reklama

Jak jde čas s dieselgate, aneb další manažer Volkswagenu si vyslechne verdikt soudu

Bývalý vedoucí amerického oddělení Volkswagenu pro dodržování regulačních předpisů Oliver Schmidt byl začátkem letošního roku zadržen na letišti v Miami. Důvodem je aféra dieselgate a obcházení testů emisí. Již tuto středu si Schmidt vyslechne verdikt v souvislosti s emisním skandálem. V novém článku se dočtete informace o tom, jak šel čas s ohledem na aféru pojící se k obcházení emisí v dieselových motorech.

Mohlo by vás zajímat

Počátkem srpna se Schmidt před soudem v Detroitu přiznal ke spiknutí, jehož cílem bylo zakrytí manipulací emisního skandálu před regulačními orgány. Figuruje mezi osmi současnými a bývalými manažery Volkswagenu, jež čelí obvinění ze strany amerického ministerstva spravedlnosti.

Před doznáním Schmidtovi hrozilo až 169 let vězení. Stalo by se tak, pokud by jej soud shledal vinným ve všech bodech obžaloby. Podle současné dohody o vině trestu si německý manažer může odsedět za mřížemi až sedmiletý trest. Hrozí mu rovněž pokuta v rozmezí 40 tisíců (880 tisíc korun) až 400 000 dolarů (8,8 milionu korun).

Emisní skandál se rozohnil v září roku 2015, kdy americká Agentura pro životní prostředí (EPA) informovala o skutečnosti, že německý výrobce automobilů Volkswagen instaloval do svých vozů s dieselovými motory speciální software, jež měl upravovat jeho hodnoty. Konkrétně pak měnil nastavení motoru a naoko snižoval hodnoty oxidu dusíku. Automobily díky tomu dosahovaly zákonného limitu.

Tento software měl Volkswagen nainstalovat až do 11 milionů naftových automobilů po celém světě. Aféra dieselgate se nevyhnula ani mladoboleslavské automobilce Škoda Auto. Nezákonný software pro umělou úpravu hodnot oxidu dusíku totiž figuroval u zhruba 1,2 milionu aut.

Volkswagen v březnu souhlasil s kompromisem, že v USA uhradí za způsobenou škodu 25 miliard dolarů (cca 550 mld. Korun).

V loňském roce se k zodpovědnosti za kauzu dieselgate doznal rovněž zaměstnanec Volkswagenu James Liang. Ten si pak letos 25. srpna vyslechl trest ve vězení na 40 měsíců a dostal rovněž pokutu dosahující na 200 tisíc dolarů (4,4 milionů. Korun).

Obžaloba uvedla, že 63letý Liang se ruku v ruce s dalšími pracovníky Volkswagenu podílel na vývoji dieselového motoru určeného pro americký trh. Šlo přitom o motory, jež měly splňovat podmínky týkající se zpřísněných norem pro emise oxidu dusíku. Vytvoření nového motoru se ovšem nepodařilo. Inženýři tak byli nuceni vyvinout dříve zmiňovaný software.

Liang původně čelil až pětiletému trestu a pokutě dosahující na 250 tisíců dolarů (5,5 milionu korun). Prokurátoři žádali po soudci tříletý trest s 20 tisícovou pokutou (440 tisíc korun). 

Časová osa:

Září 2015  americká agentura pro životní prostředí (EPA) poukázala na software, pomocí něhož Volkswagen manipuloval s hodnotami emisí ve svých dieselových automobilech. 
23. září 2015  Rezignuje ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn. Před tím rezignaci odmítal. 
24. září 2015  Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt oznámil, že Volkswagen manipuloval s emisemi i v Evropě
Listopad 2015  Němečtí prokurátoři zahájili vyšetřování kvůli podezření z daňových úniků spojených s emisním skandálem automobilky
4. listopadu 2015  Volkswagen pozastavil v rámci amerického a kanadského trhu prodej VW a Audi s šestiválcovými naftovými motory o objemu tří litrů
6. listopadu 2015  Německá automobilka se přiznává k tomu, že její vozy na území Evropy jsou vybaveny totožným softwarem
9. listopadu 2015  Ratingová agentura Fitch Rating snižuje hodnocení úvěrové spolehlivost skupiny Volkswagen. Německou firmu varuje před dalším zhoršením. 
Únor 2016  Volkswagen oznámil, že nezveřejní své hospodářské výsledky za březen 2015. Důvodem byly nevyřešené otázky spojené s emisním skandálem
13. ledna 2017  Oliveru Schmitdovi hrozí 169letý trest vězení
28. ledna 2017  První vozy v Německu míří do servisů na opravu softwaru, který manipuluje s emisními hodnotami. Prvními modely jsou Passat a Amarok.
Březen 2017  Volkswagen přiznává vinu ve spojitosti s falšováním emisních testů. Za urovnání musí zaplatit 4,3 miliardy dolarů. 
Červenec 2017  Americká vláda obvinila bývalého manažera Audi Giovanniho Pamia. Důvodem bylo nařízení k vytvoření softwaru umožňujícího falšování emisních testů. 
4. srpna 2017  Oliver Schmitd se doznává k softwarovým manipulacím
6. prosince 2017 V případě Schmitd se rozhodne o jeho trestu a finanční pokutě

 

Zdroj: Zet

Jak jde čas s dieselgate, aneb další manažer Volkswagenu si vyslechne verdikt soudu Foto: simone mescolini / Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Michálek setrvá na pozici místopředsedy Pirátů

    Společnost ·

    Předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek setrvá po vnitrostranickém referendu místopředsedou strany. Proti odvolání Michálka, které navrhla část Pirátů kvůli …

  2. OPEC těžil v listopadu od května nejméně ropy

    Byznys ·

    Členové Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) v listopadu redukovali těžbu o 300 tisíc barelů na 32,48 milionu barelů denně. Jde pak o nejmenší těžbu od letošního k…

  3. Prosincové Srdíčkové dny pomůžou malé Terezce

    Komerční sdělení ·

    Život dětem ve dnech 4. – 8. prosince 2017 pořádá tradiční předvánoční celorepublikovou sbírku – zimní Srdíčkové dny. Studenti středních škol a učilišť budou veřejnost…

  4. Mzdy zrychlí podle ekonomů svůj růst

    Byznys ·

    Zpomalení růstu mezd ve třetím čtvrtletí ve srovnání s druhém čtvrtletím je dočasné a v dalších čtvrtletích tempo růstu mezd opět zrychlí. Informace vycházejí z vyjádř…

  5. Polovina Britů je pro další referendum o brexitu

    Společnost ·

    Polovina Britů je pro uskutečnění dalšího referenda o tom, zda má jejich země opustit Evropskou unii. Vyplývá to podle agentury Reuters z průzkumu veřejného mínění, je…

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.