reklama

AutoZet: Test nového SEATu Ateca 2.0 TDI, novinky českého trhu, testování autonomních vozů

V AutoZet vám tentokrát přestavíme dvě novinky, které právě dorazily na český trh, řekneme si kolik stojí Škoda Kodiaq a na jaké její verze se můžeme ještě těšit a otestujeme nový SEAT Ateca s dvoulitrovým dieselem. Dozvíte se také jak si vedou autonomní auta nebo jaké nové vozy vyfasovala albánská policie. Na závěr se podíváme na složení továrních týmů pro příští sezónu WRC. 

Další díly pořadu

AKTUALITY

Suzuki tento týden českým novinářům oficiálně představila inovovaný model S-Cross. Hned na první pohled ho poznáte podle změněného výrazu přídě, ta se na přání zákazníků tváří o dost drsněji, což je zásluha především výraznější masky chladiče. Vylepšený S-Cross má také o 10 mm větší světlou výšku než předchůdce, tzn. 180 mm, v nabídce barev jsou nové odstíny, nabídku doplnily LED světlomety a vylepšením prošel také interiér, kde najdete lepší materiály a především nový multimediální systém. Nejzásadnější změny se ovšem odehrály pod kapotou. Atmosférickou zážehovou 1.6 nahradila dvojice přeplňovaných motorů – litrový tříválec a čtyřválec o objemu 1,4 litru z řady Boosterjet. Disponují parametry 112 koní a 170 N.m, respektive 140 koní a 220 N.m a oba lze kombinovat s pohonem předních nebo všech kol a přímo řazenou nebo samočinnou převodovkou. Vylepšená Suzuki S-Cross chce o zákazníka bojovat hospodárnými motory, na danou třídu velice dobrými jízdními vlastnostmi na silnici i na nezpevněném povrchu, které jsem mohl vyzkoušet při krátkém svezení, ale i zajímavým poměrem nabízené výbavy a ceny. Suzuki S-Cross pořídíte od 409 900 CZK, za pohon všech kol se připlácí 43 000 CZK, stejně tak za samočinnou převodovku.

Škoda na autosalonu v Paříži zveřejnila kompletní ceník svého nového SUV Kodiaq. To je aktuálně dostupné ve třech stupních výbavy – Active, Ambition a Style. K nim můžete vybírat ze čtyř zážehových motorů a čtyř dieselů. Verze se zážehovou 1.4 TSI o výkonu 150 koní a základní výbavou Active vyjde na 677 900 CZK. Na opačném konci ceníku najdete Kodiaq 2.0 TDI s pohonem všech kol, který v nejvyšší výbavě Style vyjde na 950 900 CZK. Tahle verze je k dispozici pouze s dvouspojkovou převodovkou. Škoda ovšem plánuje ještě další tři provedení. Kodiaq Scout bude klást důraz na terénní vizáž, Kodiaq SportLine nabídne sportovněji laděné prvky a nebude chybět ani luxusní Kodiaq Laurin & Klement. Tyhle tři varianty budou představeny postupně během následujícího roku a půl. Stále nejasné je, zda bude Kodiaq RS, u něj to bude hlavně o zájmu zákazníků. Pokud Škoda uzná, že je o takovou verzi zájem, určitě ji nabídne.

Ještě během podzimu bude na trh uveden Renault Mégane GranCoupe. V nabídce zážehových motorů bude možné volit mezi atmosférickou 1.6 s výkonem 115 koní a přeplňovaným čtyřválcem 1.2 TCe s výkonem 130 koní. Zájemci o diesel dostanou na výběr mezi dvěma verzemi čtyřválce 1.5 dCi s výkony 90 a 110 koní a 1.6 dCi disponující výkonem 130 koní. Nový Mégane GranCoupe bude vyráběn v turecké továrně Bursa, která vyrábí také modely Clio a Clio Grandtour.

Další roční ankety World Car of the Year byl oficiálně zahájen vyhlášením nominovaných aut. V hlavní kategorii seznam kandidátů čítá dohromady 22 modelů. Nechybí nové Audi Q5, SEAT Ateca, Volkswagen Tiguan nebo Škoda Kodiaq. Škoda měla svého zástupce v této anketě i minulý rok, kdy byl nominován Superb. Ten se dostal mezi deset finalistů, ale tam jeho cesta skončila. Určitě bude zajímavé sledovat, jak porota příbuzné automobily rozřadí. Zajímavé bude i to, kde se umístí Fiat 124 Spider, což je italská verze Mazdy MX-5, právě ta se totiž loni stala světovým autem roku.

  

TEST – SEAT Ateca 2.0 TDI

SEAT Ateca byl na český trh uveden doslova před pár týdny a jedná se o vůbec první SUV španělské automobilky. Asi nejčastěji se o něm mluví jako o dvojčeti příští generace Škody Yeti a jako o něco menším bratranci VW Tiguan. Do testu jsem dostal Atecu poháněnou dvoulitrovým dieselem a s přímo řazenou převodovkou.

SEAT Ateca je postaven na modulární platformě MQB, na níž je v koncernu VW postaveno kde co – od VW Golf, přes Audi RS 3 Sportback, Škodu Octavia až po Kodiaq. Ateca je o něco menší než Tiguan a o ještě větší kus menší než Kodiaq, a to včetně rozvoru. A protože dostala krátké převisy, vypadá spíše jako přizvednutý hatchback než typické SUV. Někdo by si dokonce mohl myslet, že má před sebou krátkou verzi Leonu X-Perience. Jestli je to dobře, nebo špatně, bude záležet na tom, jak velký posun jste ve srovnání se současnou nabídkou modelů SEATU očekávali, v SEATu se ovšem shodli, že po stylistické stránce se experimentovat nebude. Což z mého pohledu není nic špatného.

Podobné je to také v interiéru, i když ne tak docela. Možná se to nebude líbit všem, ale některé panely palubní desky a navazující lišty ve výplních dveří mohou být vyvedeny v barvě karoserie, což je ve srovnání s německými či jinými strohými vozy docela osvěžující. Zbytek interiéru vám ale bude povědomý z ostatních SEATů. Až na jednu věc – otočný volič jízdních režimů na tunelu mezi sedadly.

Výtku bych měl ke krátkým sedákům, které dostatečně nepodpírají nohy. Tím ale kritika interiéru vlastně končí. Jestli si s koncernovým pojetím ovládacích prvků tykáte, budete se v Atece cítit jako doma ještě dříve, než za sebou zavřete dveře. Pokud jde o prostor samotný, kompaktnější rozměry karoserie interiéru neublížily. Místa na předních sedadlech je ve všech směrech dost a průměrně vysocí cestující nebudou kvůli nedostatku prostoru fňukat ani vzadu. Základní objem kufru je velice slušných 510 litrů.

Testovaná Ateca měla ve svých útrobách čtyřválcový diesel 2.0 TDI, který nabízí průměrné parametry 150 koní a 340 N.m, přičemž maximum točivého momentu je k dispozici od 1750 do 3250 min-1. V kombinaci s přímo řazenou převodovkou a pohonem všech kol to 1,5 tuny vážící Atece stačí na akceleraci z klidu na 100 km/h za rovných 9,0 sekundy a maximální rychlost 196 km/h.

Velkou předností zmiňované platformy MQB je její nízká hmotnost a ani o Atece byste asi neřekli, že je obézní, nicméně s dvoulitrovým dieselem a pohonem všech kol se její hmotnost vyšplhala na jeden a půl tuny. Zatímco akcelerace z místa i pružnost působí průměrně nebo z ní máte minimálně pocit, že se musíte o každý kilometr v hodině na tachometru snažit, v zatáčkách tohle auto pořád působí lehkonoze a hbitě. Abych ale nepřeháněl, k Leonu má Ateca pořád daleko. Jen pro pořádek, tabulková hodnota spotřeby Atecy v kombinovaném režimu je 5,1 l/100 km. V reálu budete jezdit zhruba okolo 7.

S ohledem na světlou výšku Atecy nelze schopnost podvozku projíždět zatáčky pouze s malými náklony vnímat jinak než pozitivně a v kombinaci s příplatkovými 19“ koly s pneumatikami o šířce 245 mm máte na tuhle zábavu spoustu trakce. Čtyřkolku 4Drive v takových případech na suché silnici nevnímáte, a to ani v utaženějších obloucích, i když vzdáleně cítíte, že se o zadní kola můžete opřít. Diesel na cokoli víc jednoduše nemá dost síly, neutrální chování pozvolna přecházející v nedotáčivost je ale v tomto případě v naprostém pořádku a chtít cokoli jiného znamená, že jste si měli pořídit něco jiného než crossover. Ateca se na poměry své třídy chová nadprůměrně dobře, a když navíc dostanete řízení se sympaticky tuhým odporem, pěkně fungující šestistupňovou přímo řazenou převodovku a odolné brzdy, máte tendence s ní jezdit způsobem, na který není stavěná.

Pokud by Ateca dokázala i na takhle velkých kolech neutralizovat všechny nerovnosti, dynamický potenciál jejího podvozku bych jí nevytýkal. Bylo by to jednoznačně vítané zpestření, které jinde jen tak nedostanete. Jenže takto naladěnému zavěšení ostré nerovnosti jednoduše nevoní, což dá auto najevo vibracemi i hlukem. Není to tak špatné, aby vás to nutilo kličkovat mezi kanály a příčnými spárami v silnici, ale dost výrazné na to, abych vám řekl, že byste měli raději zůstat u menších kol i za cenu drobné ztráty agility.

Jestli je diesel 2.0 TDI s cenovkou od 665 900 CZK tou nejlepší volbou pro Atecu, bude do značné míry záležet na povaze řidiče. Já bych dal přednost zážehové 1.4 TSI o stejném výkonu na 18“ kolech. Bude tišší, lehčí a při stejné výbavě i se čtyřkolkou o sto tisíc korun levnější. Čistě komplexním pohledem ale nutno dodat, že SEAT hned na první pokus stvořil velice povedený kompaktní crossover.

  

ZAJÍMAVOSTI

Autonomní vozidlo Cruise4U společnosti Valeo dokončilo jako první autonomní auto světa čtyřiadvacetihodinovou jízdu po pařížském obchvatu. Vůz ujel celkem 766 km, což je jako by Paříž objel dokola více než 20x. Téměř 99 % této vzdálenosti a času vůz absolvoval v autonomním režimu. Už před tímto pokusem letos v létě ujel 21 000 km ve Spojených státech a loni absolvoval 4000 km kolem Francie. Valeo Cruise4U má nyní na tachometru 125 000 km, z čehož 97 % bylo najeto v autonomním režimu, to z Valea dělá jednou z nejpokrokovějších společností z hlediska vývoje automobilů.

Je tomu 20 let, co SEAT začal používat virtuální realitu k optimalizaci výrobních procesů. Stejně jako v lékařství, vědě nebo videohrách je virtuální realita zásadní i v automobilovém průmyslu. Použitím téhle techniky se například podařilo zkrátit dobu výroby prototypů ve fázi před uvedením modelu na trh o 30 %. Dříve byly zapotřebí více než desetimetrové stoly, na nichž byly rozloženy výkresy, nekonečné seznamy dílů a měsíce práce. Nyní však díky virtuální realitě stačí jeden jediný počítač pro vizualizaci kompletního auta, na němž lze mnohem rychleji realizovat případné změny. Dobrým příkladem je nový SEAT Ateca, u něho celý proces vývoje probíhal s využitím virtuální reality.

Range Rover se spojil s legendárním výrobcem hodinek Zenith a výsledkem jejich spolupráce je speciální edice chronografu Zenith El Primero Range Rover. Ten má 42mm pouzdro vyrobené z keramizovaného hliníku, které kombinuje nízkou hmotnost a extrémní odolnost. Hodinky mají broušený, břidlicově šedý ciferník, tři decentní, ale velice dobře čitelné menší číselníky chronografu, a robustní natahovací korunku doplněnou o snadno ovladatelná tlačítka. Když hodinky otočíte, objevíte jména Zenith a Range Rover nenápadně vyrytá na závaží oscilátoru a upevňovacím kroužku průhledného zadního víčka. Chronograf bude dodáván se dvěma pásky, jeden z nich bude pryžový potažený perforovanou kůží Range Rover Navy.

Albánská policie převzala flotilu jedenácti elektrických Volkswagenů e-Golf, které mají zajišťovat klid po celé zemi. Má to ale jeden háček. V Albánii zcela chybí jakákoliv síť dobíjecích stanic, takže policistům nezbude nic jiného, než se kvůli dobíjení svých vozů vracet zpět na základnu. Otázkou tedy je, jak moc se jim tahle investice vyplatí a zda po pár výjezdech nezůstanou elektrické Golfy raději stát v garážích.

 

NOVINKY

Společnost Invelt Praha, která je výhradním zástupcem Alpiny pro Českou republiku, uvedla na český trh novinku – BMW Alpina B7 Bi-Turbo. Ta vychází z aktuálního BMW řady 7, pohání ji dvěma turbodmychadly přeplňovaný V8 o objemu 4,4 litru původem ze 750i, který po výrazných úpravách Alpiny zahrnujících jiné sání, jiné mezichladiče stlačeného vzduchu, jiná dvoukomorová turbodmychadla atd. disponuje parametry 608 koní a 800 N.m. To jsou prakticky stejné hodnoty, jakými se pyšní špičkové provedení BMW 760i s V12. Není proto divu, že Alpina B7 Bi-Turbo zrychlí i díky pohonu všech kol z klidu na 100 km/h za 3,3 sekundy a jede maximálně 330 km/h. Autu nechybí 20“ kola v typickém designu s tenkými paprsky nebo linka na boku, která už ovšem není malována ručně. Uvnitř je pak ještě více posílena individualita auta a jeho přirozený nenucený luxus. BMW Alpina B7 Bi-Turbo má stanovenou českou cenu na 4 213 800 CZK.

Audi se na autosalonu v Paříži prezentovalo mimo jiné ostrou verzí RS 3 s karoserií sedan. Tím hlavním v tomhle autě je motor, tedy nejnovější generace řadového pětiválce o objemu 2,5 litru, která je díky hliníkové klikové skříni o 26 kg lehčí než agregát v RS 3 Sportback. Novinkou je také zdvojené vstřikování, přičemž jedna sada vstřikovačů dávkuje palivo do sacího potrubí, zatímco ta druhá přímo do spalovacích komor. Motor produkuje rovných 400 koní a 480 N.m, což v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic a pohonem všech kol stačí malému sedanu k akceleraci z místa na 100 km/h za 4,1 sekundy. Maximální rychlost standardně činí 250 km/h, nicméně za příplatek Audi posune elektronický omezovač až na 280 km/h. Audi RS 3 Sedan jezdí standardně na 19“ kolech, má impozantní brzdy s předními kotouči o průměru 370 mm, za příplatek mohou být i karbon-keramické. Ve srovnání se standardními verzemi má Audi RS 3 Sedan o 25 mm snížený podvozek, přední náprava byla rozšířena o 20, zadní pak o 14 mm, u základního provedení budou k mání pasivní tlumiče, součástí podvozku s přídomkem RS sport jsou adaptivní jednotky.

Subaru představilo notně okořeněnou speciální edici modelu WRX STi pojmenovanou S4 tS. Pod kapotou má turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr s výkonem 300 koní, který přes CVT převodovku pohání všechna kola. Novinkou je ovšem přední zavěšení DampMatic II s nastavitelnými tlumiči, aktivní vektorování točivého momentu či větší a posílené brzdy Brembo. Zesílena je také zadní náprava i pomocný rám. Novou edici na první pohled poznáte podle stříbrných 19“ kovaných kol BBS, sportovnějšího zadního nárazníku a loga edice. Jedinou vadou na kráse tohoto vozu je fakt, že je určen pouze pro Japonsko. Na tamním trhu přijde v přepočtu na asi 1 800 000 Kč.

Na začátku příštího roku bychom se měli dočkat nové generace Renaultu Mégane R.S. Zásadní konstrukční změnou bude přechod k pětidveřové karoserii, protože standardní Mégane se s třídveřovou karoserií jednoduše nevyrábí. Podle dostupných informací by měl být k pohonu použit přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 litru. Půjde ale o zcela nový agregát, který by měl mít rezervu pro plnění budoucích emisních předpisů a další zvyšování výkonu. Standardně bude dodáván s přímo řazenou převodovku, dvouspojková bude za příplatek. Mégane R.S. by měl nabídnout systém s automatickými meziplyny pro dorovnání otáček motoru a převodovky při podřazování. Ten však podle všeho půjde vypnout. Každopádně se máme asi na co těšit, současný Mégane R.S. patří k tomu nejlepšímu, co se v daném segmentu dalo koupit.

 

MOTORSPORT

Krátce po Francouzské rallye na Korsice hned dva týmy potvrdily své jezdecké složení pro příští sezónu. Citroen se v roce 2017 vrátí do WRC s plnohodnotným továrním týmem a už od zimy je jisté, že hlavní hvězdou jeho týmu bude Kris Meeke. Hodně se ovšem spekulovalo, který z mladíků a kdo další jej doplní. Craig Breen si o angažmá řekl tím, že v Polsku porazil Stephana Lefebvra, dojel třetí ve Finsku a na Korsice skončil při své debutu s vozem WRC na asfaltu pátý. Nakonec ale místo v týmu mají jisté oba dva, tedy i Stephane Lefebvre, který se prezentoval havárií v Polsku a především v Německu, kde DS 3 doslova roztrhal o pověstné Hinkelsteiny. Volné místo zbývalo také u Hyundaie, spekulovalo se o tom, že by Thierry Neuville mohl zamířit někam jinam, ale jihokorejská automobilka si nakonec služby nejlépe bodujícího pilota druhé poloviny letošní sezóny pojistila a jezdecké složení zůstává stejné, protože už dříve své smlouvy podepsali Hayden Paddon i Dani Sordo. U VW rovněž zůstává vše při starém, tedy trojice Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala a Andreas Mikkelsen, u M-Sportu je jistý zatím jen Eric Camilli a o jezdeckém složení Toyoty se zatím pouze spekuluje. Nejčastěji jsou skloňována jména Juho Hanninen a Esapekka Lapi.

Šéf závodního oddělení Mercedesu Totto Wolf a zástupce organizátora série Formula E Alejandro Agag podepsali dohodu, podle níž má Mercedes rezervováno jedno z maximálně 12 míst na soupisce týmů, které se budou chtít účastnit páté sezóny Formula E. Zásadní změnou sezóny 2018/19 je změna formátu závodů. V současnosti na každého jezdce připadají dva vozy, mezi kterými pilot v polovině závodu přesedá. Od sezóny 2018/19 však bude mít každý pilot jen jeden vůz. Očekává se, že všech 10 současných týmů bude i nadále pokračovat, a to samostatně nebo ve spojení s nějakou automobilkou. Aktuálně se Formula E účastní Renault, Citroen DS, Mahindra a Jaguar. O vstupu s továrním týmem uvažuje Audi, které spolupracuje s týmem Abt, a BMW spolupracující s týmem Andretti.

Je to smutné, ale Michael Schumacher se s největší pravděpodobností do normálního života nikdy nevrátí. Jeho rodina proto chce světu připomenout jeho fenomenální kariéru a v pobočce německého Motorworldu v Kolíně nad Rýnem proto bude umístěna soukromá sbírka legendy F1, která ukáže jeho úspěchy i automobilové vášně. Zahrnuje takřka všechny trofeje, závodní auta a mnoho dalších suvenýrů, které se týkají Schumacherovy zářivé kariéry. Expozice bude navíc přístupná zdarma.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

SEAT Ateca 2.0 TDI

SEAT Ateca 2.0 TDI

SEAT Ateca 2.0 TDI

SEAT Ateca 2.0 TDI

SEAT Ateca 2.0 TDI

SEAT Ateca 2.0 TDI

AutoZet: Test nového SEATu Ateca 2.0 TDI, novinky českého trhu, testování autonomních vozů Foto: SEAT Ateca 2.0 TDI

reklama

Další články

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.