reklama

Výběr ze zahraničního tisku: konec plynovodu South Stream; omezení výroby energie energetické společnosti E.ON

Světová média píší 2. prosince o konci plánů na výstavbu ropovodu South Stream. Píší také o rozhodnutí energetické společnosti E.ON soustředit se jen na udržitelné zdroje energie, o  dopadech klesající ceny ropy nebo o postoji amerického prezidenta vůči přistěhovalectví.

Mohlo by vás zajímat

Konec plánů na výstavbu plynovodu South Stream představuje podle německého deníku Frankfurter Allgemeine osobní prohru ruského prezidenta Vladimira Putina. Plynovod podle listu představoval klíčový projekt ruské energetické politiky v zahraničí a ruský prezident se za něj osobně zasazoval. To, že Putin i předseda představenstva Gaspromu Alexej Miller zmínili jako překážku dalšího pokračování projektu postoj Evropské unie, naznačuje, že Rusko bere odhodlání Evropské unie vážně, píše Frankfurter Allgemeine.

          

Süddeutsche Zeitung se zamýšlejí nad rozhodnutím německé energetické společnosti E.ON oddělit a omezit aktivity související s tradiční výrobou energie. Podle deníku se jedná o odvážný krok směrem k obnovitelným zdrojům, který budou další velcí dodavatelé brzy následovat. Společnost se zbavuje zdrojů využívajících jádro, uhlí i zemní plyn, a rozhodla se tak aktivně spoluutvářet budoucnost energetického odvětví, píše deník. Situaci srovnává s finanční krizí. Obě situace mají společné to, že případný účet, například za ukončení výroby jaderné energie, nakonec stejně zaplatí stát, uzavírají Süddeutsche Zeitung.

Podobného problému si všímá i rakouský deník Die Presse. Energetika ukazuje, že dobře míněná politika není vždy prospěšná, uvádí. Společnost E.ON se chce soustředit na obnovitelné zdroje, ty jsou ale zatím konkurenceschopné jen díky státním subvencím, varuje deník. A někdo se bude muset postarat i o neekologické a neziskové uhelné elektrárny, které nicméně zajišťují stabilní dostupnost elektrické energie. I Die Presse je toho názoru, že náklady ponese patrně opět stát. 

The Washington Post se zamýšlí nad dopady klesajících cen ropy na světovou ekonomiku. Pokles by s sebou mohl přinést jedno z největších přeskupení bohatství v historii a ovlivnit mnoho oblastí, od rozhovorů o jaderném programu Íránu až po oživení americké ekonomiky. Otázkou zůstává, jak dlouho ještě propad potrvá a kam až cena klesne, uzavírá The Washington Post.

Financial Times se zamýšlejí nad postojem amerického prezidenta vůči přistěhovalectví. Píší o něm v tomto ohledu jako o osamělém západním liberálovi. Obama podle deníku ve své argumentaci nepřímo přiznává, že bohaté národy se budou muset smířit s tím, že budou vždy přitahovat ostatní. Je ale důležité podotknout, že situace v Americe je jiná, než v Evropě, píší Financial Times.

The Guardian připomíná, že se Velká Británie musí smířit s tím, že Hongkong již není její kolonií. Deník se tak vrací k nedávné zprávě o tom, že Peking zakázal návštěvu skupiny britských poslanců v Hongkongu. Jejich snahy kázat Číně o demokracii jsou v podstatě bezvýznamné, uvádí The Guardian. Velká Británie se v podobných případech nemůže odvolávat na koloniální minulost, měla by raději hledat silné spojence, uzavírá deník.

Německý deník Die Welt komentuje parlamentní volby v Moldávii. Země si zvolila prozápadně orientované vedení, ačkoli překvapila i silná podpora proruských stran. Vláda se nyní musí postarat o to, aby západní hodnoty nejen deklarovala, ale také zaváděla do praxe, apeluje Die Welt. A Evropská unie ji v tom musí podpořit.

Anglicky psaný ruský deník Moscow Times popisuje, jak z ukrajinské krize těží Čína. Rusko se totiž kvůli západním sankcím obrací více na východ. Země by se výhledově mohla stát mostem mezi Čínou a západem a příklon na východ by mohl zvýšit mezinárodní význam čínské měny, spekulují Moscaw Times.

Výběr ze zahraničního tisku: konec plynovodu South Stream; omezení výroby energie energetické společnosti E.ON Foto: shutterstock.com

reklama

Další články

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.