reklama

Auto ZET: Test Peugeotu RCZ R; rozhovor s pilotem DTM Tomem Blomqvistem

Další vydání motoristického pořadu Auto Zet přináší test dynamického Peugeotu RCZ R, který automobilka představila jako svůj nejrychlejší a nejvýkonnější vůz všech dob. Auto Zet také obsahuje rozhovor s bývalým závodníkem F3 a nynějším pilotem DTM Tomem Blomqvistem.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Suzuki chystá pro autosalon ve Frankfurtu premiéru nového modelu, který do nabídky japonské automobilky vrací jméno Baleno. Suzuki Baleno chce konkurovat vozům typu VW Golf nebo Seat Leon, vycházet bude z konceptu iK-2 představeného na letošním autosalonu v Ženevě. Jeho nejsilnějšími zbraněmi mají být stylový design, prostorný interiér a nové technologie. Z technických detailů je ovšem zatím známé pouze to, že Baleno bude vybaveno litrovým přeplňovaným zážehovým tříválcem Boosterjet s přímým vstřikováním paliva. Ačkoli si Suzuki Baleno svou premiéru odbude už 15. září, do prodeje má jít až příští rok v létě, takže si případní zájemci budou muset na svůj vůz celkem dlouho počkat.

Mazda na autosalonu ve Frankfurtu ve světové premiéře představí koncept pojmenovaný Koeru. Zatím však uvolnila jen první skicu a krátkou tiskovou zprávu, která vysvětluje, že Mazda Koeru bude koncept crossoveru vymykající se zažitým standardům. Vzhled ponese prvky designerského směru Kodo a vůz bude využívat technologií Skyactiv. Podle všeho má být Koeru sportovněji střiženou verzí modelu CX-5. Vedle toho bude na stánku Mazdy také nová MX-5, CX-3 i další modely.

Už dva roky se mluví o tom, že Hyundai bude mít řadu sportovně ražených modelů, které budou označovány písmenem N. Žádný za tu dobu ale nebyl představen. To by se mělo změnit na autosalonu ve Frankfurtu. Objevují se totiž zprávy, podle kterých tam Hyundai ukáže koncept i30 N. Podle některých informací půjde o auto postavené na zcela nové platformě, vybavené přeplňovaným zážehovým dvoulitrem s výkonem 300 koní a pohonem všech kol. Uvidíme, jaké auto nakonec jihokorejská automobilka na autosalon přiveze, ale pokud se tyto informace zakládají na pravdě, začíná být v kategorii hot hatchů opravdu horko.

Už před časem se spekulovalo o tom, že Citroën zvažuje reinkarnaci svého kdysi úspěšného modelu Mehari, který se mimo jiné proslavil i ve slavné filmové sérii o četníkovi ze Saint Tropez. Na autosalonu ve Frankfurtu by pak francouzská automobilka měla vystavit koncept, který by podle tiskové zprávy měl být „osvěžujícím derivátem modelu Cactus oživujícím ducha legendárního Mehari. Více podrobností ale Citroën neuvolnil. Spekuluje se o plátěné střeše, případně plastovém hard topu, ale přesně to budeme vědět zřejmě až 15. září při odhalení vozu. O tom, zda nakonec novodobé Mehari půjde do sériové výroby, rozhodnou reakce návštěvníků autosalonu, médií a veřejnosti.

V souvislosti s Audi a autosalonem ve Frankfurtu se často mluví o sportovnější variantě Audi Q7 pojmenované SQ7. Tisková zpráva automobilky prozatím oznámila pouze verzi z opačného spektra – Q7 ultra 3.0 TDI. To je základní verze modelu osazená třílitrovým dieselem s parametry 218 koní a 500 Nm a tabulkovou spotřebou v kombinovaném režimu 5,5 l/100 km. Vedle spotřeby má potenciální zákazníky zaujmout také cenou. V přepočtu z té německé by měla vyjít na 1 569 000 korun, což je o 130 000 korun méně, než jaká je v České republice základní cena výkonnější verze třílitrového dieselu. Do prodeje půjde základní Audi Q7 ultra 3.0 TDI letos v září.

 

TEST – Peugeot RCZ R

Autem dnešního testu je Peugeot RCZ R. Když na konci roku 2014 přišel na trh, byl to nejrychlejší a nejvýkonnější Peugeot všech dob. O ambicích, které do RCZ R francouzská automobilka vkládala, nejlépe vypovídá fakt, že s jeho vývojem vydatně pomáhalo závodní oddělení Peugeot Sport. I proto jsem neodolal nabídce se za jeho volant ještě jednou posadit.

Peugeot RCZ R se na první pohled od běžných kupé RCZ liší jen detaily, které mají za úkol vylepšit aerodynamiku. Patří mezi ně i pevný zadní spojler, který při rychlosti 200 km/h vytváří přítlak 15 kg. Možná se to může zdát málo, ale je třeba si uvědomit, že jen málo sériových vozů, pokud zrovna nejde o supersporty, vytváří přítlak. Vizáž RCZ R není nijak vyzývavá, ale dává tušit, že je něco jinak, než u běžného RCZ.

Uvnitř se Peugeot RCZ R od ostatních RCZ liší celou řadou detailů. Tím největším rozdílem jsou ale výrazně tvarovaná sedadla čalouněná kombinací kůže a Alcantary, která tam není ani tak z estetických důvodů, ale prostě proto, že po ní řidič neklouže jako na hladké kůži. Přispívá tak k lepšímu držení těla v sedačce. Sportovní atmosféru podporuje i kontrastní červené prošívání. Zároveň je také ale interiér poplatný době vzniku modelu RCZ, takže postrádá poslední verzi multimediálního systému a středovou konzolu s minimálním počtem tlačítek nebo maličký volant a budíky umístěné v zorném poli až nad ním. Přesto se mi pohodlná poloha za volantem hledala hůř než třeba v minulý týden testovaném MINI John Cooper Works. V RCZ R jsem buď měl příjemně natažené nohy, ale nedosáhl pořádně na volant nebo správnou polohu rukou, ale nepřirozeně pokrčené nohy. Škoda. U takového auta potřebujete sedět naprosto pohodlně, abyste vůz s jistotou cítili a ovládali.

Pojďme si ale říci, v čem je Peugeot RCZ R jiný po technické stránce. Začněme u motoru, známá 1.6 THP má v Peugeotu RCZ R výkon 270 koní a točivý moment 330 Nm v rozmezí 1900-5500 min-1. To si vyžádalo kované písty Mahle Racing, které jsou vyrobeny ze stejného materiálu, jaký je používán na písty pro F1 nebo vozy WTCC, kované ojnice jsou z kvalitnějšího materiálu, zesílený je blok motoru i ložiska uložení klikové hřídele. Motor navíc dostal i větší turbodmychadlo Borg Warner, které Peugeot upravil podle svých představ.

V návaznosti na silnější motor bylo provedeno zesílení převodovky, jsou použity delší převody, pro snadnější řazení je odlehčena hlavice řadící páky a trakci pomáhá samosvorný diferenciál Torsen. Podvozek má vpředu větší odklon kol, jinou geometrii, tlumiče vpředu jsou tužší o 14 %, vzadu dokonce o 44 % a RCZ R jezdí na 19“ kolech. Za těmi se pak předu skrývají velké brzdy Alcon vycházející z těch na závodním Citroenu DS3 WRC a do kterých se zakusují čtyřpístkové třmeny.

A jaké je s Peugeotem RCZ R svezení? Nastartujte motor a okamžitě se zezadu ozve bručení, které nijak neodhaluje, že máte pod kapotou pouze čtyřválcovou „jedna-šestku“. Sympatický je i fakt, že Peugeot se rozhodl nejít cestou dnes tak módních zvukových sympozerů nebo elektronickým vytvářením patřičného zvuku motoru uvnitř vozu za pomoci audiosystému. Podvozek RCZ R se k mému překvapení vyrovnává s grácií a komfortem i s takovými nástrahami městského provozu jako jsou příčné retardéry a další věci, takže ani jeho každodenní používání majitele obtěžovat nebude. Podvozek je sice tužší, ale míra pohodlí při popojíždění po městě je na velice dobré úrovni a jen to potvrzuje tehdejší slova zástupců automobilky, že chtěli vytvořit auto, které bude možné používat každý den.

Lepší je ale popustit uzdu 270 koní pod kapotou mimo město, nejlépe na nějaké zatáčkovité okresce s dobrým asfaltem. Když dáte plný plyn, doslova cítíte a slyšíte, jak motor hltá vzduch před autem, aby jej o chvíli později prohnal spalovacím prostorem a vyplivl jej výfukem ven. Velkým přínosem jsou široká kola a rozšířený rozchod – dávají vám spoustu jistoty v rychle projížděných zatáčkách a spolu se samosvorným diferenciálem i hromadu gripu. Ve chvíli, kdy začnete RCZ R věřit a vypnete systém kontroly stability, zjistíte, že jej vlastně nepotřebujete. Na výjezdech ze zatáček problém s trakcí není, na brzdách je RCZ R i díky dlouhému rozvoru hezky klidné a příčné zrychlení poberou široké pneumatiky. Míra jistoty, s jakou se lze s RCZ R velice svižně protahovat zatáčkami, je obdivuhodná.

Přestože motor má deklarovaný maximální točivý moment už od 1900 min-1, za volantem cítíte, že opravdu začne jet někde okolo 3500 min-1 a opravdu pěkný zvuk začne mít okolo 5000 min-1. Na druhé straně mu rozhodně nelze upřít chuť jít do otáček a vytáčí se velice rychle. Opět mi ale nedá nepřirovnat to k minule testovanému MINI John Cooper Works, které sice mělo přeplňovaný dvoulitr s nižším výkonem i točivým momentem než má RCZ R, ale s vozem hýbal s větší samozřejmostí a i jeho zvukový projev byl dospělejší, takový plnotučnější. Důstojným oponentem výkonného motoru jsou i brzdy, naprosto přesvědčivé a silné.

Peugeot RCZ R působí hezky zakulaceným dojmem, vše je pěkně sladěné – a tak má asi vše, co by dnešní rychlé auto mělo mít. Je pohledné, velice dobře vybavené, má podvozek, který je hodně povedený při rychlém svezení i při popojíždění po městě, má motor, který mu umí udělit nadprůměrnou dynamiku, ale zároveň umí být i šetrný při běžném ježdění, a především tohle auto jako takové umí dát ochutnat sportovní svezení s velkou dávkou jistoty díky mechanickému fungování a ne za pomoci elektronických berliček. Z mé strany mám tak výtku jen k pozici za volantem, nepovedlo se mi najít takovou, která by mi naprosto vyhovovala. A pak také k ceně. 1 040 000 korun je celkem dost ambiciózní. Ačkoli RCZ R není vůbec špatné auto, v této cenové hladině už najdete i auta s velkými atmosférickými šestiválci, a to je přece jen trochu jiná liga.

 

ZAJÍMAVOSTI

Pamatujete si na velký boom vozů s označením CC – coupé-cabriolet? Jejich charakteristickým prvkem byla pevná skládací střecha a bezproblémové používání v jakémkoli ročním období. Jenže už tehdy tu byl řada negativ – od vyšší hmotnosti pevné střechy a tedy i celého vozu až po velkou nepraktičnost, protože při složení pevné střechy nezůstane v kufru prakticky žádné místo. Jako velký milovník kabrioletů a majitel několikátého s plátěnou střechou musím prohlásit, že bych nikdy neměnil za auto s pevnou skládací střechou. Rozdíl ve využitelnosti kufru je obrovský a když na to přijde, lze na auto s plátěnou střechou pořídit hard top. Uvědomují si to i automobilky. Mazda například u své ikony MX-5 rovněž spoléhá na plátěnou střechu a dle všeho se k plátěné střeše vrátí příští kabriolet BMW řady 4. Měl by totiž podobně jako nová generace řady 7 v konstrukci karoserie z velké části využívat uhlíkových vláken, karoserie tak bude pevnější a lehčí a byla by škoda si to kazit pevnou skládací střechou.

V roce 2013 představila italská společnost Icona koncept Icona Vulcano. Společnost sídlí v Šanghaji a její hlavní náplní je zajišťovat čínským společnostem italské know-how v oblasti designu a techniky. Koncept vozu byl spíše jen ukázkou jejích schopností. Jenže na Concours d’Elegance v kalifornském Pebble Beach se ukáže tento vůz v lehce upravené podobě a pod jménem Icona Vulcano Titanium, který naznačuje, že část karoserie je vyrobena z titanu, zbývající část pak z uhlíkového kompozitu. 1600 kg vážící vůz pohání kompresorem přeplňovaný V8 z Corvette ZR1 naladěný na 670 koní. To má stačit na akceleraci z klidu na 100 km/h za 3 sekundy a maximální rychlost 330 km/h. Dostatečný zájem movité klientely by pak mohl spustit i malosériovou výrobu.

V dnešní době downsizingu, hybridních pohonných jednotek, elektromobilů a dalších ekologicky přijatelných forem pohonu vypadá projekt Rodneyho Ruckera jako zjevení. Tento pán si totiž postavil velice svérázný dvoumístný roadster, který je bezmála 10 metrů dlouhý a je osazen dvanáctiválcovým motorem. Ale jakým! Je to motor Packard 4M2500 který během druhé světové války sloužil k pohonu amerických lodí, má objem 41 litrů, výkon 1625 koní a točivý moment 4070 Nm. Stavba celého vozu vyšla zhruba na milion dolarů a Rodney Rucker na něm pracoval sedm tisíc hodin, ale výsledek stojí za to. Nakonec, podívejte se na internet, krátké video, kde má vůz nastartovaný motor je opravdový balzám na duši všech vyznavačů pořádných motorů.

 

AKTUALITY

Společnost Jaguar Land Rover v týdnu oznámila, že postaví nový výrobní závod nedaleko slovenské Nitry. Automobilka vlastněná indickou skupinou Tata Motors zvažovala možnost výstavby závodu také v Mexiku nebo Spojených státech. Slovensko nakonec zvítězilo díky blízkosti řetězce dodavatelů a dobré infrastruktuře. Výroba vozů by měla být spuštěna v roce 2018 a výrobní kapacita má dosahovat až 300 000 aut ročně. Není ovšem jisté, jaké modely budou v Nitře vznikat, mluví se o modelech na hliníkové platformě a britská média spekulují o tom, že by to měla být nová generace Land Roveru Defender.

Nedaleko švédského Göteborgu bylo otevřeno nové vývojové centrum China Euro Vehicle Technology. To patří čínské automobilce Geely, která je v současnosti majitelem Volva. Ředitelem centra je bývalý inženýr Saabu Mats Fagerhag, který u švédské automobilky pracoval na nakonec nepoužité modulární platformě Phoenix. Vývojové centrum bude připravovat kompletní vozy včetně platformy, motorů, převodovek a karosérií. Ve velkém by mělo být využíváno hybridních technologií, což Fagerhag plánoval i u Saabu. Platformy vyvinuté novým centrem budou sloužit jak pro Volvo, tak pro Geely a první vozy by na nich měly vyjet za dva a půl roku.

 

MOTORSPORT – Interview s Tomem Blomqvistem

Při posledním závodě DTM na Red Bull Ringu jsem měl možnost si na chvíli popovídat s pilotem BMW Tomem Blomqvistem. V osmičlenné sestavě mnichovské automobilky je v letošní sezóně jediným nováčkem. Před rokem ani nepomyslel na to, že by mohl být továrním pilotem BMW, nyní má za sebou půlku sezóny v jednom z nejnabitějších šampionátů.

„Musel jsem se toho hodně naučit, je to úplně jiné závodění než v minulosti s formulovými monoposty. Vysoká profesionalita šampionátu, tovární podpora BMW – je to pro mne úplně nové prostředí. Ale zatím si to užívám, jak jsem říkal, musel jsem se toho hodně naučit. Závod od závodu se cítím v tomhle prostředí lépe a lépe a myslím, že to bude ještě lepší.“

 

Tom Blomqvist před svým příchodem do DTM závodil v F3, kde jsou monoposty křehkým závodním náčiním. Jakékoli kontakty mezi vozy vedou k jejich poškození. V DTM je to jiné, bojuje se tvrdě a kontakty jsou v závodech na denním pořádku. Zajímalo mne, jak si na tohle Tom zvykl.

„Jsme závodníci a adaptujeme se celkem rychle, ale první dva závody byly opravdu zvláštní. Bylo to pro mne něco nového, ale už jsem si na to zvykl a přijde mi to přirozené. Dostal jsem pár ran od soupeřů, ale už jim to umím také vracet. Je to celkem tvrdé, ale většinou férové. Máme dveře, nárazníky... tohle je prostě DTM – vyrovnané, super těsné závodění – a kontakty jsou nevyhnutelné.“

 

Tom Blomqvist je synem bývalého mistra světa v rallye Stiga Blomqvista. Ten je na svého syna patřičně hrdý, ale otcovských rad mu k tomuto typu závodění moc dát nemůže...

„Je to úplně něco jiného. Snaží se mi pomoci, kde může, ale ví, že to je úplně jiná disciplína na úplně jiné úrovni, než tomu bylo před 30 lety. Myslím, že ví, že je těžké mi nějak radit. Je v pohodě a rád se drží v pozadí. Tento víkend je tady na závodech a kde je to možné, snaží se mne podporovat.“

 

Tom Blomqvist zatím ve své nováčkovské sezóně bodoval pouze jednou a to v prvním závodě na Zandvoortu. Má na svém kontě pouze 6 bodů, ale pořád je na tom lépe než syn dalšího slavného otce, Adrien Tambay, který má body pouze 3.

 

MOTORSPORT

Premiérová sezóna Formula E už skončila, ale nabídla  atraktivní závodění a zajímá se o ni několik automobilek i předních týmů z jiných dalších sérií. FIA mimo jiné homologovala několik nových pohonných jednotek, protože pro druhý ročník šampionátu došlo k uvolnění regulí pro elektromotory, invertory, převodovky a chladící systémy. Deset týmů tak bude používat osm různých pohonných jednotek. Podvozky naopak zůstávají standardní. Formula E láká i špičkové piloty. Už v premiérové sezóně se představilo několik bývalých pilotů F1 a ani předběžná startovní listina pro příští rok na ně není chudá. I příští rok by se tak měli na trati utkávat Nick Heidfeld, Lucas Di Grasi, Jean-Eric Vergne, Bruno Senna, Nelson Piquet Jr., Sebastien Buemi, Jarno Trulli a Stephane Sarrazin. Největší hvězdou ale nejspíš bude bývalý mistr světa F1 z roku 1997 Kanaďan Jacques Villeneuve, který nově podepsal smlouvu s týmem Venturi.

Bývalý mistr světa cestovních vozů a jeden z nejúspěšnějších pilotů cestovních vozů poslední dekády Rob Huff bude startovat v závodě série TCR v ulicích Macaa. Závod v Macau už pro letošek totiž není v kalendáři WTCC a protože tovární pilot Lady dokázal na okruhu Giua už sedmkrát vyhrát, využije jeho zkušeností tým West Coast Racing, který pro Roba Huffa pro poslední závod TCR připraví Hondu Civic. Je pochopitelné, že britský sympaťák do Macaa pojede s cílem závod vyhrát.

Startovní listina letošního ročníku Race of Champions už začíná dostávat jasné obrysy. Svou účast už potvrdil bývalý mistr světa v rallye a úřadující světový šampion v rallyekrosu Petter Solberg, který opět spojí síly s rekordmanem v počtu vítězství ve 24h v Le Mans Tomem Kristensenem. Oba muži budou obhajovat své vítězství v soutěži týmů z loňského ročníku na Barbadosu. Dalším zajímavým týmem budou pilot F1 Daniel Ricciardo a několikanásobný mistr světa silničních motocyklů Mick Doohan. Chybět nebude ani bývalý pilot F1 a DTM David Coulthard, čtyřnásobný mistr světa F1 Sebastian Vettel a v tomto týdnu byla potvrzena také účast dvojnásobného mistra světa MotoGP Jorgeho Lorenza. Letošní ročník Race od Champions se koná 20. a 21. listopadu v Londýně.

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru pořadu si můžete poslechnout každý pátek v 9:35, reprízu v pátek ve 14:05 a 14:35 a také o víkendu. 

 

Zdroj: Zet

 

 

Peugeot RCZ R - interiér

Peugeot RCZ R

Peugeot RCZ R

Peugeot RCZ R

Auto ZET: Test Peugeotu RCZ R; rozhovor s pilotem DTM Tomem Blomqvistem Foto: Peugeot RCZ R

reklama

Další články

  1. Varufakis: Záchranný program nebude fungovat

    Společnost ·

    Bývalý řecký ministr financí Janis Varufakis si myslí, že nový záchranný program, na kterém se Řecko dohodlo s věřiteli, nebude úspěšný. Varufakis to řekl v rozhovoru …

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.