reklama

AutoZet: Test Audi A4 Avant 3.0 TDI, svezení s MINI All4 Racing, který z pilotů F1 je nejlepší?

V novém vydání AutoZet se dozvíte, jak budou vypadat interiéry budoucích Peugeotů i jaký motor najdete nově pod kapotou Škody Octavia. Otestujeme nové Audi A4 Avant s třílitrovým dieselem, podělím se s vámi o dojmy ze svezení závodním MINI All4 Racing na ledem pokryté dráze v Laponsku a řekneme si, za kolik je u nás nabízeno nové SUV Maserati Levante. V neposlední řadě se podíváme na závěry vědců z univerzity v Sheffieldu, kteří se snažili určit nejlepšího pilota F1 v celé její historii.  

Další díly pořadu

AKTUALITY

Příští týden bude na autosalonu v Pekingu představen koncept nové generace VW Touraeg. Podle tiskové zprávy bude vybaven celou řadou moderních technologií, včetně Active Info Displaye známého z jiných modelů koncernových značek. K pohonu konceptu je použita hybridní pohonná jednotka s celkovými parametry 381 koní a 700 N.m, která zvládne auto rozjet z klidu na 100 km/h za 6 sekund a udělit mu maximální rychlost 224 km/h. Jak je u současné metodiky měření spotřeby paliva typické, auta s hybridním pohonem vykazují velice nízké hodnoty. V případě konceptu VW Touareg je to 3,6 l/100 km a dojezd pouze na elektřinu činí pro testovací cyklus velice vhodných 50 km.

Peugeot představil novou podobu svých interiérů i-Cockpit. Jeho základem je displej s úhlopříčkou 12,3“, který plně nahrazuje přístrojový štít a klasické budíky. Nový je také 8“ displej na středové konzole, který slouží k ovládání rádia, navigace, telefonu a dalších funkcí multimediálního systému. Chybět nemůže ani podpora konektivity s nejrůznějšími modely chytrých telefonů. Proti stávající verzi i-Cockpitu ještě ubylo tlačítek a maličký volant je položen o 2 mm níže, aby nebránil výhledu na přístrojový štít. Jako první nový koncept interiéru dostane model 3008.

Renault v Amsterdamu prezentoval model Espace schopný jezdit zcela bez přičinění člověka. Stalo se tak u příležitosti podpisu deklarace o vývoji bezpilotních vozů, kterého se zúčastnili ministři dopravy 28 členských států Evropské unie. Autonomní Espace je vybaven doslova armádou nejrůznějších senzorů, radarů, laserových skenerů a kamer, které hlídají nejen to, aby auto jelo ve svém pruhu, ale také to, co se děje v okolním provozu. Renault Espace už absolvoval několik stovek hodin ježdění v běžném provozu. Renault přitom tvrdí, že 90 % dopravních nehod způsobí lidský faktor a postupné uvádění nejrůznějších bezpečnostních systémů a asistentů pomohlo za posledních 15 let snížit počet smrtelných a vážných zranění na francouzských silnicích o 80 %. Renault plánuje uvést svůj první autonomní model v roce 2020. Otázkou je ovšem legislativa a jak si mezi autonomními vozy povedou auta bez těchto systémů atd. Navíc je pořád ještě dost lidí, které řízení baví a užívají si ho a nechtějí si do něj nechat kecat různými systémy.

To o čem se dlouho neoficiálně mluvilo, je skutečností – Škoda nahradila silnější verzi přeplňovaného zážehového čtyřválce 1.2 TSI litrovým tříválcem. Ten je naladěn na 115 koní a 200 N.m a navzdory menšímu objemu a počtu válců je tedy výkonnější, má nižší spotřebu, nabízí lepší dynamiku i maximální rychlost. Standardně bude tříválec dodáván s přímo řazenou převodovkou, za příplatek jej bude možné mít i s dvouspojkovou převodovkou DSG. Základní cena Octavie 1.0 TSI je však o 5000 CZK vyšší než u odcházející verze.

  

TEST – Audi A4 Avant 3.0 TDI

Audi uvedlo novou generaci modelu A4 loni na podzim a kolegové, kteří se s ním už svezli, jej celkem chválili. O to víc jsem se na test nové A4 těšil, zejména když jsem dostal prozatím tu nej verzi osazenou šestiválcovým dieselem a pohonem všech kol quattro.

Nová A4 sice na první pohled vypadá jako facelift minulé generace, ale zdání klame. Je to nově postavené auto, které využívá vylepšenou koncernovou platformu MLB Evo. V konstrukci je použito řady hliníkových prvků a současná A4 je proti té předchozí o 120 kg lehčí. Dalším výrazným prvkem je výborná aerodynamika, součinitel čelního odporu vzduchu 0,23 mluví sám za sebe. Oba tyto faktory se podepisují na tom, že z jízdy s novým Audi A4 je cítit lehkost, nabízí zajímavou dynamiku a výborně maskuje skutečnou rychlost. K tomu se ale ještě vrátíme.

Interiér nové A4 je evolucí toho minulého a musím říci, že řada prvků, které mi v minulé generaci A4 vadily, tu prostě nejsou. Jedním takovým je třeba ovládání teploty klimatizace. Přímo v otočném ovladači je malý displej, který ukazuje zvolenou teplotu a když ovladačem otočíte, změní se pouze číslo v onom ovladači. Už žádné teatrální avízo na třech dalších displejích včetně toho od multimediálního systému, kde na pár sekund velké číslice paralyzovaly třeba mapu navigace. To samé platí i pro vyhřívání sedadel. Prostě stisknete tlačítko a je to. Dříve jste museli zvolit, že ovládáte vyhřívání sedadel, nastavit intenzitu a potvrdit... hrůza. Co mi teda ale pořad dost nesedí, to je ovládání rozhraní MMI. Přijde mi, že se snaží být za každou cenu jiné a to na úkor přehlednosti a jednoduchosti.

Ať už si koupíte jakoukoli verzi Audi A4, vždy dostanete velký TFT displej místo klasického přístrojového štítu. Jeho rozlišení je vynikající a dovoluje volit mezi různými režimy zobrazení a různými informacemi. Možná je to jen věc zvyku, ale na můj vkus je těch informací v některých režimech až moc a působí to přeplácaně. Rozhodně ale nejsem příznivec sledování mapy navigace v přístrojovém štítu. Přijde mi to pro oči a soustředěnost horší než na navigace na displeji na středové konzole. Z pohledu prostoru je A4 vpředu velice útulná a nabízí přiměřeně místa, na zadních sedadlech ho pro nohy cestujících při mých 185 cm moc nezbývalo. Zmínit musím výbornou pozici za volantem, sedí se nízko, sedadla mají výborné vedení a volant se dá přitáhnout blízko k tělu, tak to mám rád. V provedení Avant kufr nabízí základní objem 505 litrů.

V testovaném Audi A4 byl prozatím nejvýkonnější motor, jaký si do něj můžete objednat – šestiválcový diesel o objemu 3,0 litry. Nabízí 272 koní a rovných 600 N.m v rozmezí 1500-3000 min-1 a je párován výhradně s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol quattro. V téhle konfiguraci umí A4 Avant akcelerovat z klidu na 100 km/h za 5,4 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Na diesel to nejsou vůbec špatné hodnoty.

V6 je krásně kultivovaný a výborně odhlučněn, takže o něm ani po ranním nastartování vůbec nevíte. A vzhledem k tomu, že celé auto jako takové je velice tiché – o výborné aerodynamice už řeč byla – přispívá to ke komfortu cestování. Třílitrový diesel je také jediný, který nemá dvouspojkovou převodovku, ale klasický automat. A je to jen dobře. Převodovka od ZF funguje výborně, řadí rychle a hladce, brzy zamyká hydrodynamický měnič, prostě je mnohem lepší než koncernová dvouspojka. A spotřeba? Po téměř 1000 km strávených v ulicích Prahy a na dálnicích se zastavila na hodnotě 7,1 l/100 km, tabulková hodnota je přesně o 2 litry nižší.

Už jsem říkal, že nová A4 je postavena na platformě MLB Evo. Její výhodou je trochu jiné uspořádání transmisí, což dovolilo posunout motor více směrem dozadu a ten tak není tolik vyvěšen před přední nápravu. Spolu se snížením hmotnosti to jízdnímu projevu A4 dává zajímavou lehkost a především neutrální chování. Už není tak nedotáčivá jako předchůdce a dá se říci, že svezení dokáže potěšit, což u Audi bývalo něco nepředstavitelného. Pohon všech kol stále spoléhá na diferenciál Torsen se standardním rozdělením síly motoru mezi nápravy v poměru 40:60. V případě potřeby ale může jít na přední kola až 70 % nebo na zadní 85 %. I na velkých kolech je přitom A4 i na českých silnicích relativně komfortní. A4 bývá často srovnávána s Passatem a díky větším rozměrům dostává přednost VW, ale jestli je někde ten rozdíl mezi nimi nejvíce cítit, pak je to podvozek. Zatímco je Passat největším autem na platformě MQB – takže v podstatě do extrému natažený Golf, je A4 nejmenším autem na platformě MLB Evo – tedy vlastně smrskuná Q7, a to je sakra cítit. Svezením se Passat A4 rovnat prostě nemůže.

S potěšením musím konstatovat, že kolegové, kteří nové Audi A4 Avant s dieselem 3.0 TDI chválili, nelhali. Nejvýraznějším pozitivem je mezigenerační úbytek hmotnosti, výkonný a kultivovaný diesel a lehkost jízdního projevu. Základní cena Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro je 1 391 900 CZK, v provedení Sport pak ještě o dalších 60 000 CZK vyšší. Není to zrovna málo, ale nová A4 se vážně povedla.

  

AKTUALITY

Aston Martin Vulcan je auto, které vzniklo čistě pro potěchu vybraných zákazníků, kteří jsou ochotni zaplatit více než 60 milionů korun za auto, které nemá ani homologaci do běžného provozu, ani potřebnou homologaci pro účast v závodech GT vozů. Jedná se čistě o hračku pro ježdění na okruzích. Někteří zájemci by ale  přece jen s tímhle autem rádi i do běžného provozu a zatímco samotná automobilka tuto úpravu odmítla, společnost RML, která má bohaté zkušenosti se stavbou závodních vozů, se nabídla, že za patřičný obnos tuto úpravu individuálně provede a zařídí schválení do běžného provozu. Vulcan tak bude muset dostat jiná zpětná zrcátka, světlomety, blinkry nebo mlhovky a dále se úprava bude týkat softwaru motoru, katalyzátorů a tlumičů výfuku. Někteří zájemci chtějí údajně i úpravu převodovky. Cena úpravy se bude odvíjet od její složitosti a přání zákazníka.

Aktuální BMW X5 bylo představeno v roce 2014, ale v Mnichově už údajně připravují jeho novou, v pořadí 4. generaci. Ta se představí nezvykle brzy, ale BMW si na ní chce ozkoušet novou podvozkovou platformu, na níž pak v roce 2018 vyjede ještě větší SUV BMW X7. Nová X5 by se měla představit už příští rok a společně s ní i nová generace modelu X6, oba pochopitelně vyjedou na stejné nové platformě. Ta bude vycházet z té, kterou byste našli u současné limuzíny řady 7, což znamená, že bude využívat kombinace vysokopevnostní ocele, hliníku a karbonu. X5 díky tomu bude lehčí, ale zároveň pevnější. Chystané BMW X7 pak bude vyráběno v americkém závodě ve Spartanburgu, podobně jako X5 a oba modely budou sdílet i paletu motorů, včetně plug-in hybridní jednotky.

Minulý týden bylo na český trh oficiálně uvedeno premiérové SUV značky Maserati – Levante. To v sobě nezapře svůj rodokmen a karoserie nese typické prvky Maserati. Automobilka se pak chlubí, že Levante má nejlepší aerodynamiku v daném segmentu, nejkratší brzdnou dráhu při brzdění z rychlosti 100 km/h a ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy v poměru 50:50. Pro začátek je u nás nabízena verze se silnějším provedením přeplňovaného V6 Ferrari o objemu 3,0 litru a s parametry 430 koní a 580 N.m, slabší varianta tohoto motoru s výkonem 350 koní bude k mání později. Základním provedením je ovšem verze s třílitrovým dieselem, který nabízí 275 koní a 600 N.m a jehož cena startuje na částce 1 612 000 CZK. Zajímavé je, že Maserati Levante si můžete pořídit i na operativní leasing. Scuderia Praha už eviduje okolo 20 objednávek, první auta budou českým zákazníkům doručena v červnu.

Zajímavý koncept představil Lexus. Vychází z modelu RC F a je posunut o poznání blíž čistokrevné závodní verzi ve specifikaci GT3. Lexus RC F GT je o více než 360 kg lehčí než RC F, čehož bylo dosaženo použitím karbonových dílů jako je střecha, kapota, víko kufru, vnější plášť dveří, některé prvky v interiéru a v neposlední řadě i aerodynamické prvky na karoserii. Upraven byl také podvozek a brzdy, motor ale zůstal stejný – tedy pětilitrový atmosférický V8 s výkonem 477 koní. Vzhledem k výraznému úbytku hmotnosti by ale neměl mít s autem tolik práce. Lexus žádné konkrétní hodnoty neuvádí, ale sériové kupé RC F akceleruje z klidu na 100 km/h za 4,5 sekundy. Lexus chtěl na tomto voze demonstrovat, kam až je možné v úpravě F verzí zajít, snad se tedy v budoucnu dočkáme i podobně raženého sériového vozu.

 

PŘEDSTAVENÍ

Nestává se příliš často, abyste dostali pozvánku na svezení závodním autem. Navíc v jednom z těch nejlepších ve své kategorii. Mně se té pocty dostalo a jako jediný český novinář jsem minulý týden vyrazil k polárnímu kruhu do finského Rovaniemi, abych si na sněhu vyzkoušel závodní MINI All4 Racing – auto, které čtyřikrát vyhrálo slavnou Rallye Dakar.

Nejprve několik základních informací. MINI All4 Racing svým vzhledem připomíná MINI Countryman, ale celé je o 9 % větší než sériový vůz. Patří do kategorie T1, pohání jej šestiválcový diesel o objemu 3,0 litru a má výkon přibližně 380 koní a točivý moment 800 N.m. S veškerou výbavou váží nemalých 2200 kg a zajímavostí je nádrž o objemu 367 litrů. Ta se v poušti hodí, v písku má totiž MINI All4 Racing spotřebu 60 l/100 km, na asfaltu se ale spokojí se 16 l/100 km. Základem úspěchu v drsném terénu dálkových soutěží je podvozek. Každé kolo má dva speciálně pro závodní MINI vyvinuté tlumiče a jeden z nich stojí 3500 eur! Německý tým X-Raid zatím vyrobil 17 exemplářů a cena každého je přibližně milion eur.

A s tímhle autem jsem se měl svézt. Vzhledem k tomu, že už jsem pár závodních aut řídil, dokonce i na sněhu a ledu na pneumatikách s hřeby, měl jsem představu, co mne vlastně čeká. Když přišel čas, vyfasoval jsem kombinézu, helmu s interkomem a vydal se ke svému autu. Na místě navigátora jsem měl velice zkušeného Andyho Schulze, dvojnásobného vítěze Dakaru, a když mne mechanik připoutal do pětibodových pásů, mohli jsme vyrazit na asi 6 km dlouhý přejezd k uzavřené trati na zamrzlém jezeře. Co mne mile překvapilo, byla spojka. Žádný ukrutně tuhý pedál a nepříjemně kousavá, právě naopak. Se závodním MINI by se rozjel i naprostý začátečník z autoškoly. Sekvenční převodovka při řazení vyžaduje rázný povel a trochu síly, ale tak to mám rád. Cestou si s Andreasem povídáme. Když zjistí, že jsem z České republiky, rozpovídá se o tom, jak kdysi dávno byl na Barum rallye a jak se mu líbily české holky. Jenže to už jsme u zamrzlého jezera, vyslechnu si pár posledních rad a jdeme na to.

Trať na jezeře je celkem pomalá, v nejrychlejším místě řadím „čtyřku“ a rychlost těsně před brzděním vyleze lehce nad 100 km/h. Auto na pneumatikách s hřeby skvěle poslouchá a hlavně brzdí. Andy mne stále povzbuzuje, ať se snažím řídit auto plynem. Poslouchám ho a závodní MINI se mění v krásně řiditelnou hračku, která projíždí zatáčky plavnými smyky a nechá se jednoduše přehazovat ze strany na stranu. Tuhle plavnost bych trochu připisoval i hmotnosti přes dvě tuny, cítit je hlavně v zatáčkách, o něco méně i na brzdách. Ve chvíli, kdy si s MINI začínáme dobře rozumět ale můj čas vyprší a nezbývá mi nic jiného, než zase nabrat směr základní tábor.

Tam mne čekala závěrečná tečka, což bylo svezení s vítězem Dakaru Nanim Romou. Musím říct, že MINI vážně nešetřil a dával vyniknout především skvělému podvozku, který bez jakýchkoli problémů přejede i půl metru hluboké díry, jako by se nic nestalo. I při Naniho celkem agresivním stylu jízdy je cítit, jak vysoká hmotnost tahá MINI ze zatáček ven, ale zážitek to je náramný. Když jsem pak na hotelu viděl záběry z on-board kamery, uvědomil jsem si, že to se mnou v autě mlelo jako v shakeru. Při tak krátké jízdě si to člověk ani neuvědomí, ale představa, že v tomhle režimu absolvuji několik set kilometrů denně, je opravdu pekelná. Jako zkušenost a vytvoření si obrázku, čím jezdci při Dakaru prochází, však bylo svezení za volantem i na sedadle spolujezdce v MINI All4 Racing naprosto úžasné.

 

MOTORSPORT

Vědci z univerzity v Sheffieldu provedli důkladnou analýzu statistik F1 a pokusili se určit, který z jezdců v historii královny motorsportu je tím nejlepším. Analýza se mimo jiné snažila eliminovat vliv kvality monopostu na výsledky pilota, přitom podle vědců je vliv týmu na výsledek 6x větší než jezdcův. A jak žebříček po takové analýze statistik vypadá? Nejlepším pilotem F1 všech dob je Juan Manuel Fangio, druhé místo patří Alainu Prostovi a třetí Michaelu Schumacherovi, ovšem to se týká jeho výsledků do ukončení kariéry v roce 2006. Čtvrtý je Jim Clark, pátý Ayrton Senna a šestý nejlepší ze stále aktivních pilotů Fernando Alonso. Desátý je Sebastian Vettel, 12. Lewis Hamilton a jeho týmový kolega Nico Rosberg až 49.

Opel Adam Cup míří do své druhé sezóny na tratích českých rychlostních zkoušek. Loňský premiérový ročník Opel Adam Cupu byl úspěšnou ukázkou zajímavě pojatého konceptu finančně dostupného pohárového závodění. Cupový Adam má totiž spoustu věcí, jako mnohem „dospělejší“ závodní auta – nápravy uložené v unibalech, sekvenční převodovku, brzdy bez posilovače atd. Určení pro začátečníky tak odpovídá pouze motor – atmosférická „jedna-šestka“ s výkonem 140 koní. Letošní startovní listina se rozrostla na osm vozů a v kalendáři je sedm podniků. Lákadlem může být i start v Barum Czech Rallye, která je podnikem mistrovství Evropy a kde pohárové Adamy pojedou v rámci jedné etapy. Vedle zajímavě nízkých provozních nákladů Opel Adam Cup přináší i lákavé finanční a věcné prémie. Česká republika tak jen následuje své vzory v dalších evropských zemích jako je Německo, Francie atd. Nakonec ani pro české posádky není problém s cupovým Adamem závodit na zahraničních soutěžích. Německý ADAC Opel Rally Cup v letošní sezóně jede český tým Ralex Sport s posádkou David Štefan-Ivan Řihánek, která ve druhé soutěži obsadila velice slušné 7. místo.

 

 

 

Audi A4 Avant - interiér

Audi A4 Avant - interiér

Audi A4 Avant

Audi A4 Avant

Audi A4 Avant

Audi A4 Avant - kufr

AutoZet: Test Audi A4 Avant 3.0 TDI, svezení s MINI All4 Racing, který z pilotů F1 je nejlepší? Foto: Audi A4 Avant

reklama

Další články

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.