reklama

„Generace 55+ není mrtvá. Rádio je zajímavý kanál pro to, jí něco nabízet,“ říká Tuček

Už 10 let provádí agentura STEM/MARK mediální výzkum Radioprojekt, který zkoumá poslechovost českých rádií. Právě ředitel agentury Jan Tuček si v pořadu Marketing Zet postěžoval, že dnešní média necílí na generaci 55 let a více. Přitom je právě tato cílová skupina relativně bonitní. Ideálním kanálem, kterým jí lze něco nabídnout, je pak podle Tučka právě rádio.

Další díly pořadu

Jaké sledujete trendy ve výsledcích Radioprojektu?

Celková poslechovost se nemění. Je zajímavé, že se zvyšuje podíl mužů na úkor žen. Liší se to samozřejmě stanice od stanice. Naopak dochází k tomu, že se snižuje ta nejmladší skupina posluchačů. Po deseti letech měříme jednu pětinu lidí mezi 12 až 30 lety. Před deseti lety jsme měřili téměř čtvrtinu. Tam je samozřejmě konkurence internetových médií. No a za posledních sedm let se zdvojnásobil počet lidí, kteří poslouchají rádio přes internet.

Když se podíváme na tyto mladé lidi, tak jaké další trendy dokážete vysledovat?

Ukazuje se, že rádio už pro mladé lidi neznamená jen ten přijímač, ale jak už jsem řekl, tak čtvrtina mladých ho poslouchá přes internet, 15 procent na mobilním telefonu, 6 procent přes kabelovou televizi. Všechna média dnes procházejí změnou, kdy mladí lidé dělají mnoho věcí najednou. Často je to rádio posloucháno jako kulisa k nějaké další aktivitě většinou na nějaké obrazovce. Zase protiargument je, že se často rádio poslouchá v zaměstnání. Tam by člověk měl něco dělat, takže přibližně dvou a půl násobek lidí poslouchá rádio v zaměstnání proti těm ostatním činnostem, při kterých se poslouchá rádio.

Pokud se podíváme naopak na cílovou skupinu 55+, jak tato generace vnímá a konzumuje rádio a jiné mediatypy dnes?

Generace 55+ je teď moje hobby. V okamžiku, kdy jsem se stal pětapadesátiletým, tak jsem si začal připadat vykořeněný. Všechny mediální agentury a média cílí na 15 až 54 a já se snažím dokázat, že ještě nejsem mrtvý a že stejně jako moji vrstevníci a lidi starší než já jsou ještě zajímaví pro všechny druhy médií. My jsme si udělali velký výzkum a podívali se na to, jak se tito „starci“ chovají, kolik mají prostředků. Zjistili jsme, že jich je v České republice 3 miliony a z toho milion jich je relativně bonitních a poslouchají rádio… A myslím si, že vzhledem k tomu, že poslouchají významně častěji, než zbytek populace, tak zrovna rádio je zajímavý kanál pro to, jim něco nabízet.

Jaké jsou argumenty pro vás, aby zadavatelé reklamy umístili reklamu do rádia? V čem by pro ně mohlo být přínosem?

Ze všech výzkumů STEM/MARK vychází, že rádio je významný reklamní nosič, protože tam relativně dlouho zůstává ta paměťová stopa po reklamě. Zdá se mi, že reklama do rádia je v dnešní době nejlepší value for money vzhledem k ceně reklamy v televizi nebo printu.

Pak si myslím, že často jsou reklamy v rádiu předělané reklamy televizní. Myslím, že by se vyplatilo klientům nebo reklamkám více investovat do specificky radiových reklam, tedy více pracovat s tím, co tou reklamou sdělím a kde to lidi poslouchají.

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru s ředitele výzkumné agentury STEM/MARK Janem Tučkem. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

„Generace 55+ není mrtvá. Rádio je zajímavý kanál pro to, jí něco nabízet,“ říká Tuček Foto: shutterstock.com - ilustrační foto

reklama

Další články

  1. Dnes se rozhodne o osudu pražské Invalidovny

    Byznys ·

    Bude se historická budova pražské Invalidovny dražit? O tom se nejspíš rozhodne už dnes. Tendr na prodej památkově chráněného objektu vyhlásil Úřad pro zastupování stá…

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.