reklama

AutoZet: Test Nissanu Navara, nový Peugeot 3008, nečekané rozhodnutí VW na poli motorsportu

V nejnovějším vydání AutoZet si představíme několik novinek českého trhu. Dozvíte se, jak rychle se dá jet autem po dvou kolech i které silnice patří mezi 10 nej na světě, otestujeme velký terénní pick-up Nissan Navara a podělím se s vámi o dojmy z prvního svezení novým Peugeotem 3008.   

Další díly pořadu

AKTUALITY

Renault uvedl na český trh nový Mégane GrandCoupé, který je navzdory svému jménu sedanem. Novinka je k dispozici se šesti pohonnými jednotkami, ale jejich dostupnost se odvíjí od stupně výbavy. Základní Life tak lze mít se atmosférickou zážehovou 1.6 SCe s výkonem 115 koní, případně se slabší verzí dieselu 1.5 dCi s výkonem 90 koní. Prostřední výbava Zen přidává diesel 1.5 dCi s výkonem 110 koní a největší výběr je u nejvyšší výbavy Intense. S tou Renault nenabízí nejslabší diesel, ale na druhou stranu jde o jedinou výbavu, kterou můžete mít se zážehovým čtyřválcem 1.2 TCe a dieselem 1.6 dCi, oba s výkonem 130 koní. Prvně jmenovaný přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,2 litru s přímým vstřikováním benzinu je jako jediný kombinován výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, ostatní motory koupíte pouze s manuálem. Nejlevnější verze Méganu GrandCoupé je k dispozici od 349 900 CZK, naopak vrcholné provedení přijde minimálně na 529 900 CZK.

Ačkoli byl modernizovaný terénní pick-up VW Amarok nově osazený šestiválcovým dieselem avizován už v létě, na český trh dorazil až nyní. Poznáte ho podle lehce změněné vizáže a nové palubní desky. Zásadní novinkou je nahrazení čtyřválcového dieselu 2.0 TDI větším třílitrovým šestiválcem. V nabídce jsou tři výkonové varianty – 163, 204 a 224 koní, respektive 450, 500 a 550 N.m – a co jsem mohl auto krátce vyzkoušet v tom nejsilnějším provedení, je z jeho jízdního projevu cítit lehkost a samozřejmost, kterou přináší právě velký a výkonný motor. Výborné je také odhlučnění kabiny, jízdní stabilita a výbava. Ve své podstatě je Amarok v současné chvíli jediný terénní pick-up, který může být téměř rovnocenným rivalem nějakého SUV, kultura projevu a samozřejmost síly dodávaná V6 v tom hraje zásadní roli. Tomu ale odpovídá také cena, VW Amarok ve verzi s výkonem 224 koní, karoserií DoubleCab a výbavě Highline přijde na 1 128 008 CZK.

Mazda už dlouhou dobu mluví o nástupci RX-8. Opět se má jednat o kupé, pod jehož kapotou má pracovat nové srdce nesoucí pracovní název SkyActiv-R. Připravovaný model RX-9, jak by se novinka měla jmenovat, ale nebude rotační motor pohánět sám. Bude mu pomáhat elektromotor, takže půjde o hybridní pohonnou jednotku poprvé kombinující elektromotor s motorem typu Wankel. Elektromotor bude sloužit jako startér spalovacího motoru, i jako generátor elektrického proudu a samozřejmě jako pomocník v případě potřeby vyššího výkonu. Na zjištění, jak bude tohle spojení fungovat, si ale musíme ještě pár let počkat. Uvedení nové Mazdy RX-9 je plánováno na rok 2020.

Celkem pět nových CNG plniček už od začátku roku otevřela pro české motoristy společnost innogy, tedy bývalé RWE. Společnost tak pokračuje v rychlém rozšiřování své CNG sítě. Ke konci října zprovoznila innogy v Mělníku svoji osmnáctou CNG plnicí stanici. Motoristé ji naleznou na ulici Pražská u klasické čerpací stanice Benzina. Provoz je zajištěn od 5:00 do 23:00 a kromě CNG karet u plničky akceptují i bankovní a fleetové karty a hotovost. Výstavba dalších plnicích stanic CNG probíhá v Liberci, Třeboni a Havlíčkově Brodě a brzy bude zahájena výstavba stanic v Klatovech a Znojmě. Ještě do konce letošního roku innogy překročí hranici 20 plniček.

Uber díky moderním technologiím nabízí sluchově postiženým, aby se stali partnerskými řidiči. Drobná softwarová změna aplikace totiž dovolí neslyšícím řidičům rychle a efektivně komunikovat s cestujícími pomocí vizuálních upozornění a textových zpráv. Cestující nemusí mít strach. Neslyšící řidiči patří k nejbezpečnějším účastníkům provozu, protože se stoprocentně koncentrují jen na řízení. Uber v Praze aktuálně spolupracuje již s 28 sluchově postiženými řidiči a toto číslo bude do budoucna růst. Více jsme o tom psali zde.

  

TEST – Nissan Navara

Na začátku letošního roku uvedl Nissan na český trh novou generaci terénního pick-upu Navara. Nissan v nich má velkou tradici a nová Navara zase udělala slušný krok k tomu, aby nebyla jen pracovním nástrojem, ale i lifestylovým autem.

Nevím jak pro vás, ale pro mne mají terénní pick-upy své kouzlo. Poslední generace těchto aut řádně narostla a Navara není výjimkou. Výrazné přídi dominuje velká maska chladiče plná blýskavého chromu, kola kryjí výrazné lemy blatníků a na délku Navara v provedení DoubleCab měří 5,3 metru, takže je to opravdu pořádný kus auta. Nakonec, není se co divit, když jen podlaha korby je dlouhá přes 1,5 metru.

Pick-upy se snaží pojetím interiéru dohnat SUV a nabídnout podobný komfort. I proto není problém si objednat auto s koženým čalouněním sedadel, samočinnou klimatizací, vyhřívanými sedadly, tempomatem nebo multimediálním systémem se slušnou konektivitou. Pohodlnější než v těchto autech bývala je také poloha za volantem nebo sezení na zadních sedadlech, kde jednak máte dost místa, jednak máte nohy v přirozené poloze a jednak nemusíte sedět na rovné lavici s téměř kolmým opěradlem, která je tam proto, aby se neřeklo. V tomto ohledu se terénní pick-upy opravdu blíží SUV, i když jim stále ještě něco málo chybí.

Původní pracovní zaměření auta ale poznáte podle některých detailů, jako je tvrdý plast palubní desky a výplně dveří nebo gumových koberečků. Tady je cítit, že interiér musí být relativně lehce čistitelný a když to trochu přeženu, pak u těch nejméně vybavených verzí, které slouží opravdu na práci, jako by bylo jednou z podmínek, že interiér má jít vymýt wapkou. Nepraktickou stránkou terénních pick-upů s otevřenou korbou je při běžném používání absence zavazadlového prostoru. Těžko hodíte víkendový nákup na korbu, jste tak nuceni vše vozit na zadních sedadlech v autě a je téměř nemožné cokoli v autě nechat. Za kryt korby ale zaplatíte dalších 48 000 CZK, za pevnou nástavbu do konce 100 000 CZK.

Nissan do Navary montuje čtyřválcový diesel o objemu 2,3 litru a to ve dvou variantách – první má jedno turbodmychadlo a výkon 160 koní, druhá má dvě turbodmychadla a výkon 190 koní. V testovaném autě bylo silnější provedení s točivým momentem 450 N.m a musím říci, že navzdory hmotnosti bezmála 2 tuny, je Navara vcelku čilá. Akceleraci z klidu na 100 km/h zvládne za 10,8 sekundy a jede maximálně 184 km/h.

Po nastartování je motor neklidný a hlučný, ale už po chvíli se ohřeje a jeho projev se zklidní. Zátah je rozložen do širokého pásma otáček, maximum točivého momentu je k dispozici v rozmezí 1500-2500 min-1 a pružnost motoru rozhodně nechybí. Když jezdíte na pohodu, není problém udržet spotřebu okolo 8 l/100 km, na dálnici to pak přece jen trochu vyleze a počítejte se spotřebou okolo 10 l/100 km. Vybrat si můžete ze šestistupňové přímo řazené převodovky nebo sedmistupňového automatu, testované auto mělo manuál, řazení šlo lehce, byť k tomu používáte celkem dlouhou řadičku a řazení by mohlo být přesnější.

Také na podvozku je vidět snaha nabídnout lepší jízdní vlastnosti, než bývalo zvykem, a přiblížit se SUV. I proto má Navara v provedení DoubleCab vzadu víceprvkovou nápravu, zatímco KingCab pevnou. U DoubleCabu je jistý předpoklad, že bude sloužit jako lifestylové auto a tudíž je u něj kladen důraz na lepší chování na silnici. To ovšem na oslizlých podzimních silnicích limitovaly terénní pneumatiky. V kombinaci s lehkou korbou to znamenalo, že zadní kola špatně hledala trakci a často v zatáčkách zasahoval systém kontroly stability. Při brzdění zase až příliš často cvakalo ABS. Jestli tedy Navaru jako lifestylové auto, tak jedině s lepším obutím na silnice, jinak lepší vlastnosti podvozku nemáte šanci poznat. Do terénu je pak Navara vybavena slušně – pevný rám, připojitelný pohon všech kol s uzávěrkou zadního diferenciálu a slušné nájezdové úhly i světlá výška. Sjet ze silnice se s ní opravdu bát nemusíte.

Nissan Navara DoubleCab se silnější verzí čtyřválcového dieselu nejede vůbec špatně, výbava je slušná, s lepšími pneumatikami na silnice by i chování bylo akceptovatelné. Ale ruku na srdce, pick-upy přes veškerou snahu svých tvůrců ještě komfortu a jízdních vlastností SUV nedosahují. Jsou blíž, ale nevyrovnají se. Pak je ale otázka, zda za přes metrů dlouhý pick-up, ale vlastně bez zavazadlového prostoru takového, jak jej běžně používáme, s výkonnějším motorem a v nejvyšší výbavě Tekna opravdu chcete zaplatit 980 100 CZK. 

 

ZAJÍMAVOSTI

Profesionální kaskadér Vesa Kivimäki z finského Härmä stanovil nový světový rychlostní rekord v jízdě autem na dvou kolech. Pro rekordní pokus si vybral BMW 330d upravené tak, aby mohlo jet po dvou kolech a zároveň zaručovalo maximální bezpečnost. Diferenciál byl svařen, aby zůstal uzavřený a tlumiče s pružinami byly upraveny pro jízdu na dvou kolech. Výkon motoru byl zvýšen na 400 koní, a aby se minimalizovalo riziko případného požáru, zůstala v interiéru pouze speciální sedačka řidiče, bezpečnostní pásy a ochranný rám. Rekordu bylo dosaženo na letištní ranveji dlouhé 2 kilometry a široké 50 metrů. Průměrná rychlost první jízdy byla 190,074 km/h a druhé 182,463 km/h. Nový světový rekord 186,269 km/h je průměrem těchto dvou měření.

Odborníci SEATu na extrémní testy a odolnost aut sestavili výběr silnic z celého světa, na nichž je řízení jedinečným zážitkem. Některé stoupají do nepředstavitelných výšek v bezpočtu zatáček jako dechberoucí serpentiny. Jiné vedou tisíce kilometrů krajinou a procházejí přírodními parky, údolími či pohořími. Výběr začíná v Rumunsku na slavné silnici Transfagarasan, pokračuje přes Itálii a průsmyk Stelvio, patří tam i švýcarský průsmyk Furka a nebo francouzská Route Napoléon. Ve výběru nechybí německá Romantische Straße, samozřejmě španělská Desfiladero de la Hermida, norská atlantická silnice Atlanterhavsveien nebo také nejvýše položená silnice světa, slavná argentinská Ruta 40. Nejzajímavější desítku uzavírají australská Great Ocean Road a slavná americká Route 66.

Povinnost přezout auto na zimní pneumatiky je tu už od úterka. Podle aktuálního průzkumu, který si nechala udělat společnost Volkswagen Financial Services, řeší dvě pětiny Čechů přezouvání včas. Alarmující je zjištění, kdy téměř třetina řidičů řeší přezutí až na poslední chvíli. Rizikům pokut se vystavuje 30 % motoristů, kteří na povinnost mít od 1. listopadu na autě zimní pneumatiky moc nekouká a přezouvá své vozidlo podle panujícího počasí. Mezi 1. listopadem a 31. březnem jsou zimní pneumatiky povinné, pokud se v tomto období na komunikaci zároveň nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza, nebo lze tuto skutečnost vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat. Je ale nutné mít na paměti, že na vybraných úsecích označených značkou Zimní výbava je povinnost zimních pneumatik bezpodmínečná.

 

PŘEDSTAVENÍ – Peugeot 3008

Peugeot minulý týden představil evropským novinářům novou generaci modelu 3008. Tento týden pak byla uvedena také na český trh. Tady jsou dojmy ze svezeni okolo italské Bologni.

Pokud se za vámi dosud někdo otočil, když jste jeli v Peugeotu 3008, vězte, že to určitě nebylo proto, že by obdivoval váš vkus a krásu vašeho vozu. Vědomi si toho nejspíš byli i v samotném Peugeotu a proto je nová generace 3008 neporovnatelně pohlednější auto. Krátké převisy, hra linie střechy a dolní hrany bočního prosklení a řada důmyslně přidaných lišt celkový vzhled 3008 na jedné straně zjemňují a rozbíjejí nudné velké plochy, na straně druhé jí dodávají jakousi svalnatost. S přimhouřením oka se dá říci, že je to podobný recept, jaký použil Range Rover u Evoquu. Myslím si, že se nová 3008 bude líbit.

I přes lehký nárůst rozměrů ve srovnání s předchůdcem se podařilo mezigeneračně snížit hmotnost v průměru o 100 kg, což je především zásluha platformy EMP2 využívající vysokopevnostní a ultra vysokopevnostní ocele a naopak blatníků a dveří zavazadlového prostoru z hliníku. Peugeot rovněž tvrdí, že kultivovanější moderní motory dovolily ubrat na zvukové izolaci. Je pravda, že jsem mohl 3008 vyzkoušet se třemi různými motory a prakticky ve všech případech se dala vypozorovat lehkost pohybu.

Interiér pojal Peugeot moderně a prémiově. Vpředu je vše orientováno na řidiče, včetně středové konzoly a tunelu mezi sedadly. Vcelku masívní orámování prostoru pro řadící páku nebo volič samočinné převodovky s velice netradičním tvarem plynule přechází v lištu, na níž jsou seřazena tlačítka pro ovládání nejdůležitějších funkcí vozu, včetně velkého displeje multimediálního systému. 3008 se může jako první model Peugeotu pochlubit novým zcela digitálním pojetím přístrojového štítu zvaného i-Cocpit. Pokud si mohu dovolit soudit, nevypadá vůbec špatně, dokonce bych řekl, že má hezčí a propracovanější grafiku než Virtual Copit v Audi. Když už nic jiného, některá zobrazení mají prostě nápad a povedené ztvárnění. Za zmínku stojí i audiosystém Focal, 3008 s touhle aparatura hraje opravdu moc pěkně.

Co se mi v interiéru rovněž líbilo, to bylo obložení dveří přecházející do palubní desky, a to bez rozdílu, zda bylo látkové nebo u lepších výbav se strukturou dřeva. Naopak trochu podivně na mne stále působí miniaturní volant, který je navíc u 3008 nahoře i dole zploštělý. Nahoře proto, aby nezakrýval nahoře umístěný přístrojový štít, dole, abyste sis ním nešoupali o nohy. Ono s tím posezem za volantem je to takové, že já si úplně pohodlně nesedl, protože sedadlo je i v nejnižší poloze celkem vysoko. Rád sedím ještě o kus níž.

Během testovacích jízd okolo Bologni jsem mohl vyzkoušet tři různé motorizace – diesel 2.0 HDI ve spojení se samočinnou převodovkou, zážehovou 1.6 THP rovněž s automatem a zážehový tříválec 1.2 PureTech s přímo řazenou skříní. Diesel ve spojení s automatem má do sportovní kombinace daleko, a to i navzdory dvoubarevné karoserii a přídomku GT. Co ovšem musím převodovce nechat, ve sportovním režimu, který mění tuhost posilovače řízení, reakce motoru a řazení samočinné převodovky a aktivuje jiné zobrazení v i-Cocpitu, při brzdění před zatáčkou šikovně podřazuje, takže ve výjezdu tam máte ten správný „kvalt“, abyste mohli svižně akcelerovat. Na druhou stranu ale převodovka na každé lehké houpnutí plynem například v táhlém oblouku reaguje přeřazením o stupeň výš. Aby se tohle nedělo, musíte tlačítkem na voliči samočinné převodovky aktivovat manuální řazení. Pak převodovka sama přeřadí výš až ve chvíli, kdy dosáhnete omezovače. Ani v manuálním režimu nejsou její reakce bůhvíjak rychlé, ale pro typické používání takového SUV to stačí.

Zážehová 1.6 THP jede o kus lépe než dvoulitrový diesel, ale ani v jejím případě se z dynamiky na zadek neposadíte, trochu z toho viním právě automat. Alespoň máte k dispozici točivý zážehový motor, s líbivějším zvukem a při běžné jízdě s podobnou spotřebou, jako má diesel. Největším překvapením tak pro mne byla 1.2 PureTech. Ve finále nejede o moc hůř než větší 1.6 THP, když ji vytočíte, tak tříválec vydává zajímavý zvuk, se spotřebou také na štíru není a tak jediné, co se mi u testovaného auta nepozdávalo, byla přímo řazená převodovka s ne příliš přesným řazením. Zajímavé je, že Peugeot ani jeden motor v 3008 neumí kombinovat s pohonem všech kol, maximálně si můžete pomoci elektronickou berličkou AllGrip.

A svezení? Jak jsem nakousl, při jízdě cítíte, že karoserie je lehká, přehnaně se nenaklání a reakce auta na povely volantem jsou celkem rychlé a přímé. Podvozek by si ale zasloužil ještě trochu péče, na jedné straně je poměrně měkký, takže v některých rychle projížděných místech s kompresí jde až na dorazy a umí i odskočit. Na straně druhé je na náhlých nerovnostech tvrdý a cítíte, jak auto znervózní. Ve finále tak trochu slevíte a dostanete se do stavu, kdy si řeknete, že 1.2 PureTech je vlastně docela fajn motor...

Ceny Peugeotu 3008 začínají na 510 000 CZK za 1.2 PureTech ve výbavě Access, stejně vybavená 3008 s dieselem 1.6 HDi přijde na 570 000 CZK, 1.6 THP pořídíte od výbavy Active za 645 000 CZK a vrcholné provedení GT, které je pouze s dvoulitrovým dieselem o výkonu 180 koní, přijde na nemalých 895 000 CZK.

 

MOTORSPORT

Jako blesk z čistého nebe přišla ve středu zpráva, že VW po letošní sezóně odejde z WRC. Tým, který v posledních čtyřech sezónách získal mistrovský titul jak mezi týmy, tak zásluhou Sebastiena Ogiera mezi jezdci, se naposledy představí za 14 dnů v Australské rallye. VW přitom už měl zcela vyvinuté auto pro příští sezónu a dokonce už má i postavená auta, s nimiž měl startovat v lednové Rallye Monte Carlo. A co tedy bude VW Motorsport dělat? Prý se zaměří na zákaznický motorsport. Pokračovat bude program Golfu GTI TCR, i nadále bude podporovat své aktivity v zámořské rallyekrosové sérii GRC a na nové generaci modelu Polo vyjede v roce 2018 rallye auto kategorie R5. To ovšem pod čarou lze číst tak, že Fabia R5 dojede svůj životní cyklus a nástupce už nebude. Zajímavé také bude sledovat, kde nakonec zakotví jezdecký trojlístek Ogier, Latvala a Mikkelsen.

Edoardo Mortara míří k Mercedesu. Nejlépe umístěný pilot Audi v letošní sezóně DTM odchází ke konkurenci. Mortara byl přitom s Audi spojen od svého vstupu do DTM v roce 2011, kdy jej automobilka z Ingolstadtu angažovala co by úřadujícího šampiona F3 Euro Series. Ital v barvách Audi vyhrál osm závodů v DTM, ve čtyřech sezónách nechyběl v závěrečném zúčtování mezi pěti nejlepšími a letošní sezóna byla jeho nejpovedenější. Vyhrál pět závodů a až do posledního závodu bojoval o titul, který mu nakonec unikl o pouhé čtyři body. Smlouva mezi Mercedesem a Mortarou ale byla podepsána daleko dřív a z respektu k Audi byla oznámena až po skončení sezóny. „Je nám potěšením, že konečně můžeme oznámit, že Edo bude v příští sezóně závodit za jeden z našich týmů,“ řekl šéf Mercedesu pro DTM Ulrich Fritz. Zajímavé je, že by Mortara měl ještě v listopadu startovat v Macau Grand Prix s Audi R8 LMS.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

 

Nissan Navara

Nissan Navara

Nissan Navara

Nissan Navara

Nissan Navara

Nissan Navara

AutoZet: Test Nissanu Navara, nový Peugeot 3008, nečekané rozhodnutí VW na poli motorsportu Foto: Nissan Navara

reklama

Další články

  1. Drony mají nové využití, střeží domy

    Byznys ·

    Startup Sunflower Labs přišel s novým bezpečnostním systémem pro váš dům. Možné hrozby detekuje a zkoumá pomocí dronu. Záběry z něho si pak můžete kdykoliv přehrát na …

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.