reklama

„Základní metodou zůstává mechanické učení, rozvíjet by se ale měla osobnost,“ říká Ptáček

Školský systém se na území České republiky nezměnil od dob Marie Terezie. Psycholog Radek Ptáček v pořadu Myšlení první ligy s koučem a mentorem Janem Mühlfeitem říká, že metodu výuky nadále představuje mechanické učení. To tuzemské studenty ale brzdí. Již na základních školách by se totiž měli učitelé soustředit na rozvoj osobnosti, sebejistoty, kompetence a hledání talentů. 

Další díly pořadu

„Základní metodou učení zůstává mechanické učení. To je strašně moc vidět na vysokoškolských studentech. Když přijdu do posluchárny, obvykle české a zahraniční studenty rozeznám snadno. Český student častokrát nikdy nic neřekne, sedí vzadu, píše si, u zkoušky třeba pak umí skvěle. Zahraniční student si ale obvykle nepíše. Nicméně se soustředí, diskutuje, zpochybňuje, dotazuje se a vyžaduje čtení, což se u Čechů nikdy nestane,“ řekl Ptáček na rádiu Zet.

Z tohoto pohledu si musíme uvědomit, co českým studentům chybí. Biflování nenahradí rozvoj osobnosti, nalezení sebejistoty, kompetence nebo jejich talentů. To jsou přitom faktory, na které by se již učitelé na základních školách měli zaměřit. Ptáček říká, že české školství není i přesto na vůbec špatné úrovni. Tento fakt měl možnost posoudit v rámci svých přednášek v zahraničí. Navštívil například země, jako jsou Kyrgyzstán, Kazachstán, evropské státy, Ameriku nebo Laos, Kambodžu a Srí Lanku. Ve světovém srovnání z tohoto pohledu určitě nezaostáváme. Dokonce se nám podařilo vymýtit negramotnost. Jediným problémem nicméně zůstávají zastaralé techniky vyučování.

Další rizikovou oblast představují moderní technologie. Do značné míry nám usnadňují život, ale na druhou stranu nám rovněž mnohé berou.

„Domnívám se, že technologie, která nám měla sloužit a měla člověka upgradovat, ho velmi významným způsobem downgraduje. Toto nejsou hypotézy, to není riziko, to je prostě fakt. Víme, že je přímá úměra s používáním technologie a nižšími kognitivními schopnostmi a nižšími exekutivními schopnostmi, což je pak schopnost soustředění, organizace, přepínání z úkolu na úkol. Je to nejenom u dětí, ale i u dospělých,“ uvedl Ptáček.

Ptáček nechce zlehčovat význam technologií ve vzdělávání u dětí nebo dospělých. Podstatnější je ovšem se naučit používat mozek bez oněch podpůrných pomůcek.

 

 

Článek obsahuje pouze část rozhovoru. Celý rozhovor Jana Mühlfeita s psychologem Radkem Ptáčkem si můžete poslechnout v playeru výše.

Pravidelné rozhovory s hosty rozvojového kouče, mentora a také bývalého prezidenta společnosti Microsoft pro Evropu Jana Mühlfeita na téma osobního rozvoje uvádíme v pořadu Myšlení první ligy na rádiu ZET každé pondělí po 10:45. 

 

Zdroj: Zet

„Základní metodou zůstává mechanické učení, rozvíjet by se ale měla osobnost,“ říká Ptáček Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Interpol má seznam 173 možných atentátníků

    Společnost ·

    Seznam 173 členů radikální organizace Islámský stát (IS), kteří mají údajně zvláštní výcvik zaměřený na páchání sebevražedných útoků v Evropě, rozšířila podle britskéh…

  2. TOP deset nejmocnějších žen světa

    Byznys ·

    Do čela největších světových společností, mezinárodních institucí a politického dění se stále ve větší míře dostávají ženy. Které z nich patří globálně k těm nejmocněj…

  3. Deset prvních zaměstnanců Applu. Kde jsou dnes?

    Byznys ·

    Jméno Steve Jobs se nesmazatelně pojí k technologické společnosti Apple. Tento muž představoval hnací sílu, která transformovala Apple v jednu ze světově nejcennější t…

Youradionews.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio News.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.