reklama

AutoZet: Test VW Beetle Cabriolet 1.4 TSI, autosalon v Paříži, snižování emisí ve městech

I tentokrát se budeme v AutoZet věnovat novinkám představeným na autosalonu v Paříži, otestujeme povedený VW Beetle Cabriolet se zážehovým motorem 1.4 TSI a dozvíte se, jak rychle umí jet nejrychlejší „Brouk“. Dále prozradíme, jak se projevuje snižování povolené rychlosti na emisích ve městech a na závěr přijde to nejnovější ze světa motorsportu.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Volkswagen má v plánu během čtyř let uvést na trh čistě elektrický model, který půjde proti nástupcům současného BMW i3 či Nissanu Leaf. Předzvěstí takového vozu je na autosalonu v Paříži vystavený koncept I.D. postavený na zbrusu nové platformě MEB (Modular Electric Drive). Kolik akumulátoru anebo spíše bateriových článků umí tohle šasi pojmout, Volkswagen prozatím nespecifikoval, další technické údaje ale nasvědčují, že by jich mělo být hodně. Udávaný dojezd na jedno nabití činí až 600 kilometrů, což by bylo více, než může dnes nabídnout kdokoli jiný. Produkční verze VW I.D. má ale dorazit až v roce 2020, takže za tu dobu nemusí být udávaný akční rádius tak výjimečný, jak se momentálně jeví. K pohonu je použit elektromotor disponující výkonem 170 koní, což by mělo stačit k akceleraci 0-100 km/h v čase pod 8 sekund. Za zmínku pak stojí také zcela autonomní režim, kdy by mělo stačit zmáčknout logo VW na volantu na dobu tří sekund, aby se tento následně zasunul do palubní desky a auto zcela přebralo řízení. Tato funkce však má být dostupná až od roku 2025.

Zajímavý koncept přivezl do Paříže také Renault. Postrádá dveře i klasickou pohonnou jednotku, vypadá však úchvatně a může jen litovat, že se nikdy neobjeví v sériové výrobě. Jedním z důvodů je příď výklopná i se střechou, která by v případě převrácení uvěznila posádku a díky které tohle kupé bez dveří působí jako z jiné planety. Základem vozu pojmenovaného Trezor je karbonový páteřový rám a ze stejného materiálu jsou rovněž všechny panely karoserie. Koncept je má na délku 4,7 m, na výšku však ani ne 1,1 m a chlubí se špičkovým koeficientem čelního odporu vzduchu 0,22. O pohon zadních kol se stará elektromotor z monopostu Formule E s výkonem 355 koní a točivým momentem 380 N.m, což není s ohledem na dramatické tvary zase tak moc, tvůrci ovšem tvrdí, že to i při hmotnosti 1600 kg stačí ke zrychlení z nuly na 100 km/h za méně než 4 sekundy.

Mercedes-Benz třídy C zvládl s výborným výsledkem americké nárazové testy IIHS. Ty jsou specifické tím, že kromě jiných zkoušek zahrnují také náraz do pevné překážky s malým přesahem, který některým vozům dříve dělal velké problémy. Mercedes prošel se známkou Top Safety Pick+, což je nejvyšší možné hodnocení. IIHS zkouší náraz s malým přesazením od roku 2012. Při tomto testu narazí vůz rychlostí 64 km/h do pevné překážky pouze čtvrtinou své šířky. Simuluje se tak střet se stromem nebo sloupem. V některých případech tento náraz jde mimo hlavní deformační zóny a občas se stane, že vlivem zásahu do řízení dojde k vyosení volantu a hlava testovací figuríny následně zcela mine airbag.

Finský výrobce pneumatik Nokian představil novou pneumatiku jménem Rockproof, která nabízí extrémní odolnost pro profesionální užití i offroadové nadšence. Její doménou má být použití v náročných terénech v lomech, lesích nebo těžebních oblastech a to hlavně díky speciální směsi pryže, která zvládá i nečekané nárazy. Speciálně vyvinutá směs pneumatiky je vysoce odolná vůči propíchnutí a proříznutí a je určena pro off-roady, SUV a lehká nákladní auta. Byla vyvinuta ve spolupráci se speciální divizí Nokian Heavy Tyres a testována v dolech a lomech v Evropě i Severní Americe.

Nová generace Škody Yeti by měla být představena příští rok na autosalonu ve Frankfurtu. Vyjede na modulární platformě MQB a vypůjčí si výrazné designové prvky z většího Kodiaqu. Nejvíce by se však měla podobat SEATu Ateca, se kterou bude společně vyráběna na stejné výrobní lince. Obě auta navíc budou sdílet základní skelet karoserie. Do prodeje by se nová Škoda Yeti měla dostat na přelomu roku 2017 a 2018.

 

TEST – VW Beetle Cabriolet 1.4 TSI

Současnou generaci VW Beetle má rád. Už třeba jenom proto, že daleko víc svým tvarem ctí originál, než tomu bylo v případě předchozího New Beetlu. Ve srovnání s ním je to také dospělejší auto a co je třeba pro mne podstatné, když ho řídí chlap, nemusí si připadat jako gay. Do testu jsem si s radostí vzal Beetle Cabriolet se zážehovou 1.4 TSI.

Testované auto v bílé barvě, s černou plátěnou střechou a černým interiérem není zrovna ta nejvíc wow kombinace, v jaké si Beetle Cabriolet můžete pořídit. Trochu to vylepšoval paket R-Line, který přidává mírně dravější nárazníky, zadní křidélko a pár zajímavých elementů do interiéru. Ovšem takové představa zlatohnědého Beetlu, s béžovou střechou, světlým koženým interiérem a chromovanými koly z výroční edice 70’s, to by bylo jiné kafe. Naštěstí záleží jen na vás, jak byste si Beetle naspecifikovali a umí to být opravdu moc chic auto. Nakonec ani ta bílá nebyla tak špatná...

Uvnitř se přítomnost paketu R-Line kromě sportovnějších sedadel s výšivkou na hlavové opěrce nebo lepšího multimediálního systému pozná hlavně podle kapličky s dodatečnými přístroji na vrchu palubní desky. Takové najdete i v Sciroccu R. Při pohledu do konfigurátoru zjistíte, že Beetle rozhodně umí být funky autem. Můžete mít některou ze svěžích barev, světlou střechu, červená nebo chromovaná kola nebo třeba dekoraci palubní desky v barvě laku karoserie. Kladné body získává Beetle Cabriolet za vnitřní prostor, i když na předních sedí vyšší dospělí, je vzadu pořád relativně dost místa. Naopak mínusem je absence větrné clony, která ani ve výbavě R-Line není v základní výbavě a pořídíte ji za příplatek 12 085 CZK. Bez ní do auta ale při rychlosti nad 80 km/h nepříjemně fouká.

Zastavil bych se ještě u jednoho retro prvku interiéru – schránky před spolujezdcem. Je hezké, že se otevírá stejně jako u starého Brouka, ale ona je i stejně velká. V 70. letech to na krabičku cigaret, zapalovač a větší než malé množství bylinek zřejmě stačilo, jenže dnes je to málo. Zvláště pak poté, co zjistíte, že ve dveřích nejsou žádné další odkládací kapsy. Tohle mi na Beetlu trochu vadilo. Vázičku s kytičkou na palubní desce, kterou se proslavil New Beetle, v téhle generaci už nenajdete. Naštěstí. Další z věcí, díky které si chlap za volantem nebude připadat divně.

Ještě se pozastavím u stahovací střechy Beetlu. Ovládá se podržením tlačítka do té doby, než vás palubní počítač upozorní, že je střecha zajištěna ve stažené či naopak natažené poloze. U Beetlu se ale střecha neschovává pod nějaký pevný kryt, máte v kufru ještě povlak z nepromokavé tkaniny, který by měl být natažen přes složenou střechu. Pokud ho ale zrovna nepotřebujete, zabírá v malém kufru spoustu místa. Chápu, že ho měl doposud každý Brouk, ale v dnešní době to spíš znesnadňuje jinak jednoduchou manipulaci se stahovací střechou. Mimochodem, k tomu kufru, jeho objem je celkem skromných 225 litrů a to bez ohledu na polohu střechy.

Pod kapotou testovaného Beetlu Cabriolet byl nejsilnější zážehový motor, jaký je k dispozici – 1.4 TSI o výkonu 150 koní, v tomto případě kombinovaná s příplatkovou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG. Skvělá kombinace na takové to uvolněné výletní tempo v kabrioletu. Menší motor se s 1450 kg těžkým autem moc nenadře a při razantním přidání plynu stačí i na docela svižnou jízdu. Nakonec hodnota zrychlení z klidu na 100 km/h 9,1 sekundy i maximální rychlost 201 km/h jsou naprosto v pohodě.

Jako už poněkolikáté musím i v případě Beetlu Cabriolet konstatovat, že si neumím představit, co by mělo zájemce přesvědčit, aby 1.4 TSI vyměnil za stejně výkonný dvoulitrový diesel, který je hlučný, vibruje celým autem a je o poznání těžší. „Jedna-čtyřka“ má klidný běh, potřebný zátah a při klidném tempu dokáže být i velice úsporná. Spotřeby okolo 7 l/100 km dosáhnete bez velkého úsilí.

Auta bez střechy často trpí nižší torzní tuhostí karoserie, ale Beetle si v této disciplíně vede velice dobře. Skoro se nekroutí a to Volkswagenu dovolilo nastavit podvozek tak, že se můžete i hezky svézt. Beetle bez střechy zatáčí moc pěkně a vy máte přední nápravu i při rychlejších změnách směru vždy pod kontrolou. Jen na delší sérii nerovností cítíte, že by se přední část auta potřebovala opřít do střechy a potlačit tak vibrace, ale jinak je přesnost jízdy vážně dobrá.

Jízda s nebem nad hlavou a všemi vůněmi světa má svoje speciální kouzlo a hlavně režim. K němu se Beetle Cabriolet náramně hodí. A když si při objednávce pohrajete s konfigurátotem, můžete mít opravdu moc pěkně vypadající auto, které bude elegantní, zajímavé a bude vám dělat radost. Ceny VW Beetle Cabriolet s 1.4 TSI začínají na částce 599 900 CZK, za převodovku DSG se připlácí nemalých 60 000 CZK...

  

ZAJÍMAVOSTI

328 km/h – to je rychlost, jaké dosáhl upravený VW Beetle LSR na solném jezeře Bonneville v americkém státě Utah a stal se tak historicky nejrychlejším „Broukem“. K pohonu rekordního Beetlu byl použit notně upravený přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI. Dostal například nové turbodmychadlo, písty, ojnice, vačkové hřídele i hlavu válců. Výsledkem těchto úprav jsou parametry 550 koní a 581 N.m. Také samotný vůz doznal celé řady modifikací, byl mimo jiné vybaven speciálními koly a pneumatikami pro jízdu po solném povrchu a o účinné zpomalení po rekordním pokusu se postarala dvojice padáků.

Emise a jejich snižování je u aut už nějakou dobu velice aktuální téma. Úřady se s tímto problémem snaží bojovat především snižováním povolené rychlosti na 30 km/h. Studie německého autoklubu ADAC ovšem tvrdí, že to je k ničemu. Snížení nejvyšší povolené rychlosti z 50 na 30 km/h neprokázalo ve sledovaných oblastech žádné zlepšení. Jako daleko vhodnější se jeví snaha zajistit plynulý provoz, na což ovšem úřady údajně kvůli bezpečnosti nechtějí přistoupit. ADAC dále upozorňuje na studii technické univerzity v Mnichově, která už před třemi lety ukázala, že za pomoci takzvaných zelených vln a použití inteligentních dopravních systémů lze docílit snížení znečištění emisemi oxidů dusíku o více než 30 %.

Čínský miliardář a majitel hotelů The 13 převzal flotilu třiceti prodloužených Rolls-Royců Phantom. Všechny jsou vyrobeny speciálně pro potřeby hotelu. Barva použitá na každém z Phantomů byla vyvinuta na základě přesných požadavků majitele hotelu a byla nazvána podle něj, tedy Stephen Red. Karoserii zdobí ručně malovaný dvojitý zlatý proužek, který vzadu přechází do loga The 13. Součástí dodávky byla i dvojice zlatých Phantomů určených pro vybranou klientelu. Každý z nich má zlatou sošku Spirit of Ecstasy, mřížku chladiče, detaily interiéru a také diamanty posázené nápisy Rolls-Royce. Kromě toho je u těchto vozů červený lak doplněn jemnými částečkami ryzího zlata. Nutno podotknout, že toto byla pro Rolls-Royce největší hromadná objednávka v celé historii automobilky.

 

NOVINKY

Ferrari do Paříže přivezlo svůj nejpraktičtější model GTC4Lusso v poněkud skromnější verzi s V8 přeplňovaným dvojicí turbodmychadel. U Ferrari se zkrátka rozhodli nabídnout zákazníkům druhý, poněkud méně výkonný motor než jakým je charakterní atmosférický V12. Výsledek je ale takový, že GTC4Lusso T za atmosférickým sourozencem po stránce dynamiky zaostává pouze akademicky a to navzdory tomu, že přišlo o pohon všech kol. Novinka poháněná podladěným V8 o objemu 3,9 litru z Ferrari 488 GTB disponuje výkonem 610 koní a točivým momentem 760 N.m, navíc dostupným v širokém rozmezí od 3000 do 5250 min-1. Absence pohonu všech kol znamená, že verze T je lehčí o 50 kilogramů, naopak systém řízení kol zadní nápravy byl zachován, akorát je překalibrován pro potřeby nové verze. Přeplňované Lusso zvládne akceleraci na 100 km/h za 3,5 sekundy a to je o pouhou desetinu sekundy horší čas než u verze s V12. Naopak rozdíl v maximální rychlosti je přece jen o něco větší. Zatímco výkonnější provedení jede 335 km/h, majitel „téčka“ se musí spokojit s 320 km/h.

Na pařížském autosalonu byla představena zbrusu nová generace Land Roveru Discovery. Designově je hodně podobná konceptu Vision z roku 2014. Tou nejdůležitější změnou v porovnání s předchozí generací je, že se Discovery zbavila žebřinového rámu a místo oceli přešla na hliník. Využívá totiž modifikovanou platformu Range Roveru a Range Roveru Sport, což snížilo hmotnost o neuvěřitelných 480 kg. I nová generace se může pochlubit skvělými předpoklady pro jízdu v terénu – světlá výška činí 283 mm a Discovery se nezalekne ani vody hluboké 900 mm. Interiér nabízí prostor až sedmi cestujícím a Land Rover navíc tvrdí, že se ve třetí řadě pohodlně posadí až 95 procent dospělých. Zajímavou vychytávkou je možnost sklápět a konfigurovat uspořádání sedadel na dálku prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu, takže zatímco někde nakupujete, můžete skrze mobil přizpůsobit interiér velikosti pořízeného nákupu. Základním motorem je diesel Td4, tedy dvoulitrový čtyřválec Ingenium o výkonu 180 koní a točivém momentu 430 N.m. Nad ním je verze Sd4 se stejným motorem, ale osazeným dvěma turbodmychadly a naladěným na 240 koní a 500 N.m. Prozatímním vrcholným dieselem je šestiválec Td6, vylepšená verze třílitrového TDV6 s parametry 258 koní a 600 N.m. Jediným zážehovým motorem v nabídce je třílitrový šestiválec Si6 s výkonem 340 koní a točivým momentem 450 N.m. Všechny motory jsou párovány s osmistupňovou samočinnou převodovkou ZF a nová Discovery bude k mání se dvěma typy pohonu všech kol. Oba jsou stálé, jeden ale nabídne středový diferenciál typu Torsen, ten druhý zase dvoustupňovou redukční převodovku.

Bentley představilo nového člena rodiny luxusních limuzín Flying Spur. Díky dvěma turbodmychadly přeplňovanému šestilitrovému dvanáctiválci disponuje výkonem 635 koní a točivým momentem 820 N.m, dosahuje maximální rychlosti 325 km/h a z klidu na 100 km/h zrychlí za 4,5 sekundy. Výkon je na vozovku přenášen pomocí systému pohonu všech kol s rozdělením točivého momentu v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Flying Spur W12 S má upravený podvozek, karbon-keramické brzdy a celou řadu technologií. Mezi ně patří i inovativní dálkové ovládání s dotykovou obrazovkou umístěné ve středové konzole v zadní části vozu. To dovoluje ovládat klimatizaci ve voze i informační a zábavní systémy. Prodej Bentley Flying Spur W12 S bude zahájen koncem roku.

Rodinka ostrých MINI John Cooper Works se rozrostla o v Paříži představenou pětidveřovou verzi Clubman, která stejně jako sourozenci nabídne 231 koní a k tomu také pohon všech kol All4. Bez ohledu na použitou převodovku vůz akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a identickou mají také nejvyšší rychlost 238 km/h. Liší se pouze hodnoty průměrné spotřeby. Zatímco s manuálem auto v normovaném testu vykazuje spotřebu 7,4 l/100 km, s automatem to je jen 6,8 l/100 km. Cena MINI John Cooper Works Clubman All4 nebyla pro Českou republiku prozatím stanovena, v sousedním Německu bude prodáváno za ceny začínající na 35 800 EUR.

 

MOTORSPORT

Podobně jako Citroen i Toyota na autosalonu v Paříži ukázala svůj speciál WRC pro příští sezónu mistrovství světa v rallye. Na rozdíl od C3 WRC ale Yaris moc krásy nepobral, štěstí, že rallye není miss. Toyota navíc oznámila, že své síly spojila s Microsoftem, který je technologickým partnerem týmu. Prostřednictvím technologií od Microsoftu chce Toyota výrazně posílit svoji konkurenceschopnost v premiérové sezóně WRC a současně zajistit, aby využívání poznatků z tratí rychlostních zkoušek vedlo k vylepšení sériových vozů.

Autosalon v Paříži byl rovněž místem premiéry nové generace Porsche 911 GT3 Cup, které se na světových okruzích objeví v příští sezóně. Cupová 911 má změněný přední i zadní nárazník kvůli lepší aerodynamice, zadní křídlo nebo rozměr pneumatik ale zůstaly stejné jako u předchozího provedení. Nejvíce změn se tak odehrálo na motoru, ten má jiná zdvihátka ventilů, změněné mazání, pevnější klikovou hřídel a další úpravy, takže atmosférický šestiválcový boxer o objemu rovné 4,0 litru disponuje výkonem 485 koní, což při hmotnosti 1200 kg zaručuje výbornou dynamiku. Nakonec, ne náhodou jsou závody s cupovými Porsche označovány za nejrychlejší značkový pohár světa. Vylepšena byla i bezpečnost jezdce, okolo hlavy a ramen je silnější polstrování sedadla a nechybí ani možnost vyjmout z vozu zraněného jezdce i se sedačkou otvorem ve střeše. V příští sezně se ﷽﷽﷽﷽e střeše. V příští ezdce, okolo hlavy a ramen je silnější polstrování sedadla nechybí ani amiku.  ale zůstal stejný jaóně se nové Porsche 911 GT3 Cup představí pouze v Porsche Supercupu, který se jezdí v rámci závodních víkendů F1, v německém Porsche Carrera Cupu a pohárové sérii v Severní Americe. Další série budou následovat v sezóně 2018.

Na startovní listině Race of champions přibyla další dvě hvězdná jména – Juan Pablo Montoya a Tony Kanaan. Montoya je dvojnásobným vítězem Indy 500, vyhrál i Velkou cenu Monte Carla v F1 a má na své kontě i tři vítězství ve 24h v Daytoně. Také Kanaan vyhrál v Daytoně a je šampionem série IndyCar z roku 2004. Oba v současnosti působí v IndyCar, Montoya aktuálně vede průběžné pořadí a vzhledem k tomu, že se Race of champions bude tentokrát konat v Miami, nebylo tak těžké je k účasti přemluvit. Svou účast mimo jiné přislíbil také čtyřnásobný mistr světa F1 Sebastian Vettel, devítinásobný vítěz 24h v Le Mans Tom Kristensen, dvojnásobný mistr světa v rallyekrosu Petter Solberg nebo vítěz Indy 500 Ryan Hunter-Reay. Race of champions se odehraje 21.-22. ledna příštího roku.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

Volkswagen Beetle Cabriolet

Volkswagen Beetle Cabriolet

Volkswagen Beetle Cabriolet

Volkswagen Beetle Cabriolet

Volkswagen Beetle Cabriolet

AutoZet: Test VW Beetle Cabriolet 1.4 TSI, autosalon v Paříži, snižování emisí ve městech Foto: Volkswagen Beetle Cabriolet

reklama

Další články

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.