reklama

Dnes je Den bezpečnějšího internetu, „Chraň svá data, chráníš tím sebe a své blízké“

Na dnešek 7. února připadá Den bezpečnějšího internetu. Podtitulem pro letošní rok je heslo: „Chraň svá data, chráníš tím sebe a své blízké“. Mluvčí Evropského spotřebitelského centra Ondřej Tichota říká, že akce letos především cílí na děti a mladé lidi, kteří se pohybují na sociálních sítích. Ti se totiž v mnoha případech nebojí sdílet ledasco. 

Mohlo by vás zajímat

„V letošním roce se velmi zaměřuje na děti a mladé lidi, kteří rádi surfují na sociálních sítích a sdílejí ledasco. Právě na rizika se sdílením informací a dat a také se zabezpečením jednotlivých účtů těchto uživatelů se zaměřuje letošní Den bezpečnějšího internetu,“ řekl na rádiu Zet Tichota.

Tento problém se především týká obsahu sdíleného na sociálních sítích. V další řadě jde o zabezpečení jednotlivých účtů. Mladí lidé mohou zveřejňovat fotografie svých blízkých pouze s jejich souhlasem. Patřičné je zabránit tomu, aby se vyhýbali zveřejňování fotografií s citlivým obsahem. Do budoucna totiž může jít o potenciálně zneužitelný materiál..

V tomto ohledu je zapotřebí brát v potaz digitální stopu, kterou uživatel na internetu svojí aktivitou zanechává. Jestliže něco sdílíte v digitálním prostoru, tak to tam i nenávratně zůstane.

Nezbytné je si ověřit důvěryhodnost e-shopu

Další důležitou oblastí je ochrana spotřebitele s ohledem na nakupování přes elektronické obchody.

„Díváme se na to, jak lidé mají bezpečně nakupovat přes internet, aby nepřicházeli o své peníze. Zahrnuta v tom jsou samozřejmě rovněž osobní data. Pokud člověk nakupuje na internetu, tak by se měl zejména podívat na to, zdali daný obchodník, se kterým ještě nemá zkušenost, dává o sobě vědět jasným způsobem,“ uvedl Tichota.

Člověk si tak musí ověřit, jestli je na stránkách dohledatelná existující adresa a nejedná se tak pouze o kontaktní formulář. Rovněž je důležité, aby webová stránka uváděla všeobecné obchodní podmínky. Ty společně s právy spotřebitele zahrnují lhůtu na odstoupení od smlouvy bez podání důvodu.

Jak se bránit před podvodníky?

Lidé se nejčastěji stávají oběťmi podvodných e-shopů, které neuváděly právě své kontaktní údaje. Spotřebitelé si však toto riziko neověřili a poslali peníze dopředu. Zboží buď nepřišlo vůbec, nebo dorazilo značně nekvalitní nebo poruchové.

„V těchto případech se lze bránit různými způsoby. Pokud člověk zaplatil kartou, tak může požádat svoji banku o takzvaný 'chargeback'. Banka spotřebitele obrazně řečeno vrátí peníze zpět bance obchodníka. To je poměrně snadný způsob, který banky provádějí rády. Pokud člověk zaplatil bankovním převodem, tak už peníze nikdy neuvidí,“ sdělil Tichota.

Nejdůležitější je prevence. Uživatel se při nákupu přes internetu nemůže unáhlit. Před koupí se musí pomocí internetových vyhledávačů podívat na ohlasy ostatních kupujících. Lidem může rovněž pomoci návod, na nějž se mohou podívat na webových stránkách www.evropskyspotřebitel.cz/podvod

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru s mluvčím Evropského spotřebitelského centra Ondřejem Tichotou. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše. 

 

Zdroj: Zet

Dnes je Den bezpečnějšího internetu, „Chraň svá data, chráníš tím sebe a své blízké“ Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.