reklama

AutoZet: Test BMW 750iL xDrive, nové Audi SQ7, Sebastien Loeb v nové disciplíně motorsportu

Ještě jednou zabrousíme na ženevský autosalon, ale vedle toho se dozvíte, jak BMW oslavuje 100. výročí svého vzniku nebo jak britský sjezdař Graham Bell trénuje na rychlostní rekord. Otestujeme nové BMW 750i a to rovnou v prodloužené verzi a s pohonem všech kol a v motorsportu se dozvíte, jaký nový šampionát vyzkouší Sebastien Loeb.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Ford Fiesta ST je považován za jeden z nejpovedenějších malých hot hatchů současnosti. Ford ale nechce čekat, až jej konkurence přeskočí a na autosalonu v Ženevě představil vylepšenou verzi. Ta především posílila ze současných 182 koní a 240 N.m na 200 rovných koní a 290 N.m. Díky overboostu mohou být po dobu 15 sekund tyto parametry ještě o dalších 15 koní a 30 N.m vyšší. Zkrátil se také čas potřebný k akceleraci z klidu na 100 km/h, nyní je to 6,7 sekundy. Fiesta ST200 má ale například také kratší stálý převod, došlo k úpravám těhlice přední nápravy i zadních vlečených ramen, řízení má strmější převod a podvozek je o 15 mm nižší. K lepšímu svezení má nově pomoci i systém vektorování točivého momentu. Na první pohled Fiestu ST200 odlišuje speciální barva Storm Grey a design 17“ kol. Kdy se vylepšený Ford Fiesta objeví na showroomech a kolik bude stát ale zveřejněno nebylo.

Alfa Romeo namlsala své fanoušky na loňském autosalonu ve Frankfurtu nejsportovnější verzí nového sedanu Giulia Quadrifoglio Verde, běžnější verze ale ukázala až nyní na ženevském autosalonu. Tam pod kapotou najdete zcela nový přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0 MultiAir s výkonem 200 koní a točivým momentem 330 N.m, který má zaujmout výbornými reakcemi a extrémně nízkou spotřebou. Diesely zastupuje čtyřválec o objemu 2,2 litru ve dvou verzích - 150 koní a 380 N.m nebo 180 koní a 450 N.m. Tady má zase být předností kultivovanost agregátu. Později nabídku ještě rozšíří zážehový motor s výkonem 280 koní a diesel s výkonem 210 koní. Na výběr bude mezi standardně dodávanou šestistupňovou přímo řazenou převodovkou a osmistupňovým automatem. Alfu Romeo Giulia je možné objednávat od půlky dubna, ceny a dodací lhůty zatím známy nejsou.

Subaru představilo novou modulární platformu, na níž budou postaveny všechny budoucí modely. Japonská automobilka na jejím vývoji pracovala několik let a soustředila se především na dvě základní oblasti – bezpečnost a zachování charakteristických sportovních jízdních vlastností. Optimalizovaná konstrukce a pevnější spoje přinesou o 70-100 % vyšší pevnost karoserie, vylepšené zavěšení a níže položené těžiště zase přinesou větší stabilitu a citlivější řízení. S pevnější karoserií ale přijde i méně přenášených vibrací a vyšší komfort. Subaru chce novou platformu používat až do roku 2025 a proto je připravena na nejrůznější typy pohonů – zážehové motory, hybridy a plug-in hybridy, elektromotory a palivové články. Povšimněte si, že automobilka nikde nezmiňuje diesely, zřejmě s nimi už vůbec nepočítá. Nová modulární platforma sníží výrobní náklady a dovolí na jedné lince vyrábět hned několik modelů, což zase umožní rychle reagovat na aktuální poptávku zákazníků. Prvním autem, které na nové platformě vyjede, bude už letos na podzim nová generace Subaru Impreza.

 

TEST – BMW 750iL xDrive

Nová generace BMW řady 7 byla u nás představena na konci října minulého roku. Ovšem pouze staticky a tak první svezení přišlo až s prvním redakčním testem. Do toho jsem dostal verzi 750i s prodlouženým rozvorem a pohonem všech kol xDrive.

Nová „sedmička“ přináší do svého segmentu zcela unikátní konstrukci kombinující karbon, hliník a vysokopevnostní ocel. BMW ji říká Carbon Core a v podstatě to znamená, že v nejvíce namáhaných místech jako jsou prahy, sloupky, středový tunel atd. jsou výztuhy z uhlíkového kompozitu. Vedle markantního zvýšení tuhosti to přináší také úsporu 130 kg! Nutno říci, že tímto řešením BMW svým konkurentům notně uteklo. V prodloužené verzi má auto rozvor 3210 mm, což je o 140 mm více, než u běžné verze. Celková délka pak činí bezmála úctyhodných 5,3 metru. Pokud si mohu dovolit soudit, tak aktuální „sedmička“ nezhubla jen na váze, ale i vizuálně. Testované auto ale mělo pro mne jednu chybu – sadu chromovaných doplňků. Chápu, že to někteří zákazníci chtějí, ale pro mne je to zvrácenost. „Sedmička“ se spoustou chromovaných ozdob vypadá pouťově. Naštěstí to není standardní výbava a když už lišty, tak se dají objednat i černé, které k autu jdou mnohem více.

Interiér je ukázkou toho nej, co BMW v současnosti umí. Poznáte to na zobrazení a grafice displejů. Vše je dotažené do nejmenších detailů, různé animace, stínování a další drobnosti, z toho všeho je cítit ta neuvěřitelná péče věnovaná tomu, jak má tohle auto působit. Za vše třeba zmíním to, že spolu se sedadlem jsou vyhřívány i opěrky ruky na středové konzole a ve dveřích. Uspořádání je známé z ostatních současných BMW, ale tohle je prostě další generace toho všeho. Z pohledu místa si není na co naříkat, zejména u verze s prodlouženým rozvorem. Přiznám se, že prvotní pocit z auta byl takový, že tohle všechno dohromady už je trochu moc a postrádal jsem onu vřelost, kterou mne každé BMW hned dostane. Skoro bych řekl, že napoprvé na mne tohle auto působilo odtažitě. Je třeba mu dát trochu času, ale pod tou slupkou nejmodernějších systémů je to ale stále to staré dobré BMW, jen moderně pojaté.

Nebývá zvykem, abych se tu příliš zabýval výbavou, ale BMW řady 7 je opravdu výkladní skříní a nabízí opravdu to nej, co v současném světě aut je – laserové světlomety s dosvitem 600 metrů, systém nočního vidění rozeznávající zvířata a chodce, aktivní řízení zadních kol, adaptivní pneumatické odpružení, celý systém kamer monitorující okolí vozu, masážní sedadla s možností výběru různých typů masáží a partií, které chcete namasírovat, ovládání multimediálního systému gesty, unikátní klíč, kterým lze auto ovládat na vzdálenost 30 metrů a to včetně parkování a další vychytávky. Člověk až žasne.

Verzi 750i pohání známý dvěma turbodmychadly přeplňovaný V8 o objemu 4,4 litru spalující benzín. Disponuje výkonem 449 koní a točivý moment 650 N.m je k dispozici od 1800 do 4500 min-1. Jak vidíte, síla motoru rozhodně nechybí a když k tomu přidáte lehkou konstrukci karoserie, hýbe s autem aniž by se u toho nějak zapotil. O tom svědčí i čas potřebný ke zrychlení z klidu na 100 km/h – verze s pohonem všech kol to zvládá za 4,4 sekundy! Maximum je elektronicky omezeno na 250 km/h, ale výrazná chuť jet autu nechybí ani při překročení hranice 200 km/h a to vám žádný diesel nabídnout nedokáže.

Standardní a jedinou převodovkou je výtečný osmistupňový automat ZF. Řadí sametově a rychle, tady není co řešit. Motor je skvěle odhlučněn. Možná až moc, občas byste si ho chtěli poslechnout. Jenže tohle je především ředitelská limuzína, bez ohledu na to, jak umí být rychlá, a tady se cení především pohodlí a klid. V komfortním nebo adaptivním režimu se auto jen tak lehce kolíbá a žehlí nerovnosti pod koly. Ve sportovním režimu příjemně ztuhne a dá se s ním jet pěkně svižně. O to více za chvíli. Překvapila mne také spotřeba. 11 l/100 km na konci testu mi na takové auto přijde úplně v pořádku. Tabulková hodnota zní 8,1.

Dlouhý rozvor a celková délka auta by mohly svádět k myšlence na neohrabané jízdní vlastnosti, ale jak už jsem vyzkoušel na „sedmičce“ minulé generace, aktivní řízení zadních kol tyhle veličiny pomáhá maskovat a přepnete-li navíc podvozek do sportovního režimu, je nová „sedmička“ překvapivě agilní a budí pocit, jako byste řídili o dost menší a lehčí auto, než jakým ve skutečnosti je. Díky konstrukci karoserie kombinující různé materiály se BMW podařilo udržet rozdělení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v ideálním poměru 50:50, to se také na chování auta podepisuje. Velkým přínosem je rovněž řízení s variabilním převodem, v utažených zatáčkách vám ušetří zběsilé točení volantem a ručkování po něm.

BMW novou generací modelové řady 7 své konkurenci hodně uteklo, a to především konstrukcí karoserie a její nízkou hmotností. Přes své rozměry „sedmička“ při jízdě nepůsobí jako tak velké auto a to je rovněž plus. Další je spousta příplatkové výbavy a nejmodernější technologie a systémy, které umí nabídnout. To se ani v rámci jednoho testu prostě popsat nedá. A tak asi jedinou vadou na kráse testovaného auta, a to doslova, byla přemíra chromovaných doplňků karoserie. Základní cena BMW 750iL xDrive je 3 107 000 CZK, ale s příplatkovými prvky ať už z oblasti komfortu nebo špičkových technologií se můžete dostat výrazně výš. Každopádně k tomuto autu vřele doporučuji zážehový V8, svou samozřejmostí a přebytkem výkonu podtrhuje noblesu celého auta.

 

ZAJÍMAVOSTI

BMW na začátku tohoto týdne oslavilo 100 let existence a při té příležitosti představilo koncept Vision Next 100. Ten je pozoruhodný tím, že na jedné straně umí jezdit zcela sám, na druhé straně – pokud si to řidič přeje – umí veškeré ovládání vozu ponechat na něm a přinese mu i onu pro BMW pověstnou radost z jízdy. To dovolují dva jízdní režimy Boost a Ease. Podle zvoleného režimu se mění například poloha sedadla řidiče, volantu a přístrojového štítu, jiné je zobrazení na displejích uvnitř vozu atd. Zajímavostí je také broušená soška, které BMW říká jednoduše společník. Ta je aktivní pouze v autonomním režimu Ease, komunikuje s řidičem, ale nejen s ním. Například zelenou barvou umí chodcům na přechodu dát najevo, že je pouští. Téměř 5 metrů dlouhé, ale pouze 1,4 metru vysoké kupé se vyznačuje rovněž skvělou aerodynamikou – součinitel čelního odporu vzduchu je jen 0,19. BMW Vision Next 100 je ale jen prvním konceptem oslavujícím 100. narozeniny společnosti. Na podzimním autosalonu v Los Angeles se má objevit koncept motocyklové divize BMW, na červnovém Festivalu rychlosti v Goodwoodu se objeví koncept Rolls-Roycu, který bude i na poměry značky opravdu superluxusní a rovněž MINI chystá svou formu oslavy narozenin mateřského BMW.

Přestože velká pozornost byla na ženevském autosalonu věnována hlavně novým modelům, konceptům a studiím automobilek, neznamená to, že nebyly zajímavé věci k vidění i na jiných stáncích. Například Goodyear ukázal prototyp pneumatiky ve tvaru koule. Pojmenoval ji Eagle 360 a je určena pro vozy s autonomním řízením, protože tvar koule jí dovoluje se pohybovat všemi směry a autu to propůjčuje skvělou manévrovatelnost. Také vám vrtá hlavou, jak může mít pneumatika tvar koule a jak je uchycena k zavěšení? Pak vězte, že auto se nad pneumatikami vznáší na magnetickém polštáři, jako to umí například rychlovlaky. Pneumatika má navíc v sobě zabudované senzory, které monitorují stav silnice a dokáží přimět auto snížit rychlost, pokud je to třeba. Data mohou být ale dále postupována i dalším autům a dispečinku silničářů a varovat tak před možným nebezpečím.

Britský sjezdař Graham Bell se rozhodl, že pokoří rychlostní rekord na lyžích. Ten dosavadní drží Ital Simone Origon s rychlostí 251 km/h, které dosáhl při jízdě z kopce. Jenže Graham Bell by chtěl rekord překonat ve speciálním obleku poháněném oddělenými mikrotryskami. Za technického partnera si vybral automobilku Jaguar, která mu poskytne své znalosti z oblasti aerodynamiky a konstrukce. Britský olympionik zatím trénuje v Alpách a to tak, že jej za sebou tahá Jaguar XE 20d s pohonem všech kol a to rychlostí okolo 160 km/h. Samotný rekordní pokus se odehraje v testovacím areálu ve Švédsku. Švédsko bude rovněž rekordní pokus zaštiťovat.

 

AKTUALITY

Audi představilo nejvýkonnější verzi aktuální generace modelu Q7. Jmenuje se SQ7 a skrývá v sobě velice zajímavou techniku. Je to totiž první sériově vyráběné auto vybavené elektrickým turbodmychadlem. Pod kapotou je zcela nový V8 4.0 TDI bi-turbo, který má dvě klasická výfuková turbodmychadla umístěná mezi řadami válců. To by nebylo nic nového, kdyby ovšem každé nebylo napájené od jednoho výfukového kanálu každého válce. Systém proměnného otevírání ventilů v částečném zatížení otevírá jen jeden. Teprve při vyšším zatížení se otevírají oba dva a tím se do hry zapojuje druhé turbo. Vedle toho je ale v autě také samostatné elektrické přeplňování pracující s napětím 48 V. Kompresor točí až 77 000 min-1 a díky velice rychlé reakci dává motor maximum točivého momentu 900 N.m už od 1000 min-1 a vydrží mu až do 3250 min-1. Jinak maximální výkon Audi SQ7 je 435 koní, zrychlení z klidu na 100 km/h zvládne za 4,8 sekundy a tabulková spotřeba je 7,4 l/100 km.

Porsche Macan má novou základní verzi. Tu pohání přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 2,0 litru. Přitom až dosud měly všechny verze Macanu pod kapotou šestiválec. Dvoulitr nabízí 252 koní a 370 N.m a je standardně spojen se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou PDK. Ačkoli Macan s dvoulitrem váží 1770 kg, akceleraci na 100 km/h zvládne za 6,7 sekundy, jede maximálně 229 km/h a chlubí se tabulkovou spotřebou v kombinovaném cyklu v hodnotě 7,4 l/100 km. Základní čtyřválcový Macan od těch šestiválcových odlišuje několik detailů – standardně má 18“ kola, černé brzdiče, černé lišty kolem oken a má jen jednoduché koncovky výfuku. Cena by se měla pohybovat okolo 1,5 milionu korun. To je zhruba o 140 000 CZK méně, než stojí dosud nejlevnější Macan Diesel.

Když přijde řeč na řadové šestiválce, všem se okamžitě vybaví BMW. K tomuto uspořádání se hodlá vrátit i několik dalších prémiových značek. Už před časem to oznámil Jaguar, který měl řadový šestiválec například v legendárním modelu E-Type. Nově se k řadovým šestiválcům vrátí také Mercedes. Ten je přitom do svých vozů montoval ještě na začátku 90. let minulého století. Řadové šestiválce u Mercedesu přijdou s novou generací motorů, které mají být výkonnější, lehčí, menší a úspornější. Nové motory budou podobně jako v případě BMW a Jaguaru sázet na modulární konstrukci a stejný základ pro zážehové i vznětové jednotky. Teoreticky tak může vzniknout vše od tříválce o objemu 1,5 litru, přes dvoulitrové čtyřválce a třílitrové šestiválce až po šestilitrový dvanáctiválec.

 

MOTORSPORT

Devítinásobný mistr světa v rallye Sebastien Loeb toho ve své závodnické kariéře vyzkoušel už hodně. Vedle automobilových soutěží jel i 24h v Le Mans, závod do vrchu Pikes Peak, testoval F1, závodil na okruzích s cestovními a GT vozy, letos jel Dakar a nyní si vyzkouší další disciplínu. Poté, co se k němu Citroen tak trochu postavil zády, využívá Sébastien Loeb příležitost, kterou nabízí spolupráce se sesterským Peugeotem – dvaačtyřicetiletý Francouz míří do mistrovství světa v rallyekrosu, kde bude startovat v Peugeotem podporovaném týmu vedeném zkušeným Kennethem Hansenem. „Z možnosti závodit v mistrovství světa v rallyekrosu jsem nadšený. Měl jsem to štěstí, že jsem během své kariéry jel v několika opravdu skvělých závodech, ale rallyekros s tak výkonnými vozy, konkurenceschopností naší 208 WRX a opravdu intenzivními souboji, to bude opravdu něco,“ poznamenal Loeb při oznámení jeho účasti v RX. K dispozici bude mít Peugeot 208 WRX Supercar s výkonem okolo 550 koní. Styl a taktika závodění v rallyekrosu pro něho budou zcela nové, ovšem jak známe Loeba, velice rychle se učí a dá se očekávat, že bude brzy patřit k nejlepším.

Po SEATu Leon Cup Racer se naplno do šampionátu TCR pouští další značka koncernu VW – Volkswagen. Ten do závodů nasadí Golf GTI TCR poháněný přeplňovaným zážehovým dvoulitrem s parametry 330 koní a 410 N.m. Poháněna jsou přední kola a o řazení se stará šestistupňová sekvenční převodovka ovládaná páčkami pod volantem. Stejně jako Leony Cup Racer i Golfy GTI TCR vyrábí španělský SEAT Sport, vzniknout jich má jen dvacet a údajně už všechny mají své majitele. Nutno říci, že TCR je rychle vzkvétající třída. Vedle mezinárodní série se letos pojedou už šampionáty v Německu, Beneluxu, Asii a dalších částech světa. Auto pro TCR přitom má kromě SEATu a Volkswagenu také Audi, Honda, Subaru, Opel a Alfa Romeo. O stavbě auta pro TCR přemýšlí i strůjci oživeného Octavia Cupu, pochopitelně na základech aktuální generace Škody Octavia.

Zajímavou informaci na začátku týdne přinesl tým Martina Prokopa. Po startu na letošním Dakaru a v Mexické rallye zamíří nejúspěšnější český soutěžák na okruhy. 18.-19. března pojede 12h v italském Mugellu. Martinův tým nasadí Mercedes SLS AMG ve specifikaci GT3, s nímž Martin už několikrát privátně testoval a to třeba i za asistence Jarka Janiše, který tento vůz dokonale zná – nakonec loni v roli závodního inženýra přivedl právě tohle auto s posádkou Luca Ludwig – Sebastian Asch k titulu v německé sérii ADAC GT Masters. Neméně zajímavý je Martinův parťák v posádce. Je jím jeho kolega z WRC a bývalý pilot F1 Robert Kubica, který s vozem GT3 pojede vůbec poprvé.

Na autosalonu v Ženevě měla svou premiéru evropská specifikace dvojčete Mazdy MX-5 Fiat 124. Dvorní ladič Abarth však nelenil a rovnou do švýcarské metropole přivezl závodní verzi Abarth 124 Spider Rally, která vyhovuje předpisům FIA R-GT. Pohání ji přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 litru o výkonu tři sta koní kombinovaný se šestistupňovou sekvenční převodovkou. Podvozek je osazen závodními tlumiči s možností nastavení čtyř různých parametrů. Původní plátěnou střechu nahradila pevná karbonová, nechybí pochopitelně ani bezpečnostní rám atd. Nejzajímavější na tom je, že 124 Spider Rally není jen koncept a případní zájemci se jí dočkají včas na to, aby se stihli připravit na příští sezónu.

BMW 750iL xDrive

BMW 750iL xDrive

BMW 750iL xDrive

BMW 750iL xDrive - interiér

BMW 750iL xDrive - interiér

BMW 750iL xDrive - interiér

BMW 750iL xDrive - interiér

BMW 750iL xDrive

BMW 750iL xDrive - interiér

BMW 750iL xDrive - interiér

AutoZet: Test BMW 750iL xDrive, nové Audi SQ7, Sebastien Loeb v nové disciplíně motorsportu Foto: BMW 750iL xDrive

reklama

Další články

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.