reklama

AutoZet: Test Lexusu RC 200t, svezení s Jaguarem F-Type R, nový rekordman na Norschleife

V pravidelném magazínu AutoZet si tentokrát představíme novinky na poli motorů. Dozvíte se, jaká negativa může přinést rozšíření aut s autonomním řízením i co způsobilo ukončení výroby Land Roveru Defender. Otestujeme líbivé kupé Lexus RC 200t a krátce se s vámi podělím o dojmy ze svezení Jaguarem F-Type R.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Land Rover představil lehce vylepšenou Discovery Sport modelového roku 2017. Nejde o nic dramatického, má nový multimediální systém InControl Touch Pro s displejem o úhlopříčce 10,2“ známý například z Jaguaru XF nebo F-Pace, nově umí sledovat únavu řidiče, má inteligentní omezovač rychlosti spolupracující se systémem čtení značek a systém hlídání jízdy v pruhu nově umí zasahovat do řízení. Praktickou stránku Discovery Sport pak vylepšuje použití aplikace Tile, která díky přívěskům umístěným na důležitých věcech jako jsou klíče, peněženka apod. umí sledovat, jestli všechny přívěskem opatřené věci jsou v autě, a pokud tomu tak není, upozorní vás na to. Už se tak nestane, že byste při ranním hektickém odjezdu z domova něco zapomněli.

Volkswagen na vídeňském sympóziu motorářů ukázal nový motor, o kterém se už nějakou dobu mluvilo, že se stane základem nabídky koncernových značek. Jedná se o přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.5 TSI Evo a může se například pochlubit turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek, tedy technologií, kterou u zážehového motoru používá pouze Porsche a to ještě jen u motoru pro 911 Turbo a Turbo S. Motor pracuje v tzv. Millerově cyklu, u kterého je sací ventil v porovnání s klasickým Ottovým cyklem uzavírán o něco později. Výhodou je dosažení většího kompresního poměru – konkrétně 12,5:1 – a s tím souvisí nižší spotřeba a nižší emise. Motoru nechybí ani možnost deaktivace poloviny válců v částečném zatížení. V nabídce budou dvě výkonové verze – 130 a 150 koní. První modely s tímto motorem se objeví ještě letos do konce roku.

Ford modernizoval svůj zážehový motor 3.5 V6 EcoBoost a navrch mu přidal i novou převodovku. Změny se odehrály na vstřikovacím systému, když ke vstřikovačům namířených přímo do spalovacího prostoru přibyly další umístěné před ventily v sacích kanálcích. Údajně to dovoluje lépe kontrolovat proces spalování, ale snižuje to také emise a usazování karbonu v motoru, což byla jedna z bolestí tohoto agregátu. Nová jsou i turbodmychadla s lehčími turbínami, což zrychluje odezvu na sešlápnutí plynového pedálu. Motor disponuje maximálním točivým momentem 610 N.m, výše výkonu se liší podle toho, v jakém modelu je použit. Vylepšený V6 pak bude párován s novou desetistupňovou samočinnou převodovkou, která v případě, že auto nejede pod zatížením, umí přeskakovat převodové stupně. Jako první dostane kombinaci vylepšeného motoru a nové převodovky pick-up F150, ale brzy přijdou na řadu další modely, včetně Mustangu.

Zdaleka ne všichni zákazníci si pořizují terénní pick-upy k tvrdému pracovnímu nasazení. Někdo tím chce jen vyjádřit svůj životní styl a i na takové automobilky myslí. Jasným důkazem toho je modernizovaný VW Amarok, který je nově k mání s V6 3.0 TDI. Na výběr jsou hned tři výkonové verze – 163, 204 a 224 koní, přičemž ta nejvýkonnější zároveň přináší točivý moment 550 N.m dostupný už od 1500 min-1. V závislosti na výkonové variantě je možné vybírat z celkem tří různých typů pohonu. Základem je pohon pouze zadních kol, s přímo řazenou převodovkou je kombinován pohon zadních kol s přiřaditelnou přední nápravou a osmistupňový automat je párován se stálým pohonem všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen. Ti, co si potrpí na vyšperkované auto, mohou sáhnout po edici Amarok Aventura s řadou doplňků karoserie, 20“ koly, couvací kamerou a parkovacími senzory, nebo bi-xenonovými světlomety a LED světlomety pro denní svícení. K prvním zákazníkům se VW Amarok V6 dostane letos v listopadu.

 

TEST – Lexus RC 200t

Lexus RC je kupé odvozené od sedanu IS. To vždy stálo trochu stranou hlavního proudu a neprávem. Například minulá generace IS 250 se sametovým V6 byla výborným autem. Zda to platí i pro RC jsem vyzkoušel na verzi s novým přeplňovaným čtyřválcem 200t.

Jestli něčím kupé RC opravdu zaujme, tak je to jeho vizáž. Design s typickou velkou maskou chladiče ve tvaru přesýpacích hodin, skoro až komplikované tvary předního nárazníku a okolí světlometů a nebo neméně extravagantně řešený zadní nárazník – to vše ve finále jako jeden celek vypadá úplně jinak než cokoli jiného, co můžete na silnici potkat. A se sportovním paketem F Sport je to ještě o úroveň jinde. RC je nicméně zajímavé, pozornost budící kupé a kdo nechce zapadnout v davu, má s tímhle autem vyhráno.

Interiér je pak už o něco tradičnější, ale zase by mu slušelo sjednocení motivů, materiálů a povrchů. Na kvalitu materiálů ale nelze říci ani půlslova, je ovšem škoda, že někde je karbonová lišta, někde zase matný tmavý hliník a někde lesklý chrom. Z čeho ovšem nebudete vůbec nadšeni, to je ovládání multimediálního systému za pomoci touchpadu umístěného na tunelu mezi sedadly. Není z nejcitlivějších a pohyb po displeji se jeho prostřednictvím provádí jen těžko. Nutno ovšem říci, že Lexus se v téhle oblasti hledá už dlouho a jak je vidět, zatím se nenašel. Ovládání klimatizace slidery je sice moderní, ale klasická tlačítka nebo otočný ovladač by se asi ovládaly lépe.

Za volantem by se na můj vkus mohlo sedět o kousek níž. Nastupování tradičně usnadňuje volant, který odjíždí k palubní desce, ale mohl by jít přitáhnout více k tělu. Sedadla jsou ale velice příjemná, dobře drží tělo a v testovaném autě disponovala nejen vyhříváním, ale i ventilací. Z pohledu prostoru se na předních sedadlech RC nebudete cítit stísněně, ale ani nikterak rozmazlováni. Zadní sedadla se pak hodí spíše na odložení aktovky nebo bundy, na plnohodnotné cestování ve čtyřech to moc není. Do kufru se vejde 374 litrů, což je podle tabulkových hodnot o něco méně než nabízí přímí konkurenti, ale zase tak malý ten kufr není.

Pod kapotou Lexusu RC 200t se skrývá turbodmychadlem přeplňovaný zážehový čtyřválcový dvoulitr, který si svou premiéru odbyl v kompaktním SUV NX. Má výkon 245 koní a točivý moment 350 N.m. Na papíře to nevypadá špatně, ale realita je bohužel trochu jiná. Lexus RC 200t váží 1675 kg, což není právě málo a podobně velká auta jsou zhruba o 100 kg lehčí. Výsledkem je akcelerace z klidu na 100 km/h za 7,5 sekundy a maximální rychlost 230 km/h. I v tomto ohledu RC za konkurencí zaostává.

V porovnání s atmosférickým V6 je přeplňovaný motor takový neslaný nemastný. Nepůsobí jako by měl 245 koní, nemá silné střední pásmo, tak jak přeplňované motory mívají a pocitově moc nejede. Trochu tomu pomůže, když přitáhnete volič osmistupňové samočinné převodovky k sobě do režimu Sport a řadíte páčkami pod volantem. A když držíte otáčky někde okolo 3000 min-1, převodovka řadí akceptovatelně rychle a svezení je o kus lepší. Pořád ale ne jako s autem s výkonem 245 koní. V samočinném režimu je převodovka vcelku pomalá a především se snaží držet otáčky nízko a to věci rovněž nepomáhá. Pokud takhle RC 200t budete brát a nebudete ho do ničeho tlačit, umí jezdit i se spotřebou do 8 l/100 km. V opačném případě může být hodně přes 10 l/100 km.

Podvozek je asi z pohledu svezení to nejlepší, co RC 200t nabízí. Testované auto bylo vybaveno adaptivním podvozkem a české, ne právě ideálně hladké silnice výborně žehlilo. Komfort cestování byl vůbec na výborné úrovni, motor je tichý, aerodynamický hluk žádný, podvozek komfortní a utlumený. Přes veškerý komfort a vyšší hmotnost jsou ale náklony v zatáčkách malé, přesto RC 200t nepůsobí mrštně. Řízení je příjemně tuhé a přesné.

Lexus RC 200t sice vypadá jako velký sportovec, ale svým naturelem je to spíše „vystajlovaný“ požitkář. Pěkně vypadá, je atraktivní, ale místy by méně mohlo znamenat více, třeba v případě ovládání multimediálního systému. To nic nemělní na tom, že nabízí pohodlné svezení, kvalitní materiály nebo třeba kvalitní audioaparaturu Mark Levinson. Bohužel ale nedokáže naplnit atraktivní karoserií slibované sportovní svezení. Především díky motoru a vyšší hmotnosti. Ve srovnání s přímou konkurencí je RC 200t prostě takové mdlé. Základní cena Lexusu RC 200t je 1 260 000 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

Automobilové a technologické společnosti usilující o vývoj a produkci autonomně řízených aut věří, že jejich produkty se stanou pro společnost přínosem. Hlavním důvodem tohoto přesvědčení má být snížení počtu mrtvých a zraněných na silnicích, vozidla bez řidičů by však mohla mít i své poražené. Kupříkladu ekonom Martin Zimmerman z michiganské univerzity tvrdí, že na přítomnost autonomních vozů dost možná doplatí taxislužby, dopravní společnosti, provozovatelé autobusové dopravy či firmy jako Uber. Tím, že auta bude možné přivolat mobilním telefonem, zadat cílovou stanici a o více se nestarat, by mohlo jen ve Spojených státech přijít o práci až 2,6 milionů lidí. Další pozoruhodný dopad by mohla mít autonomní auta na trh s pojištěním. Je pochopitelně možné, že se vinou technických závad nehody zcela odstranit nepodaří, snížení příjmu na pojistném by však mohlo mít dramatické důsledky. A jistotu, že nebudou muset počítat ztráty, nemají ani samotné automobilky. Několik studií tvrdí, že by se spousta lidí mohla po příchodu plně autonomních vozů vzdát jejich vlastnictví a začít využívat pouze sdílená auta, což by ulevilo jejich domácím rozpočtům. Brian Johnson, analytik Barclays, loni ve své zprávě napsal, že by se prodej v příštích 25 letech mohly propadnout až o čtyřicet procent

Zajímavou reakci přineslo ukončení výroby Land Roveru Defender. Automobilka ikonický model přestala vyrábět začátkem letošního roku a pokud byste přece jen Defender chtěli, musíte se spokojit s přímo továrnou zrenovovaným kouskem. Někteří to ale řeší po svém. Za minulý rok bylo v Anglii odcizeno přes 500 Defenderů, ale letos statistiky od ukončení výroby Defenderu ukazují 75% nárůst! Řada ukradených aut přitom míří do zámoří, kde musí být vydávány za veterány, pokud je vůbec chcete přihlásit. Je tedy více než doporučeno, aby si majitelé Defenderů svá auta nechali vybavit vyhledávacím zařízením. Policie totiž často odcizené Defendery díky nim našla už zaparkované v přepravním kontejneru čekajícím na odeslání do Ameriky.

Severní smyčka Nürburgringu má nového rekordmana v kategorii aut s pohonem předních kol. Je jím VW Golf GTI Clubsport S, který zajel kolo za 7:49.21 a o necelou sekundu a půl tak překonal dosavadní rekord držený Hondou Civic Type R. Ještě zajímavější je fakt, že Golf GTI Clubsport S pokořil i taková auta jako BMW M4 nebo Dodge Challenger SRT Hellcat. Verze Clubsport je oslavou 40. narozenin Golfu GTI a Clubsport S je ještě ultimativnější. Jeho čtyřválec 2.0 TSI je naladěn na 310 koní a 380 N.m, nemá zadní sedadla, dostal menší a lehčí akumulátor a díky tomu je ve srovnání s Golfem GTI Clubsport o 30 kg lehčí. VW vyrobí pouze 400 ks verze Clubsport S, která bude celá nejspíš určena pouze pro evropský trh. Cena zatím oznámena nebyla.

 

AKTUALITY

Dnešní doba holdující přeplňování je zvláštní. Místo pořádného víceválcového motoru jsou nám servírovány pohonné jednotky, kde už skoro počet turbodmychadel převyšuje počet válců. V podobném duchu se nese novinka od BMW – třílitrový diesel přeplňovaný čtveřicí turbodmychadel. Nahrazuje motor, který původně vznikl pro potřeby modelu M550d a následně si našel cestu i do X5 a X6 M50d a 750d. Ve srovnání s řadovým šestiválcem přeplňovaným třemi turbodmychadly má ten čtyřturbový o 5 % nižší spotřebu a nižší jsou i výrobní náklady. Výkon vyrostl na rovných 400 koní, což činí 133,3 koně na litr a díky tomu je tenhle motor nejsilnější diesel světa. Maximum točivého momentu je kvůli osmistupňovému automatu ZF omezeno na 760 N.m. Jako první nový motor dostane BMW 750d, které s ním mimochodem zvládne zrychleni z klidu na 100 km/h za 4,5 sekundy. Následovat budou X5 a X6 M50d a nová generace M550d.

Porsche údajně chystá nový model, který by se měl zařadit mezi modely 911 a 918 Spyder a měl by se na trhu postavit autům jako jsou Ferrari 488 GTB nebo McLaren 650S. Údajně se bude jmenovat 960 a bude jej pohánět čtyřmi turbodmychadly přeplňovaný osmiválcový boxer o objemu 3,9 litru. Jeho výkon by měl být okolo 600 koní a i za pomoci pohonu všech kol by měl udělit autu zrychlení z klidu na 100 km/h za 2,5 sekundy. Porsche s vývojem tohoto motoru začalo už před časem a původně měl být atmosférický a určen pro model 911. Specialitou motoru je patentovaný systém, který za pomoci variabilní délky ojnic mění kompresní poměr při různých zatíženích. Motor zdaleka ještě není hotov a model 960 je teprve ve fázi příprav. Zní to ale zajímavě.

 

PŘEDSTAVENÍ – Jaguar F-Type R

Na krátko se do České republiky dostala nejvýkonnější běžná varianta Jaguaru F-Type – F-Type R - a ještě k tomu v provedení roadster. Víkend za volantem takového auta byl požitek.

Zapůjčený F-Type R byl poháněn kompresorem přeplňovaným V8 o výkonu 550 koní, který svou sílu posílal přes osmistupňovou samočinnou převodovku na všechna kola. Na jedné straně jsem litoval, že počasí na sundání střechy bylo jen asi půl dne, na straně druhé bylo možné na vodě vyzkoušet, jak systém pohonu všech kol funguje. Jaguar o něm tvrdí, že zachovává charakter pohonu zadních kol a přidává mu jistotu v podobě rychlého přenosu části síly motoru na přední kola. A přesně tak to i funguje. Na suchu nepoznáte, že je tohle auto čtyřkolka a když přijde voda, F-Type R má chuť jezdit smykem, jako by tam pohon předních kol vlastně ani nebyl.

S novým modelovým rokem dostal F-Type modernější multimediální systém InControl, který má lepší a hezčí grafiku, je rychlejší a prostor k vyřádění si najdou i hračičkové, co chtějí měnit tapety na displeji nebo barvu ambientního osvětlení. Jinak zůstává vše při starém, výborná poloha za volantem, na řidiče orientovaná středová konzola nebo do ruky dobře padnoucí volant.

Chviličku po stisknutí tlačítka startování vyštěkne čtveřice koncovek hutným zvukem. Zatáhnete za volič převodovky, zařaďte D a F-Type se hbitě rozjede. Z podvozku je okamžitě cítit pevnost, ale ne přehnaná tvrdost. Adaptivní tlumiče u něj odvádějí výbornou práci. A čím rychleji jedete, tím vám F-Type přijde poddajnější a dostává se vám pod kůži. Vyrazil jsem s ním v neděli ráno do kokořínského údolí, abych si užil tamní, u motorkářů hodně oblíbenou silnici. Díky dechberoucí dynamice je předjíždění neskutečně snadné, rovinky se za volantem F-Typu R zkracují a sotva vyjedete z jedné zatáčky, už následuje další. Brzdy jsou k neutahání a ten zvuk. Rázný ryk V8, kterému nedělá sebemenší problém se vydávat k červenému poli otáčkoměru. Široké pneumatiky podpořené pohonem všech kol mají zdánlivě nekonečnou přilnavost a trakci, takže ve finále oněch 550 koní pod kapotou nenahání strach, ale spíše působí rozkoš.

 

MOTORSPORT

Hyundai pokračuje v testování své i20 ve specifikaci R5. Z Francie se přitom přesunul do Itálie a po tři dny jižně od Turína vůbec poprvé testoval na asfaltu. Za volantem seděl opět testovací jezdec Hyundaie Kevin Abring a tým se na silnicích ne nepodobných těm, na nichž se jezdí Rallye Monte Carlo, soustředil na zvyšování výkonu motoru. Během testu byla ve voze pětistupňová sekvenční převodovka s novými převodovými poměry, které by měly vyhovovat asfaltovým rychlostním zkouškám s rozdílným charakterem. Hyundai bude během května v testování pokračovat, a to jak na asfaltu, tak na šotolině. Ostré nasazení i20 R5 je očekáváno ve druhé polovině sezóny.

Tento víkend vstoupí DTM do své nové sezóny, a Mercedes nasadí nové auto, které svým vzhledem odkazuje na aktuální generaci modelu C Coupé. Vzhledem k tomu, že technické předpisy a vývoj na autech jsou zmraženy, skrývá se pod novým kabátem staré auto. Mercedes se ovšem potýká s tím, aby naučil aerodynamiku starého auta fungovat s tvarem auta nového. Při posledním testu na Hockenheimu byl nejrychlejším pilotem Mercedesu Gary Paffett, který za nejrychlejším časem zaostal o 0,148 sekundy. Zda se Mercedesu povedlo problémy vyřešit, můžete tento víkend sledovat na O2 Sport, která oba víkendové závody vysílá v přímém přenosu.

 

 

Lexus RC - interiér

Lexus RC - interiér

Lexus RC

Lexus RC

Lexus RC

AutoZet: Test Lexusu RC 200t, svezení s Jaguarem F-Type R, nový rekordman na Norschleife Foto: Lexus RC

reklama

Další články

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.