reklama

O kolik přesáhnou letní OH Tokio 2020 rozpočet? Pomůže merchandising?

Výsada pořádání letních olympijských her byla dlouhou dobou přáním většiny světových mocností. V posledních letech ale zájem o pořádání této události uvadá. Důvodem jsou obavy z problémů, se kterými se v minulosti setkala většina pořadatelských měst. Názorným příkladem mohou být chátrající sportovíště typické pro Athény, Peking nebo i Rio de Janeiro. Jak se s tímto problémem popasuje japonské Tokio a jak probíhají samotné přípravy?

Mohlo by vás zajímat

Londýn zvítězil ve výsadě pořádat největší oslavu sportu v roce 2012 před Paříží, New Yorkem, Madridem a Moskvou. V roce 2016 zvítězilo zase Rio de Janeiro před Baku, Chicagem, Doha, Madridem, Prahou a Tokiem. Nadcházející olympijské hry se uskuteční v japonském Tokiu, které porazilo Istanbul a Madrid.

Mezinárodní olympijský výbor musel řešit ale i problematiku dopingu. Ten vrhá na tuto velkou oslavu sportu další temný stín, kterému musí pořadatelské země čelit. Zpětné šetření vzorků atletů v rámci olympijských her v Pekingu v roce 2008 a v Londýně odhalil 75 medajlistů, kteří podváděli. Zůstává otázkou, zdali se osvědčí nová protidopingová opatření a na olympijských hrách se později neobjeví hnisající jizva.

Mezinárodní olympijský výbor si dobře uvědomuje problémy týkající se nákladného financování olympijských her. Kvůli tomu také spustil novou politiku obsahující tři body. Konkrétně pak jde o “mládí, důvěryhodnost a udržitelnost”. Poslední bod má být právě tím klíčovým prvkem, který má pořadatelským městům podat pomyslnou pomocnou ruku. Hostitelská města pak mohou některé disciplíny přesunout i za své hranice na místa, kde je vybudovaná potřebná sportovní infrastruktura. Díky tomu Tokio ušetří 200 miliard dolarů (4,4 bilionu dolarů).

 Zdroj: YouTube / TheRichest

Jde o opatření, které má zamezit růstu betonových monster, které po skončení olympijských her nenachází uplatnění a pouze chátrají. V konečném zúčtování pak profitují pouze stavební firmy a vyvolení lidé. Pro samotnou ekonomiku a běžné lidi jde spíš o šok. Názorným příkladem může být brazilské Rio de Janeiro.

Nenechte se ale mýlit. I přes tuto úsporu finančních prostředků Tokio investuje ve velkém. Jde přitom o investice jak ve veřejném, tak i v soukromém sektoru. Ty přitom přesáhnou 90 miiard dolarů (1,98 bilionu korun). Budou se týkát pak ve velké míře například hotelů, ale i sportovišť. Tokio například podle serveru Nikkei buduje svůj nový národní stadion. Ten se rozkládá na rozloze o 110 tisíců metrů čtverečních. Na samotné stavbě se podílí 800 zaměstnanců a 23 jeřábů. Původně se očekávalo, že k dokončení stavby dojde v březnu 2019. Termín se nakonec ale posunul na listopad 2019.

 Zdroj: YouTube / INQUIRER.net

Vzrůstající náklady přinutily město ke změně designu stadionu. Očekává se, že cena stadionu se vyšplhá na 149 miliard jenů. Vybudování veškerých sportovišť pak bude odpovídat výši 635 mld. jenů.

Mnohem více by měl ale utratit soukromý sektor. Výzkumná společnost Daiichi Life Research Institute odhaduje investice v rozsahu 11,6 bilionů jenů.

To se ale nezaměřujeme na dopravní infrastrukturu týkající se například místní železnice nebo i kancelářských budov potřebných pro administrativu pojicí se k olympijským hrám. Je pravděpodobné, že plánovaný rozpočet olympijských her přesáhne svoji původní cifru. Otázkou tak zůstává, zdali se pořadatelství Japonsku vyplatí. Tomu může pomoci například kvalitní merchandising. Jak na něm Japonsko pracuje?

Bez maskotů by nebylo olympiády

Japonsko zveřejnilo jména svých maskotů pro nadcházející letní olympijské a paralympijské hry v Tokiu. Nedílná součást olympijského merchandisingu poutá dlouhodobě pozornost. Maskoti totiž už za sebou mají dlouhou historii a pro fanoušky představují zajímavé zpestření největšího svátku letních sportů. Prvním maskotem olympijských her byl v Mnichově v roce 1972 pro zajímavost jezevčík.

Pojďmě se ale zaměřit na nadcházející hry v Tokiu. Modrobílá postavička takzvaného Miraitowa v sobě skrývá dvě slova. Konkrétně pak jde o Mirai - budoucnost. v případě Towa jde o věčnost. Růžovobílý maskot pro paralympijské hry Someity zase nese název po oblíbené odrůdě třešňových květů Someiyoshino neboli slivoni jezojské.

Zdroj: YouTube / ODN

V prosinci loňského roku došlo ke zveřejnění krátkého seznamu dvojic maskotů. Žáci japonských škol poté dostali za úkol vybrat nejlepší dvojici. Celkově se podle zpravodajského portálu CNN zúčastnilo 16 700 škol. Tato anketa souvisela s celostátním vzdělávacím programem pod názvem “Yoi Don!”, což v překladu znamená “Vyber si!”. Cílem programu byla edukace dětí k hodnotám olympijských her. V další řadě bylo zapojit děti k iniciativám pojícím se k pořádání olympijských her Tokio 2020.

Děti vybraly nejprve postavičky, které připomínají svým zevnějškem a schopnostmi superhrdiny. K jejich odhalení pak došlo konkrétně letos v únoru. Nebyla ovšem známa jejich jména. Ta se na veřejnost dostala až v neděli 22. července.

Japonci chtějí ukázat jak tradici, tak i inovace

Charakteristika jednotlivých postaviček vypovídá o tom, že Miraitowa ztělesňuje jak starou tradici, tak i inovace. Japonsko je spojené neoddělitelně s technologiemi. Robotizace je zde takřkajíc na denním pořádku a to nechtějí rozhodně Japonci v rámci letních olympijských her opomíjet. Nezapomínají ovšem ani na tradice a svoji historii, kterou chtějí ztvárnit právě i ruku v ruce s novými maskoty.

V případě Miraitowi má jít podle CNN o atleta se smyslem pro spravedlnost. Jde rovněž o postavu, která má speciální schopnosti, jež jí umožňují se dostat kdykoli a kamkoli se jí zamane.

Oba dva maskoti mají být výbornými přáteli. S ohledem na Someity jde o rovněž o postavu, jíž doprovázejí nadpřirozené schopnosti.

“Someity je obvykle klidná, ale v případě potřeby silná, má důstojnou vnitřní sílu a laskavé srdce, které miluje přírodu. Je schopná hovořit s kameny a větrem. Může rovněž rozpohybovat věci pouze tím, že se na ně podívá,” píše se v oficiálním popisu maskota paralympijských her.

 

 

Zdroj: YRN

O kolik přesáhnou letní OH Tokio 2020 rozpočet? Pomůže merchandising? Foto: YouTube / ODN

reklama

Další články

  1. Tesla žádá své dodavatele o zpětné slevy

    Byznys ·

    Americký výrobce elektromobilů Tesla žádá některé své dodavatele, aby mu vrátili část vyplacených peněz, a pomohli mu tak dosáhnout zisku. Informuje o tom list The Wal…

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.