V žebříčku nejcitovanějších vědců figuruje 12 Čechů

Česká věda – instituce i jednotlivci – se stále snaží srovnávat se svoji zahraniční konkurencí. Aktuální žebříček nejcitovanějších autorů a vyhlášení grantů Evropské výzkumné rady naznačují, že na tom česká věda není špatně, ale určitě má potenciál ke zlepšení.

V minulých dnech byl zveřejněn žebříček Highly Cited Researchers od společnosti Clarivate Analytics (dříve Thomson Reuters). V letošním najdeme mimo jiné i 17 držitelů Nobelovy ceny. „Z České republiky v žebříčku figuruje dvanáct osobností. S Akademií věd České republiky je spojeno 6 jmen, s Univerzitou Palackého v Olomouci například 5 vědců. Mezi Čechy je zastoupena i jedna žena, Renata Cífková z 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy. Z vědců můžeme jmenovat nejcitovanějšího Čecha Pavla Hobzu, dále Radka Zbořila nebo Petra Baldriana“, říká Aleš Vlk z portálu Vědavýzkum.cz

Zatímco v letošním seznamu figuruje 12 zástupců z českých vědeckých institucí, například sousední Slovensko nemá v elitní společnosti žádného výzkumníka, Slovinsko je zastoupeno dvěma vědci, Maďarsko třemi a Polsko šesti. Naopak na rakouských univerzitách a výzkumných ústavech působí na čtyři desítky zástupců, a Německo má na seznamu dokonce přes 350 badatelů.

Nejvíce svých zástupců v žebříčku mají Spojené státy - celkem 2639. S velkým odstupem následuje Velká Británie (546) a Čína (482). Mezi institucemi je na prvním místě Harvard University se 186 vysoce citovanými vědci, následují National Institutes of Health (148) a Stanford University (100). Až čtvrtou příčku obsadila jiná než americká instituce - Čínská akademie věd (99).

České republice tentokrát nebyla tolik úspěšná při vyhlašování prestižních Consolidator Grants od Evropské výzkumné rady (ERC). Češi uspěli sice tři, ale pouze Michal Frank bude grant realizovat v Česku – na Masarykové ústavu a Archivu Akademie věd. Jeho grant ve výši 2 miliony eur bude zaměřen na studium uprchlíků ve středoevropském prostoru. Další čeští vědci, kteří také získali tyto prestižní granty, působí v zahraničí - Alena Rettová na School of Oriental and African Studies v rámci University of London a Martin Jinek, molekulární biolog, na University of Zurich ve Švýcarsku.

„Konkurence opět byla vysoká. V letošní výzvě se sešlo celkem 2389 návrhů projektů a uspělo pouze 291, úspěšnost je přibližně 12 %. Ve výzvě bylo rozděleno 573 milionů eur vědcům ze 40 zemí. Polsko a Slovensko tentokrát nezískaly žádný grant. Rakousko 9, Německo například 38 a Francie 32. Tradičně nejúspěšnější jsou vědci na britských výzkumných institucích – ti získali dohromady 55 projektů“, doplňuje Aleš Vlk.

Zdroj: YRN