reklama

AutoZet: Test Mercedesu GLC 220 d, novinky z autosalonu v New Yorku, nová zbraň Toyoty pro WEC

V nejnovějším vydání AutoZet si představíme další novinky z autosalonu v New Yorku, otestujeme Mercedes GLC 220 d, dozvíte se, které auto je Světovým autem roku, jakou nečekanou výhodu mohou přinést vozy s autonomním řízením nebo s jakými vylepšeními vstupuje Toyota do nové sezóny mistrovství světa vytrvalostních závodů. 

Další díly pořadu

AKTUALITY

Minulý týden byly na autosalonu v New Yorku vyhlášeny výsledky ankety Světové auto roku 2016. V hlavní kategorii bylo nominováno celkem 22 nových vozů, včetně nedávno vyhlášeného vítěze ankety Evropské auto roku, kterým se stal Opel Astra, i Auta roku v České republice, kterým je Škoda Superb. Porota složená ze 73 novinářů tentokrát svými hlasy vynesla na trůn auto, které není ani praktické, ani nepřekypuje nejrůznějšími technologiemi, ale prostě nabízí nefalšovanou radost ze svezení – ano, Světovým autem roku je pro letošní rok nová generace Mazdy MX-5. V kategorii sportovních aut zvítězilo Audi R8, mezi luxusními vozy vítězství bralo BMW řady 7 a Zeleným autem roku je palivovými články poháněná Toyota Mirai.

Luxusní značka Hyundai Genesis na newyorském autosalonu ukázala jak bude vypadat její soupeř pro BMW řady 3 – Genesis G70. Zatím byl vystavován pod jménem Hybrid Sports Sedan a z jeho vizáže vyzařuje dynamika. Design mělo na starost speciální oddělení Prestige Design Division pod taktovkou Luca Donckerwolkeho. V interiéru je zajímavým prvkem spojení přístrojového štítu a středové konzole velkým zaobleným displejem s rozlišením 4K a s úhlopříčkou 21“. Pod kapotou konceptu byla hybridní pohonná jednotka tvořená atmosférickým zážehovým čtyřválcem 2.0 GDI a blíže nespecifikovaným elektromotorem. Celkové parametry jednotky zní 245 koní a 353 N.m a na kola jsou přenášeny přes osmistupňový automat. Kdy se dočkáme sériového provedení zatím oznámeno nebylo.

Toyota na autosalon v New Yorku přivezla modernizované kupé GT86. To odlišuje agresivnější přední nárazník s větším otvorem pro přívod vzduchu, jiné jsou také světlomety s novým designem a LED technikou. U zadních svítilen jsou rovněž použity diody, změněn byl zadní nárazník a design litých kol. Změny se rovněž dotkly interiéru a to především z pohledu kvality zpracování. Nejzásadnější změnou je ovšem nové naladění podvozku. Pokud jste čekali i zvýšení výkonu, podle tiskové zprávy k němu došlo, ale jen o pár koní. Vše řečené platí pro americkou verzi Toyoty GT86. Není sice důvod, proč by to mělo být v Evropě jinak, ale počkejme si raději na oficiální zprávu.

Minulý týden jsem mohl na polygonu autodromu v Mostě vyzkoušet rozdíly v chování pneumatik s různým zaměřením. Pro novináře toto srovnání připravil Bridgestone, když nám dal k dispozici cestovní pneumatiky Turanza T001, sportovní Potenza S001 a zábavné Potenza RE002 Adrenalin. Všechny ve stejném rozměru a na stejných vozech SEAT Leon 1.2 TSI. Bylo zajímavé, jak si vedou na testovacích tratích se suchým a mokrým povrchem a následně také na nerovnostech při testování jejich hlučnosti. Cílem tohoto srovnání bylo ukázat, že stejně jako by řidiči při výběru auta měli přemýšlet o tom, k jakému účelu ho kupují a jak jej budou nejčastěji používat, měli by při výběru pneumatik zvažovat styl ježdění a způsob používání. Jak se ukázalo, rozdíly mohou být citelné a správným výběrem zaměření pneumatiky si můžete ušetřit zklamání. Šetřit se ale na pneumatikách nevyplatí, nakonec je to to jediné, co vás drží na silnici.

 

TEST – Mercedes GLC 220 d

Mercedes se nedávno rozhodl trochu sjednotit značení svých modelů a tak se při generační obměně z modelu GLK stalo GLC. GLK si přitom pamatuji jako moc příjemné auto na ježdění. Jestli si uchovalo stejný charakter i po přejmenování jsem vyzkoušel na verzi GLC 220 d se základním čtyřválcovým dieselem.

Jestliže GLK sázelo na výrazně hranatou karoserii připomínající velké GL, dnes označované jako GLS, GLC o tenhle charakteristický design přišlo a zakulatilo se. Dle mého mu to ubralo na atraktivitě a GLC až příliš připomíná všechny ostatní modely Mercedesu. To je nejspíš záměr, ale GLK bylo svoje a jeho hranatost se mi líbila víc než současné obliny. Je to ovšem věc vkusu a ten máme každý trochu jiný.

Jestliže u karoserie se mi po GLK stýská, uvnitř nikoli. Interiér GLC v podstatě vychází z toho v aktuální generaci C-klasse a ten se mi líbí moc. Jeho lehká výstřednost, kombinovaná s precizním zpracováním a kvalitními materiály vypadá prostě dobře. Líbí se mi i z palubní desky nápadně vyčleněný displej multimediálního systému. Čemu sem naopak zatím stále na chuť nepřišel, to je trčící touchpad systému Command na tunelu mezi sedadly.

Z pohledu prostoru je na tom GLC lépe než jeho předchůdce, zejména v příčném směru. Překvapivě hodně místa je i na zadních sedadlech v podélném směru. Co si GLC z GLK uchovalo, to je jedinečný pocit za volantem. Sedí se výš, ale nijak nepřirozeně, takže sice máte lepší přehled o dění na silnici, ale nešplháte do auta tak vysoko jako do většiny SUV. Posezem za volantem tak GLC připomíná spíše nějaké rodinné MPV než SUV. Základní objem kufru je 505 litrů, po sklopení sedadel do něj dostanete až 1600 litrů a velkým objemem disponuje i schránka pod podlahou kufru.

Mercedes GLC 220 d je nejslabší z celé současné nabídky motorů. Čtyřválcový diesel o objemu 2,1 litru disponuje výkonem 170 koní a točivým momentem 400 N.m. Jedinou převodovkou všech v současnosti prodávaných verzí GLC je nový devítistupňový automat 9G-Tronic a pohon všech kol 4Matic. V této konfiguraci pak GLC 220 d umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za velice slušných 8,3 sekundy a jede maximálně 210 km/h.

Čtyřválcový diesel tak umí s GLC celkem slušně hýbat, ale k celkovému dojmu z auta by se daleko více hodil nějaký kultivovanější motor. Čtyřválec přece jen není tak kultivovaný jako šestiválec a trochu sráží jinak velice dobrý dojem z GLC jako takového. Na dálnicích je motor tišší než ve městě, což je z části dáno tím, že devítistupňový automat má pořád potřebu řadit a hlavně držet otáčky motoru co nejníže, takže ten se uvnitř auta projevuje lehkým duněním a vibracemi. Navíc je převodovka občas trochu až moc rozvláčná a občas trochu zaváhá. Není to nic dramatického, ale konkurence spoléhající na osmistupňový automat ZF je na tom asi v tomto ohledu o kousek lépe. A když už jsem mluvil o tom častém řazení, sebemenší sešlápnutí plynu vyvolá podřazení a vyšší otáčky motoru. Ten přitom má slušný točivý moment na to, aby byl pružný. A spotřeba? Já na konci testu na palubním počítači četl 6,8 l/100 km.

Testovaný Mercedes GLC byl osazen základním podvozkem s adaptivními tlumiči, u nichž můžete na středové konzole měnit jejich charakteristiku. I na 18“ kolech je na českých silnicích komfort velice slušný, pouze přejetí náhlých nerovností doprovází rány přenášené do interiéru. Jinak si GLC s nerovnostmi umí poradit celkem pěkně. Když nemáte zvolený sportovní režim, je podvozek lehce houpavější, s přitvrzením přichází i více agility bez dramatického úbytku nabízeného komfortu. Pohon všech kol lehce preferuje zadní nápravu v poměru 45:55.

Mercedes GLC možná přišel o část své osobnosti v podobě hranaté karoserie, ale v ostatních oblastech získal, zejména pak ve ztvárnění interiéru a jeho prostornosti. Pokud bych si GLC vybíral, koukal bych asi po šestiválci, čtyřválcový diesel na můj vkus k celkovému charakteru auta moc nejde. GLC by si zasloužilo kultivovanější motor s dostatečným nadhledem a výkonovou rezervou. Opět se ukazuje, že papírové parametry nejsou vše. Líbí se mi, že si GLC zachovalo atmosféru svého předchůdce a svým způsobem osobitý pocit za volantem. Mezi stejně velkými konkurenty tak GLC rozhodně patří k tomu lepšímu, co je k mání. Základní cena verze GLC 220 d je 1 170 070 CZK, testované auto s příplatkovými věcmi přišlo na téměř 1,5 milionu korun.

 

ZAJÍMAVOSTI

Reakce řidičů na autonomní řízení jsou stále velice rozpačité. Ovšem podle výzkumu americké Carnegie Mellon University může dobře fungující systém autonomního řízení snížit reálnou spotřebu paliva o zhruba 10 %. To se na první pohled nemusí zdát jako zásadní benefit, ale uvážíte-li množství aut jezdících ve všech koutech světa, dostává to zcela jiný rozměr. Například ve Spojených státech bylo loni spotřebováno téměř 1,5 miliardy litrů pohonných hmot. Tady už by úspora cítit byla. Na proti tomu ale stojí například tvrzení Toyoty, která se domnívá, že rozšíření autonomní řízení přiláká do aut mnohem více lidí a celkový objem spotřeby paliva bude mnohem vyšší než v současnosti. Americká vládní agentura pro ochranu životního prostředí EPA pak chce pro auta s autonomním řízením zavést speciální metodiku na měření spotřeby paliva a motivovat tak automobilky k tomu, aby už při vývoji auta s autonomním řízením fakt spotřeby a emisí zohledňovaly. A proč by vlastně auta s autonomním řízením měla mít nižší spotřebu? V samočinném režimu budou totiž jezdit plynuleji než průměrný řidič.

Jestli se některá automobilka příkladně stará o svůj historický odkaz, pak je to rozhodně Jaguar. Má speciální program na renovování a údržbu starých modelů, před dvěma lety se rozhodl dovyrobit šest zbývajících exemplářů E-Typu Lightweight, na které se tehdy už nedostalo, přestože měly přidělené výrobní číslo. A nyní přichází s další dobrou zprávou – doplní 25kusovou sérii legendárního modelu XKSS, což byla vlastně civilní verze závodního D-Typu. V roce 1957 zachvátil továrnu na Browns Lane požár a z původně zamýšlených 25 exemplářů XKSS bylo vyrobeno pouze 16, zbývající vozy v různém stádiu výroby zničil oheň. A právě oněch 9 chybějících aut se Jaguar rozhodl vyrobit znovu. Půjde tak o jedinečné sběratelské exempláře, každý z nich přijde na zhruba 34 milionů korun a první šťastlivci se dočkají začátkem příštího roku.

 

AKTUALITY

Švédský výrobce supersportů Christian von Koenigsegg se rozhodl oslavit konec výroby svého nejúspěšnějšího modelu Agera speciální edicí Agera Final. Ta tak představuje poslední příležitost, jak se k tomuto vozu, který vznikl jen v počtu 25 exemplářů, dostat. Žádný z vozů téhle edice nebude stejný, vždy půjde o naprostý unikát. První z nich má upravený dvoupatrový zadní spojler, titanový výfuk se dvěma koncovkami vytvořený na 3D tiskárně nebo hliníkové a karbonové doplňky interiéru i karoserie. K pohonu poslouží vylepšený dvěma turbodmychadly přeplňovaný V8 o objemu 5,0 litru s parametry 1360 koní a 1371 N.m. Zákazníci budou mít rovněž neomezený přístup k jakémukoli prvku z katalogu příplatkové výbavy a mohou si tak naspecifikovat auto přesně podle svých představ. První kousky se k zákazníkům dostanou na začátku příštího roku.

Minule jsme v AutoZet mluvili o Audi R8, které bylo představeno českým novinářům, ale ve stejnou dobu byla na autosalonu v New Yorku odhalena jeho otevřená verze s přídomkem Spyder. R8 bez střechy těží z velice pevné konstrukce kupé, i proto je o 50 % tužší než Spyder předchozí generace. Látková střecha váží pouhých 44 kilogramů, můžete ji stahovat a natahovat i za jízdy do rychlosti 50 km/h a její složení trvá 20 sekund. Motorizace je stejná jako u kupé – atmosférický V10 o objemu 5,2 litru s výkonem 540 koní, ve verzi V10 Plus dokonce 610 koní. Jedinou převodovkou je sedmistupňová dvouspojková skříň S tronic a samozřejmostí je i pohon všech kol quattro. I díky němu umí R8 Spyder zrychlit z klidu na 100 km/h za 3,6 sekundy a maximálně jede 318 km/h.

Audi R8 Spyder ale nebylo jediné rychlé auto na hoře bez, které si na autosalonu v New Yorku odbylo svou premiéru. Mercedes do americké metropole přivezl verzi AMG C 63 Cabriolet. Tu pohání čtyřlitrový V8 přeplňovaný dvojicí turbodmychadel – v základním provedení má parametry 476 koní a 650 Nm, v silnější verzi S dokonce 510 koní a 700 Nm. Tenhle kabriolet vám dá vychutnat, jaké to je zrychlit z klidu na „stovku“ za 4,1 sekundy. Obě verze se ovšem neliší jen parametry motoru, rozdíl je i v zadním diferenciálu – u verze S je elektronicky řízený, standardní C 63 má klasický mechanický. Verze S navíc disponuje režimem Race, který upravuje chování sedmistupňové převodovky AMG Speedshift MCT. „Běžná“ C 63 nabízí jen režimy Comfort, Sport a Sport+. Do prodeje by nový Mercedes-AMG C 63 měl jít letos na podzim. Jen si nejsem úplně jistý, jestli je to nejlepší termín pro kabrio.

KTM připravilo limitovanou edici svého puristického vozítka X-Bow Black Edition. Ta vychází z verze GT, ale odlišují jí čistě karbonové panely karoserie. Výkon přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce Audi narostl na 320 koní a dá se očekávat, že zrychlení z klidu na 100 km/h bude trvat zhruba 3 sekundy. Každé z KTM X-Bow Black Edition bude označen speciálním štítkem, vyrobeno bude pouze 10 exemplářů. Cena je stanovena na zhruba 3 270 000 Kč, součástí ceny je i návštěva výrobního závodu KTM v Rakousku.

Tak už i tradiční výrobce terénních vozů Land Rover nejspíš podlehl módě SUV s karosérií připomínající kupé. Podle britského Autocaru má pracovat na modelu Range Rover Sport Coupé. Jak by se mohlo zdát, nebude postaven na stejné platformě jako Range Rover Sport, ale základem bude Jaguar F-Pace. Z toho by vyplývalo, že novinka nepůjde ani tak po krku BMW X6 a Mercedes GLE Coupé, ale menším modelům X4 a GLC Coupé. Styl má být v tomto případě upřednostněn na úkor praktičnosti, uspořádání 2+2 se samostatnými sedadly i ve druhé řadě o tom leccos vypovídá. K pohonu mají být použity zážehové i vznětové šesti- a osmiválce známé z jiných modelů Range Roveru, má být i verze poháněná čistě elektřinou. Odhadována je cena okolo 1 600 000 CZK.

BMW údajně připravuje řadu 9, která se má stát konkurencí pro velké limuzíny typu Maybach. Řada 7 totiž není dostatečnou odpovědí. Nové luxusní BMW však bude jasně definováno tak, že nebude konkurovat sesterskému Rolls-Roycu. Řada 9 bude nejspíš postavena na stejné platformě jako řada 7 a bude využívat důmyslné konstrukce kombinující vysokopevnostní ocel, hliník a karbon. Mezi motory rozhodně nemůže chybět V12 a dle všeho by měla být i hybridní verze, byť v téhle kategorii aut se na spotřebu příliš nehledí. Základní cena chystaného BMW řady 9 by měla začínat těsně pod hranicí čtyř milionů korun.

 

 

MOTORSPORT

Toyota jako poslední z účastníků mistrovství světa vytrvalostních závodů představila svou letošní zbraň. Hybridní prototyp TS050 se dočkal změn, o kterých se už nějakou dobu šuškalo. Toyota urychlila vývoj nového motoru a tak místo atmosférického V6 o objemu 3,7 litru je v útrobách vozu pro letošní sezónu dvěma turbodmychadly přeplňovaný V6 o objemu 2,4 litru. U6 před loňskou sezónou japonská automobilka zvažovala změnu ve způsobu ukládání rekuperované energie, ale až letos superkapcitor nahradily baterie. Podobně jako Porsche 919 Hybrid patří i Toyota TS050 do nejvyšší kategorie 8 MJ, Audi R18 spadá o úroveň níž do kategorie 6 MJ. Celkový výkon pohonné jednotky Toyoty se pohybuje okolo 1000 koní. Při prvních oficiálních testech v Le Castellet to vypadalo, že Toyota je zpátky ve hře. Zajela nejrychlejší časy v jednotlivých sektorech, ale nikdy takové rychlé kolo nedokončila a tak je opravdová rychlost Toyoty zatím předmětem spekulací napříč celým paddockem. Sezóna vytrvalostního šampionátu začíná 17. dubna na Silverstonu.

Honda na autosalonu v New Yorku předvedla svůj nový supersport NSX v úpravě pro závody v kategorii GT3. Na rozdíl od sériového provedení to ovšem není hybrid a spoléhá pouze na dvěma turbodmychadly přeplňovaný V6 o objemu 3,5 litru, který pohání zadní kola. Místo devítistupňové samočinné převodovky má závodní NSX GT3 klasickou šestistupňovou převodovku se sekvenčním řazením. Honda se nyní chystá závodní NSX podrobit intenzivnímu testování a během léta jej homologovat. S ostrým nasazením se počítá od příští sezóny a to především v Severní Americe, kde bude NSX GT3 nastupovat pod značkou Acura.

Tento týden přinesl také dvě novinky na české rallye scéně. Po 11 letech spojení se značkou Subaru přepustil Vojta Štajf své místo mládí v osobě Václava Kopáčka, který jej tak vystřídá za volantem produkční Imprezy WRX STi Subaru Czech Duck Racing Teamu. Vojta Štajf se přiznal, že za volantem produkčního auta už těžko hledal motivaci a loni se jí například staly starty v evropském šampionátu, které vedly až k titulu vicemistra Evropy. Pro letošní sezónu ji pak našel ve zcela novém projektu – ve startech s Fabií R5 v českém šampionátu a to v barvách prvního a jediného dealerského týmu Škody. 

 

 

 

Mercedes GLC 220 d

Mercedes GLC 220 d

Mercedes GLC 220 d

Mercedes GLC 220 d

AutoZet: Test Mercedesu GLC 220 d, novinky z autosalonu v New Yorku, nová zbraň Toyoty pro WEC Foto: Mercedes GLC 220 d

reklama

Další články

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.