reklama

AutoZet: Test Lexusu NX 300h, nové SUV Škoda, motokárová dráha na neobvyklém místě

Nové vydání  AutoZet  mezi hromadou novinek představí i nové SUV od Škodovky. Otestujeme hybridní Lexus NX 300h, dozvíte se, jaký neobvyklý materiál Ford plánuje ve velkém používat ve svých autech, na jakém netradičním místě vznikla motokárová trať nebo jak chce Velká Británie vyčistit nejvíce zamořená města. Nakonec se podíváme, co nového ve světě motorsportu.   

Další díly pořadu

AKTUALITY

Škoda představila nástupce modelu Yeti, který dostal nové jméno Karoq. Je delší a širší a nabízí také větší rozchod než jeho předchůdce, z čehož vyplývá prostornější interiér. Zároveň je ale nižší. Škoda tvrdí, že tak vypadá sportovněji. Finální podoba vozu zatím známa není, Karoq bude představen až ve druhé polovině května a dle všeho bude nejspíš vypadat jako tvary Kodiaqu aplikované na autě velikosti SEATu Ateca. Víme ale, že dostane LED hlavní světlomety i zadní svítilny a jako vůbec první Škodovka bude mít digitální přístrojový štít Digital Instrument Panel. Na výběr bude z pětice motorů, dvou zážehových a tří dieselů, z toho jsou čtyři úplně nové. Výkonově budou pokrývat spektrum od 116 do 190 koní a bude je možné kombinovat se šestistupňovou přímo řazenou nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a s pohonem předních nebo všech kol.

Ford rozšíří nabídku tříválcových motorů napříč celou modelovou řadou. Půjde hlavně o nový tříválec 1.5 EcoBoost o výkonu 200 koní. Ten postupně nahradí čtyřválce o podobném objemu. S objemnějším tříválcem se nepočítá, protože zdvihový objem 0,5 litru na válec je z hlediska termální účinnosti optimální. Ford nové motory začne párovat s nově vyvinutou samočinnou převodovku s hydrodynamickým měničem. Má deset stupňů a její vývoj probíhal ve spolupráci s General Motors. Převodovka má lépe vyhovovat charakteru downsizovaných motorů a účinněji zužitkovat jejich potenciál.

Mitsubishi postavilo vlastní divizi pro speciální projekty, která už představila svou práci. Jde o dvě nová auta založená na modelu L200. První se jmenuje L200 Desert Warrior a bylo navrženo ve spolupráci s TV pořadem Top Gear. Auto je upraveno pro přežití v pustině, má mimo jiné ochranný rám, velká kola s funkcí samočinného dofukování a výrazně přepracovaný podvozek. Nechybí ani upravená karoserie a LED světelná rampa. Druhý vůz se jmenuje L200 Barbarian SVT. Ten dostal do vínku střešní ližiny, decentnější nástavce blatníků a kola s terénními pneumatikami BFGoodrich. K pohonu obou upravených vozů slouží diesel o objemu 2,4 litru s parametry 182 koní a 430 N.m. V této specifikaci vznikne 250 vozů, všechny jsou ale určeny pro Velkou Británii. Hyundai Santa Fe přejel Antarktidu. Expedice se konala v prosinci minulého roku u příležitosti 100. výročí Shackeltonovy trans-antarktické expedice. Za volantem seděl Patrick Bergel, což je pravnuk cestovatele Sira Ernesta Shackeltona.

Hyundai Santa Fe osazený dieselem 2.2 CRDi prošel před touto akcí nutnými změnami. Téměř všechny změny se týkali podvozku, na který bylo potřeba nasadit velké nízkotlaké pneumatiky. Byla zvětšena nádrž a motor upraven tak, aby spaloval letecké palivo Jet A-1. Trasa vedla z Union Campu na základnu McMurdo a zpět. Celková ujetá vzdálenost byla téměř 5800 km, přičemž expedice trvala 30 dnů. Santa Fe je údajně prvním osobním autem, které takovou cestu na Antarktidě zvládlo.

Suzuki po několika speciálních edicích Swiftu přichází s limitkou pro model Vitara. Vitara SE je snadno rozeznatelná podle chromované pětidílné masky chladiče, hlavním LED světlometům s měděným orámováním projektoru a 17‘‘ kolům v měděném odstínu. Nabídku rozšířilo několik nových barev, včetně tmavě modré perletě Sphere Blue, která byla dosud k dispozici jen pro S-Cross. Standardní výbava Vitary SE mimo jiné zahrnuje navigaci, parkovací senzory doplněné o parkovací kameru, adaptivní tempomat a systém nouzového brzdění nebo vyhřívaná sedadla. Suzuki Vitara SE s atmosférickou zážehovou 1.6 přijde na 481 900 CZK, s pohonem všech kol pak na 529 900 CZK.

 

TEST – Lexus NX300h

Lexus NX byl představen na konci léta 2014 co by konkurence BMW X3, Audi Q5 a Mercedesu GLC. Po modelu RX to bylo teprve druhé SUV japonské automobilky a ta přistoupila k jeho realizaci způsobem sobě vlastním. V testu jsem měl verzi s hybridní pohonnou jednotkou NX 300h.

Lexus NX se svou velikostí řadí pod větší RX a podobně jako ostatní aktuální modely Lexusu se prezentuje atraktivním designem s výraznými hranami a maskou chladiče ve tvaru přesýpacích hodin. S paketem F Sport pak jde extravagance NX o kus dál, i když si umím představit, že konzervativně smýšlejícím zákazníkům nový styl Lexusu nemusí být zcela po chuti. Na druhou stranu je NX model, který by měl oslovit spíše mladší klientelu a tam by podle mého názoru bodovat mohl. Což u testovaného auta bylo podtrženo i výrazným oranžovým lakem karoserie. Takové auto prostě přehlédnout nejde.

První, čeho si všimnete po usednutí za volant, to je pozice za ním a příjemně tuhá, ale pohodlná sedadla. Dojem z interiéru je velice dobrý, vypadá solidně, luxusně a vytříbeně - přesně tak, jak byste od Lexusu očekávali. Přesto ani tady nelze návrhářům upřít snahu po jisté osobitosti a extravaganci, která navazuje na vnější vzhled vozu. Přístrojový štít je tvořen displeji, které zobrazují klasický rychloměr a vedle něho ve sportovních režimech otáčkoměr, případně ukazatel spotřebovávané energie v normálním a ekologickém režimu. Nejedná se o virtuální přístrojový štít, jako jej má například Audi. Z pohledu vnitřního prostoru je ho tak akorát, ale auto vás příjemně obemkne a necítíte se stísněni. Vůbec poprvé ve voze tohoto segmentu právě Lexus NX nabízí elektricky sklopná zadní sedadla. Kufr v základním uspořádání nabízí velice slušných 555 litrů, přičemž je šikovně rozdělen dvojitou podlahou.

V čem však Lexus za konkurencí vcelku notně pokulhává, to je multimediální systém a jeho ovládání Remote Touch, kde joystick nahradil touchpad. Ovládání není moc intuitivní a do jednoduchosti systému Command od Mercedesu nebo iDrive od BMW mu přece jen stále něco chybí. Grafika displeje nebo mapy navigace, to je rovněž něco, co asi současného uživatele prémiového SUV příliš nenadchne. Na druhou stranu musím vyzdvihnout zvuk audioaparatury Mark Levinson, hraje nádherně čistě a jemně. V tomhle má zase Lexus před konkurencí lehce navrch, byť tam byste našli systémy Bose, Bang & Olufsen nebo Harman Kardon.

Hybridní pohonnou jednotku Lexusu NX 300h s pohonem všech kol tvoří dva elektromotory a zážehový atmosférický řadový čtyřválec o objemu 2,5 litru pracující v Atkinsonově cyklu. I přes stejné označení tu není prakticky žádná příbuznost s pohonnou jednotkou Lexusu IS 300h, kde je pohonné ústrojí uložené podél, zatímco v NX napříč, tady je spalovací motor příbuzný tomu, který byste našli například v Toyotě Camry. Přední kola přes planetovou převodovku pohání spalovací motor kombinovaný s elektromotorem, v případě verze s pohonem všech kol, zadním kolům sílu dodává další elektromotor. Celkový výkon zní 197 koní, Lexus NX 300h akceleruje z klidu na 100 km/h za 9,2 sekundy a jede maximálně 180 km/h.

Výhody hybridu oceníte především ve městě, kde není problém jezdit se spotřebou okolo 6,0 l/100 km. Tam často přichází ke slovu čistě elektrický režim a vynikne jemnost celkového projevu pohonné jednotky. Ale ani mimo město a na dálnicích, kde je příspěvek elektromotoru prakticky neznatelný, není NX 300h žádným benzínovým ochmelkou a se spotřebou se vejdete do 8 l/100 km. I přes přídomek F Sport ale není NX 300h bůhvíjaký dravec a sportovnost je cítit především na vizáži a podvozku a tak se tahle motorizace hodí hlavně na pohodové, svižnější ježdění.

Lexus NX se může pochlubit vylepšeným adaptivním podvozkem, který jednak reaguje čtyřikrát rychleji než dříve Lexusem používaný systém a který nabízí místo 9 až 30 různých nastavení! Ale ani vcelku schopný podvozek vás nesvádí k jízdě ve stylu brzda-plyn, tohle auto hodí se spíše na plynulé proplouvání zatáčkovitou silnicí, kde F Sport nabízí přece jen více sportovní agility. Podvozek v tomto případě překonává možnosti pohonné jednotky. Je přitom ale velice příjemně nastaven a při té vší sportovnosti není prkenný a nabízí slušnou dávku komfortu. Brzdový pedál je díky systému rekuperace energie nezvykle měkký a musíte si na dávkování účinku a nástup brzd trochu zvyknout.

Hybridní Lexus NX 300h je typický Lexus současnosti. Jde si svojí vlastní cestou, je jemný, vytříbený, dobře vybavený, podvozkově velice schopný. Přesto se jeho podání nemusí zamlouvat každému, zejména pokud vyznává razantnější sportovní styl jízdy. Takového řidiče verze NX 300h nejspíš neuspokojí. Výhody hybridní verze oceníte především ve městě, na kdovíjaké dovádění na okreskách to moc není. A NX 300h neosloví ani vyznavače moderních technologií, protože multimediální systém už nepatří k tomu nejmodernějšímu. Základní cena Lexusu NX 300h s pohonem všech kol je u nás 1 094 000 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

Ford se svými dodavateli již několik let pracuje na vyhodnocení použitelnosti bambusu k výrobě částí interiéru i dalších dílů. Výzkumný tým zjistil, že v mnoha materiálových zkouškách si bambusová vlákna vedou lépe než řada jiných, ať už přírodních, či syntetických materiálů. Je totiž pevný, pružný, zcela obnovitelný a hojný v Číně i v mnoha jiných částech Asie. Testování bambusu bude pokračovat, ale jiné udržitelné a recyklované materiály Ford už v praxi používá. Zvuková izolace se vyrábí z recyklované džínoviny, podběhy Fordu C-Max nebo Fordu Transit jsou z recyklovaných plastových lahví, těsnění je vyrobeno z použitých pneumatik. Při výrobě dveřních výplní amerického Fordu Escape je využíváno vlákno z ibišku konopovitého a odkládací schránky v SUV Ford Flex jsou zpevněné slámou. Dále Ford využívá například rýžové slupky, sóju nebo celulózu.

Společnost Norwegian Cruise vybudovala první motokárovou trať na zaoceánské lodi. Podle dostupných informací na ní může jezdit až deset lidí najednou a motokáry dosahují maximální rychlosti přes 60 km/h. Trať je dvoupatrová, vznikla ve spolupráci s automobilkou Ferrari a smějí na ni pouze motokáry poháněné elektromotorem. První motokárovou dráhu světa provozovanou na moři dostala loď Norwegian Joy určená pro čínské zákazníky. Jejím mateřským přístavem bude Šanghaj.

Technologická společnost Delphi představila systém aktivního vypínání válců, který už příští rok najde uplatnění v sériových autech. Delphi zatím neprozradilo, se kterou automobilkou bude spolupracovat, ale spekuluje se o koncernu Volkswagen. Systém je určen výhradně pro zážehové motory. Od současných systémů pro deaktivaci válců se liší především tím, že umí vypínat jakýkoli válec motoru. Elektronický mozek systému se rozhoduje 32 000krát za minutu a před každým cyklem každého válce se rozmýšlí, jestli daný válec bude potřebovat, nebo ne. Pokud poklesne zátěž motoru, systém vyhodnotí, kolik válců a které je vhodné odpojit. Pak uzavře sací i výfukové ventily a neprovede zážeh. Největší úspory paliva se dosáhne u velkoobjemových atmosférických motorů s větším počtem válců. Podle Delphi lze u nich očekávat reálnou úsporu až 15 %. Současné downsizované motory s přeplňováním slibují potenciál další úspory asi 6 až 8 %.

Ve Velké Británii je v současné době připravován plán, jak zlepšit ovzduší v deseti nejvíce zamořených městech. Prvním navrhovaným způsobem je zavedení šrotovného ve výši až 2000 GBP pro ty, kdo vymění svoje starší auto s dieselem plnícím normu Euro 5 a nižší za nové, především se zážehovým motorem nebo s alternativním pohonem. Další návrh je stanovení ekologické daně. Za to, že firmy provozují neekologického auto, by mohly v budoucnu platit ekologický poplatek ve výši až 20 liber na den. Toto nařízení by se mělo týkat osobních aut a dodávek s diesely bez filtrů pevných částic, nákladních aut a autobusů s normou Euro 5 a nižší. Tato daň bude prioritně zavedena ve městech Birmingham, Derby, Leeds, Londýn, Nottingham a Southampton. V ostatních městech, kde mají rovněž znečištěné ovzduší, je plánována daň pouze pro užitková auta s dieselem.

České zastoupení Kii si nechalo zpracovat průzkum, který se zaobírá chováním českých žen na silnicích, jejich vztahu k řízení auta a preferencemi při výběru nového vozu. Vyplývá z něj, že české ženy jsou většinou aktivními řidičkami, 40 % českých žen řídí každý den a dalších 21 % alespoň jednou týdně. 14 % žen nevyužívá auto tak často a čtvrtina podle svých slov neřídí skoro vůbec. Tomuto rozdělení odpovídá také hodnocení vlastních řidičských dovedností. Za výbornou nebo rychlou řidičku se považuje necelých 13 % českých žen a dalších 31 % zdůrazňuje především to, že řídí opatrně. Třetina českých žen se potom považuje za průměrné řidičky a přibližně šestina za věčné začátečnice. 77 % žen soudí, že řidičské kvality nezávisí na pohlaví, ale na osobnostních vlastnostech řidiče. Většina z nich si ale myslí, že ženy řídí bezpečněji než muži. Mužům naopak 58 % žen přiznává lepší schopnost řešit drobné opravy a výměny pneumatik. Pětina žen si myslí, že muži jsou lepší při parkování, zatímco podle necelých 12 % jsou muži lepší především při řešení krizových situací. Překvapivé jsou výsledky ohledně volby převodovky. Více než polovina žen preferuje manuál a jen 27 % samočinnou převodovku. Zhruba pětina žen pak nemá v tomto ohledu jednoznačnou preferenci.

 

NOVINKY

Do České republiky oficiálně dorazilo první Lamborghini Aventador S. Jde o modernizovanou verzi dvanáctiválcového modelu italské automobilky. Hlavní novinkou je řízení zadní nápravy, které Lamborghini označuje zkratkou LRS. Spolu s tím přichází nově naladěný podvozek, upravená aerodynamika a navýšení výkonu na 740 koní. Řidič může vybírat mezi jízdními režimy Strada, Sport, Corsa a novým režimem Ego, který dovoluje vlastní konfiguraci podle přání zákazníka. Doporučená prodejní cena v Evropě činí 281 555 EUR, což v přepočtu znamená přibližně 7 610 000 CZK.

Jaguar potvrdil příchod modelu XF ve verzi Sportbrake. Automobilka zatím moc podrobností neprozradila. Je ale téměř jisté, že chystané kombi bude důsledně kopírovat to, co známe ze sedanu, bude prý i pohon všech kol. V oficiálních informacích nechybí zmínka o dynamických liniích auta a také o tom, že zahájení prodeje nového Jaguaru XF Sportbrake je plánováno na letošní léto.

Volvo oficiálně zahájilo sériovou výrobu nové generace modelu XC60. Ve středu 26. dubna sjel z výrobní linky první exemplář určený pro zákazníka. Novinka má na co navazovat, protože během devíti let působení na trhu bylo první generace vyrobeno téměř milion kusů. První vyrobené Volvo XC60 nové generace má zážehový přeplňovaný dvoulitr T5 s výkonem 254 koní, pohon všech kol, výbavu Inscription a barvu karoserie Crystal White. Před několika týdny tato novinka oficiálně dorazila také na český trh. Nejlevněji ji pořídíte ve variantě XC60 D4 AWD s výbavou Momentum za 1 315 900 CZK.

 

 

MOTORSPORT

Hyundai výrazně pokročil se svým vůbec prvním projektem závodního vozu určeného pro závody na okruzích a i30 TCR už absolvovala první testování. Přitom Hyundai vstup do této mladé, ale velice populární kategorie cestovních vozů oznámil teprve nedávno. Závodní auto vychází z nové generace modelu i30, pod kapotou je přeplňovaný zážehový dvoulitr, který přes šestistupňovou sekvenční převodovku s řazením páčkami pod volantem pohání přední kola. Vůz už dříve absolvoval několik roll-outů, ale první pořádné testování se uskutečnilo ve Španělsku na okruhu Motorland Aragon, který svou konfigurací skvěle prověřil veškeré atributy nového vozu. Má jak technické pasáže s rychlými i pomalými zatáčkami, tak velice dlouhou zadní rovinku s tvrdým brzděním na jejím konci. Bývalý mistr světa cestovních vozů Gabriele Tarquini, kterého Hyundai angažoval na vývoj vozu, tak mohl pracovat na jemném doladění vyvážení auta a základním nastavení. Tým mohl vyzkoušet několik různých nastavení, pozorovat jak vůz na změny reaguje a odzkoušeno bylo i několik map motoru. Inženýři během tří dnů nasbírali spoustu dat, která budou nejprve analyzovat v sídle Hyundai Motorsportu v německém Alzenau a následně budou v testování pokračovat.

Těsně před první závodem DTM, který se jede tento víkend na Hockenheimu, přišlo vedení šampionátu s dalšími novinkami pro letošní ročník. Došlo například k výraznému omezení radiové komunikace mezi jezdcem a týmem. Ta teď smí probíhat pouze tehdy, jsou-li vyvěšeny žluté vlajky a tým může jezdci sdělit instrukce týkající se bezpečnosti. Druhým případem je pak okamžik, kdy jezdec vjede na pit lane, v tu chvíli s ním tým může komunikovat bez omezení. Novinkou je rovněž procedura při restartu. Až dosud při restartu jely vozy seřazené za sebou, nově se budou řadit do dvou řad jako je tomu například při letmém startu. Zjednodušeno bylo rovněž pravidlo pro použití systému DRS, loni bylo založeno na počtu kol daného závodu, letos jej jezdci mohou použít až 3x během celkem 12 kol závodu bez ohledu na to, jak dlouhý závod je. Poslední důležitou novinkou je pak udělování bodů za výsledek v kvalifikaci podle klíče 3-2-1 za první, druhé, resp. třetí místo.

Fernando Alonso v týdnu absolvoval tzv. test nováčků, aby se mohl zúčastnit letošního ročníku Indy 500. Dvojnásobný šampion F1 zvládl všechny překážky testu na slavném oválu během prvních dvou hodin úvodního dne testů, což znamenalo odjet 10 kol rychlostí 205-210 mph, 15 kol rychlostí 210-215 mph a nakonec 15 kol rychlostí přes 215 mph. Ještě než do vozu Alonso usedl, absolvoval s ním shakedown syn majitele týmu, u něhož bude Alonso startovat – Marco Andretti. Alonso kvůli svému startu v Indy 500 vynechá Grand Prix Monaka a nutno také poznamenat, že až do nováčkovského testu nikdy na oválu nejel a ani neřídil vůz IndyCar.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

Lexus NX300h · Zdroj: Lexus

Lexus NX300h · Zdroj: Lexus

Lexus NX300h · Zdroj: Lexus

Lexus NX300h · Zdroj: Lexus

Lexus NX300h · Zdroj: Lexus

Lexus NX300h · Zdroj: Lexus

Lexus NX300h · Zdroj: Lexus

AutoZet: Test Lexusu NX 300h, nové SUV Škoda, motokárová dráha na neobvyklém místě Foto: Lexus NX300h

reklama

Další články

  1. Sobotka si demisi rozmyslel. Odvolá Babiše

    Společnost ·

    Premiér Bohuslav Sobotka dnes odešle prezidentovi Miloši Zemanovi návrh na odvolání ministra financí Andreje Babiše z vlády. Uvedl to dnes na tiskové konferenci zárove…

  2. Prezidentská kampaň ve Francii končí

    Společnost ·

    Dnešní půlnocí ve Francii skončí kampaň před prezidentskými volbami, které se konají v neděli. V nich se naposledy střetnou centrista a bývalý člen dosluhující sociali…

  3. Babiš podal kvůli nahrávkám trestní oznámení

    Společnost ·

    Vicepremiér Andrej Babiš podal trestní oznámení kvůli záznamům svých rozhovorů, které se tento týden objevily na internetu. Oznámení již podal na městském státním zast…

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.