reklama

Auto ZET: Test Nissanu X-Trail 1.6 dCi, představení Audi Q3

Nové vydání automobilového magazínu Auto Zet přináší recenzi nové generace Nissanu X-Trail, který prošel v porovnání s předchůdcem výraznou změnou. V magazínu také představíme modernizované Audi Q3, a to jak variantu s přeplňovaným čtyřválcem 1.4 TFSI tak verzi RS Q3. Dočtete se i o novinkách, které představil Volkswagen na autosalonu v Los Angeles.  

Další díly pořadu

AKTUALITY

Honda odpověděla na představení Toyoty Mirai s palivovými články uvolněním informací o konceptu Honda FCX, který bude na jaře jako sériový vůz s karoserií sedan uveden v Japonsku a následně i ve Spojených státech a Evropě. Honda FCX je poháněna novou generací svazku palivových článků, které jsou o třetinu menší než u předchůdce, ale zároveň dávají o 60 % vyšší výkon. Nová generace FCX je také první, která má pohonné ústrojí včetně palivových článků umístěné pod přední kapotou a interiér tak nabídne místo pěti dospělým pasažérům. Bez zajímavosti není ani fakt, že na jedno natankování Honda FCX ujede až 700 km a naplnění vysokotlakého zásobníku u plnící stanice zabere zhruba 3 minuty, což je čas podobný tankování běžného auta.

 

Hned dvě novinky na bázi Golfu Variant představil na autosalonu v Los Angeles Volkswagen. Ta první se jmenuje Golf Variant HyMotion a jedná se o koncept poháněný palivovými články. Ten je vedle toho vybaven také vysokonapěťovým akumulátorem, do něhož je ukládána elektrická energie vzniklá při rekuperačním brzdění a následně používána při požadavku maximální akcelerace. O pohon se stará upravený motor známý z elektrického e-Golfu, vodík je uchováván v kompozitových nádržích a na jedno natankování Golf Variant HyMotion ujede až 500 km. V současnosti tak VW umí do Golfu nabídnout všechny druhy pohonu – zážehový i vznětový motor, motor spalující CNG, hybridní pohonnou jednotku, čistě elektrickou verzi a nejnověji i pohon palivovými články.

 

Druhou novinkou VW představenou v LA je pak Golf Variant v nejvýkonnějším provedení R. Ten doplňuje klasický hatchback a sází na stejnou techniku –přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI naladěný na 300 koní a 380 N.m, který standardně pohání všechna kola a je spojen výhradně s dvouspojkovou převodovkou DSG. Golf R Variant má o 20 mm snížený podvozek a pro ježdění na okruhu přizpůsobený režim Sport systému ESC. Golf R Variant rovněž zvládne zrychlit z nuly na 100 km/h za 5,1 s a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, na druhé straně má ale spotřebu v kombinovaném režimu 7,0 l/100 km a kufr o základním objemu 605 litrů. Na evropský trh bude VW Golf R Variant uveden příští rok na jaře.

 

Mercedes rozšířil svou modelovou nabídku o CLA Shooting Brake. Po vzoru většího CLS tak sedan doplňuje kombi, které spíše než praktičnost má na prvním místě především stylovost a dle mého je CLA Shooting Brake o poznání hezčí než sedan, u kterého se mi nepozdává především tvar zádě. CLA Shooting Brake nabídne o podstatné 4 cm více místa pro hlavu cestujících na zadních sedadlech, základní objem kufru činí 495 litrů a za zmínku stojí také velice nízký koeficient čelního odporu vzduchu 0,26, u verze BlueEfficiency dokonce 0,22. Mercedes CLA Shooting Brake bude k mání s diesely 200 a 220 CDI a zážehovými čtyřválci 180, 200 a 250, pro nejsilnější CLA 250 je k dispozici i pohon všech kol 4Matic. V nabídce nebude chybět ani špičková verze CLA 45 AMG s parametry 360 koní a 450 N.m. Ta si svou premiéru odbude na jarním autosalonu v Ženevě a krátce na to půjde i do prodeje.

 

Nissan obohatil nabídku pohonných jednotek modelu Qasqai o přeplňovaný zážehový motor 1.6 DIG-T. Ten disponuje výkonem 163 koní, točivý moment 240 N.m je k dispozici od 2000 do 4000 min-1, motor plní emisní limity normy EURO6, umí Qashqai zrychlit z klidu na 100 km/h za 9,1 sekundy a v kombinovaném režimu vykazuje spotřebu 5,8 l/100 km. V Qashqaii bude tento motor spojen výhradně se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou a pohonem předních kol. Nissan Qashqai vybavený motorem 1.6 DIG-T je možné už objednávat, první vozy do České republiky dorazí začátkem příštího roku.

 

TEST – Nissan X-Trail

Autem v dnešním testu je nová generace Nissanu X-Trail. V porovnání s předchůdcem prošel výraznou proměnou. Přišel o offroadový hranatý design a má pod kapotou jen diesel o objemu 1,6 litru. Není to krok špatným směrem? To jsem zjišťoval v klasickém týdenním testu.

Nový Nissan X-Trail je vizuálně velice odlišný od svého předchůdce – z auta, které svým hranatým designem předznamenávalo své velice dobré schopnosti v terénu, se stalo typické SUV, které na první pohled může působit jako o něco větší Qashqai. Asi se najdou tací, kterým hranatost minulé generace bude scházet, ale nový X-Trail vypadá uhlazenější a atraktivnější a věřím, že jeho současná vizáž si najde více sympatizantů. Určitě není bez zajímavosti, že i přes nárůst vnějších rozměrů se podařilo X-Trailu mezigeneračně zhubnout o 100 kg.

Také interiér v mnohém připomíná ten v Qashqai, je v něm ale více místa a to především pro cestující na zadních sedadlech. I při mých 185 cm zbývalo za sedačkou řidiče spousta místa pro nohy cestujících vzadu. A to je možné ještě druhou řadou sedadel posouvat a tak podle potřeby upřednostnit prostor pro cestující nebo zavazadla. V základním uspořádání navíc X-Trail nabízí kufr o objemu 650 litrů a patří jednoznačně na špičku segmentu. Za příplatek ne právě malých 30 000 CZK je možné mít i verzi s třetí řadou sedadel, ale ta je opravdu spíše nouzová nebo určená pro děti.

Asi největší obavy jsem měl z toho, zda malý diesel 1.6 dCi bude na tak velké auto stačit. V Qashqaii se tento motor ukázal jako více než dostatečný, ale X-Trail je přece jen větší, těžší a v případě testovaného vozu i vybaven pohonem všech kol. Čtyřválec disponující parametry 130 koní a 320 N.m ale nakonec ani s větším X-Trailem neměl žádné problémy a rozhodně mu nechyběla chuť k životu. Spíše naopak. Ve chvíli, kdy se turbodmychadlo nadechlo, tedy zhruba okolo 2000 min-1, byl motor velice živý a pružný. Dokonce v případě nutnosti umí táhnout až k pro diesel nezvyklým 5000 min-1.

Testovaný vůz byl vybaven šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, která řadí lehce, přesně a především svým odstupňování dobře pasuje k danému motoru. Na dálnici při 130 km/h motor na „šestku“ točí okolo 2500 min-1. Při poklidném ježdění po městě se mi dařilo držet spotřebu do 7 l/100 km, mimo město může spotřeba klesnout k 6 litrům a na dálnici se při běžných rychlostech bez problémů vejdete do 7,5 l/100km, což mi na tak velké auto s pohonem všech kol přijde naprosto v pohodě. Samozřejmě se ovšem nabízí otázka, jak by si motor s XTrailem poradil, pokud by byl obsazen pěti lidmi a zavazadly například při cestě na hory.

Minulý X-Trail byl velice schopným autem v terénu a přestože neměl klasickou offroadovou rámovou konstrukci, byl tuhý a v terénu toho zvládl opravdu hodně. Současný X-Trail si uchoval slušnou světlou výšku 210 mm a má pohon se třemi režimy – volit můžete mezi pohonem pouze předních kol, samočinným pohonem všech kol, který přiřazuje zadní kola v případě potřeby, nebo na pevno zvolit pohon všech kol pro ty nejnáročnější adhezní podmínky. V terénu by se tedy ztratit neměl, ale přesto je to především SUV, které se bude pohybovat hlavně po silnici a na té je jeho podvozek docela tuhý, ale o to jistější. Snad jen jediné, co trochu kazí jinak velice dobrý dojem ze svezení novým X-Trailem je slabší odhlučnění interiéru od podvozku a motoru.

Nový Nissan X-Trail prodělal velkou změnu, ale po týdenním ježdění s ním, musím konstatovat, že je to změna správným směrem – učinila jej konkurenceschopnějším v nabitém segmentu středně velkých SUV. X-Trail je prostorné, dobře zpracované, líbivé auto, které i s malým motorem umím nabídnout dynamické svezení kombinované s nízkou spotřebou. Dobře vypadá i poměr výbavy a ceny, když seznam nejrůznějších asistentů a bezpečnostních systémů umí být pěkně dlouhý. Základní cena Nissanu X-Trail je 643 900CZK, verze s pohonem všech kol začíná s lepší výbavou na 753 900 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

Každoročně přináší německá zkušebna TÜV statistiku spolehlivosti. V letošním žebříčku je několik příjemných překvapení, ale i ostudných propadáků. V kategorii vozů ve stáří 2-3 roky statistiky ukázaly, že průměrný nájezd je 52 000 km, téměř 87 % vozů nevykázalo žádné závady, naopak 8,4 % ale měly závažné technické závady. První místo pak v této kategorii bere Mercedes SLK, před Audi A6 a Mercedesem GLK. Na samém chvostu je naopak Dacia Logan a bůhvíjak se nevytáhl ani Hyundai i30 a i VW Passat a Škoda Octavia mají za spolehlivost známku mezi 4-5. V kategorii aut starych 4-5 let je průměrny stav tachometru 74 000 km, bez závad prošly 3/4 vozů a vážnou závodu mělo téměř 14 % aut. A jak vypadá pořadí tady? Na čele jsou Mazda 3, Porsche 911, Toyota iQ, Toyota Avensis a VW Polo. Pořadí naopak uzavírají Renault Kangoo, Dacia Logan a Fiat Doblo. Škody Octavia a Fabia patří v tomto stáří do průměru. A podívejme se ještě na auta stará 6-7 let. ta už mají v průměru najeto 100 000 km a těch které jsou zcela bez závad je méně než 70 %, přičemž vážnou závadu má každé páté auto. V této kategorii první 3 místa patří Porsche 911, Mazdě 2 a VW Golf Plus, naopak na samotném chvostu jsou Renault Kangoo, Dacia Logan a Renault Laguna, kde závadu vykazuje každé třetí auto.

 

NOVINKY

Aston Martin by se rád oficiálně prezentoval na českém trhu. Podobně jako v případě Jaguaru nebo Land Roveru by mělo česky trh na starosti rakouské zastoupení britského výrobce, které mimochodem ve Vídni postavilo jeden z největších a nejmodernějších showroomů Aston Martinu v Evropě. Minuly týden pak rakouské zastoupení přivezlo do Prahy několik Astonů, všechny s charakterními V12, a to včetně modernizovaného modelu Rapide S, a pozvalo několik vybraných novinářů a potenciálních zákazníků ke svezení s nimi. Mohli tak na vlastní kůži okusit charismatické vozy, které umí byt luxusním GT i ostrým sportovním autem. Jaké bude pokračování možného oficiálního zastoupení Aston Martinu na českém trhu ale zatím potvrzeno nebylo.

 

Lexus na autosalonu v Los Angeles ukázal koncept kabrioletu LF-C2, což je ve své podstatě kupé RC připravené o střechu. LF-C2 je ovšem elegantní auto a i když automobilka nic konkrétního neprozradila, dalo by se podle tvaru zádě usuzovat, že střecha by mohla byt spíše plátěná než pevná skládací. Lexus neuveřejnil ani žádné technické informace a tak se jen můžeme dohadovat, že pod kapotou by mohly byt stejné motory jako v kupé. Záběry interiéru vypadají velice povedeně a sériově, takže se nejspíš LF-C2 časem stane sériovym autem, nakonec kabriolet v nabídce Lexusu v současné době chybí a zejména na americkém trhu tak Lexusu utíkají zajímavá prodejní čísla.

 

PŘEDSTAVENÍ – Audi Q3

Audi minulý týden představilo modernizované Audi Q3 a to včetně ostré verze RS Q3. Na jejich vyzkoušení jsem vyrazil do Mnichova.

Modernizace Audi Q3 přinesla přesně to, co si pod pojmem facelift máte představit – drobná vylepšení, která mají udržet daný model ještě nějaké 3 roky ve hře. Q3 tak má nově ve standardní výbavě xenonové hlavní světlomety doplněné o LED světlomety pro denní svícení a za příplatek můžete dostat LED hlavní světlomety. Lehce se měnil tvar velké masky chladiče, která je nově propojena se světlomety stříbrným dekorem, v nabídce jsou nové barvy karoserie a za příplatek můžete mít nově elektricky ovládané páté dveře. Důležitější je ovšem komfortnější naladění podvozku a možnost připlatit si za aktivní tlumiče s možností nastavení různých režimů.

Mohl jsem vyzkoušet Q3 s přeplňovaným čtyřválcem 1.4 TFSI, který je vybaven vypínáním dvojice válců při částečném zatížení. V kombinaci s pohonem předních kol a přímo řazenou převodovkou je projev auta velice příjemný, je z něj cítit jakási lehkost, přičemž dynamika je podobná a zvukový komfort na lepší úrovni než v případě dvoulitrového dieselu. Svezl jsem se i s verzí osazenou větším zážehovým motorem 2.0 TFSI a pohonem všech kol. Ta nabízí výkon 220 koní, je o poznání agilnější než 1.4 TFSI COD, ale také těžkopádnější a kromě vyššího výkonu mne nenapadlo nic zásadního, proč by malý městský crossover neměl vyhovět požadavkům zákazníků i se základním zážehovým motorem, který navíc umí jezdit pouze za 5,5 l/100 km.

Vyzkoušel jsem i vrcholnou variantu RS Q3. Ta v porovnání s verzí před faceliftem posílila na 340 koní a 450 N.m. Řadový pětiválec má nezaměnitelný charakterní zvuk evokující vzpomínky na legendární Audi quattro. I v tomto případě pohání všechna kola a uděluje tomuto malému vozu vysoce nadprůměrnou dynamiku – z klidu na 100 km/h RS Q3 zrychlí za 4,8 sekundy. Motor je párován výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, která podle zvoleného režimu umí řadit poklidně i patřičně razantně. Zvuk motoru v režimu Dynamic umocňuje nový výfuk s aktivní klapkou. Na druhou stranu je ale zvukový projev vozu více slyšet venku než uvnitř. Jako zákazník RS Q3 bych si ten zvuk, bublání a práskání chtěl užít více i uvnitř. Na standardně dodávaných 19“ kolech je RS Q3 překvapivě komfortní, i když německé silnice nejsou to samé co ty české. Přesto jsem byl jízdním komfortem mile překvapen. Audi se snažilo snížit neodpruženou hmotu, proto jsou přední kotouče o kilo lehčí a zakusují se do nich osmipístkové třmeny. Říkat, že tyhle brzdy jsou patřičně ostré a jejich účinek je důstojným oponentem výkonu motoru, asi netřeba.

Audi Q3 se na druhou polovinu svého životního cyklu vybavilo osvěženou vizáží, novými prvky výbavy, šetrnějšími motory a komfortnějším podvozkem. Už základní provedení se zážehovým motorem 1.4 TFSI je velice příjemným autem a pro toho, kdo hledá prémiový vzhled a výbavu, slušnou dynamiku a rozumné provozní náklady, je naprosto vyhovujícím autem. Existenci vrcholné verze RS Q3 si zdravým rozumem asi nevysvětlíte, ale dost možná právě v tom spočívá její kouzlo, podpořené navíc charakterním přeplňovaným pětiválcem s úžasným zvukem. Modernizované Audi Q3 se u nás začne prodávat v prvním čtvrtletí příštího roku.

 

MOTORSPORT

Rekordman v počtu vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans Tom Kristensen se rozhodl ukončit profesionální kariéru. Se závoděním se rozloučí tento víkend při závěrečném podniku mistrovství světa vytrvalostních závodů v brazilském Sao Paulu. Bude to zároveň poslední závod, do něhož nastoupí jako úřadující mistr světa se startovním číslem 1 na svém voze. Tom Kristensen má na svém kontě celkem 9 vítězství ve slavném maratonu, přičemž hned 7 jich získal za volantem prototypu Audi a jeho šest vítězství v Le Mans v řadě v letech 2000-2005 rovněž nemá obdoby. Sympatický Dán v letech 2004-2009 pro Audi závodil také v DTM, kde zažil nejen 4 vítězství a 18 umístění na stupních vítězů, ale na začátku sezóny 2007 na Hockenheimu i nejvážnější havárii své závodnické kariéry. Kristensen i nadále zůstane členem rodiny Audi a bude ambasadorem značky.

 

Devítinásobný mistr světa v rallye Sebastien Loeb, který se v letošní sezóně věnoval závodění v mistrovství světa cestovních vozů, znovu usedne za volant soutěžního auta. Stane se tak při úvodním podniku mistrovství světa Rallye Monte Carlo. Jak sám Loeb přiznal, ani na chvíli nezaváhal, když dostal nabídku ve slavném Monte startovat. Nakonec ze svých 10 předchozích startů jich 7 dokázal proměnit ve vítězství. V rámci příprav se Loeb tento víkend postaví na start Rallye du Var, kde jej bude navigovat jeho manželka Severine, a před samotnou Rallye Monte Carlo má v plánu ještě testovat. Loebův start v Monte Carlu je součástí propagace značky DS, do soutěže nastoupí se svým dlouholetým spolujezdcem Danielem Elenou a usednou do vozu DS 3 WRC.

 

Přípravy Nissanu na vstup do mistrovství světa vytrvalostních závodů s prototypem nejvyšší specifikace LMP1 zatím pokračují podle plánu. Minulý týden se nový vůz poprvé objevil na trati. Stalo se tak na testovacím okruhu Nissanu v Arizoně a za volantem seděl dlouholetý tovární pilot Nissanu Michael Krumm. Další test by se měl odehrát v průběhu prosince na okruhu v americkém Sebringu a oficiální představení včetně jezdeckého obsazení je očekáváno v únoru. Nissan se do vytrvalostních závodů s vozem nejvyšší specifikace vrátí poprvé od startu ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v roce 1999.

 

Auto Zet je pravidelný pořad vysílaný ve Studiu Zet na BBC, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9.46, reprízu v pátek ve 14.46 a také o víkendu.

 

Zdroj: ZET

· Zdroj: Nissan X-Trail 1.6 dCi

· Zdroj: Nissan X-Trail 1.6 dCi

Auto ZET: Test Nissanu X-Trail 1.6 dCi, představení Audi Q3 Foto: Nissan X-Trail 1.6 dCi

reklama

Další články

  1. Barack Obama odsoudil násilnosti ve Fergusonu

    Společnost ·

    Americký prezident Barack Obama v noci na dnešek odsoudil násilnosti, které se rozhořely na začátku týdne ve Fergusonu na předměstí St. Louis poté, co se velká porota …

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.