reklama

„Příprava firmy na prodej trvá rok až dva,“ říká business kouč Roman Stupka

Připravit malou nebo střední firmu k úspěšnému prodeji trvá jeden až dva roky. Aby totiž mohl podnik fungovat nadále dobře i pod novým majitelem, musí po přechodnou dobu spolupracovat s člověkem, který dobře zná jeho chod. V pořadu Zet Light to řekl business kouč a zakladatel poradenské společnosti PeStratEx Roman Stupka.

Další díly pořadu

Roman Stupka má za sebou 20 let zkušeností ve velkých firmách počínaje globální biofarmaceutickou společností Bristol-Myers Squibb přes Českou pojišťovnu nebo Český Telecom. Nyní své zkušenosti ve formě rad a mentorování předává malým a středním podnikům po celé České republice skrze svou poradenskou společnost PeStratEx. Podnikatelům pomáhá nejen v růstu jejich firem nebo zvládání krizových situací, ale i v tom, jak společnost opustit. I to je totiž podle Stupky běžná praxe.

 

Pomáháte také s dnes tolik diskutovaným tématem předávání firem nebo jejich prodejem?

Stane se mi, že mi pravidelně jednou za měsíc zavolá někdo s tím, že chce prodat firmu. Moje první otázka je kdy. Pokud ji chce prodat za rok nebo za dva, tak jsem správný člověk na to, abych to řešil. Pokud je to v kratším horizontu, tak spíše klientům radím, aby hledali pomoc u právníka nebo investičních skupin. Ten důvod je velmi jednoduchý. Pokud tu firmu chcete předat dál, musíte mít komu. Pokud nemáte, tak se to těžko prodává, protože když přijde finanční investor, potřebuje člověka, který tu investici dobře řídí. I když přijde stratég, potřebuje někoho, kdo tu firmu dobře zná a je schopen s ní dál pracovat. Odpověď zní ano, potkávám se s tím pravidelně.

Pokud příprava firmy na prodej trvá rok až dva, co jsou základní věci, které je potřeba udělat? 

S majiteli firem procházím poměrně jednoduchým procesem, který má asi 10 bodů. Vždy to začíná tím, co skutečně chceme prodat. Chceme prodat běžící firmu v chodu, která dobře prosperuje nebo chceme prodat aktiva té firmy nebo chceme prodat tržní podíl? Takže to vždy začíná tím, že se podíváme, co prodáváme, kdo jsou naši zákazníci. Vypadá to vlastně jako byznys plán, který připravujeme pro další období. Toto všechno poté buduje příběh, který vy prodáváte tomu, kdo tu firmu kupuje. 

 

Záznam celého rozhovoru s Romanem Stupkou, který připravil a moderoval člen představenstva Českého fondu půdy a bývalý ředitel Investiční společnosti České spořitelny Martin Burda, si můžete poslechnout v playeru výše.

Starší díly pořadu Zet Light si můžete přehrát ZDE.

 

Zdroj: Zet

„Příprava firmy na prodej trvá rok až dva,“ říká business kouč Roman Stupka Foto: Zakladatel společnosti PeStratEx a business kouč Roman Stupka

reklama

Další články

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.