reklama

AutoZet: Test Toyoty Corolla 1.6 Valvematic, problémy s emisemi vznětových motorů

I tentokrát se v AutoZet budeme věnovat převážně novinkám chystaným pro autosalon v Ženevě, krátce si představíme dvě novinky českého trhu, otestujeme Toyotu Corolla s atmosférickou 1.6 Valvematic, dozvíte se, jaký trest dostal VW v USA za podvody s emisemi i proč se blíží konec malých dieselů. 

Další díly pořadu

AKTUALITY

MINI oficiálně uvedlo na český trh novou generaci modelu Countryman. Ten je historicky největším modelem automobilky, když proti minulé generaci do délky narostl o 20 cm. Společně s nárůstem rozvoru o 7,5 cm to znamená více prostoru pro posádku i její zavazadla, nový Countryman je plnohodnotným pětimístným autem se základním objemem kufru 450 litrů. Zadní lavici lze posouvat v rozmezí 13 cm a měnit tak prostor na zadních sedadlech ve prospěch cestujících nebo zavazadel. Opěradla zadních sedadel jsou dělena v poměru 40:20:40 a lze u nich měnit sklon. Vedle známých motorů – přeplňovaného zážehového tříválce o objemu 1,5 litru a dvoulitrového čtyřválce a čtyřválcového dieselu – je poprvé v nabídce i plug-in hybridní verze. Ta je poháněna kombinací přeplňovaného zážehového tříválce o objemu 1,5 litru a elektromotoru. Zatímco 136 koní spalovacího motoru je přenášeno přes šestistupňovou samočinnou převodovku výhradně na přední kola, elektromotor o výkonu 88 koní pohání výhradně kola zadní. V čistě elektrickém režimu ujede 40 km a tabulková spotřebá v kombinovaném režimu zní 2,1 l/100 km. Ceny nového MINI Countryman začínají na částce 664 300 korun, verzi s vylepšeným pohonem všech kol ALL4 pořídíte od 716 300 korun.

 

Na český trh byl také oficiálně uveden nový Hyundai i30. Aby co nejlépe splňoval potřeby evropských zákazníků, byl zkonstruován a vyvíjen v Evropě. Mezi jeho hlavní zbraně má patřit prostornost a bohatá výbava, ve které mohou být i full LED světlomety, aktivní asistent pro jízdu v pruzích, varování před čelním nárazem, vyhřívání předních sedadel i volantu, tempomat, automatické přepínání potkávacích a dálkových světel nebo světelný a dešťový senzor. Nabídka motorů zahrnuje přeplňovaný zážehový motor 1.0 T-GDI s výkonem 120 koní a novou 1.4 T-GDI naladěnou na 140 koní, diesely zastupuje čtyřválec 1.6 CRDi s výkony 110 a 136 koní. Později přibude špičková verze N poháněná přeplňovaným dvoulitrem o výkonu okolo 280 koní. Hatchback ještě letos doplní kombík a zcela nové provedení fastback se splývavou zádí.

 

Volvo má letos v plánu rozšířit svou nabídku SUV o dva nové vozy. Představí úplně novou generaci modelu XC60 a také kompaktní XC40. Ta má podle automobilky ambice stát se jejím nejprodávanějším modelem. Novinka bude postavena na modulární platformě CMA, kterou Volvo připravilo ve spolupráci s čínskou automobilkou Geely. Na platformě CMA bude stát i nové Volvo V40. Volva XC40 a V40 budou sdílet také motory, ale výroba pro evropský trh bude probíhat v Evropě. Volvo nadále pokračuje ve vývoji dieselů, protože podle něj mají, především na evropském trhu, stále smysl. Připouští ale, že postupem času zřejmě přejde na hybridní, plug-in hybridní a plně elektrické modely.

 

Citroën představil nový koncept C-Aircross, který má především upozornit na skutečnost, že také Citroën plánuje ofenzivu v segmentu SUV. Koncept s délkou lehce přes 4 metry nabídne velká kola a hodně vysoký podvozek. V interiéru pak slibuje prvotřídní pohodlí a příjemné materiály. Podobně jako nová C3 dostal i tento koncept přední kameru schopnou pořizovat záznam jízdy, další dvě kamery pak nahradily tradiční vnější zpětná zrcátka a většinu funkcí bude řidič ovládat přes 12“ dotykový displej. Představení veřejnosti si Citroen C-Aircross odbude na autosalonu v Ženevě.

 

Škoda omladila svůj nejmenší model Citigo – má novou kapotu, novou masku chladiče, koncové svítilny, nárazníky a mlhovky, které nově plní funkci přisvěcování do zatáček. Více změn se ale odehrálo v interiéru. Tam byl přepracován přístrojový štít, který je dostupný ve dvou verzích. Multimediální systém dostal novou grafiku a především byl rozšířen o nové funkce. Nabídka motorů zůstává prakticky stejná. Atmosférický tříválec 1.0 MPI je k mání s výkonem 60 nebo 75 koní a se shodným točivým momentem 95 N.m. Zůstává také verze spalující CNG s výkonem 68 koní. Standardně je motor spojen s pětistupňovým manuálem, připlatit si můžete za robotizovanou převodovku. Nová Škoda Citigo bude v prodeji od června letošního roku.

 

To Toyota představila omlazený Yaris. Ten přináší nový design, včetně nového zpracování předních i zadních partií, které mají působit živěji a dynamičtěji. Změny v interiéru pak nabídnou hlavně nové barvy a upravené zobrazovací a ovládací prvky. Všechny Yarisy, s výjimkou základní výbavy Entry, mají nově barevný TFT displej v přístrojovém štítu. Největší změnou je pak nasazení zážehového čtyřválce o objemu 1,5 litru místo původního motoru o objemu 1,33 litru. Novinka disponuje parametry 111 koní a 136 N.m. Ve světové premiéře se omlazený Yaris ukáže na ženevském autosalonu, kde bude představena i sportovně laděná verze o výkonu 210 koní.

  

TEST – Toyota Corola 1.6i

Toyota Corolla je nejprodávanější auto planety. U nás tohle jméno už nese pouze sedan, hatchback a kombi už se jmenují Auris. A ačkoli se sedany v nižší střední u nás netěší takové oblibě, je Corolla autem, které stojí za pozornost. V testu jsem měl verzi s atmosférickým zážehovým čtyřválcem o objemu 1,6 litru.

Toyota nedávno Corollu modernizovala, což se projevilo především na přídi, kde najdete změněné světlomety a přední nárazník svými tvary navazuje na odvážný směr s nímž přišel palivovými články poháněný model Mirai. Vzadu pak faceliftovanou verzi odlišuje jiná grafika koncových svítilen. Corolla se od evropských konkurentů svou vizáží dost liší, přitom je ale prostá nějakých laciných výstřelků. Z davu ji vyčleňuje i v tomto segmentu ne zcela obvyklá karoserie sedan.

Také uvnitř je Corolla svá. Jednoduchá, přehledná, i když některé věci jsou z pohledu ergonomie trochu nešťastně řešené. Po vzoru Priusu dostala Corolla multimediální systém Toyota Touch 2, který je zcela prostý ovládacích tlačítek, vše je řešeno dotykově. Alespoň u ovládání hlasitosti mohl zůstat klasický otočný ovladač. Na rozdíl od některých konkurentů má ale Corolla samostatný panel ovládání klimatizace, přesto se ale při jeho ovládání na chvíli změní zobrazení na displeji multimediálního systému, dle mého zcela zbytečně.

Z pohledu prostoru je na tom Corolla velice dobře, vpředu je místa hodně a jedinou drobnou výtku mám jen k menšímu rozsahu nastavení volantu. Vzadu si pak za sebe bez problémů sednu, aniž bych trpěl nedostatekem prostoru v oblasti kolen. Výhodou je také rovná podlaha bez středového tunelu, takže posadit dozadu tři dospělé je přece jen o něco jednodušší. Objem kufru je 452 litrů.

Testované auto bylo poháněno atmosférickou zážehovou 1.6 a Corolla je tak jedním z posledních aut, které nepodlehlo downsizingu. Má 132 koní a 160 N.m a k pohodovému ježdění tyto parametry stačí. Z klidu na 100 km/h zrychlí za rovných 10 sekund a jede maximálně 200 km/h. Corolla s tímto motorem není žádný trhač asfaltu, ale brzdou provozu také nebudete. Výhodou je i jeho schopnost „sebrat“ se i z nízkých otáček a samozřejmě kultivovanost a nízká hlučnost, uvnitř motor prakticky vůbec neslyšíte.

Zmiňovaný motor můžete mít v kombinaci se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou nebo bezestupňovou převodovkou Multidrive S a je vlastně jediný, který nabízí volbu, zbývající motorizace jsou jen s manuálem. Ten byl i v testovaném autě a na jeho adresu musím říci, že řadí na krátkých drahách a příjemně přesně. Atmosférický motor také ukazuje, že není třeba se bát spotřeby. Po týdnu ježdění jsem se dostal na hodnotu 7,2 l/100km a to jsem jezdil především po městě a po dálnici. Mimo město se dá bez problémů dostat i k proklamovaným 6,0 l/100 km a ani při vyloženě neekonomickém ježdění se prakticky nedostanete přes 8.

S celkovým pohodovým a komfortním zaměřením auta koresponduje i naladění podvozku a celkový pocit z jízdy. Vše jde příjemně lehce a svezení je pohodlné. Podvozek dobře filtruje nerovnosti českých silnic, což je ovšem vykoupeno lehkou „gumovostí“ podvozku při intenzivním brzdění, kdy se auto trochu vlní.

Toyota Corolla je auto pro lidi, kteří vědí, co v ní mají hledat. Je prostorná, komfortní, má svoji tvář a karoserie sedan ji v záplavě hatchbacků pocitově posouvá trochu výš. Testovaná Corolla v nejvyšší výbavě Executive také vyvrací zažité dogma, že japonská auta jsou drahá. Plně vybavené auto totiž přijde na 509 900 korun, což vzhledem k výše řečenému je moc dobrá cena. Corolla asi není úplně mainstreamové auto, ale má své nesporné kvality a rozhodně u ní nešlápnete vedle.

  

ZAJÍMAVOSTI

Konec malých dieselů se nezadržitelně blíží. Náklady na vývoj dokonalejších systémů na odbourávání emisí z výfukových plynů jsou tak vysoké, že cena dieselů nejspíše nakonec přeskočí i moderní hybridy. Navíc je očekávána změna legislativy a zvýšení daňové zátěže dieselů. I proto například koncern Volkswagen pomalu koncepci malých dieselů se zdvihovým objemem pod 2,0 litru opouští. Chystaná nová generace VW Polo tak bude poslední koncernové auto, které dostane diesel o malém objemu. Stejně se k vývoji malých dieselů staví třeba Renault, který jejich konec v menších autech předpovídá na rok 2020. Některé automobilky se raději soustředí na vývoj moderních zážehových motorů s vysokou účinností, mild-hybridů a jiných alternativních systémů pohonu.

 

Italsko-americkému koncernu Fiat Chrysler Automobiles hrozí ve Francii trestní stíhání kvůli příliš vysokým emisím oxidů dusíků u některých jejích vozů osazených dieselem. Vyšetřování zahájené v reakci na skandál s emisemi německého Volkswagenu podle francouzské vlády ukázalo, že emise u některých modelů skupiny FCA několikanásobně převyšovaly limity. FCA však nadále tvrdí, že jeho automobily plně odpovídají emisním normám a hodlá se soudit.

 

Podle statistik se loni v Norsku prodalo téměř 45 tisíc elektromobilů a hybridních vozů, což je meziroční nárůst 33 %. Statistiky loni táhly nahoru hlavně prodeje hybridů, které stouply o více než 150 %. Auta s elektrickým pohonem tvoří v Norsku už 29 % všech nových registrací, což je bezkonkurenčně nejvíce na světě. Například v celé Evropské unii je průměr elektromobilů u prodejů nových aut lehce nad 1 %. Majitelé elektromobilů dostávají v severské zemi spoustu výhod. Nemusí například platit mýto na dálnicích ani jinak vysoké daně spojené s provozem auta. Vláda dále plánuje kompletní elektrifikaci a doufá, že do roku 2020 by mělo 70 % všech nově prodaných aut jezdit na baterie.

 

V souvislosti s kauzou podvodů s emisemi, vymyslely americké úřady pro koncern Volkswagen velice zajímavý trest. Ten, respektive jeho právě vzniklá dceřiná společnost s názvem Electrify America, má postavit novou síť dobíjecích stanic pro elektromobily. Vynaloží na to v přepočtu dvě miliardy korun. Za tuto sumu bude postavena síť asi 500 dobíjecích stanic, z nichž 300 jich bude postaveno ve městech a dalších 200 pak na hlavních tazích napříč Spojenými státy. Dále budou podpořeny chystané projekty, jako je sdílení automobilů nebo taxislužby v Kalifornii, které využívají elektromobily. I nadále ale platí, že Volkswagen musí za aféru zaplatit 16,5 miliardy dolarů, tedy 413 miliard korun. V této částce je zahrnuta pokuta i zpětný odkup vozidel.

 

Výrobce pneumatik Nokian Tyres vylepšil svou patentovanou technologii aramidových bočnic. Ty tak poskytují novou úroveň odolnosti a ochrany nejen v náročných jízdních podmínkách, ale i za běžného provozu. Jejich funkčnost spočívá v silném, syntetickém aramidovém vlákně obsaženém v pryžové směsi na bočnicích, které tím zesiluje. Díky tomu je pak pneumatika dokonale odolná vůči nárazům, průrazům a průpichům, které by jinak mohly velice snadno pneumatiku poškodit. I díky této technologii se možná pojem prázdná pneumatika stane brzy minulostí.

 

Jihokorejské úřady v loňském roce v návaznosti na emisní skandál Volkswagenu provedly testy na dvaceti importovaných modelech Nissanu osazených diesely. Chtěly tak zjistit, zda jejich emise odpovídají udávaným hodnotám. U Qashqaie 1.6 dCi testy prokázaly jiné hodnoty, než doposud automobilka udávala. Úřady proto prodej Nissanů zakázaly, donutily výrobce stáhnout 814 prodaných aut od zákazníků a vyměřily japonské automobilce pokutu 330 milionů wonů, tedy asi 6,5 milionu korun. Nissanu se to samozřejmě nelíbilo a odvolal se, ovšem jihokorejské soudy nyní rozhodly v jeho neprospěch. Soud potvrdil nařčení, že Nissan používal zařízení, které v běžném provozu omezuje nebo vypíná systémy dočišťování emisí oxidů dusíku. Soud ale nespecifikoval, o jaké zařízení mělo jít. Úředníci se pouze domnívají, že je to skrytý software podobný tomu, který používal Volkswagen. Nyní japonská automobilka zvažuje další kroky, o kterých bude informovat.

 

NOVINKY

Audi na autosalon v Ženevě mimo jiné představí také novou RS 3 Spotback. Největší novinkou je přeplňovaný pětiválec 2.5 TFSI naladěný na 400 koní. Motor pracuje s variabilním časováním ventilů a kombinuje přímé a nepřímé vstřikování paliva. Z klidu na 100 km/h umí zrychlit za pouhé 4,1 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Standardem zůstává pohon všech kol s mezinápravovou spojkou a sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic. Řidič bude moci vybírat mezi jízdními režimy Comfort, Auto, Dynamic a Indiviual. Design zahrnuje nově tvarovaný agresivní nárazník, střešní spoiler nebo 19“ kola. V interiéru nabídne sportovní sedačky čalouněné kůží, stejně jako multimediální systém nebo přístrojový štít tvořený velkým displejem. První objednávky na Audi RS 3 Sportback začne automobilka přijímat v dubnu a do showroomů první exempláře dorazí v srpnu.

 

Mercedes nedávno naznačil příchod speciálu odvozeného od třídy G, který má navázat na dnes už velmi dobře známou variantu 6x6 a úspěšnou variantu 4×42. Stvořil proto vůbec první terénní auto opatřené znakem Maybach – Mercedes-Maybach G 650 Landaulet. O pohon se stará přeplňovaný zážehový V12 o výkonu 630 koní a točivém momentu 1000 N.m. Mercedes má v plánu vyrobit pouze 99 exemplářů, jisté je, že několik kusů najde svůj domov v Dubaji a přilehlých emirátech.

 

Dodge uvedl na trh Durango SRT Hemi. Pod kapotou má atmosférický V8 o objemu 6,4 litru s parametry 481 koní a 637 N.m. Z 0 na 60 mil/h i díky systému launch control zrychlí za 4,4 sekundy, sprint na čtvrt míle s pevným startem zvládne za 12,9 sekundy a maximální rychlost činí 270 km/h. I přes tyto působivé hodnoty je Durango SRT Hemi plnohodnotným rodinným autem, má sedm míst a komfortní výbavu. Nechybí nastavení jízdních režimů ovlivňující chování motoru, samočinné převodovky, řízení, podvozku nebo pohonu všech kol.

 

Podle posledních informací to vypadá, že na letošním autosalonu v Tokiu bude představena nová generace sportovního kupé Toyota Supra. Japonci na něm pracují společně s BMW a obě automobilky zatím úzkostlivě tají, na co se konkrétně můžeme těšit. Spekuluje se ale o škále tří pohonných jednotek. Přeplňovaném dvoulitru s výkonem kolem 255 koní, o přeplňovaném šestiválci o objemu 3,0 litru s výkonem okolo 340 koní a hybridu s atmosférickým čtyřválcem o objemu 2,5 litru. Všechny varianty zní zajímavě, ale s čím nakonec Toyota přijde, je zatím ve hvězdách.

 

MOTORSPORT

Dvojnásobný šampion BTCC Colin Turkington se pro letošní sezónu vrací do týmu WSR, s nímž v letech 2009 a 2014 své dva tituly získal. Stejně překvapivě jako po vítězné sezóně 2014 tým WSR opustil, se do něj nyní vrací jen pár týdnů po té, co ohlásil odchod od týmu BMR, pro nějž v posledních dvou sezónách závodil. Colin Turkington se dal s týmem WSR poprvé dohromady v roce 2002 a celkem společně strávili 9 sezón, vyhráli 30 závodů a získali devět titulů pro jezdce ze soukromých týmů. Není divu, že Turkington o týmu WSR mluví jako o svém druhém domově. WSR do nadcházející sezóny nasadí tři BMW 125i M Sport, vedle Turkingtona je v týmu další bývalý šampion Andrew Jordan a jméno třetího pilota bude prý oznámeno brzy.

 

Toyota oficiálně potvrdila to, o čem se už dlouho spekulovalo – do některých závodů nasadí tři hybridní prototypy TS050 Hybrid. Konkrétně půjde o 24h v Le Mans a závod ve Spa-Francorchamps, který čtyřiadvacetihodinovce předchází. Toyota rovněž oživila svou jezdeckou sestavu. Dvojici Mike Conway a Kamui Kobayashi pro letošek doplní nováček v týmu, trojnásobný mistr světa v závodech cestovních vozů, José Maria López. Druhý vůz bude pilotovat trio Sébastien Buemi, Anthony Davidson a Kazuki Nakajima a u třetího vozu je znám zatím pouze jediný pilot – Stéphane Sarrazin, který je s Toyotou spjat od jejího vstupu do vytrvalostních závodů v roce 2012. O tom, kdo jej v posádce doplní, Toyota rozhodne v následujících několika dnech.

 

Novým přírůstkem ve startovním poli mistrovství světa v rallyekrosu se příští rok stane spojení britského týmu Prodrive a Francouze Guerlaina Chicherita. Bývalý lyžařský mistr světa a vítěz světového poháru se svou vášní pro rallyekros netají, v sezónách 2015 a 2016 startoval ve vybraných závodech a v rámci přípravy tomu tak bude i letos. Pro příští rok pak Prodrive staví Renault Megane RX, celá konstrukce a vývoj auta je zcela na jeho bedrech, stejně jako vývoj a stavba motoru. Auto by mělo být představeno na začátku září při francouzském podniku mistrovství světa v rallyekrosu, na podzim bude následovat intenzivní testování a ostré nasazení je v plánu v sezóně 2018.

 

 

 

Toyota Corola 1.6 Valmetic

Toyota Corola 1.6 Valmetic

Toyota Corola 1.6 Valmetic

Toyota Corola 1.6 Valmetic

Toyota Corola 1.6 Valmetic

AutoZet: Test Toyoty Corolla 1.6 Valvematic, problémy s emisemi vznětových motorů Foto: Toyota Corola 1.6 Valmetic

reklama

Další články

  1. Proč jsou děti starších matek inteligentnější

    Společnost ·

    Podle britského deníku Independent je více pravděpodobné, že v testech inteligence budou vynikat děti, které se narodily starším matkám, než děti mladých matek. Deník …

  2. Lenovo zaznamenalo pokles čistého zisku o 67 %

    Byznys ·

    Čistý zisk největšího světového výrobce osobních počítačů Lenovo Group se ve třetím fiskálním čtvrtletí snížil o 67 procent na 98 milionů dolarů (2,5 miliardy korun). …

  3. Verizon se přiblížil nové dohodě o koupi Yahoo

    Byznys ·

    Americký telekomunikační operátor Verizon Communications se přiblížil dosažení nové verze dohody o převzetí základních aktivit internetové společnosti Yahoo. Ta má zah…

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.