reklama

AutoZet: Test modernizované Toyoty GT86, zajímavá policejní auta, nová pravidla DTM

V novém vydání AutoZet si povíme něco o novém SUV od Hyundaie i sportovně ražené verzi SEATu Ateca. Dále otestujeme modernizovanou Toyotu GT86, dozvíte se, kolik u nás jezdí aut s registračními značkami na přání a kde je o ně největší zájem. Podíváme se také s jakými zajímavými kousky jezdí policie v některých zemích a řekneme si, co převratného chystá Tesla.  

Další díly pořadu

AKTUALITY

Hyundai zveřejnil jméno svého nového kompaktního SUV. Bude se jmenovat jako jedna z turisticky atraktivních oblastí havajských ostrovů - Kona. Zcela nový a pro Hyundai vůbec první model segmentu B-SUV se stane celkově čtvrtým členem evropské SUV rodiny Hyundai. Jihokorejská automobilka zatím detaily neprozradila, víme ale, že by nové SUV mělo nabídnout nadstandardně prostorný interiér a inovativní prvky konstrukce. Nový Hyundai Kona na trh dorazí ve druhé polovině letošního roku.

SEAT představil sportovněji raženou verzi modelu Ateca s označením FR. Novinka standardně jezdí na 19“ kolech, má anatomická sedadla čalouněná Alcantarou a k pohonu je možné volit mezi zážehovými i vznětovými motory s výkonem od 150 do 190 koní. Objednávky na SEAT Ateca FR začne české zastoupení španělské automobilky přijímat v polovině dubna.

Citroen modernizoval sedan C-Elysée. Při faceliftu se měnila maska chladiče, nárazníky, tvary i grafika světlometů a uvnitř střední část palubní desky, tam může být nově umístěn 7“ displej multimediálního systému. Pod kapotou modernizovaného C-Elysée najdete buď zážehovou 1.2 PureTech o výkonu 82 koní s přímo řazenou převodovkou nebo atmosférickou 1.6 VTi s výkonem 115 koní, kterou je možné kombinovat s přímo řazenou nebo samočinnou převodovkou. Diesel je v nabídce jen jeden – 1.6 BlueHDi o výkonu 100 koní párovaná s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Základní provedení modernizovaného Citröenu C-Elysée přijde na 259 999 CZK.

Po letech problémů se korejský SsangYong znovu probouzí k životu. Na domácí trh již brzy uvede novou generaci modelu Rexton se třemi řadami sedadel a vysoce komfortním interiérem. Multimediální systém bude ovládán přes velký dotykový displej, který za pomoci systému kamer nabídne také 3D pohled na okolí vozu a usnadní tak parkování. O možných pohonných jednotkách se zatím pouze spekuluje. Jednou variantou je údajně přeplňovaný zážehový dvoulitr o výkonu 225 koní, druhou pak čtyřválcový diesel o objemu 2,2 litru s výkonem 181 koní. Oba motory by mělo být možné kombinovat se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou i automatem.

Škoda postavila Kodiaq upravený pro potřeby Zdravotnické záchranné službu. Jde o speciál pro tzv. rendez-vous systém, tedy víceúrovňový potkávací systém. V autě jezdí řidič a lékař, zatímco v sanitních vozech pouze zdravotníci bez lékaře. Vůz má sytou žlutou barvu a reflexní prvky, nejmodernější světelnou a výstražnou techniku, přičemž některé z vysoce svítivých LED prvků jsou v České republice použity a homologovány vůbec poprvé. Konstrukčně se na Kodiaqu neměnilo nic, má však posílenou elektroinstalaci, záložní baterii a předehřívání motorového oleje, aby posádka mohla okamžitě vyrazit na místo a nemusela brát ohled na to, že je třeba nejdříve motor zahřát. Kodiaq je nově vybaven také rychloodpojovacím nabíjecím kabelem baterie. Záchranářský Kodiaq je vůbec prvním speciálem pro záchranné složky, Škoda je dle svých slov ale připravena postavit Kodiaq i v úpravě pro potřeby policejních složek, pro městskou policii či pro hasičské sbory.

Ford od příštího týdne začne prodávat Focus ve verzi kombi za stejnou cenu jako pětidveřový hatchback. To znamená, že základní cena Focusu Combi bude 319 990 Kč. Akční nabídka potrvá do 30. června letošního roku. 

 

TEST – Toyota GT86

Toyota GT86 prodělala i se s svým dvojčetem Subaru BRZ modernizaci uprostřed svého životního cyklu. Nové verze nepřináší žádné velké novinky, ale pečlivé vylepšení toho, co už tak bylo hodně dobré.

Zvenčí faceliftovanou Toyotu GT86 poznáte podle nových nárazníků, hlavních světlometů, které mohou být na přání osazeny Full LED technikou, koncových svítilen s jinou grafikou, upraveného zadního spojleru a nového designu 17“ kol. GT86 tak zůstává pohledným malým kupé, jehož síla je především v jeho jednoduchosti a přímočarosti. Pokaždé, když k ní přicházíte vás pobaví zjištění, jak malá GT86 v porovnání s ostatními auty je. Už to, jako by naznačovalo její hravost.

Jestli bývalo něco u minulého provedení Toyoty GT86 terčem kritiky, pak to byl interiér. Přiznejme si, že byl opravdu trochu spartánský a člověk musel sem tam přimhouřit oko, aby to GT86 pro její celkové pojetí odpustil. V přístrojovém štítu tak najdete nový displej s úhlopříčkou 4,2“ navazující na pootočený dominantní otáčkoměr. Na displeji si můžete nechat zobrazit například přetížení nebo průběh výkonu a točivého momentu, klasický palubní počítač atd. Kromě nových materiálů palubní desky nebo čalounění na sedadlech si všimnete zejména nového, výrazně menšího volantu, nyní i s tlačítky pro ovládání systému Toyota Touch 2. Interiér GT86 provedené změny posunuly o pořádný kus dál.

Ostatní ale zůstává při starém, výborně tělo držící sedadla, jednoduché ovládání všeho důležitého, žádné zbytečnosti a přikrášlující cetky. Interiér má sice uspořádání 2+2, ale zadní sedadla využijete maximálně tak na odložení aktovky nebo bundy. Připomeňme si fakt, že zavazadlový prostor GT86 má skromných 243 litrů, ale je vymyšlen tak, že když složíte opěradla zadních sedadel, vejde se vám do něj druhá sada kol pro ježdění na okruhu. U takového auta velice praktická věc.

Kdo doufal, že by Toyota GT86 mohla při faceliftu posílit, je asi trochu zklamán. Pod kapotou je stále atmosférický dvoulitrový boxer s výkonem rovných 200 koní při 7000 min-1. Kdo ale tvrdí, že jí chybí výkon, tohle auto nepochopil. Navíc při hmotnosti lehce přes 1200 kg není GT86 pomalá – akceleraci z klidu na 100 km/h zvládá za 7,6 sekundy a jede maximálně 226 km/h. Tohle auto není ale o rychlých přesunech po dálnici, tohle je zdroj řidičské radosti na zatáčkovitých silnicích.

U testovaného auta motor spolupracoval s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou, která má jednak kratší odstupňování než jste zvyklí z běžných aut a jednak řadí krásně přesně a na krátkých drahách. Při rychlé jízdě je radost s řadičkou pracovat a jednotlivé „kvalty“ tam sázíte s radostí. Jak už bylo řečeno, maximum výkonu je v 7000 min-1 a při rychlé jízdě je nutné motor pořádně vytáčet. Nedělá mu to sebemenší problém, ale každou špetku rychlosti si musíte zasloužit. Motor by mohl mít hezčí zvuk linoucí se ze sání, ale to už je opravdu jenom detail. A spotřeba? I když pojede opravdu na krev, vejdete se do 10 l/100 km, při běžném ježdění se bez problémů budete držet okolo 7,5.

Modernizace Toyoty GT86 přinesla také nové naladění podvozku. Na základě poznatků z cupového auta závodícího v sérii VLN na Nürburgringu byla zpevněna karoserie, a to zejména v oblasti uložení zadní nápravy, ale i u předních tlumičů. S tím souvisí také úprava nastavení pružin a nové tlumiče. Mezi zadními koly je stále samosvorný diferenciál Torsen a přibyla možnost volby jízdního režimu Track. Ten vám sice dovolí dělat smyky, ale stále nad vámi drží ochranou ruku v podobě systému kontroly stability.

Faceliftovaná Toyota GT86 je o kousek lepším autem nejen ve svém jízdním projevu, ale i díky modernizaci interiéru. Jistě, mohla by být větším, luxusnějším autem se šestiválcem, ale tím by ztratila své kouzlo. Mohla by mít turbo, ale přišla by o uřvaný točivý motor, jehož síla se tak skvěle dávkuje. Kouzlo totiž tkví ve skvělém sladění a vyváženosti celého auta. GT86 je v dnešním světě skutečně jedinečné auto. Doufám, že to postupně začne chápat stále více mladých floutků toužících po zábavě za volantem, kteří si pro mě nepochopitelně stále kupují Golfy GTI či Mégany RS. Svými schopnostmi a úrovní nabízené zábavy se s dobře vyváženou lehkou zadokolkou nemohou měřit. A navíc, GT86 není drahá a má nízké provozní náklady. Základní cena modernizované Toyoty GT86 je 819 900 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

Na úseku dálnice D2 mezi Brnem a Bratislavou můžete již brzy potkat auta, která se umí pohybovat bez zásahu člověka. Na spolupráci při testování autonomních vozidel se dohodl český ministr dopravy Dan Ťok se slovenským vicepremiérem pro investice a informatiku Peterem Pellegrinim. Česko a Slovensko se tak připojilo k Německu a Francii, kde už plán podobného testování oznámili. V Německu už je dokonce autonomní jízda testována na dálnici A9 mezi Norimberkem a Mnichovem. Na testování se mají podílet i zástupci automobilek, odborníci z univerzit nebo vědeckých ústavů a mobilní operátoři. V současné době mají zástupci ministerstev dopravy obou zemí vypracovat projekt, ve kterém testování chytrých aut načasují a spočítají, kolik bude stát.

V loňském roce úřady vydaly celkem 4806 registračních značek na přání. Za první dva měsíce letošního roku jejich počet stoupl o dalších 664. Nejvíce značek bylo vydáno v Praze – 1405. Následuje Jihomoravský kraj se 777 a Středočeský kraj se 731 značkami. V Karlovarském kraji bylo vydáno 200 a na Vysočině pouze 155 značek. Lidé chtěli mít na registračních značkách zpravidla křestní jména nebo názvy firem, případně se snaží registrační značku ozvláštnit nějakým vtipem nebo přezdívkou. Registrační značky na jedno auto stojí 10 000 CZK, přičemž tento správní poplatek patří obci, ve které byla značka registrována.

Německé ministerstvo dopravy oznámilo, že našlo ve Fiatech nové zařízení, které slouží k obcházení při měření emisí. Úředníci ale nechtějí specifikovat podrobnosti a celou věc předávají Evropské komisi. Fiat ale stále tvrdí, že jeho auta test neobchází a vyhovují všem normám, směrnicím a nařízením. Mluvčí koncernu FCA k tomu pouze uvedl, že nemůže vydávat nějaká prohlášení k testům, o kterých nic neví, ze kterých neviděl žádný výstup ani nezná metodiku, jakou byl test prováděn. Letos v lednu navíc italské ministerstvo dopravy vydalo prohlášení o tom, že provedlo testy na vozech koncernu FCA a vše bylo v pořádku. Když ale Evropská komise italskou stranu vyzvala, aby dodala data z těchto měření, záhadným způsobem se prý ztratila...

Ve vozovém parku policie se po celém světě najdou celkem zajímavé kousky a nemusí jít zrovna o tu dubajskou, která je tím vyhlášená. Například australská policie si pořídila Mercedes-AMG E 43 4Matic. Ten jsme mimochodem nedávno v AutoZet testovali a test najdete na internetových stránkách www.zet.cz. Nejde však o první spolupráci australské policie a tamního zastoupení Mercedesu. Nové AMG E 43 totiž strážníci vyměnili za AMG GLE 63 Coupe. V minulosti na pořádek na australských silnicích policie dohlížela například v Porsche 911, Lexusu RC F, BMW i8 nebo Audi S7 Sportback. To italská policie dostala nové Lamborghini Huracán. 30. března ho policistům předal italský ministr vnitra Marco Minniti. Huracán zamířil do flotily dálniční policie v Bologni a kromě tradičního barevného provedení karoserie má také majáky, v interiéru držáky na zbraně, vysílačku nebo kameru. Huracán bude zasahovat především u nehod a v krizových situacích. V zavazadlovém prostoru má ukrytý i chladicí box a v případě nutnosti může opustit službu na dálnicích a věnovat se expresnímu převozu orgánů pro transplantaci.

I česká policie má nové zajímavé přírůstky ve vozovém parku. České zastoupení BMW policii zapůjčilo 11 elektromobilů i3. Tato zápůjčka má za cíl ukázat možnost reálného nasazení ekologických a čistě elektrických aut při plnění služebních povinností zejména v městských aglomeracích. Z tohoto důvodu je spolupráce navržena jako bezplatná zápůjčka na šest měsíců nebo do ujetí 6000 km. Součástí dodávky je například kabel pro nabíjení z rychlonabíjecích stanic, ale také karta Charge Now s bezplatným tarifem. To znamená, že policejní i3 lze nabíjet na většině veřejných nabíjecích stanic zcela zdarma. Auta mají samozřejmě odpovídající polepy karoserie podle konkrétního policejního sboru.

 

NOVINKY

Divize Special Vehicle Operations automobilky Jaguar Land Rover se nezaměřuje pouze na ostrá sportovní auta. V plánu jsou rovněž extrémní terénní varianty aktuálních modelů, které by měly dostat označení SVX. Prvním takovým případem bude nová Discovery. Očekávat u ní můžeme rozsáhlejší oplastování karoserie, terénní pneumatiky, upravený podvozek a pozměněný interiér. Pod kapotou by měl být šestiválcový diesel TDV6 s výkonem 258 koní. Šéf divize SVO pak prozradil, že extrémní terénní provedení nového Land Roveru Discovery bude podobné speciálu pro Rallye Dakar nebo pro Camel Trophy.

Šéf a majitel automobilky Teska, Elon Musk, v současné době připravuje výrobu třetí modelové řady a bude jím pochopitelně opět elektromobil. Ten by vzhledem k použitým technologiím mohl znamenat zlom v historii značky a dost možná i v celém automobilovém průmyslu. Podle všeho to vypadá, že novinka nebude vůbec disponovat žádným klasickým ukazatelem rychlosti. Nedočkáme se ani head-up displeje ani žádného přístrojového štítu. Jak bude interiér, respektive zobrazování všech důležitých informací vypadat, zatím nikdo neví. Mluví se ale o použití moderní dotykové obrazovky, která bude umístěna na středovém panelu auta.

Volvo, z jehož továrny ve švédském Göteborgu vyjelo první auto již 14. dubna 1927, slaví své 90. narozeniny na největší světové výstavě klasických automobilů Techno Classica v Essenu. Prezentuje tam ovšem nejen svoji minulost, ale i zbrusu nové Volvo XC60, které bylo poprvé představeno minulý měsíc na autosalonu v Ženevě. Návštěvníci si však mohou prohlédnout i pravděpodobně nejlegendárnější model Volva, 1800 S, nebo Volvo 262C, které bylo poprvé představeno v březnu 1977 u příležitosti oslav 50. výročí.

 

MOTORSPORT

Na začátku května odstartuje nová sezóna DTM a přinese hned několik novinek nejen z pohledu techniky, ale i formátu závodního víkendu. V porovnání s minulou sezónu budou oba závody stejně dlouhé, pojedou se na 55 minut + 1 kolo a v obou závodech je povinná zastávka v boxech, zatímco dříve tomu tak bylo pouze v dlouhém nedělním. Nově je zakázáno používání ohřívacích deček na předehřátí pneumatik před startem nebo zastávkou v boxech a nové pneumatiky Hankook jsou z měkčí směsi. Každý pilot má k dispozici jen osm sad pneumatik na celý závodní víkend. A novou výzvou budou pro týmy mechaniků zastávky v boxech. Nejen, že ji budou muset provést v každém závodě, ale platí pro ně nová pravidla. Při zastávce v boxech smí pneumatickou pistoli na povolování a utahování matic používat jen jeden mechanik na každé straně auta. Výměna pneumatik bude sice delší než v minulosti, ale bude klást na mechaniky větší nároky a zároveň bude nabízet více prostoru pro případnou chybu. Na druhou stranu nejsou týmy svázány žádným „oknem“, kdy mají zastávku v boxech absolvovat.

Po pouhých třech odjetých soutěžích letošní sezóny WRC s novými, výkonnějšími a rychlejšími auty, už FIA přemýšlí, jak je zpomalit. Po té, co byl při Švédské rallye zrušen druhý průjezd rychlostní zkouškou, v níž při první průjezdu dosáhl Ott Tänak průměrné rychlosti téměř 138 km/h, tlačí nyní FIA na pořadatele Finské rallye, nejrychlejší soutěže celého kalendáře WRC, aby udělali něco pro to, aby se nejezdilo tak rychle. Třeba na takové Ouninpohje by mohl být s novými vozy WRC rychlostní průměr přes 140 km/h. Ředitel Finské rallye Kai Tarkiainen vše konzultuje s bezpečnostní delegátkou FIA Michele Mouton a šéfem rallye komise FIA Jarmem Mahonenem a je z toho nešťastný. Nechce na klasických „erzetách“ uprostřed lesa budovat betonové šikany, které srazí průměrné rychlosti na požadovanou úroveň. Šikany navíc jezdci nenávidí, protože se v nich dá velice jednoduše poškodit auto. Něco ovšem pořadatelé budou muset udělat, aby FIA nerušila jednu rychlostní zkoušku za druhou.

Bývalý pilot F1 Gerhard Berger byl potvrzen co by nový šéf společnosti I.T.R., která je organizátorem závodní série DTM. Přitom ještě loni Berger takové spekulace odmítal s tím, že je příliš zaneprázdněn, než aby zastával takovou roli. V čele I.T.R. Berger nahradil Hanse Wernera Aufrechta a poznamenal, že DTM je v současnosti prvotřídní produkt s nezávislými a pevnými předpisy, silnými automobilkami, špičkovými sponzory, důležitými mezinárodními vztahy a širokou základnou fanoušků. Berger by se rád zaměřil na přilákání dalších automobilek, v současnosti v DTM působí Audi, BMW a Mercedes a auta podle velice podobných technických předpisů, ale s jinými motory mají Lexus, Honda a Nissan. Ty ovšem závodí v japonském šampionátu Super GT.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

Toyota GT86 · Zdroj: Toyota

Toyota GT86 · Zdroj: Toyota

Toyota GT86 · Zdroj: Toyota

AutoZet: Test modernizované Toyoty GT86, zajímavá policejní auta, nová pravidla DTM Foto: Toyota GT86

reklama

Další články

  1. Ropa zdražuje vlivem americkém útoku na Sýrii

    Byznys ·

    Ceny ropy na světových trzích posilují a v jednu chvíli rostly o více než dvě procenta. Reagují tak na útok Spojených států na vojenskou základnu v Sýrii. Podle severu…

  2. ČNB ukončila intervenční režim

    Byznys ·

    Bankovní rada České národní banky (ČNB) dnes s okamžitou platností ukončila režim devizových intervencí. Informoval o tom mluvčí centrální banky Marek Zeman. Banka tak…

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.