reklama

AutoZet: Test Mitsubishi ASX; jak vypadá poslední vyrobený Rolls-Royce Phantom

Nové vydání AutoZet vám přestaví posledně vyrobený Rolls-Royce Phantom. Otestujeme modernizované Mitsubishi ASX a dozvíte se, jak dopadl Ford Mustang při crash testech EuroNCAP. Dále vám přineseme novinky z blížícího se autosalonu v Ženevě. 

Další díly pořadu

AKTUALITY

Škoda odhalila dvě nové verze modelu Kodiaq. První je Kodiaq Scout, který bude dodáván pouze s pohonem všech kol a poznáte ho především podle kontrastních prvků ve stříbrné barvě. Pod kapotou může mít čtyři různé motory – základní 1.4 TSI o výkonu 150 koní, větší 2.0 TSI o výkonu 180 koní nebo diesel 2.0 TDI s výkonem buď 150 nebo 190 koní. Na výbavě Škoda rozhodně nešetřila, Kodiaq Scout má v základu například hlavní světlomety i koncové svítilny plně osazené LED technikou a nechybí ani 19“ kola. Navíc nabídne nastavitelný režim off-road, který podle potřeby mění vlastnosti pohonu všech kol. Nechybí také adaptivní podvozek DCC a možnost volby jízdních režimů. Standardně má tzv. paket pro špatné cesty s ochranou motoru a podvozku a přední i zadní parkovací senzory. V režimu off-road Kodiaq Scout dokonce oddaluje zásahy systému ABS, aby mohl například v hlubokém sněhu, písku nebo štěrku brzdit za pomoci klínu vytvořeného před koly.

 

Druhou verzí je Kodiaq Sportline. Tu poznáte podle černě lakovaných detailů jako je maska chladiče, kryty zpětných zrcátek a rámečky kolem bočních oken. Standardem jsou pro tuto verzi 19“ kola, zájemci si ovšem mohou připlatit dokonce i za kola 20“. V interiéru nabídne sportovní sedadla čalouněná Alcantarou nebo kovové pedály. U provedení Sportline dostanete přístroje informující o přetížení, tlaku turbodmychadla, aktuálním výkonu nebo teplotě oleje. Samozřejmostí je pak relativně bohatá výbava. Kodiaq Sportline půjde pořídit s jedním ze dvou zážehových motorů – 1.4 TSI s výkonem 150 koní a 2.0 TSI s výkonem 180, nebo s dieselem 2.0 TDI naladěným na 150 nebo 190 koní. Výkonnější motory mají vždy dvouspojkovou převodovku a pohon všech kol, u slabších je standardem přímo řazená převodovka a pohon předních kol. Premiéru si Kodiaq Scout a Kodiaq Sportline odbydou na autosalonu v Ženevě.

 

Subaru dorazí do Ženevy s novou generací crossoveru XV. Ten bude postaven na nové modulární platformě SGP, která se již zabydlela pod karoserií zbrusu nové Imprezy a je tedy předem zřejmé, že se novinka vydá ve šlépějích svého předchůdce. Také první obrazová upoutávka naznačuje, že XV bude opět vypadat jako Impreza na chůdách a dostane svébytné nárazníky, zvýšený podvozek, nástavce prahů a podélné střešní ližiny. Samozřejmostí pak bude permanentní pohon všech kol a lze tak předpokládat, že ani tentokrát nebude XV v terénu bezzubé jako většina crossoverů. Už z prvního záběru je vidět, že design XV naváže na loňskou stejnojmennou studii, na bližší technické podrobnosti si ale budeme muset ještě chvíli počkat.

 

SEAT odhalil pátou generaci modelu Ibiza. Ta je jako první auto koncernu Volkswagen postavena na nové variantě modulární platformy MQB s přídomkem A0. Při zachování vnějších rozměrů byl o celých 95 mm prodloužen rozvor na celkových 2564 mm. SEAT slibuje významné zvětšení interiéru a to včetně zavazadlového prostoru. Jeho základní objem vyrostl o 63 na 355 litrů. Ibiza dorazí na trh s pětidveřovou karoserií a od počátku bude k mání se třemi motory. Základem se stane přeplňovaný zážehový litrový tříválec naladěný na 95, respektive 115 koní a významnou novinou je nový čtyřválec 1.5 TSI Evo, který bude mít 150 koní. Diesel bude nabízen pouze jeden – čtyřválec 1.6 TDI, ovšem ve třech výkonových variantách. Nejslabší bude mít 80, prostřední 95 a nejsilnější nabídne 115 koní. Alternativou k těmto pohonným jednotkám se pak stane motor 1.0 TSI CNG naladěný na 90 koní schopný spalovat zemní plyn. Motory s výkonem do 95 koní dostanou pětistupňový manuál, silnější motorizace budou pro změnu párovány se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou a vybrané verze i příplatkovou sedmistupňovou převodovkou DSG.

 

TEST – Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX je pro mne jeden z nejpovedenějších crossoverů dané velikosti. Pro rok 2017 jej automobilka modernizovala a vylepšila. Jaké tedy omlazené ASX je, jsem vyzkoušel na jasně nejprodávanější verzi – s atmosférickou zážehovou „jedna-šestkou“ a pohonem předních kol.

 

Mitsubishi ASX je kompaktní crossover, na svou třídu má poměrně dlouhý rozvor 2670 mm a díky tomu nabízí i relativně hodně místa uvnitř. Přitom je ale téměř o nějakých 40 cm kratší než Outlander. Modernizace přinesla vizuální přiblížení předních partií těm na větším Outlanderu a jasným rozpoznávacím znamením jsou chromované prvky v předním nárazníku pod hlavními světlomety, Mitsubishi tomu říká Dynamic Shield. Další vizuální změnou je nahrazení klasické antény autorádia tzv. žraločí ploutví na střeše.

 

Díky dlouhému rozvoru posádka nedostatkem prostoru netrpí, v obou řadách je dost místa, v té druhé až překvapivě hodně. Palubní deska kombinuje měkčený a tvrdý plast, je dobře zpracovaná a interiér jako takový působí jednoduše a solidně. Pokud si mohu dovolit soudit, pak interiér modernizovaného ASX vypadá hodnotněji a přijde mi, že je i lépe odhlučněn. Modernizace se odrazila například na sedadlech, ta přední mají upravené ovládání výškového nastavení, zadní zase jinak tvarované sedáky s ohledem na vyšší komfort a snazší nastupování a vystupování. Nový je rovněž design a grafika displeje multimediálního systému. Cestující mají k dispozici dost odkládacích prostor a přihrádek. Třeba jen mezi předními sedadly jsou celkem čtyři držáky nápojů a ještě velká odkládací přihrádka mezi sedadly. Zavazadlový prostor pojme od 442 po 1219 litrů.

 

Mitsubishi ASX v rámci modernizace dostalo nový diesel 1.6 DI-D, ale až dosud měl v prodejích jasně navrch atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru s výkonem 117 koní. Ten pohání pouze přední kola, ASX s ním umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 11,5 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 183 km/h, což jsou prakticky stejné hodnoty jako verze s dieselem 1.6 DI-D a pohonem všech kol. V tomto ohledu tedy se zážehovou „jedna-šestkou“ strádat nebudete.

 

Mitsubishi ASX se zážehovou „jedna-šestkou“ spoléhá výhradně pouze pětistupňovou přímo řazenou převodovku. „Šestka“ by asi byla fajn, ale dobré odstupňování pětikvaltu s ohledem na průběhy výkonových křivek nedává pocítit výrazné nedostatky. Na dálnici sice motor při 130 km/h točí ke 4000 min-1, ale tím je zaručeno, že i ve stoupáních bude mít sílu, aby rychlost na tempomat udržel. Ve třech lidech a s naloženým kufrem jsme absolvovali cestu do rakouských Alp a jen výjimečně, při chuti předjíždět do kopců, bylo třeba podřadit a motor pořádně vytočit. Pochvalu zaslouží i přesné řazení. Udávaná tabulková spotřeba v kombinovaném režimu je 5,8 l/100 km a při běžném ježdění se jí dá celkem bez problémů dosáhnout! Po dálnici při dodržování rychlostních limitů se určitě vejdete do 7 litrů a i po městě se dá jezdit okolo 6,5. Nakonec cesta do Alp a zpět ve zmiňovaném obsazení znamenala spotřebu 7,1 l/100 km. K tomu není co dodat! Úspornost motoru je opravdu překvapivá a na nádrž se dá ujet okolo 800 km.

 

Podvozek ASX velice dobře filtruje veškeré nedokonalosti českých silnic, do interiéru od podvozku neproniká prakticky vůbec nic. Kola neodskakují ani na náhlých nerovnostech, odezva do volantu je dobrá a tak jediné, co mi trochu vadilo, bylo jak je ASX občas až moc houpavé. Ale jinak je svezení s ASX příjemné a bez záludností.

 

Mitsubishi ASX se zážehovou 1.6 ve výbavě Invite+ se u nás prodává za 439 850 korun, základní výbava Inform začíná na ceně 385 000 korun. ASX je povedené, slušně vybavené auto a se zážehovou „jedna-šestkou“ a pohonem předních kol by ho měli vyzkoušet především ti, kteří chtějí kompaktní SUV hlavně kvůli bezpečnosti a jezdí s ním převážně po městě a jeho blízkém okolí a nebude jim vadit absence pohonu všech kol. Odměnou jim bude příjemné auto s překvapivě nízkou spotřebou, které se ale neztratí ani na delších cestách.

 

ZAJÍMAVOSTI

Německá vláda schválila zavedení dálničních poplatků pro osobní auta. V Bruselu se ale kvůli tomu rychle sešla skupina evropských zemí, které mají k německému plánu výhrady, patří k nim i Česká republika. Zástupcům těchto zemí vadí, že Berlín může německým řidičům náklady na poplatky kompenzovat v závislosti na tom, jak ekologickým vozem jezdí. Majitelé aut s velmi nízkými emisemi tak nyní získají ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na mýtném. A to je podle zástupců protestujících zemí diskriminační. Podle nich to totiž znamená, že se všem Němcům náklady na mýtné přinejmenším vrátí, a poplatky tak de facto budou platit pouze cizinci. Navíc se může stát, že dražší německé dálnice budou někteří šoféři objíždět po lacinějších českých, případně budou některé úseky německých dálnic objíždět po silnicích nižších tříd v příhraničí. Konkrétně se to může týkat okresních silnic v okolí Ústí nad Labem a Teplic. Poplatek by měl být na německých dálnicích zaveden v roce 2018 nebo 2019.

 

EuroNCAP důkladně otestovalo nový Ford Mustang a ten si překvapivě odnesl jen dvě hvězdičky. Za samotnou ochranu cestujících vpředu při čelním a bočním nárazu dostal Mustang body srovnatelné s jinými pětihvězdičkovými evropskými auty. Ovšem pak se ukázaly některé jeho nedostatky. Airbagy řidiče, spolujezdce a dokonce i boční airbagy se při nárazu nenafoukly dostatečně a došlo ke kontaktu s volantem či částmi interiéru. Ochrana posádky na zadních sedadlech a dětí v sedačkách rovněž neodpovídala dnešním standardům. V této oblasti si Mustang odnesl opravdu nízké bodové hodnocení, protože figurína dospělého cestujícího vzadu dokonce pod pásem podklouzla. EuroNCAP označila výsledek za nedostatečný a Mustangu za ni neudělila ani jeden bod. Za ochranu dospělých tak Mustang dostal 72 %, za ochranu dětí jen 32 %, za ochranu chodců 64 % a za vybavenost asistenčními systémy jen 16 % maximálně možných bodů.

 

Volvo slaví 20 let pohonu všech kol ukázkou předností některých svých modelů na zamrzlých jezerech v okolí severošvédského lyžařského resortu Åre. Švédská automobilka demonstruje v rámci zimních testovacích jízd své mechanické a nově také elektrické technologie pohonu všech kol na modelech XC90, V90 Cross Country a V40 Cross Country. S rostoucí vyspělostí techniky pohonu všech kol se snižuje hmotnost mechanických systémů a naopak se zvyšuje jejich efektivita. U prvních systémů se zadní kola připojovala v případě potřeby, kdy přední kola nebyla schopná přenést požadovaný točivý moment. U aktuálního systému je točivý je regulován za účelem nepřetržitého udržování optimálních vlastností s ohledem na ovladatelnost, stabilitu a trakci.

 

NOVINKY

Sedmá generace Rolls-Roycu Phantom definitivně končí. Poslední vyrobený kus v prodloužené variantě s délkou přes šest metrů byl vyroben pro „fajnšmekra“ a váženého sběratele Rolls-Royců. Po technické stránce jde o „běžný“ vůz poháněný atmosférickým V12 o objemu 6,75 litru s výkonem 460 koní a točivým momentem 720 N.m, jeho výbava z něj však dělá unikát. Majitel má nejspíše blízký vztah k mořeplavbě, jelikož interiér, přesněji řečeno palubní desku před spolujezdcem, zdobí dřevěná intarzie se stylizovaným obrázkem zaoceánského křižníku z třicátých let minulého století a námořní téma pokračuje rovněž na dveřích a nechybí ani analogové hodiny, které svým designem připomínají ty z někdejších lodí. Termín prezentace nástupce automobilka prozatím nezveřejnila, víme ale, že nový Phantom bude postaven na zcela nové hliníkové platformě.

 

Ford konečně zveřejnil technické údaje chystaného supersportu GT. Ford GT má uprostřed uložený, dvěma turbodmychadly přeplňovaný V6 EcoBoost o objemu 3,5 litru, který disponuje výkonem 655 koní a točivým momentem 745 N.m, dosahuje maximální rychlosti 347 km/h a auto váží 1385 kg. Cenu automobilka zatím nezveřejnila, ale odhaduje se, že se bude v přepočtu pohybovat okolo 10 milionů korun. Zajímavé je, že ohlášený počet vyrobených kusů již zná své majitele. A to navzdory tomu, že automobilka o autě nic moc neprozradila.

 

Minulý týden vstoupil na český trh nový Land Rover Discovery. Už ale nejde o hranaté SUV, které nemá příliš dobrou aerodynamiku. Discovery se zakulatila a s novou generací zhubla slušných 480 kg. I v interiéru je patrný odliv od spartánského stylu. Na posádku čeká elegantní prostředí s čistými plochami a hodnotně působícími materiály. Sedadla ve druhé a třetí řadě lze pochopitelně jednotlivě sklápět a můžete k tomu využít jak panel tlačítek v zavazadlovém prostoru, tak aplikaci v chytrém telefonu. V sedmimístné konfiguraci má nová Discovery zavazadlový prostor o objemu 258 litrů, sklopením všech sedadel ve druhé a třetí řadě ho zvětšíte až na 2406 litrů. Základní motorizací je dvoulitrový diesel Ingenium o s označením Td4 a Sd4 o výkonu 180, resp. 241 koní. Automobilka dále nabízí třílitrový šestiválec Td6 o výkonu 258 koní a také zážehový tří litr Si6 s výkonem 340 koní. Všechny motorizace mají pohon všech kol a samočinnou převodovku.

 

Nová generace Mercedesu-AMG A 45 4Matic by mohla mít přes 400 koní, alespoň tomu zatím vše nasvědčuje. Nabídne totiž zcela nový motor. Šéf značky Mercedes-AMG Tobias Moers pro britský magazín AutoExpress prozradil, že inženýři s jeho vývojem začali úplně od nuly, stávající motor nešlo použít kvůli rozložení tepla ve válcích. S vyšším výkonem už by se prý bezpečně neuchladil. Běžné verze nové generace třídy A budou představeny ve druhé polovině letošního roku, vrcholná verze AMG přijde později. Moers navíc naznačil, že díky zvýšení výkonu vrcholného „áčka“ vznikne místo pro slabší AMG verzi, podobně jako je tomu u třídy C nebo E, když kromě tradičních verzí 63 byla přidána ještě slabší 43.

 

MOTORSPORT

Mercedes si dal s oznámením sexteta svých jezdců pro letošní ročník DTM na čas, nakonec sází především na zkušenost. Automobilky závodící v DTM se dohodly, že letos omezí počet každou z nich nasazovaných vozů na šest a když na konci loňské sezóny Mercedes oznámil angažmá nejlepšího loňského pilota Audi Edoarda Mortary, bylo jasné, že u Mercedesu bude na sedačky jezdců přetlak. Jen připomenu, že už dříve bylo rozhodnuto, že se o všech šest vozů bude starat tovární tým HWA a týmy ART a Mücke tak v DTM už letos působit nebudou. A kdo teda bude letos za Mercedes v DTM závodit? Páteří týmu jsou bývalí šampioni Gary Paffett a Paul Di Resta, zkušený Robert Wickens a mladík Lucas Auer. O Mortarovi už řeč byla a posledním nominovaným je Maro Engel, který se do DTM vrací po pěti letech, které strávil v zámořské sérii V8 Supercars a v závodech GT vozů. Testovacím a rezervním jezdcem je loni druhý muž mistrovství Evropy F3 Maximilian Günther. Velké dilema měl Mercedes ohledně Felixe Rosenqvista, ten loni startoval jen v několika závodech, ale dokázal se prosadit. Nakonec ale bylo rozhodnuto, že se bude soustředit na závodění v sérii elektrických monopostů Formula E, do níž se Mercedes už brzy chystá vstoupit.

 

Českou rallye scénu pro letošek obohatil nový pohár vypsaný pro posádky Peugeotů 208 R2. Značkové poháry jsou osvědčený recept na kvalitní a přitom finančně relativně dostupné závodění nejen na okruhu, ale také v automobilových soutěžích, stačí se podívat na Opel Adam Cup. Pokud ale chcete o něco lepší závodní auto, nově se u nás nabízí účast v Peugeot Total Trophy, kterou bude zastřešovat zkušený Gekon Racing. Závodním náčiním budou velice oblíbené Peugeoty 208 R2, startovné pro posádku činí 1200 eur a je v něm mimo jiné zahrnuto oblečení pro pilota a spolujezdce, VIP zázemí v servisní zóně, výhodnější ceny pneumatik Pirelli a další bonusy. Pro čtyři nejúspěšnější posádky jsou pak připraveny finanční a věcné ceny, hlavní cenou je pak voucher na nákup náhradních dílů Peugeot v hodnotě 5000 eur.

 

Mistr světa F1 z roku 2009 Jenson Button testoval rallyekrosovou Hondu Civic Coupé týmu Olsberg jako součást zvažování možných angažmá pro letošní sezónu. Po ukončení kariéry v F1 zůstává v roli ambasadora a rezervního jezdce McLarenu, ale už dlouho se netají chutí závodění v rallyekrosu vyzkoušet. Nakonec i jeho otec John jezdil rallyekros v 70. letech s VW Beetle a Golf. Button připustil, že se má stále co učit, na betonu a asfaltu ví, co s autem dělat, ale jakmile vjede na šotolinu, nemá vůbec ponětí. Závodění v americké sérii GRC by se ale nebránil a potkal by se tam i s dalšími bývalými piloty F1 Scottem Speedem a Nelsonem Piquetem jr. Vedle rallyekrosu by chtěl Button zkusit i 1000km závod v Suzuce.

 

 

Zdroj: Zet

 

AutoZet: Test Mitsubishi ASX; jak vypadá poslední vyrobený Rolls-Royce Phantom Foto: Mitsubishi ASX

reklama

Další články

  1. Hodnota Bitcoinu opět přesáhla 1000 dolarů

    Byznys ·

    Hodnota kybernetické měny bitcoin se v rámci čtvrtečního obchodování po čtyřech týdnech vyšplhala opět nad hranici 1000 dolarů (zhruba 25 tisíc korun). Informovaci uve…

  2. Sold Out Biz: Jak odhalit, co klient chce

    Byznys ·

    První schůzkou s klientem by obchodník měl zjistit jeho potřeby. Začít proto hned prezentovat a nabízet není podle key account managera Milana Turka tím nejlepším krok…

  3. Trump vyhrožoval, že pošle do Mexika armádu

    Byznys ·

    Americký prezident Donald Trump řekl, že by Mexiko mělo lépe zvládat boj se zločinci, nebo se o ně na mexickém území postarají americké ozbrojené síly. Trump to podle …

  4. Facebooku stouply příjmy o více než 50 procent

    Byznys ·

    Sociální síti Facebook stoupl ve čtvrtém čtvrtletí zisk na 3,57 miliardy dolarů (89,6 miliardy korun) z předloňských srovnatelných 1,56 miliardy dolarů. Příjmy vzrostl…

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.