reklama

AutoZet: Test Peugeot 208 GTI; novinky pro autosalon v Ženevě

Ženevský autosalon se blíží a objevují se nové a nové vozy, které si tam odbydou svou premiéru. Dozvíte se, které ikonické staré auto půjde znovu do výroby nebo kde bude letos závodit bývalý mistr světa cestovních vozů Gabriele Tarquini.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Škoda na autosalonu v Ženevě představí koncept nového velkého SUV. Má to být náznak nového sedmimístného SUV české automobilky a soudě podle starších konceptů, které předznamenaly například aktuální Superb nebo Fabii, na jeho výrazném designu a ostrých hranách se v sériové podobě nic měnit nebude. VisionS má na délku 4,7 metru, uvnitř najdete tři řady sedadel pro šest cestujících. Na boku nechybí typická linie Tornado, blatníky s hranatými výřezy značí, že se novinka nezalekne ani terénu. Ostře zakončená záď a spoiler na konci střechy zase mají budit dojem dynamiky. V produkční podobě má nové SUV stát na platformě MQB, stejně jako například nová generace Volkswagenu Tiguan. K pohonu zřejmě poslouží známá paleta zážehových i vznětových motorů TSI a TDI, ve výbavě pak nebude chybět celá armáda aktivních asistentů na bázi radaru a kamer. Jméno sériové podoby tohoto SUV zatím nebylo potvrzeno, nejčastěji se objevuje název Kodiaq.

 

Opel definitivně odhalil podobu nového konceptu pro ženevský autosalon, který ponese pro automobilku proslulé označení GT. V roce 1965 Opel představil koncept Experimental GT, na který nyní navazuje novým designovým cvičením, odpovídajícím současné době. Opel koncept GT považuje za duchovního nástupce původního GT a konceptu Monza. Má rovněž představovat ztělesnění ambicí a inovací, kterými chce automobilka oslovit zákazníky u budoucích modelů.

Karoserii konceptu dělí výrazná červená linka, která začíná už u předních, rovněž rudých pneumatik. Ona linka zdůrazňuje proporce GT a jeho dlouhou kapotu. Dalším výrazným prvkem jsou boční okna, plně integrovaná do dveří - průhledná plocha bez přerušení navazuje na neprůhlednou, dveře mají navíc speciální pant, který při jejich otevření část karoserie za předním kolem zasune dovnitř. Zádi s úzkými svítilnami dominuje uprostřed umístěný zdvojený výfuk po vzoru původního GT. Pod kapotou je uložen relativně skromný přeplňovaný zážehový litrový tříválec, který byste našli v modelech Corsa, Astra nebo Adam. V tomto případě je však naladěn na 145 koní a 205 N.m. Přes šestistupňovou sekvenční převodovku a mechanický samosvorný diferenciál pohání zadní kola a necelou tunu těžký koncept rozjede z klidu na 100 km/h za méně než 8 sekund a dokáže mu udělit maximální rychlost 215 km/h. Sériové výroby Opelu GT se ale asi nejspíš nedočkáme.

 

Volkswagen pro ženevský autosalon chystá premiéru konceptu malého SUV jménem T-Cross. Technickým základem je model Polo, auto bude dlouhé okolo 4 metrů, vzhledově se bude hodně podobat už před dvěma lety představenému konceptu T-Rock a cílem je konkurovat takovým vozům jako je Nissan Juke nebo Renault Captur. Další detaily budou nejspíš vyplouvat na povrch tak, jak se bude blížit začátek autosalonu.

 

Kdysi známá a věhlasná značka MG zanikla v roce 2005. Práva na její používání má čínská společnost Nanjing Automobile Group a ta ji už před časem znovu uvedla na britský trh a nyní se údajně chystá i do kontinentální Evropy. Mělo by se tak stát prostřednictvím modelu GS, který bude ve své evropské specifikaci představen na autosalonu v Londýně. Od roku 2015 už je ale prodáván v Číně. Tam MG GS můžete koupit buď s přeplňovanou zážehovou 1.5 s parametry 168 koní a 250 N.m, nebo dvoulitrem, který disponuje výkonem 220 koní a točivým momentem 350 N.m. Oba motory jsou párovány s dvouspojkovými převodovkami – menší sedmistupňovou, větší šestistupňovou. K dispozici jsou jak verze s pohonem předních, tak všech kol.

 

Automobilový svět se otřásl v základech. Mazda MX-5 je nejprodávanější auto bez střechy, jeho majitelé si jej pořizují kvůli zábavě za volantem danou nízkou hmotností a pohonem zadních kol. Mazda údajně vyvíjí nový systém pohonu všech kol pro svá SUV a crossovery, ale uplatnění má najít i v dalších modelech. A jedním z nich by mohla být MX-5. Je prý třeba nejprve zvážit mnoho faktorů, zejména jestli bude zábavné takové auto řídit. Snad inženýři v Mazdě mají rozum a pohon všech kol si nechají pro jiné modely a MX-5 nechají takovou, jakou ji mají rádi statisíce jejich majitelů po celém světě.

 

Společnost NanoFlowcell se už nějakou dobu stará o pozdvižení ve světě aut se svými vozy, které jezdí na elektřinu. Na tom by nebylo nic divného, kdyby k jejímu vytváření údajně nemělo sloužit přečerpávání speciálního elektrolytu přes membránu. Takto poháněné vozy mají mít velký dojezd od 800 do 1000 km. Na autosalonu v Ženevě má být představena téměř sériová verze modelu Quantino. Ten je necelé 4 metry dlouhý, nabízí uspořádání 2+2 a pohání jej 4 elektromotory – každý u jednoho kola – s celkovým výkonem 108 koní. Na více podrobností si ale budeme muset počkat na autosalon v Ženevě.

 

TEST – Peugeot 208 GTI

Peugeot 208 GTI byl u nás oficiálně představen už v polovině roku 2013. Francouzská automobilka do něj tehdy vkládá velké naděje a očekávala, že konečně naváže na legendární 205 GTI. Konkurence mezi malými hot hatchi je velká. Peugeot ale 208 GTI modernizoval a vylepšil. Jak si teď tedy stojí.

 

Navenek se 208 GTI od ostatních 208 liší celou řadou drobných detailů - decentním bodykitem, rozšířeným rozchodem kol, efektními 17“ koly, jinou mřížkou chladiče s chromovanými prvky nebo velkým střešním spojlerem na zádi. Dle mého vkusu vypadá 208 GTi tak akorát střídmě, není vyzývavá, ale je líbivá a i člověk neznalý věci odtuší, že to není jen obyčejný Peugeot 208.

 

Když nahlédnete dovnitř, uvidíte interiér kombinující  černou a červenou barvu. Ve 208 GTI se celkem dobře sedí, i když ideální to pro mne při mých 185 cm není, a to se sedí o centimetr níž než v běžné 208. Ovládání nejrůznějších systémů přes dotykovou obrazovku je jednoduché, elegantní a na středové konzole nemáte změť titěrných tlačítek. Mínus je z mého pohledu ovšem hodně malý volant, zakrývá dolní část přístrojového štítu a vypadá, jako byste jej sebrali od počítačové hry.

 

Srdcem Peugeotu 208 GTI je turbodmychadlem přeplňovaná zážehová 1.6, kterou byste našli i v sesterském DS 3 Racing nebo minulé generaci MINI Cooper S. Při modernizaci nepatrně posílila, nyní má výkon 208 koní a točivý moment 300 N.m. Motor spolupracuje s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, která má speciálně pro potřeby 208 GTI upravené dráhy řazení a je to lepší, než u běžné 208 s tímhle motorem. Přesto do ideální a očekávané přesnosti řazení malého hot hatche 208 GTi pořád něco chybí. Tabulková hodnota zrychlení z klidu na 100 km/h je i díky kratšímu odstupňování převodovky 6,5 sekundy a maximální rychlost činí 230 km/h.

 

Na sportovně ražené auto má 208 GTi celkem utlumený zvukový projev, výfuk jen decentně bručí. Pořád mi to ale přijde lepší než vymýšlení nějakých umělých vyvolávačů rádoby sportovního zvuku. Projev motoru při jízdě je pro mne milým překvapením. Vše je velice pěkně sladěné. Motor táhne už od nízkých otáček a nechá si líbit vytáčení až k omezovači. Snad jen reakce by mohly být ještě o kousek rychlejší. Pokud zrovna nejede svou soukromou „erzetu,“ umí se spotřeba udržet pod 7 l/100 km. Jakmile ale začnete tahat, není problém se dostat až k 10 a dál. Tabulková hodnota v kombinovaném režimu je 5,4 l/100 km.

 

Podvozek Peugeotu 208 GTI je relativně poddajný, ale auto je poslušné a při ubrání plynu má i rošťáckou tendenci odsazovat záď. Pro české silnice je nespornou výhodou, že Peugeot vsadil na 17“ kola a nikoli 18“ jako někteří z konkurentů. Ty sice autu propůjčují ještě přímočařejší chování, ale hodí se spíš na okruh než na běžné silnice. V porovnání s ostatními 208 má GTI například tužší stabilizátory, o 20 % tužší naladění podvozku, hbitosti auta pocitově napomáhá strmý převod řízení a oceníte i velké brzdy s kotouči o průměru 302 mm na předních kolech. Mimochodem, brzdy jsou výborné, jak jejich účinek, tak jejich dávkování.

 

Cena ve standardu pěkně vybaveného Peugeotu 208 GTI je 536 700 CZK. Mezi podobně raženými konkurenty patří svou cenou spíš k těm dražším, je dražší než Fiesta ST, Polo GTI nebo Ibiza Cupra, ale levnější než Clio RS. A srovnání s legendární 205 GTi? Tu si pamatuju tužší a živelnější, ale taková dnešní auta už nejsou a mezi svými současníky si 208 GTI stojí celkem obstojně.

 

Po zpravodajském bloku AutoZet pokračuje. V jeho druhé části vám představím novou generaci Kii Sportage, dozvíte se, které ikonické staré auto půjde znovu do výroby nebo kde bude letos závodit bývalý mistr světa cestovních vozů Gabriele Tarquini. Zůstaňte s námi.

 

Vítejte u druhé části rozšířeného vydání motoristického magazínu AutoZet. Dnes vám ještě představím novou generaci Kii Sportage, dozvíte se, které ikonické staré auto půjde znovu do výroby nebo kde bude letos závodit bývalý mistr světa cestovních vozů Gabriele Tarquini.

 

ZAJÍMAVOSTI 

Pamatujete si na exotický stříbrný vůz z filmové trilogie Návrat do budoucnosti? Jmenuje se DeLorean DMC-12 a bude se opět vyrábět! Firma DeLorean Motor Company je nástupcem původního výrobce - snu konstruktéra Johna DeLoreana, který v 80. letech stavěl nádherné nerezové sporťáky s křídlovými dveřmi. Původní firma zkrachovala a zakladatel zemřel, od roku 1995 však v americkém Texasu funguje podnik, který ojeté nebo značně vylepšené DeLoreany prodává. Nyní dostal svolení k výrobě limitované série zcela nových aut, která budou řešit veškeré technické problémy původní konstrukce v ikonickém stylu. Díky novému zákonu budou mít oficiálně status repliky, takže bude možné použít řadu nových dílů. Podle informací serveru Jalopnik bude mít nová verze atmosférický šestiválec s výkonem 300 až 400 koní a převodovku uloženou za motorem, tlumiče budou od renomovaného německého výrobce. Cena se má pohybovat okolo 2-2,5 milionu korun, první kusy by měly jít do výroby už v roce 2017.

 

Výrobce motorových člunů Cigarette Racing spolupracuje s Mercedesem už řadu let a jeho nejnovějším počinem je člun inspirovaný závodním Mercedesem-AMG GT pro kategorii GT3. Připomíná jej jak šedožlutým válečným zbarvením, tak i tvarem trupu a kabiny. Loď je dlouhá 12,5 metru a oficiálně bude představena příští týden na Miami International Boat Show.

 

AKTUALITY 

Divize M představila dlouho očekávaný sportovní paket pro BMW M3 a M4. Ten se neomezuje pouze na zvýšení výkonu na kulatých 450 koní, ale přidává také aktivní M diferenciál, nové pružiny, tlumiče a stabilizátory, kvůli kterým bylo třeba přenastavit systém DSC a jízdní režimy.

Že je auto vybaveno Competition paketem poznáte díky 20“ ráfkům z verze GTS nebo doplňkům Shadow Line - leskle černému rámování oken, tmavým krytům zpětných zrcátek, mřížce ledvinek a bočním žábrám. Vylepšenou M3 nebo M4 poznáte i podle zvuku – má sportovní M výfuk. Uvnitř pak potěší speciální odlehčené sedačky a bezpečnostní pásy v barvách trikolory divize M.

 

PŘEDSTAVENÍ – Kia Sportage

Kia novou generaci modelu Sportage novinářům představila nedaleko Barcelony a první svezení s ní ukázalo, že je velkým posunem vpřed.

 

Společně se cee'dem je Sportage tahounem evropských prodejů jihokorejské automobilky a je pro Kiu velice důležitým modelem. O to víc, že není typickým fleetovým autem a většina prodaných vozů jde do rukou soukromníků. Nová generace přichází s celou řadou novinek a vylepšení.

 

Začněme třeba karoserií. Ta má výraznější styling a maska chladiče nenechá nikoho na pochybách, s vozem jaké značky máte tu čest. Měnilo se hodně ovšem i pod kabátem. Rozvor narostl o 30 mm na výsledných 2670 a celkově je Sportage o 40 mm delší než předchůdce. V konstrukci karoserie hraje podstatně větší podíl vysokopevnostní ocel, více je také pevné ocele tvářené za tepla, dramaticky přibylo lepených spojů a výsledkem toho je jednak o 39 % vyšší torzní tuhost karoserie a také snížení hmotnosti samotné karoserie o 12 kg. Nemusí se to zdát jako mnoho, ale šetření kilogramů na všech frontách je důležité.

 

Konstruktéři si rovněž pohráli s aerodynamikou. Nová Sportage má v důležitých místech zakrytovaný podvozek, kanálky v předním nárazníku směrují proud vzduchu kolem kola tak, že vytváří clonu a zlepšuje obtékání – obdobné řešení už nějakou dobu používá BMW – a optimalizován byl tvar zadního spojleru. Výsledek? Snížení součinitele čelního odporu vzduchu z 0,35 na 0,33.

 

Použité motory nejsou nové, ale doznaly určitých úprav a vylepšení. Základní zážehová 1.6 GDI má kvůli plnění emisních limitů normy Euro 6 nepatrně snížený výkon a větší katalyzátor. Více změn se odehrálo na obou dieselech o objemu 1,7 a 2,0 litru. Oba mají nový vstřikovací systém Bosch s tlakem 200 MPa a palivovým čerpadlem s proměnlivou dodávkou paliva, elektricky ovládané turbodmychadlo a oba se stále obejdou bez vstřikování močoviny. 1.7 CRDI má ovšem v zájmu snížení NOx nižší kompresní poměr.

 

Verze GT Line jako jediná nabízí velice povedený přeplňovaný zážehový motor 1.6 T-GDI. Ten sice vychází z toho, který pohání cee'd GT, ale doznal několika úprav. Díky jinému tvaru pístů má vyšší kompresní poměr, dvoukomorové turbodmychadlo nahradilo jednokomorové s elektrickým ovládáním regulační klapky, změn doznaly i sací kanálky, bylo provedeno pár úprav pro snížení vnitřního tření a dalších ztrát. Výsledkem je motor, který sice nedosahuje takových parametrů, jako v cee'du GT, ale má přiměřeně silný zátah v širokém rozsahu otáček.

 

Na výběr jsou hned tři různé převodovky. Standardem pro všechny motory je šestistupňová přímo řazená převodovka, obě výkonové verze dvoulitrového dieselu je možné kombinovat s vylepšeným klasickým šestistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem a motor 1.6 T-GDI může za příplatek dostat novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DCT, kterou si Kia kompletně vyvinula a vyrábí sama.

 

Podvozek je předu tvořen opět zavěšením MacPherson, ale bylo změněno uložení spodního ramene, zesíleno bylo uchycení do pomocného rámu a upraveno bylo i naladění podvozku. Vzadu je víceprvková náprava s pomocným rámem inspirovaná konstrukcí u většího Sorenta a najdete ji jak u verze s pohonem pouze předních, tak i všech kol. Za zmínku stojí rovněž změněný systém posilovače řízení. Zůstává elektrický, ale je umístěn přímo na hřebenu a nikoli na volantové tyči, jako tomu bylo u předchozí generace Sportage. Řidič tak sice přišel o možnost volby ze tří režimů účinku posilovače, ale vykoupeno to je lepší zpětnou vazbou.

 

Pohon všech kol je řešen hydraulicky ovládanou spojkou. Je ovšem nově vybaven systémem řízení trakce v zatáčkách a zásadním rozdílem proti předchozímu systému je způsob, jakým se vypořádává s prokluzem kol. Místo přibrzďování protáčejících se kol nebo omezování výkonu motoru směruje točivý moment na kola s lepší trakcí. Více také komunikuje s ESC a pomáhá auto stabilizovat. V případě potřeby je do rychlosti 50 km/h možné aktivovat pohon všech kol s pevným rozdělením točivého momentu v poměru 50:50.

 

Velkou novinkou je sportovně orientovaná verze GT Line, akcentující sportovní vlastnosti vozu nejen po vizuální stránce, ale i z pohledu svezení. Má tužší stabilizátory, pružiny a jiné tlumiče, karoserie je doplněna několika odlišujícími prvky, jako jsou například jiné nárazníky se stříbrnými imitacemi ochranných plechů nebo pro GT Line typickými světlomety do mlhy tvořené čtyřmi segmenty s LED technikou. Uvnitř pak GT Line od ostatních verzí odlišuje třeba dole zploštělý volant s logem GT, stříbrné dekory na pedálech, ozdobné lišty na vnitřní straně prahů nebo černé čalounění stropnice a sloupků karoserie.

 

První kilometry okolo Barcelony ukázaly několik věcí. Sportage je výrazně tišší a v případě obou zážehových jednotek o nich uvnitř vozu prakticky nevíte. Podvozek i celé auto působí mnohem pevněji, přitom je ale jízda poddajnější a to i na 18“ kolech. Uvidíme, jaké to bude na českých silnicích, ale předek lépe poslouchá, auto se méně naklání a jeho reakce na povely volantem jsou živější. Atmosférická „jedna-šestka“ je pro běžné ježdění po městě a jeho okolí naprosto dostačující, je párována se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, nabízí výborný akustický komfort a lehkost ovládání. Přeplňovaná verze je pochopitelně dynamičtější a díky celému balíčku prvků výbavy GT Line působí jako dospělejší. Rozsáhlejší hodnocení bych si raději nechal, až se Kiou Sportage 1.6 T-GDI GT Line svezu při klasickém testu. Ceny nové Kii Sportage začínají na částce 459 980 CZK.

 

MOTORSPORT

Bentley se v současnosti na poli motorsportu prezentuje pouze modelem Continental GT postaveným pro kategorii GT3. Britská automobilka ale dle všeho chystá i prototyp pro závodění v zámořské sérii IMSA. Mělo by jít o prototyp třídy LMP2, kde je nutné využít podvozek některého z FIA vybraných výrobců. Ten by si pak mělo Bentely osadit upraveným motorem z Continentalu GT3, tedy 2x přeplňovaným V8 o objemu 4,0 litru a s výkonem 600 koní. V sérii IMSA by se mělo Bentley objevit už příští rok.

 

Bývalý mistr světa cestovních vozů Gabriele Tarquini, kterého po skončení loňské sezóny propustila Honda ze svých služeb, z WTCC přece jen nezmizí. Domluvil se na smlouvě s ruskou Ladou a tak si vlastně prohodil pozici s dalším bývalým mistrem světa Robem Huffem, který zamířil opačným směrem. Lada do svého závodního programu investuje nemalé prostředky a i složení jezdeckého týmu vypadá zajímavě. Vedle Tarquiniho ruská automobilka pro letošek angažovala také Nicka Catsburga a Huga Valenteho. Vedle Hondy a Lady se letošní sezóny WTCC s továrním týmem zúčastní také Volvo a Citroen, pro který to je poslední sezóna na okruzích.

 

Hyundai do letošní sezóny mistrovství světa v rallye nasadil zbrusu novou i20 WRC, zároveň ale usilovně vyvíjí i20 R5 pro závodění v nižší kategorii WRC2. Testovací pilot Hyundaie Kevin Abbring nový vůz s maskovacím polepem testoval minulý týden na jihu Francie. Ostrého nasazení by se nová i20 R5 mohla dočkat ve druhé polovině letošní sezóny, představitelé týmu ale zároveň ihned popřeli, že by se do WRC2 chystali s továrním týmem. Podle nich je to šampionát pro klientské týmy a ty tovární tam nemají co dělat. Vůz R5 údajně vyvíjí také Toyota, která se s Yarisem WRC vrátí do mistrovství světa příští rok.

Peugeot 208 GTI

AutoZet: Test Peugeot 208 GTI; novinky pro autosalon v Ženevě Foto: Peugeot 208 GTI

reklama

Další články

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.