reklama

Český animovaný film je podfinancovaný. Nevyužívá média, dotace ani lidské zdroje

České animované filmy mají s ohledem na zahraniční konkurenci nízkou návštěvnost a jen těžko pronikají na světové trhy. Podle Marka Touška z Asociace animovaného filmu mezery představuje nedostatečné financování projektů, kdy jsou producenti a studia z více jak padesáti procent závislí na komerčních zakázkách. Studia rovněž nevyužívají mediální podpory, v jejímž rámci je žádoucí partnerství minimálně se třemi zahraničními televizemi. V neposlední řadě rovněž málo využívají prostředků z evropského fondu MEDIA. 

Mohlo by vás zajímat

Problémů spojených s českým animovaných filmem je celá řada. Absolventi příslušného stadia odcházejí do jiných oborů. Nejde přitom o zanedbatelné číslo, jedná se totiž o 60 procent lidí, kteří hledají uplatnění jinde. Z toho poté vycházejí nedostatky pojící se k absenci kvalitních a zkušených tvůrců napříč všemi pozicemi.

Tato problematika se odráží ale od dalšího nešvaru, který sužuje toto jinak vysoce výdělečné odvětví. Konkrétně jde o nedostatečné financování projektů, kdy se producenti a studia z více jak padesáti procent spoléhají na komerční zakázky. Nestojí pak za tvorbou vlastních projektů a nezpracovávají tak filmovou nebo seriálovou tvorbu. Absence finančních prostředků jde také ruku v ruce s malým využitím evropského fondu MEDIA.

„V České republice je to také dané pasivní rolí České televize, která při výrobě nových seriálů prakticky nespolupracuje s producenty, tak jak to ostatně dělá u hrané seriálové tvorby. Nemáme pak projekty seriálů, které by byly schopny získat nemalé prostředky z média, kde se pro tvorbu seriálu vyžaduje partnerství minimálně se třemi televizemi ze třech různých evropských zemí. To znamená, že partnerství s ČT je pro tuzemského producenta zcela zásadní,“ řekl Toušek ve studiu rádia Zet.

Nákladná nicméně investičně zajímavá oblast

Není sporu o tom, že animace je obecně finančně náročnou oblastí. Přes to vše se ale ukazuje, že může jít o zajímavou investici. Ziskovost může přinést prosazení se za hranicemi země. „V průměru se animované filmy v tuzemských podmínkách točí asi za 30 milionů korun. Pro srovnání to je až devětkrát méně, než mají rozpočty v západní Evropě,“ uvedl Toušek.

Pokud se ale filmovým tvůrcům podaří získat popularitu u diváků, naplní sály kin, zasáhnou efektivně velký počet diváků a podaří se jim například prodávat merchandisingové produkty, tak mají vyhráno. „Z komerčního hlediska je pak ideální, když se z animovaných postaviček na filmovém plátně nebo v televizi stanou u dětí skuteční hrdinové. U těch zahraničních úspěšných filmů vidíme, že vlastně největší příjmy neplynou ani tak z návštěvnosti filmů samotných, ale z prodeje nejrůznějších produktů okolo. To jsou hračky, různé hry, trička. Mluvíme o merchandisingu,“ sdělil Toušek.

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru s Markem Touškem z Asociace animovaného filmu. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

Český animovaný film je podfinancovaný. Nevyužívá média, dotace ani lidské zdroje Foto: Youtube

reklama

Další články

  1. BBC: Trump vyzradil Lavrovovi tajné informace o IS

    Společnost ·

    Americký prezident Donald Trump podle informací deníku Washington Post vyzradil ruskému ministru zahraničí Sergeji Lavrovovi přísně tajnou informaci spojenou s radikál…

  2. V Itálii skončil soud s kapitánem Costy Concordia

    Společnost ·

    Od ztroskotání výletní lodi Costa Concordia už uplynulo více než 5 let. Teprve nyní ale padl definitivní rozsudek nad jejím kapitánem Francescem Schettinem, kterému it…

  3. Koruna je nejsilnější od listopadu 2013

    Byznys ·

    Koruna dnes odpoledne posílila vůči euru na 26,47 Kč/EUR. Je tak nejsilnější od listopadu 2013, kdy Česká národní banka (ČNB) zahájila intervence proti posilování měny…

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.