reklama

Autonomní řízení má smysl. Nehodovost u vozů Tesla klesla díky Autopilotům o 40 procent

Americký dopravní úřad NHTSA poprvé potvrdil, že elektromobily Tesla vybaveny systémem Autopilota jsou bezpečnější. Při vyšetřování fatální nehody vozu Tesla s tímto asistenčním systémem přišla na to, že nehodovost u těchto aut klesla díky technologii Autopilot o 40 procent. Ředitel elektromobilky Elon Musk slibuje v budoucnu snížení nehodovosti až o 90 procent. Podle šéfredaktora magazínu Hybrid.cz Jana Horčíka není toto odvážné tvrzení úplně bez naděje.

Mohlo by vás zajímat

Vyšetřovatelé NHTSA prošli data z let 2014 až 2016, kdy je technologie Autopilota ve vozech Tesla aktivní. Shledali, že za tu dobu počet nehod klesl z 1,3 nehod na milion ujetých mil na 0,8 nehody na milion ujetých mil. Podle Horčíka tato statistika naznačuje, že technika autonomního řízení má skutečně smysl. „Už 40procentní pokles naznačuje, že se mohou dostat hodně daleko. Samotný Elon Musk slibuje snížení nehodovosti až o 90 procent. Musk je nicméně známý svými velkohubými prohlášeními. Rád přehání, ale těch aktuálních 40 procent naznačuje, že to není úplně bez naděje,“ uvedl na rádiu Zet.

Důvodem, proč se tato data stala předmětem vyšetřování NHTSA, je paradoxně nehoda v polovině minulého roku na Floridě. Zemřel při ní čtyřicetiletý motorista Joshua Brown, který seděl za volantem automatizovaného modelu vozu Tesla S. „Bylo to o tom, že auto jelo po rychlostní silnici, na které se v té době otáčel kamion s přívěsem. Přívěs měl bílou plachtu a Autopilot nebyl schopen rozpoznat bílou plachtu proti osvětlené obloze,“ připomněl Horčík. Vyšetřovatelé poté došli k závěru, že chyba byla na straně řidiče. Tesla totiž vždy upozorňovala, že systém Autopilota je pouze asistenčním systémem. Řidič tedy musí být vždy bdělí, což se v tomto případě pravděpodobně nestalo.

Jak Autopilot funguje?

Vozidla Tesly se systémem Autopilot jsou vybaveny pokročilými technologiemi. Je to zhruba osm kamer, několik ultrazvukových a radarových senzorů, které dokáží „vidět“ až ob jedno auto před vozem. Data pak zpracovává výkonný počítač, který rozhoduje o akcích. „Umí se také neustále zlepšovat. Ta technologie je postavena na nejnovějších poznatcích v oblasti strojového učení v oblasti superpočítačů. Ta auta každou mílí, kterou ujedou, každým řešením nějaké dopravní situace, se neustále učí novým kouskům,“ dodal Horčík. Podle něj umí Autopilot nejlépe reagovat na dálnicích a rychlostních silnicích, v městském provozu se stále neumí pohybovat dost dobře.

Ačkoliv Tesla usilovně pracuje na vylepšování svého autonomního systému, tak se automobilka podle Horčíka v brzké budoucnosti nechystá vyrábět vozy bez volantu a pedálů. „Myslím si, že i ten nový Model 3 i budoucí plánované vozy Tesla jsou a budou stavěné tak, aby bylo možné používat i manuální řízení a ne jen toho Autopilota,“ uvedl.

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru s šéfredaktorem magazínu o budoucnosti dopravy Hybrid.cz Janem Horčíkem. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

Autonomní řízení má smysl. Nehodovost u vozů Tesla klesla díky Autopilotům o 40 procent Foto: Kaspars Grinvalds / Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.