reklama

Revoluce nebo evoluce? Ani v podnikání nelze tyto složky oddělit

Nejen v hudbě nebo umění, ale i v podnikání často zaznívá slovo revoluce. I když se ne každému podaří udělat díru do světa, podnikatel musí svou společnost táhnout kupředu. „Devadesát procent věcí, kterých se bojíme, se nikdy nestanou. Nemá smysl se bát,“ říká na rádiu Zet ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha. Ten radil jak lze sladit firemní evoluci s revolucí.

Další díly pořadu

Nedávno to bylo pět let od smrti zakladatele společnosti Apple Steva Jobse. V souvislosti s tím se často myslí na jeho odkaz. Za jeho éry firma produkovala revoluční produkty. iPad, první dotykový telefon - to byla revoluce. „Co se tam děje dnes? Samozřejmě se slibuje řada revolučních věcí, ale když se podíváte, jak se liší jejich telefony v poslední době. Tu a tam něco ubude, tu a tam se něco prodlouží. To už není revoluce. To je spíše evoluce, která funguje a umí krásně kapitalizovat tu revoluci, která byla před tím,“ uvedl Tomáš Poucha. Podle něj tak nelze od sebe tyto dva pojmy oddělovat.

Podobně to funguje i v přírodě. „Profesor ekologie a evoluce Jaroslav Fleger sám říkal, že i v přírodě k té evoluci de facto nedochází. Tam je to tak, že jeden živočišný druh je léta stejný a pak tam poměrně rychle dojde k nějaké změně. Není to lineární, ale skokové,“ dodává Poucha.

Vyvážení revolučních a evolučních momentů může firmě tedy jedině prospět. Evoluce souvisí s postupným zlepšováním stávajícího stavu. „Vedle toho je nutné, a spoustě firem se to podařilo, přijít s něčím novým, co skokově všechno změní,“ řekl Poucha na rádiu Zet.

Nechuť ke změně

Revoluci ale často brání řada vnitřních i vnějších vlivů. Příkladem může být nechuť ke změně, která může proběhnout jak ze vnitřku firmy tak i z pohledu zákazníků.„Lidem se nechce měnit. Jsou zvyklí na řadu oblastí. Například na nějaké softwary jsou lidé zvyklí. I když přijdete s něčím, co je mnohonásobně lepší, jim se do toho prostě nechce. Oni se toho prostě bojí,“ řekl Poucha. V takovém případě se pak může stát revoluce negativní a celé podnikání potopit.

Klíčem k úspěšné revoluci je tak podle Pouchy odvaha. „Učit se ze zkušeností, analyzovat výhry i prohry, neustále brát v potaz časovou perspektivu, myslet kreativně, být otevřený k tomu, co se ve firmě opravdu děje, nelhat si a na základě toho se neustále snažit jít někam dál,“ poradil na závěr pořadu Show me the money.

 

 

 

V pořadu Show me the money radí ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha se správným fungováním firmy a jejího byznysu.

Aktuální díl si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

Revoluce nebo evoluce? Ani v podnikání nelze tyto složky oddělit Foto: shutterstock.com - ilustrační foto

reklama

Další články

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.