reklama

AutoZet: Test VW Passat Alltrack 2.0 BiTDI, novinky z veletrhu CES, loňské prodeje v ČR

I tentokrát se budeme v AutoZet převážně věnovat novinkám z prvního velkého autosalonu letošního roku, který se koná v Detroitu. Dozvíte se jaké technologické novinky se objevily na veletrhu v Las Vegas, otestujeme VW Passat Alltrack s nejsilnějším dieselem, řeč bude i o opravdu rychlých autech a nakonec se dozvíte, co je nového ve světě motorsportu. 

Další díly pořadu

AKTUALITY

Ze statistik Svazu dovozců automobilů vyplývá, že vůbec poprvé v historii registrace nových vozů překonaly hranici 250 000. Celkem v loňském roce bylo v České republice prodáno 259 693 aut, což znamená meziroční nárůst bez mála 12,5 %. Nejvíce si co do počtu aut polepšil Mercedes, jehož prodeje vzrostly o 56 %. Hodně si polepšil také Renault, který poprvé prodal přes 10 000 aut. Naopak ústup z loňských pozic zaznamenalo Subaru nebo Ford. Překvapivá je i ztráta Nissanu, který svou modelovou řadu opírá o módní crossovery. Nejprodávanější značkou je Škoda, která na českém trhu poprvé v historii prodala více než 80 000 aut. Přesto je její tržní podíl zase o kousek nižší. Druhý je pak Volkswagen a třetí Hyundai.

Subaru si autosalon v Detroitu vybralo jako místo premiéry modernizovaných modelů WRX a WRX STI. Na první pohled je zřetelná agresivnější vizáž předních partií obou modelů, uvnitř Subaru zase zapracovalo na vnímané kvalitě interiéru a vůbec poprvé se v něm objevují elektricky ovládaná sedadla Recaro. STI dostalo červené bezpečnostní pásy a oba vozy pak mají tlustší skla oken, což má zajistit lepší akustický komfort a zamezit nežádoucím vibracím. U obou vozů bylo optimalizováno nastavení podvozku s ohledem na vyšší komfort a stabilitu řízení. Oba vozy mají také vylepšené brzdy, u WRX STI jsou vůbec poprvé použita 19“ kola a vylepšení se nevyhnuly ani transmise. U WRX má šestistupňová přímo řazená převodovka nové synchrony a snížené vnitřní tření, WRX STI má zase jiný centrální diferenciál DCCD, který dříve používal kombinaci elektronického a mechanického ovládání, nově je ovládán čistě elektronicky, takže jeho reakce jsou rychlejší a jemnější.

Už letos na podzim bude představena nová generace Hondy Civic Type-R. Poprvé dostane převodovku s plynule měnitelným převodem s možností manuálního řazení přednastavených převodových stupňů. Podle představitelů automobilky si zavedení variátorové převodovky žádá především japonský trh. Nová převodovka má být optimalizována hlavně pro akceleraci při nízkých otáčkách motoru. Pod kapotou by měl být přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 litru, který by měl byt naladěn na 326 koní. Poháněna by ale měla být stále pouze přední kola. Nová generace Hondy Civic Type-R půjde na japonském a severoamerickém trhu do prodeje na konci letošního roku, v Evropě se dočkáme na jaře roku 2019.

Ford chystá 13 nových modelů s částečně nebo plně elektrickým pohonem, chybět mezi nimi nebude ani Mustang nebo velký pick-up F-150. Mustang je nepochybně nejzajímavější elektrifikovanou novinkou. Jeho hybridní verze má nabídnout podobný výkon jako verze s pětilitrovým atmosférickým V8, ale výrazně vyšší točivý moment v nízkých otáčkách, což je výsledek pomoci elektromotoru. Mustang Hybrid je plánován na rok 2020, přičemž jako první se jej dočkají zákazníci na severoamerickém trhu. Ve stejném roce bude rovněž zahájen prodej zatím nepojmenovaného nového SUV s čistě elektrickým pohonem. To by mělo na jedno nabití ujet až 482 kilometrů, přičemž vedle USA a Číny, kde zájem o takový typ aut výrazně sílí, bude nabízeno i v Evropě.

Hyundai oficiálně uvedl na český trh novou generaci modelu i30 a láká především na úvodní edici s názvem Symbol. Ta bude stát 399 900 CZK a nabídne vcelku bohatou výbavu. V té nechybí aktivní asistent pro jízdu v pruzích, varování před čelním nárazem, manuální klimatizace, vyhřívání předních sedadel i volantu, tempomat, samočinné přepínání potkávacích a dálkových světel, dále světelný a dešťový senzor nebo zadní parkovací kamera. Pod kapotou bude buď přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 T-GDI s výkonem 120 koní párovaný se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou nebo diesel 1.6 CRDI  o výkonu 110 koní.

  

TEST – VW Passat Alltrack 2.0 BiTDI

Podobně jako u minulé generace nabízí Volkswagen model Passat i ve verzi Alltrack, což je outdoorově se tvářící kombík dle vzoru Audi Allroad, Subaru Outback nebo Volvo XC70. Do testu jsem navíc dostal auto osazené nejvýkonnější verzí dvoulitrového dieselu.

Volkswagen nevymýšlel nic nového a dle osvědčeného receptu upravil klasické kombi tak, aby se tvářilo jako auto do lehkého terénu. Nechybí proto jiné nárazníky s prvky z černého plastu, lemy blatníků, nástavce prahů nebo stříbrné kryty vnějších zpětných zrcátek. Dokonce i nerezové krycí plechy podvozku byste našli. Podvozek Alltracku je o 27,5 mm vyšší než u kombíku, ale i díky příplatkovým velkým kolům vypadá Passat Alltrack vcelku silničně.

Interiér Passatu Alltrack se až na pár drobností nijak zásadně neliší od klasického kombíku. V případě testovaného auta se mi líbilo, že ten, kdo ho specifikoval, to nepřeháněl s chromovanými doplňky interiéru, které mohou působit až zbytečně lacině. Líbí se mi i řešení výdechů ventilace, které splývají s lištou v palubní desce. V testovaném autě nechyběl ani digitální přístrojový štít tvořený velkým displejem. U něj mi ovšem vadí jistá přeplácanost. Informací, které jsou řidiči servírovány ve dvou soustředných kruzích u otáčkoměru a rychloměru je opravdu moc. V Passatu Alltrack si rozhodně nejde naříkat na nedostatek prostoru, jak vpředu, tak vzadu je ho dost, na zavazadla zbývá 650, po sklopení sedadel až 1780 litrů.

Testovaný VW Passat Alltrack byl osazen dvoulitrovým dieselem 2.0 BiTDI. Navzdory tomu, že spaluje naftu, je výbušný, ochotně se točí a rovnoměrně táhne až do 4500 min-1. Papírové parametry přitom znějí 240 koní a 500 N.m v rozmezí 1250-2500 min-1. Především díky velkému točivému momentu pak Passat Alltrack s tímto motorem umí zrychlit z klidu na 100 km/h za 6,4 sekundy a jede maximálně 234 km/h. Motor sice není tak kultivovaný, jako kdyby měl 6 válců, ale je dobře odhlučněn. Co mne překvapilo, byla spotřeba. I při klidném ježdění se pohybuje okolo 8,0 l nafty na 100 km a to by člověk přece jen čekal třeba o dva litry méně.

Příčně uložený motor posílá 90 % točivého momentu na přední nápravu. Pomocí elektronicky ovládané spojky umístěné před zadní nápravou si pak bere točivý moment z kardanu vycházejícího z převodovky umístěné vedle motoru. Pokud nastanou extrémně rozdílné podmínky v trakci jednotlivých kol, dokáže 4Motion rozdělení maximálně 50:50. I když je elektronika v páté generaci pohonu 4Motion už opravdu rychlá a ve spolupráci s ESC reaguje až skoro proaktivně, Passat je pořád jízdně daleko blíž autu s pohonem předních kol.

Passat Alltrack je jedno z největších aut postavených na platformě MQB, jejíž základy sdílí s menšími auty, jako je například Golf nebo Octavia. To je na jednu stranu fajn pro finanční oddělení koncernu, ale na druhé straně to přináší kompromisy v jízdním komfortu. Když pominete rázy od přední nápravy pramenící z její náchylnosti na akceleraci přes příčné nerovnosti, v Alltracku více přenáší rázy do karoserie a působí jako hůře odhlučněná. Na kvalitním povrchu si toho prakticky nevšimnete, ale na silnici s nerovnoměrnou vrstvou sněhu a námrazků to začne být ne úplně příjemné.

Ačkoli má Alltrack v možnostech volby jízdních režimů i režim off-road, od necelých tří centimetrů světlé výšky navíc nečekejte zázraky. Na rozježděné polní cestě se můžete v hlubších kolejích o trochu méně bát o přední nárazník, ale do ničeho, co jen trochu zavání opravdovým off-roadem se vůbec nepouštějte. Nenechte se zlákat ani asistentem pro sjíždění prudkých svahů.

Volkswagen Passat Alltrack se nevyhne srovnání s příbuzným Audi A4 Allroad, které jsme v AutoZet testovali nedávno. V porovnání s ní je ale obyčejnější autem. Na kvalitní silnici je velice dobrý, zejména s motorem 2.0 BiTDI a velkými koly nabízí opravdu velice rychlé svezení. Na rozbité silnici nebo zcela mimo ně ale máte pocit, že Alltrack trochu trpí. A pak je tu cena, která v případě Passatu Alltrack 2.0 BiTDI činí bez pár drobných 1 100 000 CZK a to jste se ještě nepodívali do katalogu příplatkové výbavy.

 

ZAJÍMAVOSTI

Pro veletrh CES v Las Vegas si BMW připravilo zajímavou expozici. Její hvězdou je tzv. i Inside Concept, jenž je mixem současného multimediálního systému a systému s názvem HoloActive Touch. Ten má být jeho poměrně futuristickou nadstavbou, která kombinuje ovládání gesty, head-up displej a dotykovou obrazovku. Jeho jádrem je holografický displej, promítaný do prostoru nad středovým panelem a ovládaný pohyby prstů. BMW i Inside Concept jako celek ale neřeší vzhled. Interiér konceptu proto není uzavřen dveřmi ani střechou. Celý komplet tak vypadá jako stroj ze vzdálené budoucnosti, jakkoli podobné řešení multimediálního systému může být otázku několika málo let.

Také Toyota přivezla na veletrh CES velice zajímavou studii. Jde o auto, které umí jezdit samo a kromě toho se díky propracované umělé inteligenci učí od řidiče. Studie dostala jméno Concept-i a její tvůrci tvrdí, že i díky ní nebudou dnešní děti už potřebovat autoškolu, protože je jejich auto odveze zcela samo. Koncept je unikátní nejen kosmickým designem, ale také tím, že je ušitý uživateli na míru. Učí se jeho pravidelné zastávky a zvyky. Uvnitř zároveň nenajdete žádný viditelný displej. Podstatné informace se zobrazují jen, když je to potřeba a přesně tam, kde je to potřeba. Uživatele auto přivítá nápisem na dveřích, při prudkém brzdění zase na nebezpečnou situaci upozorní ostatní řidiče nápisem na nárazníku. Pochopitelně jde ale jen o studii, která má ukázat cestu, jakou se chce Toyota v budoucnu vydat.

Ford ví, že většina majitelů smart phonů při jízdě používá navigační aplikace v telefonu. Představil proto novou funkci rozhraní SYNC AppLink, která po připojení chytrého telefonu k autu prostřednictvím USB kabelu grafické rozhraní aplikace automaticky přenese na displej multimediálního systému a aplikace se díky tomu lépe ovládá. Zvolené řešení také snižuje pravděpodobnost, že řidič bude manipulovat s telefonem během jízdy. Jako první nabídne tuto možnost navigační aplikace společnosti Sygic, která je k dispozici ve více než 200 zemích, ve 40 jazykových mutacích a používá ji 150 milionů lidí po celém světě. Možnost přenášet rozhraní navigační aplikace do multimediálního systému se ve Fordech poprvé objeví ve druhé polovině letošního roku.

 

NOVINKY

Bentley Continental Supersports se chlubí titulem nejrychlejší čtyřmístný vůz planety a je také nejvýkonnějším a nejrychlejším sériovým vozem, jaký britská automobilka dosud stvořila. Srdcem vozu je vylepšený W12 o objemu 6,0 litru s parametry 710 koní a 1017 N.m, který auto rozjede na maximální rychlost 336 km/h a akceleraci z klidu na 100 km/h zvládne za 3,5 sekundy. Důstojným oponentem motoru jsou vrtané karbon-keramické brzdy o průměru 420 mm vpředu, což z nich dělá největší kotouče svého druhu. Spolu s novými 21“ kovanými koly dokázaly ušetřit 20 kg neodpružené hmoty a dalších 5 kg mohou majitelé ušetřit přiobjednáním titanového výfukového systému. Luxusnímu pojetí auta odpovídá i ztvárnění karoserie i interiéru. Zatímco na zevnějšku najdete spoustu karbonových doplňků a prvků, které umocňují sportovnost, uvnitř je vůbec poprvé u této generace Continentalu použit trojbarevný interiér. Pokud by vám nestačila nabídka standardní a příplatkové výbavy, stále je tu oddělení Mulliner připravené splnit veškerá individuální přání zákazníků.

Od března se nabídka Porsche 911 rozroste hned o pět nových variant s přídomkem GTS. Bez ohledu na počet poháněných kol mají verze GTS vždy rozšířenou karoserii, která je u běžné Carrery vyhrazena jen verzím s pohonem všech kol, standardní výbavou 911 GTS je o 10 mm snížený sportovní podvozek PASM, tmavá 20“ kola s centrální maticí nebo paket Sport Chrono. K pohonu 911 GTS je použit nový přeplňovaný šestiválcový boxer o objemu 3,0 litru naladěný na 450 koní, což je o 30 koní více, než má 911 Carrera S a zároveň o 20 koní více, než u předchozí 911 GTS s atmosférickým motorem. Zákazníci si budou moci vybírat mezi sedmistupňovou přímo řazenou převodovkou a dvouspojkovou PDK. Kupé 911 Carrera 4 GTS s PDK umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 3,6 sekundy, všechny verze pak jedou přes 300 km/h. A jaké verze že budou k dispozici? Kupé a kabriolet s pohonem zadních nebo všech kol a targa, která nabídne výhradně pohon všech kol. V Německu už je 911 Carrera GTS možné objednávat, ceny startují na částce 124 451 eur, v přepočtu tedy zhruba 3,3 milionu korun.

Kia na autosalonu v Detroitu představila čtyřdveřový fastback se dvěma páry dveří a splývavou zádí pojmenovaný Stinger, který má mezi nejvyššími prioritami výkon a zážitky za volantem. Ladění podvozku probíhalo na Severní smyčce Nürburgringu a jeho vývoj měl na starosti Albert Biermann, který před časem ke Kii přešel z divize M od BMW. Napomoci má i dlouhý rozvor 2906 mm, což je na vůz střední třídy opravdu hodně. Vůbec poprvé je u vozu značky Kia možné měnit charakteristiku tlumičů díky systému DSDC s pěti přednastavenými režimy. Stinger bude pohánět přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0 T-GDI naladěný na 255 koní a 353 N.m, Stinger GT pak bude mít pod kapotou dvěma turbodmychadly přeplňovaný V6 o objemu 3,3 litru s parametry 365 koní a 510 N.m, s nímž auto na „stovku“ zrychlí za 5,1 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 269 km/h. Oba motory budou standardně párovány s osmistupňovou samočinnou převodovkou a u obou motorů bude na výběr pohon zadních nebo všech kol. Pohon všech kol bude vzhledem k zaměření auta stále preferovat zadní nápravu a je vybaven systémem vektorování točivého momentu DTVC. Verze s pohonem zadních kol zase budou mít mechanický samosvorný diferenciál.

 

MOTORSPORT

Porsche zamíchalo jezdeckou sestavou svého týmu v mistrovství světa vytrvalostních závodů. Úřadující mistři světa Romain Dumas a Marc Lieb svůj titul letos obhajovat nebudou, Porsche jim přidělilo nové role ve svém programu v motorsportu. Dumas se vrací do GT sestavy Porsche, ačkoli jeho program pro letošní rok ještě nemá definitivní podobu, Lieb zase bude zastávat novou roli poradce v oddělení zákaznického motorsportu. A vzhledem k tomu, že konec kariéry už s předstihem oznámil Mark Webber, hledalo Porsche tři piloty. Vsadilo na osvědčená jména – ze svého GT programu povýšilo Nicka Tandyho a Earla Bamabera, kteří pro Porsche v roce 2015 společně s Nicem Hülkenbergem vyhráli 24h v Le Mans a od sesterského Audi, které ve vytrvalostních závodech skončilo, angažovalo trojnásobného vítěze 24h v Le Mans Andreho Lotterera. Ten údajně dostal od Audi nabídku k závodění v DTM, ale dal přednost setrvání ve vytrvalostních závodech. V novém Porsche 919 Hybrid se startovním číslem 1 se tak budou střídat Andre Lotterer, Nick Tandy a úřadující mistr světa Neel Jani, druhý vůz bude pilotovat posádka ve složení Earl Bamber, Brendon Hartley a Timo Bernhard.

Český tým Gekon Racing Tomáše Pletky, v jehož barvách loni v JWRC vybojoval Martin Kočí stříbro a tým jako takový získal titul mistra světa, se posouvá o třídu výš. Právě opomíjený titul mistra světa JWRC v hodnocení týmů přihrál Gekon Racingu možnost postoupit do předpokoje „velkých kluků“ světových rallye. Na vítězný tým totiž čekalo přednostní právo realizovat program v letošní sezóně WRC2 s juniorským šampionem s DS 3 R5 a finančním zázemím Citroen Racingu. Novým členem českého týmu se tak stal Ital startující s rumunskou licencí Simone Tempestini, pro kterého tým připravuje evoluci DS 3 R5. Společně se představí v šesti soutěží letošní sezóny – na Korsice, v Portugalsku, Finsku, Německu, Katalánsku a ve Walesu. V rámci testování by měl Simone Tempestini startovat i v Barum Rallye.

Nabitý program letos čeká Toma Chiltona. Dohodl se s týmem Sebastien Loeb Racing na pokračování svého působení v mistrovství světa cestovních vozů a bude usilovat o vylepšení druhého místa z konečného hodnocení WTCC Trophy pro jezdce privátních týmů. Vedle toho byl jednatřicetiletý Brit potvrzen v sestavě továrního týmu Vaxhallu, který se vrací do BTCC. Chilton v britském šampionátu závodil v letech 2002-2011 a debutoval v této sérii v pouhých 17 letech. V BTCC vyhrál celkem 10 závodů a jeho nejlepším umístěním bylo páté místo v konečném hodnocení sezón 2005 a 2010. Týmovým kolegou u Vauxhallu mu bude mladý nováček Senna Proctor.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

VW Passat Alltrack 2.0 BiTDI · Zdroj: Volkswagen

VW Passat Alltrack 2.0 BiTDI · Zdroj: Volkswagen

VW Passat Alltrack 2.0 BiTDI · Zdroj: Volkswagen

VW Passat Alltrack 2.0 BiTDI · Zdroj: Volkswagen

AutoZet: Test VW Passat Alltrack 2.0 BiTDI, novinky z veletrhu CES, loňské prodeje v ČR Foto: VW Passat Alltrack 2.0 BiTDI

reklama

Další články

  1. Na Ukrajině zakázali poslední ruskou televizi

    Společnost ·

    Ukrajinské úřady zakázaly šířit vysílání ruské televize Dožď, která se ve své vlasti těší pověsti nezávislého média, kritického k současnému režimu. Uvedl to deník Ukr…

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.