reklama

Infografika: Důvěra v klasická média globálně vzrostla, v sociální média naopak klesá

Sedm z deseti lidí z celého světa se obává, že takzvané „fake news“ mohou být použity jako zbraně. Dalších 59 procent lidí zároveň tvrdí, že je těžké ověřit, zdali zprávy pochází z respektované mediální organizace. Společnost Goldman publikovala zprávu, na základě níž meziročně stoupla důvěra v žurnalistiku o pět bodů. Zatímco důvěra v platformy, mezi něž patří například Facebook, Twitter nebo YouTube klesla o dva body. Jak se tato křivka vyvíjí ukazuje nová infografika, kterou publikoval server Statista.com. 

Mohlo by vás zajímat

Důvěra v média ve společnosti neustále klesá. Nový report firmy Goldman nicméně poukazuje na to, že si žurnalistika získává opětovně větší důvěru. Dostává se tak před platformy, mezi něž patří Facebook, Twitter, YouTube, Google nebo Yahoo. Na těchto sociálních sítích a vyhledávačích vychází mnoho článků, jejichž důvěryhodnost lze jenom těžko ověřit. Verifikovat tato sdělení je obtížné i vzhledem k mase příspěvků, které jednotliví uživatelé a skupiny publikují.

Největší problém ve společnosti představuje vymazávání rozdílů mezi žurnalistikou a dříve zmiňovanými servery. Lidé je tak stále častěji začínají považovat za relevantní zdroje informací a jako neoddělitelnou součást mediálního světa (48 procent). Jako kvalitní zdroj informací považuje vyhledávače poté 25 procent lidí. S ohledem na klasickou žurnalistiku jde o 89 %.  

Zdroj: Statista

Lidé by si měli uvědomit, že především na sociálních sítích se objevuje řada dezinformací, které ve svém jádru polarizují společnost. Zaměřují se zejména na témata spojená s migrací, homosexualitou, lidskými právy, ospravedlňováním mocenských zájmů států a dalších.

Čtenářům lze doporučit, aby se řídili jednoduchou radou. Články je zapotřebí si ověřit z více na sebe nezávislých zdrojů. Důležité je rovněž nenechat se ovlivnit titulkem a poutavým obrázkem. Rozkliknutí celého článku může člověka utvrdit v tom, zdali sdělení například není vytržené z kontextu. 

Žurnalistika v samotném průzkumu představuje průměr mezi tradičními médii a online médii. Platformy na druhé straně odpovídají průměru vyhledávačů a sociálních sítí. Otázka: „Když hledáte zprávy a informace, jak důvěřujete jednotlivým zdrojům a informacím?“ (respondenti hodnotili důvěryhodnost informací na škále od jednoho do devíti bodu. Jednička je přitom nejméně důvěryhodný zdroj informací. Devítka pak nejdůvěryhodnější). Do průzkumu se zapojilo okolo 14 400 respondentů z 25 zemí světa. 

 

Zdroj: Statista, Zet 

Infografika: Důvěra v klasická média globálně vzrostla, v sociální média naopak klesá Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. V Praze na Strahově protestuje 1500 taxikářů

    Společnost ·

    Počet řidičů taxi protestujících ve čtvrtek v Praze proti alternativním přepravním službám typu Uber vzrostl. Před 11:00 se jich sjelo na parkoviště u strahovského sta…

  2. USA masivně zvýší rozpočtové výdaje

    Byznys ·

    Američtí senátoři se ve středu domluvili na masivním zvýšení rozpočtových výdajů. Díky němu bude přitom možné realizovat řadu rozvojových programů a navýšení financí p…

  3. Schulz odejde z čela SPD, nahradí jej Nahlesová

    Společnost ·

    Šéf německých sociálních demokratů Martin Schulz odejde z čela strany. Ve středu večer to potvrdil na tiskové konferenci v Berlíně. Dvaašedesátiletého politika, který …

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.