Rýma, chřipka, zánět průdušek nebo klíšťová encefalitida začínají tím, že náš organismus napadnou takzvané RNA viry. Lidský imunitní systém, který v boji s viry a dalšími nákazami využívá zejména bílých krvinek, někdy nedokáže člověka ochránit naplno. Vědci na celém světě se proto snaží objevit způsob, jak obranyschopnost organismu posílit.

Jedním z lidí, kteří se snaží přijít na to, jak snadněji vítězit nad virovými onemocněními, je i český vědec Petr Svoboda z Ústavu molekulární genetiky Akademie věd ČR. Právě on vede osmičlenný tým, který se snaží využít pro ochranu před viry jiného mechanismu, než jaký uplatňují bílé krvinky. Jedná se o takzvanou RNA interferenci. Při tomto nedávno objeveném procesu napadený organismus reguluje ve virech přepis genů. Stručněji řečeno: uspává geny ve virech a tím protivníka likviduje. „RNA interference je něco jako buněčná molekulární cenzura – ve chvíli, kdy se vir dostane do buňky a začne se množit, zmnoží také svou genetickou informaci. Buňka je pak schopna tuto genetickou informaci rozpoznat, nakrájet ji na krátké úseky a podobně jako cenzura vyhledávat v nukleových kyselinách stejné úseky, a ty následně likvidovat,“ doplňuje docent Svoboda.

Tento způsob boje s infekcemi si ovšem ze savců zachovaly pouze myši. Pokud se však vědcům podaří poznat, jak přesně RNA interference u myší funguje, mohlo by to pomoci při vývoji nového způsobu léčby lidí. Lidský organismus by se pak mohl vypořádat s viry během pouhých dvou nebo tří dnů. „Naším cílem je objevit lék, který by pomohl aktivovat RNA interferenci, což by výrazně zkrátilo léčbu. Pokud se RNA interference ‚sepne‘, dokáže snížit nebo eliminovat cizí nukleové kyseliny během 48 hodin,“ dodává docent Svoboda, držitel Ceny Neuron pro mladé vědce a nově také grantu Evropské výzkumné rady, což je forma finanční podpory špičkového výzkumu, kterou získávají ti nejnadanější vědci.

Neuron Future je pravidelný pořad rádia ZET, který vzniká ve spolupráci s Nadačním fondem Neuron na podporu vědy. Neuron každoročně finančně přispívá na vědecký výzkum, oceňuje špičkové vědce a popularizuje vědu.

Čeští vědci vylepšují lidskou imunitu pomocí obranného mechanismu pozorovaného u myší Foto: Docent Petr Svoboda přebírá Cenu Neuron pro mladé vědce.