reklama

Na sociálních sítích je nezbytná obezřetnost, hackeři se mohou vydávat za vaše přátele

Počítačoví piráti jsou rok od roku vynalézavější. Komunikují bezchybnou češtinou, vydávají se na sociálních sítích za přátele nebo používají stránky těžko rozeznatelné od bankovních portálů. Odborník na sociální média a sociolog ze společnosti Firemní sociolog Vojtěch Bednář proto říká, že je důležité mít dvojí kontrolu. Zaprvé jde o vlastnění funkčního a legálního antivirového softwaru a ve druhé řadě o rozpoznání rizik a potenciálního nebezpečí. 

Mohlo by vás zajímat

Zločinci používají dlouhodobě internet jako nástroj pro vylákání platebních údajů. Dlouhou dobu bylo snadné útočníky rozpoznat. Útoky totiž vedli ve většině případů z Ruska nebo Číny. Nešlo tedy o lidi, kteří by ovládali češtinu. Z toho důvodu byli snadno rozpoznatelní.

Nyní se situace ovšem změnila. Během posledního roku a půl začaly mít tyto útoky mnohem vyšší úroveň. Jádro mechanismu je navzdory tomu ovšem podle Bednáře stále stejné. „Začne s vámi někdo komunikovat a může to být váš kamarád. Ten si vymyslí legendu, že například na Facebooku ztratil heslo ke svému účtu. Z toho důvodu si musel vytvořit nový. Když si to neověříte, tak na první pohled nepoznáte, že to není kamarád, ale že je to ve skutečnosti zločinec, který chce po vás získat peníze,“ řekl na rádiu Zet Bednář.

Hackeři se mohou ovšem nabourat i na reálný účet na sociálních sítích. Stane se tak ve chvíli, když útočník zaviruje počítač vašeho kamaráda nebo rodinného příslušníka. V tomto případě je složité rozluštit, zdali jde o útočníka nebo o reálného přítele.

Pokud chce po vás někdo peníze, tak zapochybujte

„V okamžiku kdy vás kdokoli na internetu požádal o to, abyste mu jakýmkoli způsobem poslali peníze, měli byste okamžitě zapochybovat sami pro sebe, jestli to náhodou není pokus z vás peníze dostat,“ sdělil Bednář.

Obezřetnost se rovněž vyplácí v případě, že se na sociální síti ukáže reklama na vaši banku. Ta vás přitom vyzývá k tomu, abyste se přihlásili například do jejího internetového bankovnictví. S velkou pravděpodobností jde o podvod, protože banky takovéto reklamy nezveřejňují.

„Jestliže vám banka nebo pojišťovna pošle e-mail, ve kterém vám říká, že jakýmkoli způsobem přijdete o peníze a po kliknutí na odkaz v tomto e-mailu po vás chce přihlášení do banky nebo zadání čísla platební karty, tak si opět uvědomte, že je to pravděpodobně pokus o podvod,“ varuje Bednář. 

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru s odborníkem na sociální média a sociologem ze společnosti Firemní sociolog Vojtěchem Bednářem. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet 

Na sociálních sítích je nezbytná obezřetnost, hackeři se mohou vydávat za vaše přátele Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.