reklama

„Začátkem roku příroda vinařům brala, nyní naopak dává,“ řekl Maděřič z Asociace vinařů

Letošní rok je příslibem pro velice zajímavá vína. Shodují se na tom čeští vinaři i navzdory jarním mrazíkům, jež révu na některých místech poškodily. Místopředseda Asociace vinařů České republiky Jiří Maděřič na rádiu Zet řekl, že začátkem roku příroda vinařům spíše brala. Postupně se karty obrátily a počasí vínu začíná prospívat. První sklizně naznačují skutečnost, že půjde o velmi zajímavý ročník i s ohledem na aromatický profil, obsah kyseliny a cukru. 

Mohlo by vás zajímat

Jaký byl letošní rok pro české vinaře?

Zaprvé se všichni těšíme na nový ročník. Zadruhé se k nám letos příroda postavila takovým zvláštním způsobem. Ze začátku nám spíš brala, nyní nám naopak spíše dává. Myslím si, že počasí na začátku září je pro nás příznivé a máme z toho všichni radost. Všichni mají samozřejmě velká očekávání. Podle prvních sklizní a sklizených odrůd to vypadá na velice zajímavý ročník určitě i, co se týče aromatického profilu, i obsahu kyseliny a cukru. Vypadá to velice příjemně.

Pálavské vinobraní v Mikulově letos navštívilo rekordních 56 tisíc lidí. Mají tyto akce významný podíl na rozvoji v České republice a propagaci vína?

Určitě ne, samozřejmě vliv velkých akcí cítíme a známe. Mnohem důležitější jsou naopak menší akce typu otevřených sklepů, než vysloveně firemních akcií jednotlivých vinařství. Morava musí ale žít celý rok. Určité akce se soustředí na určitá data. Vinaři potřebují oslovovat naše zákazníky častěji a věnovat se jim neustále. To na velkých akcí příliš moc nejde. Rozhodně se dá ovšem říct, že rozvoj služeb na jižní Moravě přispěl celkově k rozvoji turistiky. Za to mohou především vinaři, kteří se o to starají.

Jak se na tuzemském obchodu s víny podílejí různé speciality jako v současnosti burčák nebo svatomartinské víno? Pomáhá reklamní kampaň tyto pojmy opět zahrnout do širšího povědomí veřejnosti?

Burčák je známý spíš pro středoevropský region. Ostatní země se tomu většinou moc nevěnují. Pro naše konzumenty je burčák po létě takové příjemné osvěžení. Taková příjemná připomínka toho, co z jižní Moravy pochází. Určitě fungují jako předzvěst toho, co letošní ročník přinese. Samozřejmě burčák jako takový, je trochu jiná záležitost, která je produkcí vína. Co se týká ostatních akcí, jako je svatomartinské a růžové, tak se dá říct, že stále kampaň je cílena docela jednoduše. Poslední dobou si všímáme, co se svatomartinského týče, tak roste spíše kvantita. S kvalitou si nejsme úplně jistí. Máme pocit, že drtivá většina prodejů svatomartinského vína probíhá jenom v supermarketech a pouze jenom po nějaký omezený časový rámec jednoho nebo dvou týmů. To je nesmírná škoda, protože mladá vína jsou zajímavá, zvláštní a dají se pít mnohem déle.

Daří se v posledních letech potlačovat tendence klamání spotřebitele? Především mám na mysli výrobce vín z dovážených hroznů, kteří poté takové víno označují za moravské, ačkoli tam bylo pouze naplněno do lahví. Lze takový podvod odhalit?

Rozhodně v to doufáme a věříme v to. Je pravda, že víra není věda. Těžko říct, jestli se tak děje doopravdy. Druhá věc je ta, že klamání spotřebitele je daleko rozsáhlejší a nesoustřeďuje se pouze na dovoz vína ze zahraničí nebo na falšování vína. Bohužel se setkáváme s tím, že někteří vinaři parazitují na různých geografických znacích naší republiky. Nejsou pak ochotni zveřejňovat na etiketě výrazy, které nesouvisí s Moravou. Chtějí si tak získat nějakou neoprávněnou výhodu na trhu. Myslím si, že v tomto směru se státní zemědělské a potravinářské inspekce poslední dobou snaží nejvíce. Jejich výsledky jsou určitě znát.

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru s místopředsedou Asociace vinařů České republiky Jiřím Maděřičem. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše. 

 

Zdroj: Zet

 

„Začátkem roku příroda vinařům brala, nyní naopak dává,“ řekl Maděřič z Asociace vinařů Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.