Nápad přivést diskuze s vědci do kaváren začal jako experiment

Neformální diskuze s vědci, prezentace konkrétních vědeckých výzkumů, ale i společné hledání otázek a odpovědí – to vše v příjemných prostorách kaváren. Tak by se daly shrnout večery Science Café, v rámci kterých se široká veřejnost dosud mohla v neformálním prostředí setkat s již více než dvěma sty úspěšnými českými vědci napříč nejrůznějšími obory.

Do projektu, který začal skromně před osmi lety v pražské dejvické kavárně Potrvá, se postupem času zapojily desítky nadšenců, díky kterým se diskuzní večery Science Café v tuto chvíli konají již v 17 městech po celé České republice. Tím nejnovějším, které se přidalo v březnu, jsou Hořovice. „Neformální prostředí je v Česku spojeno spíše s politikou a sportem. Nápad přivést do kaváren vědu, byl z naší strany před osmi lety spíše experiment. Ukázalo se ale, že zájem je velký,“ uvedla v pořadu Neuron Future Hana Valentová, spoluzakladatelka Science Café v Česku a organizátorka pražských setkání a dodala: „Právě prostředí kaváren lidi motivuje k tomu, aby se nebáli přijít, a ptali se a diskutovali s vědci.“

Cílem Science Café je umožnit setkávání vědců s kýmkoli, kdo se chce dozvědět o aktuálních výsledcích výzkumných projektů, zjistit více informací o problémech, kterými se vědci ve svém výzkumu zabývají a mít možnost o těchto tématech diskutovat. „Pozorujeme, že věda se stává stále přirozenější součástí naší společnosti,“ uvedla Valentová a dodala, že popularizaci vědy dnes významně nahrávají sociální sítě, díky kterým se daří informace šířit mnohem efektivněji. „Lidé se také naučili sledovat záznamy povídání, které jsou dostupné on-line.“

Science Café se věnuje širokému spektru témat. Každý večer tvoří prezentace hosta a následná debata, v níž se návštěvníci mohou zeptat na cokoliv, co je zajímá. V průběhu jednoho roku se v České republice koná kolem 100 večerů Science Café, a to jak v univerzitních městech (Praha, Brno, Plzeň, České Budějovice, Zlín apod.), tak i v těch menších (Broumov, Blatná, Nové Strašecí apod.).  Dle Valentové diskuze přitahují jak středoškoláky, kteří uvažují, na jakou vysokou školu půjdou, a studenty daných oborů, tak i lidi nejrůznějších věkových skupin a zájmů, kteří hledají inspiraci.

Neuron Future je pravidelný pořad rádia Zet, který vzniká ve spolupráci s Nadačním fondem Neuron na podporu vědy. Neuron každoročně finančně přispívá na vědecký výzkum, oceňuje špičkové vědce a popularizuje vědu.

Nápad přivést diskuze s vědci do kaváren začal jako experiment Foto: Hana Valentová, spoluzakladatelka Science Café; Autor: Natali Ya