reklama

Obchodní partnery se vyplatí prověřovat, firmy mohou jinak přijít o miliony korun i o reputaci

Společnosti by si měly důkladně prověřovat nejen své nové obchodní partnery, ale i ty stávající. Některé firmy se totiž mohou snažit zpočátku vzbudit důvěru povedenými transakcemi nebo referencemi, které jejich majitelé a jednatelé získali například na večírcích a jiných společenských akcích. V nejméně očekávaném momentu pak mohou spustit připravený scénář podvodu a připravit svého obchodního partnera o peníze i reputaci. Ve Studiu ZET o tom mluvil Ján Lalka partner ve forenzní agentuře Surveilligence, která se zaměřuje na odhalování a prevenci sofistikovaných podvodů mezi firmami.  

Mohlo by vás zajímat

Máte nějaký konkrétní příklad z praxe, kdy byla firma sofistikovaně podvedena obchodním partnerem nebo někým, kdo se za něj vydával? 

Vybavuji si případ společnost, která se tvářila jako velká investiční firma se sídlem ve Švýcarsku. Prezentovala se tím, že za ní stojí významní švýcarští investoři, kteří se snaží v Česku nalézt významné obchodní partnery, se kterými by společně vstoupili do projektu. Tuto firmu zastupovali lidé ze zahraničí, ale samozřejmě hovořili česky. Firma se snažila nejprve získat reference tím, že navštěvovala golfové turnaje nebo večírky. Tak získala důvěru lidí, kteří byli známí. Poté tato jména využili a díky tomu se dostali do přízně investorů. Investoři následně vložili peníze, ale po čase zjistili, že ty projekty se nedaly vůbec realizovat. Museli je opustit a začali přemýšlet, kde se stala chyba, co se stalo a proč ta firma s nimi nekomunikuje. Při prověřování zjistili, že se jednalo o podvodnou firmu, která neměla majetek, byla založená účelově a využila přízeň a doporučení od jiných lidí. Byli to podvodníci, kteří si to dopředu velmi důkladně naplánovali a uskutečnili podvody za desítky až stovky milionů korun. 

 

Velká část zjišťování informací o obchodním partnerovi se odehrává na internetu. Co všechno může laik "od počítače" zjistit? Je potřebné mít peníze a investovat je do odborníků, kteří půjdou třeba i do terénu a budou odposlouchávat hovory nebo internetovou komunikaci?

Myslím si, že ne. Běžný občan nebo běžná firma nejsou tlačeni do toho, aby využívali takovýchto služeb. Mnoho věcí si dokáží zprostředkovat sami v podstatě zadarmo. Existuje řada databází, kde si můžete ověřit název společností, sídlo, kontaktní adresy. Lze ověřit, kdo za těmito společnostmi stojí. Jestli má společnost vlastníka v Česku nebo v zahraničí, v jaké oblasti podniká nebo jestli vůbec má oprávnění k tomu, aby podnikala. Dále lze zjistit jakou má reputaci, jestli se například neobjevují v diskusních fórech stížnosti jiných klientů na její služby nebo na její produkty. Dá se dohledat jakou mají historii jednotliví lidé, kteří stojí za těmito firmami. Zkrachovaly ty firmy? Byly spojené s nějakou politickými nebo mafiánskými okruhy?. Musím zmínit také finanční výkazy. Mnoho věcí se dá dohledat v obchodním rejstříku a tak dále.   

Celý rozhovor s Jánem Lalkou si můžete přehrát v playeru umístěném výše.

O prověřování obchodních partnerů bude Ján Lalka navíc mluvit dnes večer (10. března 2015) od 18:00 na Vysoké škole ekonomické v Praze v rámci cyklu Exportních večerů (více jsme psali zde).

 

Zdroj: Zet

 

 

Obchodní partnery se vyplatí prověřovat, firmy mohou jinak přijít o miliony korun i o reputaci Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Volkswagen investuje v Mexiku miliardu dolarů

    Byznys ·

    Výrobce automobilů Volkswagen rozšiřuje montážní závod v mexickém městě Puebla a investuje do něj zhruba jednu miliardu dolarů (25,1 miliardy korun). Německá automobil…

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.