reklama

AutoZet: Test Subaru WRX STI, kvalita paliva na českých pumpách, měření emisí na STK

Nové vydání AutoZet vám přináší celou řadu novinek. Otestujeme Subaru WRX STI modelového roku 2017 a dozvíte se, jak jsme na tom s kvalitou benzínu a nafty ve srovnání s ostatními evropskými státy. Posvítíme si i na to, jak trendy v dnešních autech ovlivňují sortiment pneumatik nebo v čem boudou technické kontroly aut zase o něco přísnější. Nakonec přijde řeč i na novinky ze světa motorsportu.         

Další díly pořadu

AKTUALITY

Kia v květnu zahájila prodej nové generace modelu Picanto. Ta je k dostání s výhradně pětidveřovou karoserií, se třemi úrovněmi výbav, dvěma motory a v 11 barvách karoserie, z toho 6 je zcela nových. Vedle toho nové Picanto přináší pevnější karoserii, lepší bezpečnostní výbavu a největší kufr ve svém segmentu. Čeští zákazníci mohou vybírat mezi litrovým atmosférickým zážehovým tříválcem a čtyřválcem o objemu 1,25 litru, volit lze mezi přímo řazenou a samočinnou převodovkou. Litrový tříválec má ve výbavě Active základní cenu 219 980 CZK. Poprvé v historii je Picanto k mání ve sportovněji orientované výbavě GT Line. Ta je dostupná pouze se čtyřválcem a začíná na ceně 294 980 CZK. Stejně jako ostatní modely Kii se na nové Picanto vztahuje sedmiletá záruka, přičemž první 3 roky nejsou žádná omezení na počet ujetých kilometrů.

Škoda Kodiaq absolvovala nárazové testy EuroNCAP s plným počtem pěti hvězdiček. Za ochranu dospělých cestujících Kodiaq dostal hodnocení 92 %, v případě dětí to bylo 77 %, za ochranu chodců 71 % a za bezpečnostní a asistenční systémy obdržel 54 %. Pět hvězdiček od EuroNCAP ale není pro Škodu nic nového, kromě Kodiaqu na stejný výsledek dosáhly také Octavia, Fabia, Rapid, Citigo, Yeti a Superb.

Renault začal na českém trhu prodávat faceliftovaný modelu Captur. Nejnápadnější změnou je maska chladiče navazující přímo na světlomety. Design mřížky se mění podle verze, například nová luxusní varianta Initiale Paris má chromové plošky. Nově je možné pořídit full LED světlomety, paletu barev doplnily oranžová Atacama, modrá Ocean a černá Améthyste, přičemž poslední jmenovaná je určena výhradně pro verzi Initiale Paris. Renault Captur je u nás prodáván v pěti stupních výbavy a se čtyřmi motory – dvěma zážehovými a dvěma diesely. Základní provedení přijde na 314 900 CZK.

SEAT hledá jméno pro své chystané velké SUV. Po modelu Ateca, který je již v prodeji, a modelu Arona, který bude brzy představen, SEAT pracuje na dalším SUV. To by mělo být přímým konkurentem Škody Kodiaq, a to včetně sedmimístného interiéru. Víc SEAT zatím neprozradil. Než ale vůz uvede, potřebuje pro něj jméno, a proto se rozhodl oslovit veřejnost. Na stránkách www.seat.com najdete formulář, jehož vyplněním se do výběru nového jména můžete zapojit a to až do 22. června. Nejzajímavější jména budou následně zveřejněna na autosalonu ve Frankfurtu a vybrané jméno bude oznámeno o měsíc později. Fantazii se meze nekladou. SEAT ovšem preferuje jména španělského původu a ideálně ta, ke kterým máte nějaký vztah. Může jít o oblíbenou pláž, město nebo i památku.

Český výrobce nákladních aut Avia po čtyřech letech obnovuje výrobu. Na stavebním veletrhu CTT v Moskvě představil nový model D120 Euro 5, který zamíří pouze na východní trhy. Avia už ale chystá také verzi Euro 6, která bude představena v České republice a bude určena pro trhy západní Evropy. Srdcem zásadně modernizovaného nákladního vozu je čtyřválcový diesel Cummins ISB o objemu 4,5 litru a výkonu 207 koní. Avia D120 má šestistupňovou přímo řazenou převodovku a její celková hmotnost je 11 990 kg. Zahájení sériové výroby verze Euro 6 i aut v dalších emisních třídách je plánováno na podzim letošního roku, auta budou vyráběna v Přelouči, kam se výroba z areálu v pražských Letňanech postupně stěhuje.

 

TEST – Subaru WRX STI

Subaru WRX STI je ikonou mezi sportovními auty. I v dnešní době plné elektroniky stále sází především na mechanické fungování důležitých částí auta, především pak pohonu všech kol. Subaru svůj klenot neustále zdokonaluje, ale zároveň mu ponechává jedinečný charakter. Na svezení s WRX STI modelového roku 2017 jsme se vyloženě těšil.

První dojem je většinou víc než hra desetin na okruhu nebo trati rychlostní zkoušky a Subaru rozhodně ví, jak ho vytvořit. Sází na osvědčenou kombinaci široce otevřené tlamy na kapotě s přívodem vzduchu k mezichladiči stlačeného vzduchu a zadního křídla. Mimochodem u něj nemusíte mít obavy z omezeného výhledu ve zpětném zrcátku, protože dokonale kopíruje obrys zadního okna a nikterak vás neomezuje. Pochybnosti o jeho funkci rychle zažene jeho podrobnější prohlídka – vrchní díl má opravdu profil obráceného křídla, čímž generuje přítlak, a všechny šrouby jsou zalepené krycí fólií tak, aby nebyl obtok vzduchu nijak rušen.

V STI už jsem delší dobu nejel a když jsem jej poprvé na parkovišti u Subaru otevřel, uvědomil jsem si, že už to dávno není to spartánské auto zaměřené pouze narychlou jízdu. Interiér už umí nabídnout i slušnou dávku komfortu. Vím, že vyhřívané sedačky, multifunkční volant nebo volby jízdních režimů má kdekteré auto, ale u Subaru tomu tak nebývalo vždy a navíc to ani nebývalo zabalené do líbivého designu. Zákazníci si ale žádají své a tak vedle funkčnosti je třeba nabídnout i pohodlí a trochu té exkluzivity, což se WRX STI daří. Přesto všechno je ale uvnitř WRX STI ta správná atmosféra a když uslyšíte tlumený typický zvuk čtyřválcového boxeru, pochopíte, že tady je svět v pořádku.

Pod výstředním kabátem Subaru WRX STI se už pár let nic zásadně nemění. Jeho turbodmychadlem přeplňovaný boxer o objemu 2,5 litru má už přes deset let výkon 300 koní a točivý moment 407 N.m. Jedinou dodávanou převodovkou je šestistupňová přímo řazená. V této konfiguraci WRX STI zvládne akceleraci z klidu na 100 km/h za 5,2 sekundy a jede maximálně 255 km/h. K dispozici jsou tři mapy motoru Inteligent, Sport a Sport Sharp, které mění především odezvu motoru na pohyb plynového pedálu. Pokud jste senzitivní na spotřebu, WRX STI nebude úplně auto pro vás, i když v režimu Inteligent umí jezdit v průměru za 10,4 l/100 km. Většinou se budete pohybovat minimálně o 2 litry výš, protože prostě nebude chtít jezdit jak důchodce na nákup.

Pozastavme se na chvíli u pohonu všech kol, který v sobě WRX STI ukrývá. Pořád tam jsou tři samosvorné diferenciály – po jednom na obou nápravách a třetí pak s elektronicky řízenou svorností mezi nimi. Tento systém symbolizuje odlišnost pohonu všech kol Subaru. Ovladač centrálního diferenciálu na tunelu mezi sedadly ukazuje, že WRX STI sází na staré dobré železo. Elektronika tu pouze přednastavuje svornost centrálního diferenciálu, která má vliv na rozdělení točivého momentu mezi nápravami. Otevřenější charakteristika reaguje na náznaky nedotáčivosti přesunem točivého momentu k zadním kolům a tím pádem rozevlátějším stylem jízdy. Utaženější nastavení zase nedovolí příliš velký rozdíl mezi přídělem pro přední a zadní kola. Za cenu větší nedotáčivosti získáte lepší trakci na kluzkém povrchu. V režimu Auto Subaru vyhodnocuje optimální nastavení samo. A tady je asi největší technický posun poslední generace. Elektronika je totiž významně rychlejší, pracuje s větším objemem dat z více čidel a je lépe propojená se systémem kontroly stability. I se stejným základem techniky je rozdíl v jízdě proti minulému autu obrovský.

WRX STI je auto použitelné na každodenní ježdění. Spojka je sice poměrně tuhá, ale krátké dráhy řazení jsou prostě skvělé. Největší radost vám působí jízda na samotné hraně s vymačkáváním posledních kapek schopností auta. Při rychlé jízdě příď Subaru na povel volantem reaguje s nepatrným zpožděním a rychleji tu nastupuje nedotáčivost. Nesmíte zapomenout mít zařazený správný „kvalt“ a pokud možno zbytečně neztrácet tlak turbodmychadla, protože turboefekt je nemilosrdný. Životně důležitou věcí je v Subaru nutnost držet volant pevně oběma rukama. Strmé řízení má totiž hydraulický posilovač a tudíž i výraznou tendenci se vám na nerovnostech nebo při prudkém přidání plynu vyškubnout z rukou. Není důvod k obavám, jen je nutné počítat s tím, že živelný charakter WRX STI potřebuje zvýšenou dávku respektu a výrazně delší čas, než mu přijdete na kobylku. Krok za krokem pak Subaru začne tahat z rukávu své trumfy. Jedním z nich je naprosto samozřejmá rychlost a odolnost, s níž se pohybuje na všech typech povrchů za každého počasí. Nebo moment, kdy ještě před vrcholem zatáčky zadupnete plyn a přesně cítíte to lehké zavlnění při svírání všech diferenciálů, přesně jako když sevřete pěst ve vítězném gestu. Tak intenzivně jako WRX STI to žádné jiné auto neumí. Za zmínku stojí také brzdy Brembo se čtyřpístkovými třmeny a kotouči o průměru 326 mm vpředu.

Subaru WRX STI vás pustí do řidičské zóny, kde už byste díky elektronice neměli ve většině ostatních aut věci plně pod kontrolou. Právě v tom je jeho unikátnost. Pořád popichuje a netrpělivě čeká, co mu – a lidem okolo – předvedete. Jako by v sobě mělo zakódovanou špetku exhibicionismu ze všech těch vyhraných rychlostních zkoušek mistrovství světa. Něco mi říká, že tuhle „nekorektnost“ jednou budeme vyvažovat zlatem. Dnes se za Subaru WRX STI ve výbavě Sport platí 1 199 000 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

Souhrnná zpráva Evropské komise ukazuje, že kvalita benzínu a nafty je na českých čerpacích stanicích vyšší než v Evropě. V roce 2015 bylo v Česku zjištěno u benzínu 1,2 % vadných vzorků a 0,2 % u nafty, zatímco v EU to bylo 2,7 % a 0,8 %. Nutno ale říci, že na rozdíl od českých kontrol v monitoringu Evropské komise nefiguruje kontrola bodu vzplanutí nafty. Ten je přitom podle výsledků kontrol České obchodní inspekce u českých pump nejčastější závadou nafty. O výsledcích kontrol informuje ČOI pravidelně v rámci pravomocných rozhodnutí o uložených pokutách z kontrol paliv, ta obsahují velmi podrobný popis situace.

Continental upravil nabídku svých produktů dle požadavků trhu. Statistiky totiž ukazují, že nejoblíbenějším rozměrem pneumatik v České republice sice stále zůstává rozměr 195/65 R 15, který je určený mimo jiné pro základní Škodu Octavia nebo Volkswagen Golf, jeho prodeje však každoročně klesají. Stále více zákazníků totiž volí větší auta s vyšší výbavou, která používají 16“ a 17“ pneumatiky. Continental reaguje na měnící se potřeby vozového parku upravenou paletou nabízených rozměrů i u své letošní novinky, letní pneumatiky PremiumContact 6. Ta je dostupná jen v 16“ provedení a větším. Při jejím vývoji inženýři použili směs s krystalickou silikou, která zkracuje brzdnou dráhu na mokru a prodlužuje životnost, vylepšili profil kontaktní plochy a upravili dezén tak, aby nabídl větší přilnavost.

Do ruského provozu míří první autonomní auta. Auta, která sama řídí, připravuje společnost Yandex, což je ekvivalent nám lépe známého Googlu. Ta zatím provozuje dva prototypy. Jeden vychází z crossoveru Kia Soul, tím druhým je upravená Toyota Prius+. Podle Yandexu ale není příliš důležité, o jaký konkrétní model auta se jedná. Jde především o přidaný hardware a software. Prius+ i Soul používají k detekci svého okolí lidar, radar, kamery a samozřejmě GPS, respektive ruský GLONASS. Díky kombinaci informací ze všech zmíněných systémů má vůz k dispozici virtuální model svého okolí a může se tak vyhnout překážkám. Pokud narazí na překážku, kterou nelze objet, prostě zastaví a počká, zda se situace nezmění. Právě ruské silnice budou pro autonomní vozy velkou zkouškou, protože tamní řidič jsou proslulí svým agresivním stylem jízdy.

Nejpozději od 1. prosince vstoupí v platnost nové nařízení týkající se emisních kontrol. Po klasické technické kontrole bude pořizován obrazový záznam i při měření emisí. Technici kontroly každé měřené auto musí vyfotit a výsledky okamžitě vkládat do Centrálního informačního systému. Cílem je zabránit podvodům při měření emisí, kdy auto kontrolou reálně neprojde, ale dostane ji. Následkem toho se ale celé měření emisí protáhne o několik minut. Technik totiž musí pořídit šest fotografií, na kterých nesmí chybět auto vyfocené zepředu, zezadu, dále musí být vyfocen výrobní štítek, tachometr či VIN kód vozidla. Rozsah samotné kontroly zůstává stejný jako dosud, ale cena půjde nahoru o zhruba 100 až 200 CZK.

 

NOVINKY

Mercedes dokončuje vývoj nové generace třídy A, která bude představena ještě letos a na trh zamíří v polovině příštího roku. Třída A a příbuzné předokolky dostanou modifikovanou platformu MFA2, která vychází z té současné, ale dovolí například zástavbu akumulátorů pro hybridní pohonné jednotky. Bude také pevnější a lehčí. Další významnou novinkou nové generace kompaktních modelů s motorem napříč a pohonem předních kol jsou downsizované motory připravované ve spolupráci s Renaultem a Nissanem a označované M282. Jedná se o motory o objemu 1,2 a 1,4 litru, které mají tvořit nejdostupnější verze modelů a také snižovat emise automobilky.

Peugeot odhalil facelift modelu 308 GTi. Ten nabídne přepracované přední partie s jiným nárazníkem, který je zvýrazněn jasnou červenou linkou na spodní hraně. Novinkou je také možnost zvolit modrou a černou barvu pro dvoubarevné provedení karoserie. GTi nabídne podvozek snížený o 11 mm a standardem jsou 19“ kola obutá do pneumatik Michelin Pilot Super Sport. Brzdy mají vpředu kotouče o průměru 380 mm a 308 GTi zůstal i mechanický samosvorný diferenciál Torsen. Také pod kapotou se nic nemění, stále je tam přeplňovaná zážehová 1.6 THP naladěná na 270 koní, která Peugeot 308 GTi dotlačí k akceleraci z nuly na 100 km/h za 6,0 sekundy.

Škoda připravila několik novinek pro model Superb. Zřejmě tou nejdůležitější je skutečnost, že všechna auta vyrobená od konce května budou mít v základní výbavě systém Care Connect a nouzové volání v případě nehody. Funguje to tak, že se Superb v případě aktivace některého ze zádržných systémů automaticky spojí s dispečinkem. Ten bude znát polohu vozu a rovnou na místo vyšle pomoc. Řidič případně může zavolat pomoc stiskem příslušného tlačítka umístěného na stropě. Díky aplikaci Škoda Connect App je možný také vzdálený přístup do vozidla, takže na svém chytrém telefonu uvidíte třeba místo, kam jste vůz zaparkovali, případně i to, zda je uzamčen nebo zda má zhasnutá světla. Škoda vylepšila i fungování parkovacích senzorů. Superb nového modelového roku zvládne samočinně zastavit, pokud během parkování přehlédnete nějakou překážku. Třešničkou na dortu je pak nabídka 19“ kol s novým designem nebo vylepšené odhlučnění interiéru.

 

MOTORSPORT

Závod v Melbourne je nedílnou součástí kalendáře australské série Supercars, od příštího roku se v něm konečně pojede o body. Nejprestižnější australská závodní série sice patří k doprovodnému víkendovému programu Grand Prix F1 v Melbourne od přesunu závodu do Albert Parku z Adelaide v roce 1996, ale nikdy to nebyl bodovaný podnik. To se ovšem od příštího roku změní, na základě dohody s novým majitelem komerčních práv F1, americkou skupinou Liberty Media bude minimálně až do roku 2023 závod série Supercars plnohodnotným bodovaným podnikem. Zatím nebylo rozhodnuto o formátu závodů, letos se během závodního víkendu jely tři krátké sprinty, to je ale pouhý detail. Četné zástupy fanoušků a mnozí z řad pilotů mohou být spokojeni, jejich dlouhotrvající touha byla naplněna a mohou se na nádherném okruhu těšit na skvělé závodění. Termín Velké ceny Austrálie a formát závodu série Supercars bude oznámen v nadcházejících měsících.

Subaru WRX STI · Zdroj: Subaru

Subaru WRX STI · Zdroj: Subaru

Subaru WRX STI · Zdroj: Subaru

Subaru WRX STI · Zdroj: Subaru

Subaru WRX STI · Zdroj: Subaru

AutoZet: Test Subaru WRX STI, kvalita paliva na českých pumpách, měření emisí na STK Foto: Subaru WRX STI

reklama

Další články

  1. Libra se po volbách propadla o dvě procenta

    Byznys ·

    Britská libra se v reakci na překvapivě slabý výsledek konzervativců v předčasných parlamentních volbách propadla vůči dolaru až o dvě procenta na nejnižší úroveň od d…

  2. Pravidla agenturního zaměstnávání se zpřísní

    Byznys ·

    Senát schválil zpřísnění pravidel agenturního zaměstnávání. Agentury budou muset zaplatit půlmilionovou kauci, pokud budou chtít nabízet své služby. Počítá s tím novel…

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.