V roce 1999 svitla řadě pacientů bojujících proti rakovině naděje na vyléčení. Přispěl k tomu objev proteinu TRAIL. Ten dokáže za určitých podmínek usmrtit nádorové buňky a nepoškodit ty zdravé. Stále ale existují rakovinné buňky, které proteinu TRAIL odolávají a naopak vyvolávají další dělení a tvorbu metastáz. S možným řešením tohoto problému nyní přišli čeští vědci. Ti zjistili, že TRAIL v kombinaci s látkou homoharringtonin zvyšuje citlivost nádorových buněk. Vedoucí výzkumného týmu z Ústavu molekulární genetiky Akademie věd doktor Ladislav Anděra na rádiu Zet řekl, že kombinace těchto dvou prvků už stála za zlikvidováním nádorové buňky odvozené například od nádoru tlustého střeva, prsu nebo slinivky břišní.

Mohlo by vás zajímat

Homoharringtonin je látka z Hlavotisu peckovitého. Jde o rostlinu, jež pochází z východní Asie. K léčení ji používá i tradiční čínská medicína.

Kde se bere protein TRAIL, jakým způsobem zabíjí rakovinné buňky a zdravé přitom nechává žít - a proč jsou některé z rakovinných buněk odolné proti jeho působení?

Tento protein se vyskytuje na povrchu buněk. Zejména pak na povrchu bílých krvinek a může za určitých okolností po styku s dalšími buňkami vyvolat jejich buněčnou smrt. A ty další buňky vyskytující se v lidském těle jsou poté nepotřebné, poškozené nebo nebezpečné. Týká se to ale i mnohých nádorových buněk. Ty se pak stávají citlivějšími v rámci procesu vzniku nádorů a ztrácí ochranu proti buněčné smrti vyvolané tímto proteinem. Ale na druhou stranu v průběhu té nádorové transformace získávají ochranu a stávají se odolnějšími. To právě je cílem našeho výzkumu, jak u těchto odolných buněk zlepšit jejich citlivost nejen vůči TRAILu, ale i vůči jiným protinádorovým lékům. Tím pádem je i pro nás zajímavé jak zíksat nové nástroje.

Jak jste přišli na to, že homoharringtonin z Hlavotisu peckovitého může pomoci proteinu TRAIL v jeho cíleném zabíjení rakovinných buněk a zachovávání těch zdravých?

Na tomto výzkumu jsme spolupracovali s dalšími týmy. Zejména v prvních stádiích s výzkumným týmem doktora Petra Bartoníka také z Ústavu molekulární genetiky.Tam jsme pomocí takzvaného vysokoobjemového vyhledávání chtěli identifikovat látky, které by mohly některé z těchto TRAILu odolných nádorových buněk zcitlivovat k buněčné smrti. Jako jednu z nejúspěšnějších látek jsme našli právě homoharringtonin. Ten je původně přírodní látkou vyskytující se v čínském keři Hlavotisu peckovitém. Používá se i v tradiční čínské medicíně. Zjistili jsme, že homoharringtonin výrazně zvyšoval buněčnou smrt právě u mnoho TRAILu odolných nádorových buněk. Přitom tato látka neměla negativní vliv na normální buňky, což je vlastně nezbytná podmínka.

Jak se český vědec dostane k rostlině, která pochází z východní Asie?

My jsme tu rostlinu nezískali, ale jsou knihovny látek, které jsou buď odvozeny od přírodních zdrojů, nebo jsou uměle připravené v těchto knihovnách, kde se vyskytují desítky nebo stovky tisíc látek. Tyto knihovny jsou dostupné pro vysokoobjemové vyhledávání a v jedné z těchto knihoven jsme našli právě tento homoharringtonin.

Na jakých nádorových onemocněních jste kombinaci homoharringtoninu a proteinu TRAIL testovali a s jakými výsledky?

Homoharringtonin zvyšuje citlivost buněk odolných k TRAILu a to tím způsobem, že snižuje expresi, čili snižuje výskyt takzvaných ochranných proteinů, které se v těchto odolných nádorových buňkách vyskytují. My jsme to testovali zejména na nádorových buňkách odvozených například od nádoru tlustého střeva, ale i prsu nebo slinivky břišní. U všech těchto odolných nádorových buněk vedla kombinace TRAILu a homoharringtoninu k jejich účinné likvidaci.

Článek obsahuje část z rozhovoru s vedoucím výzkumného týmu z Ústavu molekulární genetiky Akademie věd doktorem Ladislavem Anděrou. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

Pacientům s rakovinou svítá naděje, čeští vědci objevili látku oslabující nádorové buňky Foto: shutterstock.com - ilustrační foto