reklama

„Marketingovým nástrojem je i dvougramové balení čaje,“ říká Patočka z Čajová květina

Práškový japonský čaj Matcha se stal nedávno boomem v oblasti zdravé výživy. Jak se daří tento produkt uvádět na český trh, prozradil v pořadu Marketing Zet jednatel společnosti Čajová květina Petr Patočka. Podle něj byl šikovným marketingovým nástrojem nabízet dvougramové balení tohoto čaje. Zákazníci na to podle něj začali slyšet. Tento čaj se totiž prodával pouze v objemnějších baleních, které zákazníci nedokázali zkonzumovat s ohledem na dobu trvanlivosti. Dalšími důležitými nástroji jsou pak podle Patočky kvalitní fotografie, perfektně zpracovaná propagace a neotřelý design. 

Mohlo by vás zajímat

Jak bylo těžké uvést novinku jako je MatchaTea na trh?

Těžké. Seznámil jsem se s čajem Matcha v únoru roce 2012, kdy mě ten čaj velice zaujal, ať už se jedná o nutriční hodnoty, o historii, o celkové čajovou kulturu, která v Japonsku už 800 let díky tomu čaji funguje. Asi to je nejzásadnější rozhodnutí na to, proč jsme s tím začali. Skutečně to je jeho nutričnímu profilu a hlavně z toho důvodu, že koncept, který se nám začal tvořit v hlavě společně se společníkem Jirkou Devátem, byl ve své době určitě ojedinělý. Tento čaj byl celých 800 let podáván spíše tradičním způsobem. My jsme díky jeho práškové podobě chtěli lidem nabídnout i trochu modernější formu.

Byli jste si na začátku jistí tím, že budete mít v Česku odbyt nebo jste realizovali naopak nějaké pretesty. Nebo jste šli do risku a řekli jste si, že tato věc je tak unikátní, že musí mít úspěch?

My jsme s kolegou Jirkou Devátem zakládali firmu Čajová květina v roce 2009, kdy jsme vlastně začali dovážet kvetoucí čaje. To byla jakási zkouška toho, jakým způsobem jsme schopni zaujmout naše zákazníky. Musím podotknout, že nikdy jsme necílili náš byznys na to, abychom cílili na koncové spotřebitele, ale spíše jsme se zamýšleli nad tím, že zaujmeme například gastronomické zařízení, různé zdravé výživy, obchody s čaji atak dále. Na koncové zákazníky jsme cílili spíše jen okrajově - například pomocí e-shopu. Ta prvotní zkušenost s čajem jako takovým přišla díky kvetoucím čajům. Díky tomu jsme už měli nějaké kontakty v těch provozovnách, kdy jsme už malinko tu cestičku vyšlapanou měli. Samozřejmě bylo velmi složité začít úplně od nuly. Neměli jsme samozřejmě budget na to, abychom celoplošně zasáhli reklamou. Byla to opravdu práce a dřina, prezentace, prezentace a prezentace?

Jaké marketingové nástroje jste použili? Byla to čistě prezentace, osobní prodej, nějaká zkušenost? Nebo jste využívali i jiné kanály při zavádění produktů na trh?

Myslím si, že marketingovým nástrojem se dá určitě nazvat i dvou gramové balení toho čaje, který jsme uvedli na trh, protože do té doby to tu nikdo nedělal. V Evropě jsme byli určitě první, na světě nevím, kdo to dříve realizoval. Naší prvotní prioritou bylo to, abychom čaj Matcha dostali do dvou gramových sáčku. Ať už je to z důvodu inventarizace zboží v daných provozovnách, kdy je velmi pohodlné si vzít hrst sáčků a spočítat je. Je to dobré i zkrátka na měření toho produktu. Jedná se o to, že spousta prodejců čaj prodává v dvousetgramovém balení. To je ale opravdu špatně. Zákazník jej totiž musí do dvou nebo tří dnů zpracovat. Čaj Matcha je čajem, který velmi rychle stárne a velmi rychle oxiduje. Japonci pro zajímavost doporučují maximálně 70 gramová balení. Dvou gramové sáčky jsme realizovali primárně proto, abychom zachovali kvalitu. Nakonec se nám to podařilo.Ty dvou gramové sáčky jsou určitě jedním ze základů toho, na kterém jsme to PR opírali.

Pak tu máme další faktory a to jsou kvalitní fotografie. Musíte mít opravdu dobré fotky. Musíte mít perfektně zpracovanou propagaci, musíte mít udělané stránky, kde je ten produkt perfektně vysvětlený. Budou tam třeba i recepty, bude tam popis vlastností toho čaje. V neposlední řadě, co musím zmínit byl určitě ojedinělý design toho produktu, který jsme zvolili. 

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru s jednatelem společnosti Čajová květina Petrem Patočkou. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

 

 

„Marketingovým nástrojem je i dvougramové balení čaje,“ říká Patočka z Čajová květina Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.