrických sportovních letadel a chce svou automobilku transformovat do role výrobce exkluzivních elektromobilů.

 

MOTORSPORT

Američan Joey Hand, který v posledních třech sezónách hájil barvy BMW v DTM, o své místo přišel a příští rok v zámořském šampionátu United SportsCar nahradí v týmu Chipa Ganassiho Mema Rojase. Jeho týmovým kolegou bude navíc zkušený Scott Pruett. Zároveň to také znamená, že v sestavě BMW pro příští sezónu DTM je volné jedno jediné místo, protože všichni ostatní jezdci z letošní sezóny byli potvrzeni.

Audi oznámilo své jezdecké složení pro příští sezónu mistrovství světa vytrvalostních závodů sportovních vozů. Po odchodu Toma Kristensena do závodního důchodu se na jeho místo posunul bývalý pilot Audi v DTM Oliver Jarvis a nováčkem v sestavě pro třetí vůz, který bude nasazen při závodě ve Spa-Francorchamps a ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, je několikanásobný vítěz cupových sérií Porsche a letošní šampion ADAC GT Masters René Rast.

Nová série cestovních vozů, která po požehnání FIA změnila svůj název z TC3 na TCR, začíná pomalu dostávat jasné obrysy. Svou účast v premiérovém ročníku už na konci listopadu potvrdil tým Franze Engstlera, který tak opouští nejen mistrovství světa cestovních vozů, ale také značku BMW, protože v příštím roce do TCR nasadí tři VW Golf GTI. Minulý týden pak nový vůz postavený podle regulí pro TCR odhalil J.A.S. Motorsport, jehož jméno je dlouhá léta spojené s japonskou Hondou. Zatímco italský tým byl zodpovědný za stavbu karoserie, vývoj motoru dělala dvorní ladičská firma Hondy – společnost Mugen. Prvním týmem, který potvrdil nasazení Hondy Civic je známý švédský tým West Coast Racing.

Bývalý pilot F1 Robert Kubica zůstane i v příštím roce v automobilových soutěžích, přestože se spekulovalo o jeho návratu na okruhy. Je také jisté, že třicetiletý Kubica bude i příští rok závodit s Fordem Fiesta RS WRC, zatím ale není jasné, zda jej bude připravovat britský M-Sport nebo italský tým A-Style, v jehož barvách polský pilot vyhrál jak nedávnou Monza Rally, tak Bettegův memoriál. Kubica už rovněž podal přihlášku do úvodního podniku příští sezóny – Rallye Monte Carlo.

Mezinárodní automobilová federace od příští sezóny zakázala v mistrovství světa v rallye informovat posádky o mezičasech na rychlostních zkouškách s tím, že to ubírá automobilovým soutěžím na atraktivitě. Posádky dostávají během rychlostní zkoušky informace o mezičasech soupeřů a mohou tak například zvolnit, když je náskok dostatečně velký. Proti je ovšem například pilot Citroenu Kris Meeke, který argumentuje tím, že informace o mezičasech soupeřů stejně tak mohou pomoci k ještě těsnějším soubojům. Šéf týmu VW Jost Capito se zase obává, že bude velice obtížné kontrolovat, zda posádky zprávy přece jen nedostávají. Zejména když za porušení tohoto zákazu hrozí vyloučení ze šampionátu.

 

Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný ve Studiu Zet na BBC, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9.46, reprízu v pátek ve 14.46 a také o víkendu. 

 

Zdroj: ZET

Jeep Cherokee 2.0 CRD · Zdroj: Pavel Vítek

Jeep Cherokee 2.0 CRD · Zdroj: Pavel Vítek

Jeep Cherokee 2.0 CRD · Zdroj: Pavel Vítek

Auto Zet: Test Jeep Cherokee 2.0 CRD; novinky z blížícího se autosalonu v Detroitu Foto: Zdroj: Pavel Vítek - Jeep Cherokee 2.0 CRD

reklama

Další články

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.