reklama

V Norsku svižným tempem stoupá prodej hybridů a elektromobilů

V Norsku loni stoupal svižným tempem prodej elektromobilů a hybridních vozů. Na celkovém prodeji nových aut měly tyto vozy rekordní podíl 52 procent. Prodej podporují štědré dotace. Informace vycházejí z údajů zveřejněných norským svazem pro silniční dopravu OFV. V roce 2016 činil podíl čistě elektrických vozů nebo vozů, které kombinují elektrický a spalovací motor na celkovém prodeji nových aut 40 procent.

Mohlo by vás zajímat

„Poprvé máme podíl trhu s fosilními palivy pod 50 procenty,“ uvedl šéf OFV Oeyvind Solberg Thorsen, jehož citovala agentura Reuters. Jiná země podle něj není tak blízko v podílu elektrických aut.

Norsko osvobozuje elektrické vozy od téměř všech daní. Poskytuje i výhody, které mohou dosáhnout v přepočtu až desítek tisíc korun ročně, a to ve formě parkování, dobíjení, využívání zpoplatněných silnic, trajektů a tunelů zdarma nebo za dotovanou cenu. Téměř veškerou elektřinu také země vyrábí z vody, takže přesun k elektrickým vozům znamená snížení znečištění ovzduší.

Nejvíce se v Norsku loni prodávaly vozy Volkswagen Golf, BMWi3, Toyota Rav4 a Model X od Tesly. Vozy Tesla jsou čistě elektrické a další mají buď elektrickou nebo hybridní verzi.

V mnoha zemích odrazuje spotřebitele od aut poháněných bateriemi jejich cena, omezený dojezd na jedno nabití a dlouhá doba dobíjení. Automobilky ale uvádějí, že nevýhody se snižují spolu s tím, jak přicházejí na trh nové modely.

Loni norský parlament stanovil nezávazný cíl, aby do roku 2025 byly všechny vozy prodané v zemi bez emisí. V jiných zemích, například ve Francii či Británii, plánují zakázat prodej benzinových a naftových aut do roku 2040.

Největší propad loni zaznamenal prodej naftových vozů. Na celkovém prodeji se podílely 23 procenty, v roce 2016 byl jejich podíl 31 procent. V některých regionech také musejí naftové vozy platit větší mýto než vozy s benzinovým motorem.

Norskou politiku u elektrických vozů je však těžké napodobit. Norsko může být štědré díky vysokým příjmům z těžby ropy a plynu, které zemi pomohly vytvořit největší státní investiční fond na světě, jehož hodnota v přepočtu přesahuje jeden bilion dolarů (21,2 bilionu Kč).

Jak výhodná je koupě elektrického vozu ukazují údaje Norského svazu elektromobilů. Elektrický vůz Volkswagen e-Golf se v Norsku prodává za 262 000 norských korun (685 500 Kč), což je těsně nad dovozní cenou, která činí 260 000 norských korun. Stejný vůz s benzinovým motorem se do země dováží za 180 000 norských korun. Po započtení všech daní - daně z přidané hodnoty, uhlíkové daně a dalších daní vycházejících z hmotnosti vozidla - se prodává za 298 000 norských korun.

 

 

Zdroj: ČTK

V Norsku svižným tempem stoupá prodej hybridů a elektromobilů Foto: Olga Besnard / Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Daňová reforma podpoří podle Fedu ekonomiku USA

    Byznys ·

    Americká centrální banka (Fed) doufá v to, že nedávno schválená daňová reforma podpoří tamní ekonomiku. Její představitelé ale nejsou jednotní v tom, jak rychle bude v…

  2. Státní dluh loni vzrostl na 1,62 bilionu korun

    Byznys ·

    Státní dluh loni vzrostl o 11,3 miliardy korun na 1,62 bilionu korun. V rámci středeční tiskové konference to uvedli zástupci ministerstva financí. Na každého Čecha ta…

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.